Barn ~ tåg utan ID

Jag skrev som sagt att jag inte tror att det blir några problem.
Men eftersom många läser trådarna här och kan ha liknande frågeställningar föredrar jag att vara tydlig med vad som gäller.

Jag hoppas som vanligt oavsett poster här, att folk inte använder diskussionsforum som allsanning öht utan mera om de frågar vill ha nån annan input utöver rena fakta eller kontakt med instansen det gäller . Ringer man SJ och frågar om samma sak så lär de ju svara .
 
Det kan man hoppas men så är icke fallet alla gånger.

Så ett barn skulle bli avkastat på ett entimmas snabbtåg med vuxen som möter och giltig biljett samt tele till den vuxna att ge osv ?
Knappast .

Fö ang folks tendens att vara totalt obildade och inte kolla annat än förlita sig på ett forum så nja . Det är nog rätt sällan trots allt år 2017 .
 
Så ett barn skulle bli avkastat på ett entimmas snabbtåg med vuxen som möter och giltig biljett samt tele till den vuxna att ge osv ?
Knappast .

Fö ang folks tendens att vara totalt obildade och inte kolla annat än förlita sig på ett forum så nja . Det är nog rätt sällan trots allt år 2017 .

Det hoppas och tror jag verkligen inte.
Återigen, jag tror absolut inte att det kommer bli något problem alls. Jag upplyser bara om regler för eventuella liknande frågeställningar.
Du tycker det är onödigt, jag tycker det är bra.
Så, vi kan vara överens om att inte hålla med varandra.
 
Svarar alla, jag tror egentligen inte att någon skulle kasta av mitt barn, men det står tydligt, överst på biljetten att den är personlig och endast är giltig med idkort vilket jag missade när jag bokade tyvärr. Därför ville jag bolla lite här om andras erfarenheter och åsikter kring att ändå chansa på att åka.

Jag har nu för säkerhets skull skrivit barnets namn, personnummer och adress samt mitt namn och telefonnummer på biljetten.

Nästa vecka fixar jag idkort så det finns vid liknande situationer .
 
Jag tågpendlar på öresundstågen och vissa sorters biljetter kräver konduktören id för, så då är de noga. Men det som de trycker hårdast på är att man ska ha id för att de ska kunna identifiera en person som blivit sjuk akut och inte är kontaktbar. Nu är väl inte risken så stor att det skulle hända något sådant, men det är en vettig anledning kan jag tycka.
 
Jag tror inte heller att den risken är särskilt stor, alls. Men faktum kvarstår - utan styrkt ID finns rent formellt ingen giltig biljett.

Och igen : ett barn med biljett på ett snabbtåg på en timma med mötande vuxen samt telefon nr till målsman skulle bli avkastad av tåget då nånstans ?
 
Mja, kan man inte legitimera sig har man inte längre en giltig biljett.
Har jag en ungdom med tveksam ålder som inte kan styrka ålder får hen lösa ny biljett eftersom den gamla inte är giltig.

Hur blir den nya biljetten giltig? Fortfarande finns ju inget id kort om personen löser ny biljett på plats.
 
Så ett barn skulle bli avkastat på ett entimmas snabbtåg med vuxen som möter och giltig biljett samt tele till den vuxna att ge osv ?
Knappast .

Fö ang folks tendens att vara totalt obildade och inte kolla annat än förlita sig på ett forum så nja . Det är nog rätt sällan trots allt år 2017 .
Fast det har hänt.
 
Man måste alltså inte ha id för att en vuxenbiljett ska vara giltig?
Eller du kanske inte jobbar på SJ?

Nej, men du måste kunna styrka att du ha rätt att åka på en rabatterad biljett.
Jobbar inte på SJ men grundprincipen är samma där, köper du biljett för tex barn, ungdom, student, pensionär måste du kunna styrka detta.
 
Det där kom efter att gränskontrollerna infördes.
Jag har aldrig behövt visa leg när jag åkt med SJ, men jag åker på vanlig vuxenbiljett.
Däremot är jag själv rätt noga med ålderkontroll när jag själv jobbar eftersom det fuskas rätt bra.
Dock slänger vi inte av barn och SJ ska inte heller göra det.
Nja, det har funnits bra mycket längre än gränskontrollerna. Har sett den texten på biletterna i många år, har dock aldrig behövt uppvisa legitimation.
Har för mig att det kom när biljetterna blev personliga
 
Nja, det har funnits bra mycket längre än gränskontrollerna. Har sett den texten på biletterna i många år, har dock aldrig behövt uppvisa legitimation.
Har för mig att det kom när biljetterna blev personliga

Ja, på vissa biljetter har det funnits länge. Jag har jobbat sen 2005
Det skärptes iom kontrollerna, kabske skulle varit lite tydligare där.
 
Bokade biljett på nätet idag åt mitt barn (11 år) som ska åka tåg ensam för första gången. En timmes resa på snabbtåg, vuxen lämnar till tåget och vuxen hämtar.

När jag skrev ut biljetten ser jag att det står överst att biljetten är ogiltig utan id. :nailbiting:
Barnet har inget id, inget pass eller annat och hinner inte ordna... Vågar man hoppas att det går bra ändå? Eller kan man åka in till Polisen en lördag morgon och få något provisoriskt?
Jag råkade ut för samma för ett par år sedan - hade missat att IDkort behövdes.
Jag valde då att ta kontakt med konduktören och säga som det var. Då hade hon möjlighet att avvisa barnen redan innan tåget lämnat stationen - vilket hon inte gjorde.
Så det är mitt tips, prata med konduktören så du kan ta de eventuella tråkigheter som skulle kunna uppstå.
 
Uppdatering. Barnet hoppade på tåget och har kommit fram ordentligt. Jag fick spana bra länge innan jag hittade någon konduktör, till slut såg jag en, typ 10 sekunder innan tåget skulle avgå och förklarade situationen. Det var inga problem!
Skönt!
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Samlar mig för en separation. Vi är inte gifta. Har ett barn sedan innan som vi har gemensam vårdnad om. Väntar nr 2 och jag vill inte...
2
Svar
21
· Visningar
4 166
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder - hur länge brukar världscupfinalen i hoppning hålla på? Jag ska åka till Göteborg Horse Show både lördag och söndag...
Svar
7
· Visningar
1 340
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 555
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp