Barn och sex

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jillybean

Trådstartare
Foljande ar ett utdrag fran en artikel i tidningen Canadian Family (okt/nov. -04), skriven av Scott Wooding, en barn- och ungdomspsykolog.

"A young girl aged 12 was brought to see me because she was obsessed with a boy in her class. Her mom suspected that the two were sexually active and was worried about sexually transmitted diseases and possible pregnancy. Once alone with me the tween (uttryck som beskriver ett barn i aldern 8-12) denied that she was having actual intercourse with the boy - she was "only giving him oral sex" and occasionally taking a shower with him.
While intercourse is probably not very common in pre-teens and younger teenagers (the 1996 Canadian Population Health Survey reportred that only 9,7% of boys and 9,1% of girls under the age of 15 had had sexual relations), oral sex is emerging as a more prevalent phenomenon. A 2002 study by Health Canada indicated that by grade 9, one third of students have participated in this activity. In interviewing a large number of teens for a 2000 article in Talk magazine writer Lucinda Franks found that oral sex tended to start in grade 7."

Grade 7. Da ar ungarna 12 ar ! Och har oralsex???!! Nar jag var 12 hade jag inte ens kysst en kille pa munnen!! Ar det nagon som har statistik pa hur det ligger till i Sverige? Ar barnen lika bradmogna dar? Undrar om boendet utgor nagon skillnad, alltsa ar barn som vaxt upp i en storstadsmiljo mer sexuellt aktiva an de som vaxt upp pa landet?
En av orsakerna till att barn blir sexuellt aktiva vid en sa ung alder ar enl. artikeln alla referenser till sex som finns i populara tv-program, reklam och musik. Forfattaren menar att sex framhavs som glamorost och roligt och att konsekvenserna ar fa och obetydliga. Han pastar ocksa att vi som foraldrar sander meddelandet att det ar ok att ha sex nar vi later vara barn kopa klader a la Britney och Christina. En annan faktor ar att vi inte tillbringar tillrackligt mycket tid med vara barn.

Jag tycker det har ar en laskig utveckling, inte sjutton ar en tolvaring kanslomassigt mogen nog att ha sex, i _nagon_ form! Jag jobbar stenhart med att vara oppen och friskprakig med mina barn sa att de ska kanna att de kan prata med mig om precis allt och pa sa satt hoppas jag att de fragar forst och skjuter sen s.a.s. Jag tror ocksa att det hjalper att vi bor pa landet; vi ar lite mer skyddade har. Jag bestammer ocksa vad mina barn far titta pa pa tv; vissa program som min aldsta dotter gillar tycker jag ar direkt olampliga typ The Simple Life, That 70's Show och Seinfeld. Hon blir sur men det tar jag. Ibland maste man vara elak for att vara snall!
 
Sv: Barn och sex

Det är hemskt. Såg på Oprah när det handlade om så unga barn som hade oralsex t ex på skolbussen. En pojke liknade det vid en kyss på munnen, ingen stor grej.. Men samlag hade man bara när man var boyfriend-girlfriend, då var det allvar.
Jag tror det var samma pojke som inte visste att oralsex funkade pojke-på-flicka, d v s allt som förekom var avsugningar.
 
Sv: Barn och sex

Ja, visst är det märkligt !

Gränserna tänjs mer och mer. Vad kan vi vuxna göra egentligen ? Hur mycket orkar vi ståe emot ? Jag tror att trycket är enormt. Jag väntar på lash-backen från den söndersexualiserade samhället. När tjejerna slutar vilja se ut som horor osv...
 
Sv: Barn och sex

Jag ser inget fel med att sex framställs som roligt, härligt och underbart. Det är ju precis vad det ska vara. Det vore värre om sex beskrevs som något snuskigt och fult som man enbart har i syfte att avla barn. Dock behövs det en mer sansad och nyanserad syn på sex. Media missar att trycka på det faktum att sex, det ska man ha för sin egen skull och bara när man själv känner sig redo. Sex ska inte vara ett maktmedel eller något man gör för att alla andra gör det. Det ska heller inte vara ett sätt att leka vuxen utan ungarna borde få inpräntat i skallen att sådant sexuellt beteende är rent barnsligt.

Istället för att åter privatisera sexet så vill jag individualisera det. Jag vill få alla ungdomar att förstå att sex är starkt förknippat med individen och att man beter sig vuxet först då man själv tagit ställning och kommit fram till när det känns rätt att ha sex. Bort med alla måste och förbud. Fram för en fri, men nyanserad och självbestämmande bild. Om det blev så tror jag inte att många tolvåringar skulle välja sex alls.
 
Sv: Barn och sex

nu kommer en ungdom här (16 år) och är lite mer öppen än ni verkar vara.
jag var så hemsk som ni pratar om, blev av med oskulden när jag var 12 år (snart 13). var med min två år äldre pojkvän som jag var tillsammans med ett halvår ungefär.
var inte alls någon press från honom, snarare ville väl han vänta än pressa på.
men eftersom jag umgicks mest med äldre kompisar var jag väl lite som något år äldre själv på det sättet, och tyckte inte det var nå konstigt med det.
det var jättefint, han tog det lugnt och försiktigt, jag ångrar alltså absolut ingenting.
visst var jag inte gammal, de flesta är nog inte mogna för sex i den åldern, men för mig var det bara fint!


tycker inte man kan sätta en specifik ålder som är lämplig eller så, utan det varierar rätt kraftigt från individ till individ.
 
Sv: Barn och sex

Du har rätt i allt du skriver men man får uppfattningen att barnen inte själva vet riktigt vad de pysslkar med och det är väl snarare det som är problemet som jag ser det. Sexet blir inte på lika villkor och (inbillar jag mig) inte för att båda vill utan ofta för att en vill och den andre känner ett krav att "ställa upp" för att bli omtyckt etc.
Jag vet inte om prblemet är lika utbrett här i Sverige (även om det helt klart finns!) som i USA och Kanada där det som jag har förstått det böjar bli ett stort problem, men jag vill tro att mycket skulle lösas med information och kommunikation! USAs allmänt vedertagna metod att tiga ihjäl problem fungerar ju uppenbarligen inte.
Jillybean, du gör nog helt rätt som vill att barnen ska kunna prata med dig. Inget blir bättre av att sexualitet blir hysh-hyshat och något som det nästan är lite fult att prata om. Därför är jag tveksam till att det hjäper att förbjuda TV-program, men det beror givetvis på hur gammalt barnet är! De program som Jillybean tog upp riktar sig väl snarare till äldre tonåringar och vuxna än till "tweens".
Är det så att barn helt enkelt tvingas att bli vuxna fortare på 2000-talet?
 
Sv: Barn och sex

Fast har det blivit värre? Alltså i praktiken menar jag. Då jag växte upp på stenåldern (skarv 70-80-tal, är född -70) så visst var det några få, 3-4 st, av mina kompisar som hade en pojkvän som de hade sex med redan i lägre ålder, 12-13 år. Det var ingen som var "avundsjuk" på det men ingen som snackade skit om det heller, vad jag minns. Det var ungefär jämnåriga pojkvänner också.
Men det var som sagt var ett fåtal, de flesta var väl typ 15-18. Någon ytterst enstaka väntade väl till 19-20. Ser det inte likadant ut idag i faktiska siffror?
Jag kanske är dum och blåögd, men jag undrar om det verkligen har gått ner i åldrarna i praktiken?
 
Sv: Barn och sex

Jag gjorde sex-debut på 70-talet.

Det fanns STOOORA skillnader.

DÅ var det häftiga killarna skröt med att de hade fått ta tjejen på brösten eller komma under trosorna. Typ.

Innan man hade samlag så ägnade man sig åt ÖMSESIDIGT hångel/petting och var det ensidigt så var det i så fall killarna som pillade/pussade mer på tjejerna.

Tjejer var inte heller så exploaterade och utvikta överallt och de utvik som fanns såg mer normala ut, utan silikon och retuschering.

Men nu?

Man blir ju mörkrädd när man hör sina tonårskompisar berätta att det är helt normalt att killar förväntar sig att de bara ska bli avsugna så där utan vidare, utan att det ger tjejen något mer. (än dåligt rykte möjligen) Alltså i princip innan man ens hånglat eller känner varann :confused:

Och att tjejer ska ordna lite låtsas-lesbisk show inför killarna. Och att man är mesig om man inte har analsex på ett ONS.

Va?

Jag har inget att säga om åldern för sexdebuten. Det kommer alltid vara individuellt när man är mogen för det.

Men SÄTTET det nu ofta förväntas gå till på verkar totalt urspårat.

Inte är det Girl-Power direkt :cool:
 
Sv: Barn och sex

Xeline skrev:
Men vad kan vi som föräldrar göra ?

Försöka vara jämställda förebilder och inte låta våra småkillar växa upp till odrägliga typer som gått på silikon-myten?

I de här lägena är jag glad att jag inte får några döttrar :crazy: Det är mycket hårdare att växa upp som tjej idag.

Tjejerna på dagis har ju små sexiga toppar med bar mage på sig :mad:
 
Sv: Barn och sex

Och det finns (eller iallafall har funnits) stringtrosor för 6-åringar.

jag tycker också att det är en läskig utveckling. Men vad kommer den av ? Varför orkar föräldrar inte säga STOPP.

Jag har tonårstjejer nu och det är skitsvårt att balansera mellan att låta dem få vara som de vill och att jag tycker att deras klädval och tid framför spegeln är too much !
Jag vill ju inte vara helt fördömande, men jag vill ju att de skall känna att de duger UTAN att behöva fiffa till sig eller ha precis RÄTT kläder.
 
Sv: Barn och sex

Jo, det där med kläderna kan jag ju hålla med om. Hade väl iofs stringtrosa själv i högstadiet men det var absolut inte för att impa på killar (hade hellre dött) utan för att man skulle vara lite tuff tjejer emellan. String för småbarn låter ju sjukt! De där magtröjorna är ju inte ens snygga (men det är väl tantvarning på mig...).
Men där tror jag det är föräldrarna som måste sätta stopp. Lätt för mig att säga som har pojkar...
 
Sv: Barn och sex

Jomen det just darfor jag tycker att sex ar fint/harligt/makalost somd en har utvecklingen skrammer mig. Ungarna har ju inte sex pa lika villkor; en kille i nedre tonaren citerades i artikeln som helt oforstaende till att oralsex faktiskt gar att praktisera pa bada konen; han trodde att oralsex innebar en avsugning, punkt slut. Sex har blivit sa kommersiellt och vardagligt att all spanning forsvunnit. Det ar lite ha-hum over det hela.
Jag ar val kanske en obotlig romantiker men jag tycker sex ska vara spannande, lite hemligt/privat och fint. Ett samspel pa lika villkor mellan tva jamspelta manniskor. Inte sa att vi borde bli gammeldags och hysch-hyscha om det men just nu kan man ju for fan inte ens se reklam om flingor utan att det anspelas om sex!!
Barn tycker jag inte ska utsattas for allt detta sex-bombardemang; oavsett hur mogen en 12-aring ar sa tror jag inte att de ar tillrackligt mogna for att forsta alla aspekter av sex.
 
Sv: Barn och sex

Det är inte alldeles lätt att sätta stopp tyvärr. Nånstans tycker jag att vissa kläder är extremt gräsliga - men samtidigt så känns det rätt kränkande att nedvärdera vad ungarna vill ha på sig. Jag försöker så gott jag kan att förklara utan att fördöma, men de tycker att jag är mossig som fasen ! Ta bara skomodet. Stövlar som är spetsiga och med en tax-klack. Det är inte precis vad jag vill att mina döttrar skall ha på sig, och det VET de om. Ena dottern har köpt sig ett par såna iallafall, vad gör man ? Jag kan inte gå tillbaka med dem till affären - de är inte köpta i Sverige - men frågan är om jag hade kunnat göra det ? Man kan ju definitivt inte styra över vad de tycker är fint - eller jo det kan man - det jag tycker är bra och praktiskt går fet-bort ! Så jag kanske skall klä mig som de....

Jag tror också att det är viktigt att vara tuff tjejer emellan. Det är INTE för att impa på killarna i första hand utan för att få status bland tjejerna som de bara MÅSTE ha vissa saker. Då är det nästan ännu svårare att argumentera.
 
Sv: Barn och sex

Den inställning till sex som du beskriver håller jag fullständigt med om, och jag anser mig knappast vara en obotlig romantiker (annat än i smyg då... :o ) utan tycker att jag har en realistisk syn på omvärlden. Och det är det som är så ledsamt; att det inte verkar realistiskt att det ska finnas en sådan syn på sex och sexualitet som du beskriver längre. Det enda vi kan göra är nog att försöka påverka där vi kan... som (även blivande) föräldrar vara ett föredöme för barnen. Kan inte hjälpa att jag tycker att ställen som dagis också skulle kunna spela en viktig roll. Jag menar inte att de ska ha någon slags sexualundervisning, men vore det så omöjligt att åtminstone på dagis ha någon slags policy mot "sexiga" kläder på småflickor?
Det är möjligt att jag levde lite skyddat på något sätt, på en mindre ort, men jag tror egentligen inte det, det är nog faktiskt så att saker har förändrats, och det ganska fort! När jag gick i högstadiet var det vanligt men ingen självklarhet att man hade sex (om man inte hade fast sällskap i alla fall), och i så fall knappast analsex. Det Silverkedjan säger är ju rent skrämmande och man får väl innerligt hoppas att det inte är allmänt vedertaget.
String för sexåringar... jag undrar hur långt det ska få gå egentligen.
 
Sv: Barn och sex

Såg ett program om de tpå tv, var typ på Ophra..

Då hade små ungarna t.ex rengbågsparty, de gick ut på att tjejerna hade olika färg på läppstiften sen vart de ju avtryck på alla pojkar!

Sen de vidrigaste var att dom t.om ordnade anala-oral fester!!!


Det var massa sånna saker dom höll på med i USA å de enda jag kunde tänka på var att jag tänker inte skaffa bran för tänk om den "trenden2 finns här i sverige när mitt barn är 12-15 år :eek:
 
Sv: Barn och sex

Irland har borjat att fa ett stort problem med barn som har sex. Det handlar om 8-10 aringar som har mycket avancerade sex-lekar. I de flesta fall har de inte riktigt samlag, utan gor mest rorelser...men de har oral-sex, for in fingrar i slidan osv. Oralsexet ar inte bara ensidigt, utan killarna utovar oralsex pa tjejerna...vilket ar bra i tragedin.

Detta som Silverkedjan sager om lesbiska-shower tycker jag att jag ser varje gang jag sjalv gar ut pa tex en nattklubb. Tycker att det ar manga tjejer som dansar valdigt sexigt tillsammans och satter upp en liten show men kyssar och allt infor killarna ute pa en klubb (och nu pratar vi om vuxna). Men jag maste ju aven saga att det funkar pa killarna, sa det finns val ett syfte till det hela.
Som vuxen maste man inte bara saga till barnen hur saker och ting bor vara, man MASTE vara ett bra foredome ocksa. Barn och tonaringar borjar tidigare och tidigare med saker och ting, inte bara med sex. Att foraldrar tillater sina 16-17 aringar att ha sex utan restriktioner kommer inom nagra ar att vara 14-15 aringar, for att sedan vara 11-12 aringar. I vastvarlden har vi ju en valdigt bra syn pa detta med "tween"-sex egentligen, det finns manga lander dar flickor blir bortgifta sa fort de fatt sin forsta mens!!

England har ett stort problem med att den indiska och pakistanska delen av befolkningen arrangerar brollop for sina unga tonars-dottrar och skickar dem till "hemlandet". Manga utav dessa flickor ar fodda och uppvuxna i England, helt plotsligt ska de bli fruar i Indien, till en man de aldrig traffat. Detta nar de ar i 13-14 ars aldern. Det kallar jag for ett annu storre problem!!
 
Sv: Barn och sex

Jadzia skrev:
Jag ser inget fel med att sex framställs som roligt, härligt och underbart. Det är ju precis vad det ska vara. Det vore värre om sex beskrevs som något snuskigt och fult som man enbart har i syfte att avla barn. Dock behövs det en mer sansad och nyanserad syn på sex. Media missar att trycka på det faktum att sex, det ska man ha för sin egen skull och bara när man själv känner sig redo. Sex ska inte vara ett maktmedel eller något man gör för att alla andra gör det. Det ska heller inte vara ett sätt att leka vuxen utan ungarna borde få inpräntat i skallen att sådant sexuellt beteende är rent barnsligt.

Istället för att åter privatisera sexet så vill jag individualisera det. Jag vill få alla ungdomar att förstå att sex är starkt förknippat med individen och att man beter sig vuxet först då man själv tagit ställning och kommit fram till när det känns rätt att ha sex. Bort med alla måste och förbud. Fram för en fri, men nyanserad och självbestämmande bild. Om det blev så tror jag inte att många tolvåringar skulle välja sex alls.
*Applåderar*
Som alltid (njaaa, men oftast ;) ) håller jag helt med dig Jadzia!!!
 
Sv: Barn och sex

Jolie_Madame skrev:
blev av med oskulden när jag var 12 år (snart 13).

Intressant ordval. Jag sager alltid att nagon forlorade sin oskuld. :crazy:
Man vill bli av med sopor, men man forlorar nagonting som man aldrig kan fa tillbaka igen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 324
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
622
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 732
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp