Bukefalos 28 år!

Välmående, arbete - fritid

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och högre trappsteg att bemästra. I forntiden var överlevnad det primära välmåendet. Filosofiska greker som levde 700 f.Kr. började utforska olika synsätt på välmående, från hedonism som fokuserade på njutning till dygdetik som betonade att vara snäll och bry sig om andra. Senare kom religionen in i bilden.

I dagens samhälle finns olika synsätt på välmående. Etisk egoism fokuserar på att utveckla sig själv, medan altruism handlar om att se till att andra har det bra. I Sverige är det vanligt med ett självständigt liv, medan andra kulturer har mer kollektiva levnadssätt där man tar hand om sina äldre tillsammans.

Välmående kan delas in i olika dimensioner, inklusive emotionellt välmående, socialt välmående baserat på relationer, välmående genom sysselsättning och existentiellt välmående som handlar om självkänsla och livsroll. För att uppnå välmående är det viktigt att vara sig själv, hitta balans, och utmana sig själv samtidigt som man upprätthåller rutiner och följer sina passioner och intressen.

1. **Kan jag vara mig själv på arbetsplatsen?**
Absolut, man är den man är var man än befinner sig. Att vara autentisk är viktigt för att undvika att känna sig splittrad. Det handlar mer om att navigera mellan att vara personlig och att upprätthålla viss professionalism.

2. **Hur kan jag hitta balans mellan arbetsliv och fritid?**
Genom att säkerställa att jag får rätt stöd och regelbunden kontakt med handläggare på Steg till Arbete samt på arbetsplatsen kan jag skapa en balans mellan arbete och fritid. Genom att ha rätt strukturer på plats kan jag bättre hantera min tid och få ut det mesta av både arbete och fritid.

3. **Vad behöver jag utmana mig själv i?**
Jag behöver utmana mig själv att stå på mig och sätta gränser för att undvika att andra står på mig. Det är också viktigt att vara snäll mot mig själv och inte bara bry mig om andra, så jag behöver utmana mig själv att prioritera mitt eget välmående och lyssna mina egna behov.
 
Senast ändrad:

Man har ingen personlig handläggare på af längre... Just nu sitter jag på plats 28 i telefonkö och får förmodligen tala med en vanlig arbetsförmedlarhandläggare, då chatboten inte visste vad en "siushandläggare" är.. det tog 10 minuter att få den att ställa mig i kö... jag lyckades få den att förtå att jag deltar i program, men att det inte är just det som är frågan... Så det händer väl inget idag heller antar jag.

Men fröken Ragata, exploderade lite idag igen under diskussionen på föreläsningen. I Lindesberg där Mikael Glännström egentligen jobbar, får man tydligen prata med sin Arcushandläggare minst en gång i veckan... jag har fått prata med Arcushandläggare på allvar 2 ggr sen i december...

I övrigt, sitter vi som är i steg 1 och 3 på steg till arbete, i samma föreläsningssal och får se 2-3 halvtimmesprogram på filmduk, från SVT Play, youube eller Unionens hemsida. Det är vad arbetskonsulenterna kallar föreläsningar. Sedan får vi varsitt papper med diskussionsfrågor att fylla i enskilt eller diskutera i grupp. Ibland kan vi sedan ha slutdiskussion med en arbetskonsulent. Men för det mesta säger de, ni kan spara papperet i er papperssamlare på hyllan i korridoren.
 
En timme och fem minuter, så kom jag fram....

Jag ska ha/har en personlig siushandläggare. Pga sekretess mellan avdelningar och konto på arbetsförmedlingen kunde inte vänlige Nils, se det just nu.

Men han tog min svamliga historia om hur jag har haft det sen december på största allvar.
Jag har begärt ut ALLA offentliga handlingar som Arcus lämnat om mig till AF.

Nils, ska jaga rätt på min Siushandläggare och återkommer hur som helst när han hittat något. Det närmate handläggare han hittade, var en vanlig arbetsförmedlare och det höll han med om, att det är inte jag behjälpt av.

Låt oss hoppas att jag kan andas, resten av kvällen och få sova lite mer i natt...
 
En långtidsarbetssökandes betraktelser

Arbetsmarknadsdepartementet har givit Arbetsförmedlingen ett viktigt uppdrag: att stärka stödet för att matcha långtidsarbetslösa med arbetsgivare. Det handlar om att få människor som varit utan jobb i över två år, ungdomar som ännu inte hunnit ut på arbetsmarknaden, utrikesfödda och personer med funktionsnedsättningar, tillbaka i arbete eller utbildning.

För att uppnå detta ska Arbetsförmedlingen använda välgrundade metoder och samarbeta med arbetsgivare och andra aktörer. Målet är att hjälpa individer att hitta arbete eller utbildning som passar deras behov och kompetenser. Detta arbete ska göras noggrant och systematiskt för att följa upp resultat och kostnader.

Samtidigt ska Arbetsförmedlingen förbättra hur man identifierar och stödjer personer med funktionsnedsättningar som vill jobba. Det är också viktigt att samarbeta med Försäkringskassan för att hjälpa funktionsnedsatta, sjukskrivna, utrikesfödda och unga med hjälp av lönebidrag, omställningsbidrag och aktivitetsersättning att återvända till arbetslivet.

För att erbjuda ytterligare stöd har Arbetsförmedlingen därför tagit hjälp av underleverantörer som skapat program, för personer som behöver extra hjälp på grund av problem med svenska språket, ohälsa eller funktionsnedsättning. Den här tjänsten är individuellt anpassad och hjälper deltagarna att utforska sina möjligheter och förbereda sig för arbetslivet.
Men trots dessa insatser stöter många arbetssökande på hinder. En del känner att de inte får tillräckligt med stöd, speciellt när det gäller kontakt med handläggare, både på arbetsförmedling och dess underleverantörer. Det finns också problem med sekretess och tekniska hinder som gör det svårt för somliga att få den hjälp de behöver.

Det är viktigt att arbetsförmedlingen och dess underleverantörer förbättrar kommunikationen sinsemellan och förstår arbetssökandes behov bättre. Genom att öka tydligheten och fokusera på individens behov kan vi förhoppningsvis se en förbättring i stödet från arbetsförmedlingen och dess underleverantörer i framtiden.

Ingela Hallblom
ingela.hallblom@gmail.com
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 388
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har märkt att det är som att vissa ämnen söker upp mig vid olika tidpunkter. Efter min stresskrasch så har jag sökt kunskap om...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Till en av dom kurser inom personlig utveckling som jag ska gå så har jag fått en förberedande fråga: ”Vad upplever du är dina största...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp