Bukefalos 28 år!

Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Vad säger ni andra?
Svår fråga tycker jag, utan att egentligen veta något om störningarnas omfattning. Å ena sidan tycker jag att man behöver ha större tolerans för barnskrik än andra störande ljud - men samtidigt förstår jag att man som närmaste granne blir uppgiven och frustrerad om det är ihållande barnskrik varje natt under lång tid. Sen är det svårt med en bullerkälla som just barnskrik, själva ljudnivån är nästan oväsentlig eftersom grannarnas irritation förmodligen uppkommer så fort skriken öht uppfattas. I praktiken kan en ventilationsfläkt, torktumlare, buss på tomgång, grannes tv-program eller annan bullerkälla låta starkare men uppfattas som mindre störande än just människoskrik.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Å ena sidan tycker jag att man behöver ha större tolerans för barnskrik än andra störande ljud

Det tycker jag också. Samtidigt undrar även jag hur länge barnet egentligen har hållit på att skrika och tycker att det är lite underligt om det är jättelänge när det gäller en ettåring. Då börjar även jag undra om något är fel för man skriker ju inte i flera veckor av att få en tand och de barn jag vet som reagerat på vaccin har snarast blivit tvärtom - skyhög feber, lealösa och tysta och detta har snabbt gått över.

Kan barnet ha öronvärk? Sådant kan ju vara väldigt diffust och komma och gå och verkligen vara en ilande smärta.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag förstår inte poängen med att skicka ut störningsjouren till ett hem där en ett-åring skriker nattetid. På vilket sätt skulle det lösa problemet? Störningsjouren ska väl nattetid lösa problem t.ex. be folk sänka volymen alternativt ringa polisen om en fest har spårat ur och stör grannarna. Men vad kan en väktare göra om en barn gråter?
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jourhavande nanny!

Gud så löjliga grannar!
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag tycker synd om pappan men (utan att veta bakgrund givetvis) skulle inte jag heller tåla att det skriks flera nätter på raken. Sedan är det såklart svårt att åtgärda, och vad störningsjouren ska göra vet inte jag heller. :p

Jag har givetvis valt bort lägenheter pga många orsaker.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Egentligen tycker jag att det är fel. Bor man i ett hyreshus så får man nog räkna med sånt. Men personligen skulle jag bli totalt oxtokig om någon annans barn höll mig vaken på nätterna. Jag är uppvuxen i villa och har bara bott i lägenhet under en väldigt kort period i mitt liv, och jag skulle inte ha samvete att ha ett småbarn i lägenhet där andra kan bli störda. Naturligtvis har alla inte ekonomisk möjlighet att bo i villa, men det är till stor del också därför jag absolut inte vill bo i lägenhet. Jag vill inte bli störd i mitt hem!
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Fast det får nog lov att vara riktigt rejält lyhört, eller ett barn som skriker onormalt mycket, för att man ska hållas vaken av grannens barn på nätterna. Vår granne ovanpå har två barn, en nyföding och en tvååring, och jag har aldrig hört ett knyst på nätterna. Och då har vi ändå en egen ettåring därhemma, så vi vaknar bägge två väldigt lätt av barnskrik. Likadant i lägenheten där vi bodde förut, vi hörde aldrig något på nätterna av grannens barn. Sen är det klart att man nån gång kan höra något gny när man är vaken, men det har jag inget emot, faktiskt. Tycker det är ganska trivsamt att höra att det finns människor runt ikring mig, som pysslar med sitt vardagsliv. Stör man så handlar det ju oftare om att man spelar hög musik, att två vuxna står och skriker på varandra, eller att man borrar hål i väggarna eller liknande kvällstid. Och sånt kan man ju för trevnadens skull avstå från, det är ju inte så svårt.

Att anse att småbarnsfamiljer inte borde bo i lägenhet av risk för att störa tycker jag är väl magstarkt. Är man så känslig för ljud kanske ett annat boende än just lägenhet kan passa bättre (för övrigt - ett av de mest störande ljud jag vet är hundar i rastgårdar som skäller timmavis - och det hör man nästan bara i områden med hus, så jag tror inte ens ett husinköp hjälper alla gånger om man vill ha det helt tyst).

Angående det aktuella fallet tycker jag det låter helt absurt - som nån annan skrev, vad ska störningsjouren göra mot ett skrikande barn? Man får väl anta att föräldrarna redan gjort allt som går att göra för att trösta barnet? Och misstänker man vanvård av något slag och det är därför barnet skriker, så är det väl inte störningsjouren man kontaktar i första hand?
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Visserligen får man nog vara beredd på att grannarna hörs mer om man bor i lägenhetshus men samtidigt får man nog vara beredd på att grannar störs av lägenhetsinvånarnas (o-)ljud. Jag har aldrig bott i lägenhet men skulle säkerligen störas mer av grannbarnens skrik än grannvalpens skällande.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Vad menar du att grannarna ska göra då? Som jag förstod av artikeln så hade detta nattliga skrikande pågått under en längre tid. Visst får man tåla mer ljud när man bor i lägenhet för det blir sällan helt tyst, speciellt inte i äldre hus då dessa kan vara riktigt lyhörda. Ligger man vaken till barnskrik flera nätter i rad så tar man väl till det som erbjuds, även fast störningsjouren i sig inte kan göra så mycket så måste grannarna få gehör för man ska väl ändå kunna ha ro till att sova i sitt eget hem.

Förstår föräldrarnas desperation men de måste göra något, uppsöka en läkare eller få annat stöd .
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag skulle personligen bli tokig om jag blev väckt av barnskrik upprepade gånger... Och nej jag gillar verkligen INTE barn så visst e de färgat av de....
Har även själv valt bort hus/lgh med närhet till skolor och dagis för att slippa just de oljudet...

Anledningen till att man skickar störningsjouren är att det är en "väg" att lokalisera "problemet" dvs det gör hyresvärden uppmärksam på att ett problem finns... Och i detta fall även om störningsjouren inte kan göra nåt (vilket de OAVSETT orsak egentligen inte kan göra nåt åt, de kan bara polis) så blir de kostsamt för hyresvärden vilket leder till att hyresvärden gör nåt åt saken (ljudisolerar/vräker eller nåt)...

Så svar på direkta frågan ja den som blir störd gör rätt, antingen så får den som stör flytta eller så flyttar man själv... I detta fall misstänker jag dessutom att de kan va fler som klagat och inte en å samma granne... Att de inte kontaktat socialen däremot låter ju konstigt, nu kan jag inget om barn men enl många här är det ju inte normalt att ungar skriker hela nätter om den är ok. Kanske bör utredas på flera "plan"....
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Barnet växer väl upp nån gång, och lär väl inte skrika för evigt? Jag skulle skaffa öronproppar det fåtal månader det kan handla om. Och prata med föräldrarna förståss om man kan göra nånting, det måste ju vara värst för dem - om barnet skriker så att grannarna hålls vakna vill man ju inte tänka på hur lite föräldrarna måste få sova.

Störningsjouren kan ju rimligen inte göra nånting för att trösta barnet, så det känns som en helt meningslös åtgärd. Slöseri med allas tid och pengar. Men kanske att syftet med att tillkalla störningsjouren främst är att samla prickar till vräkning? Alltså att värden behöver ha lite på fötterna för att kunna vräka, och har sagt det till grannarna?
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag bor inte i lägenhet och detta är en av anledningarna, jag vill föra hur mycket oväsen jag vill men samtidigt vill jag inte bli störd av oljud...:crazy:

Förstår inte heller vad störningsjouren skall göra åt saken...

Bor man i lägenhet ska man nog ha ömsesidig förståelse. Min kompis bodde ovanför (tror jag det var) ett par med en bebis och där gick det över styr. Hon blev tillsagd flera gånger om att stänga av dammsugaren (och även annat vardagligt som för lite oväsen) för att bebisen skulle sova samtidigt som hon blev väckt ofta av bebisens skrik. Inte så roligt...

Hade jag bott i lägenhet och störts såpass av bebisskrik att jag inte kunde sova och därmed blivit påverkad i hela min vardag hade jag nog försökt fråga grannarna som de inte kunde gå ut och promenera/åka bil (har hört att det är effektivt) så jag kunde få sova några timmar. Men det är svårt och känsligt...
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Intressant frågeställning. Jag tycker på något vis att en som är så känslig för ljud att den inte kan stå ut med att grannar (periodvis) låter mycket inte bör bo i lägenhet. Är barnet nio månader bör det inte ha kunnat låta speciellt länge? Om de misstänker vanvård bör de väl i första hand anmäla till sociala myndigheter. Att tro att BVC automatiskt kan hjälpa till låter för mig konstigt, är det dessutom något värre fel med barnet är min erfarenhet att det tar tid att få hjälp. Är det kolik eller nattskräck finns det inte heller något att göra mer än att vänta ut det om jag förstått det rätt? Öronproppar är väl att rekommendera om en råkar bli granne med någon med barn som skriker om nätterna, eftersom att det förhoppningsvis inte ska fortgå alltför länge.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag tycker det är fruktansvärt! Barn kan ha jobbiga perioder då de är svåra att trösta. Detta helt utan att det är något fel på barnet. Om detta skulle drivas vidare till hyresnämnden har jag svårt att tro att hyresvärden skulle få rätt. Är det så lyhört att grannarna störs av barngråt skulle jag tro att det är hyresvärdens uppgift att ljudisolera. Är det extremt känsliga grannar är det faktiskt så att man inte behöver ta särskild hänsyn till dem.

Om grannarna tycker det är jobbigt, hur jobbigt tror de då inte att det är för föräldrarna och för barnet? Att de dessutom riskerar att få betala för det måste göra situationen än värre.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag råkade överhöra en sånt helt i mitt tycke extremfall när jag gick förbi på gatan. En kvinna gick in till grannen och sa till att grannens son inte fick spela trummor i garaget eftersom det störde läggningen av kvinnans barn i villan bredvid. Detta gällde fristående villor och barnet som skulle läggas hade öppet fönster i sitt sovrum medan trummande sonen i garaget hade stängt. Personligen tycker jag att det var sjukt magstarkt att begära att någon i en villa inte får spela trummor i sitt eget stängda garage, särskilt så länge kvinnans familj inte skulle störts nämnvärt om de stängt fönstret, men jag tror att grannarna snällt gick med på att säga till sonen att sluta spela. En del har verkligen helt orealistiska krav på omgivningen...
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Man känner sig lite kluven i sådana frågor tycker jag. Föräldrarna gör nog vad de kan gör att trösta barnet. Att få en unge att sluta skrika är inte alltid helt lätt, det är inte som att vrida ned volymen på en stereo direkt. Samtidigt har jag förståelse för att grannarna blir irriterade om det upprepade gånger blir väckta mitt i natten av en gallskrikande unge. Jag hade blivit fullständigt vansinnig. Men det finns inget direkt man kan göra. Att storma in och börja skälla ut föräldrarna lär knappast få tyst på ungen. Däremot kan man ju alltid underrätta hyresvärden om att det är problem med just detta, och sen får den personen ta ställning till om denne vill låta ljudisolera bättre, eller vräka familjen med det skrikiga barnet.

Sen går det ju ofta bra att sova med öronproppar. Det finns tom isolerande matt-liknande skivor man kan skruva upp på väggen i sovrummet som isolerar mot ljud. Dock är det nog inte alla som är så positivt inställda till att själva börja ljudisolera sin lägenhet (med egna pengar) bara för att grannens unge skriker.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Nu är det här egentligen väldigt OT, men angående öronproppar så har jag testat en (för mig) ny variant av öronproppar. De är en silikonboll som en lägger som ett lock i örat, dvs den sticker inte in så långt i örat. Fungerar mycket bättre för mig att sova med än de traditionella, sover jag med dem får jag problem med klåda och smärta i öronen. :)
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Åh, vi har liknande grannar som är så jävla puckade så det finns inte... Vi bor lyhört, våra grannar har visserligen inte ringt störningsjouren, men de har ringt hyresvärden, socialen, snackar skit att vi är urusla föräldrar som låter Carl ligga och grina nätterna igenom.

Carl är snart sju månader... Han har skrikit i princip 20 timmar om dygnet sedan han föddes. TÄNK om våra grannar VISSTE att vi varit på sju läkarundersökningar på lasarettet för utredningar för hans mage innan de öppnar käften nästa gång? TÄNK om de VISSTE att Calle fått gå igenom gastroskopi som fyramånaders bebis??? TÄNK om det VISSTE OM att Calle troligen har en alldeles för trång magmun och till det en mage som definitivt inte jobbar som den ska? TÄNK om de VISSTE innan de öppnade käften och tog reda på hur vi som föräldrar känner oss när vi inte kan TRÖSTA vår pojk utan MÅSTE vänta tills magen växer ikapp och inte har något annat val?

Jag är så jävla trött på folk som snackar skit och inte tar reda på fakta först... Jag hoppas verkligen inte det är så i det här fallet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp