Bukefalos 28 år!

Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Du menar alltså att det är en skrattretande lösning av den anledningen att det är ovanligt i din bekantskapskrets?
Intressant logik.

Jag har inte påstått att någonting är skrattretande och självklart är AC en bra lösning om det blir väldigt varmt. Dock när du nu använder ordet skrattretande så ja, jag tycker att det är skrattretande att ni anser att föräldrar ska förbereda sig genom att skaffa AC. Ska vi förbereda med reservgeneratorer inför strömavbrott och pumpar inför eventuell översvämning också? Eller är det okej att lösa problemen när de uppstår (om de uppstår)?
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Eller är det okej att lösa problemen när de uppstår (om de uppstår)?

Det gäller ju att lösa dem.
Utan att dra till med massor av undanflykter.
Om man vet att det blir varmt så kan man köpa en AC.
Om man vet att det kommer en översvämning så är det väl lämpligt att köpa en pump.

Nyheterna med väder är bra att ha som förvarning till vad som skall hända.
En värmebölja kommer knappast oannonserad.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Men om man nu inte varit förutseende nog att skaffa fläktar, ska barnet få koka där inne då? Jag ser det som självklart att man måste få paniköppna fönstrena på natten om det kan hjälpa barnet att må bättre, även om det gråter och skriker?
Är det något som pågår flera nätter kan man ju försöka lösa det bättre än så om man kan.

Jag måste vara den perfekta grannen för en barnfamilj för det finns inte en chans att jag skulle neka någon att släppa in lite luft om det behövs.

Hade jag inte haft fläktar och det varit alldeles för varmt, hade jag nog haft fönstret öppet ett tag trots skrik. Och handlat en fläkt dagen efter. Och förmodligen bett grannarna om ursäkt och förklarat varför.
Om någon av mina grannar hade haft motsvarande situation, hade jag uppskattat en förklaring/ursäkt, och självklart inte lastat personerna i fråga. Jag antar alltid att alla andra är betydligt grinigare än vad jag är :D.
(Jag skulle dock inte gått ut med mitt barn, då skulle hon vaknat mer och vrålat än värre. Det är inte lugnande för min dotter med vagn, har aldrig varit).
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Ni och Era villkor ?

Jag har mig veterligen inte argumenterat för att föräldrar bara ska sitta på sina arslen och störa grannar utan att försöka mildra eller göra något åt det, men vissa råd är för mig helt galet uppåt väggarna.

Jag har inget rakt svar att ge, jag har peppar peppar ett barn som sover om natten. Men det låter så jävla lätt att lösa problemet, jag ser det som ett jäkla svårlöstproblem om det vill sig illa.


Egentligen är det exakt det jag vill få fram - en förälder bör göra sitt bästa för att underlätta för grannarna, och kommunicera vid problem, men man måste ju förstå att det ÄR ett SVÅRT problem för familjen. Skitsvårt!
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Det gäller ju att lösa dem.
Utan att dra till med massor av undanflykter.
Om man vet att det blir varmt så kan man köpa en AC.
Om man vet att det kommer en översvämning så är det väl lämpligt att köpa en pump.

Nyheterna med väder är bra att ha som förvarning till vad som skall hända.
En värmebölja kommer knappast oannonserad.

Men ni har ju envisats med att säga att föräldrar ska förbereda sig och då ingår bla. att köpa AC. Som om vi är allvetande orakel som vet vad framtiden har att erbjuda. Visst fasen förbereder man sig på saker man vet kommer, men som jag påpekat... vädergubbarna har faktiskt inte alltid rätt. Flera gånger har de haft fel faktiskt. Således kan vi inte alltid förutsäga att det kommer bli väldigt varmt.

Vi ska även planera våra liv inför att vårat kommande barn kansk kommer skrika 18 timmar om dygnet. Ska vi planera inför krig också? Fylla skyddsrymmet med madrasser, filtar, konserver, vatten, ficklampor (även icke-föräldrar såklart)?

Planera för det värsta? Det blir jobbigt att tänka igenom alla hypotetiskt grisjobbiga scenarion som kan uppstå och sedan planera för dem.

Och i en extrem situation då barnet faktiskt skriker iaf hela nätterna och stör grannarna kanske det inte finns någon vinnare? Det kanske inte finns en lätt lösning? Det kanske är just i de situationerna man får hoppas att ens medmänniskor visar vad det innebär.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Visst fasen förbereder man sig på saker man vet kommer, men som jag påpekat... vädergubbarna har faktiskt inte alltid rätt. Flera gånger har de haft fel faktiskt.
Men man kan ju försöka att planera på i alla fall det som meteorologerna har skrivit i sin prognos. Det är oftast inte så långt därifrån.

Vi ska även planera våra liv inför att vårat kommande barn kansk kommer skrika 18 timmar om dygnet?
Det är 10% risk att få ett kolikbarn. 1 på 10, så en viss planering kan ju vara på sin plats.
Som en liten buffert eller en förfrågan om någon stans att dra sig tillbaka.

Ska vi planera inför krig också? Fylla skyddsrymmet med madrasser, filtar, konserver, vatten, ficklampor (även icke-föräldrar såklart)?
Om de varnar på nyheterna för krig, naturkatastrof eller annat farligt så är det ju lämpligt att förbereda sig.
Eller sitter du och väntar och ser om de kanske har fel så att du slipper hantera problemet?
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

*knapplån*

Det är intressant hur åsikter om hur mycket barn får störa har ändrats på det här forumet.
Detta i takt med att allt flera har fått egna barn.
För ett antal år sedan så var det många som krävde absolut frid från allt vad störningar från barn anbelangade.
Nu så argumenterar faktiskt samma personer för att barn minsann skall få låta hur mycket som helst bara för att de är bebisar.

Det är tydligt att åsikterna fullständigt speglar den för tillfället egna situationen.
Var är empatin i det?

Jaså?
Jag förvånas mer över att det är såpass många i tråden som kräver just precis "absolut frid".
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Men de onormla barnskriken krävde en åtgärd. Mest för barnets skull, rent bortsett från att man fick ångest och blev deprimerad själv av att höra ljuden.

Därav kontakten med socialtjänst.

Det kan jag förstå och tycker självklart du gjorde rätt i det! Bättre anmäla en gång för mycket vid oro om barns välbefinnande än en gång för lite. Får jag fråga dig: handlade det alltså om att du inte fick/kunde sova? Att du fick sömnbrist på grund av skriken?

(Jag uppfattar nämligen det du skriver just här att det snarare handlade om en annan slags störning; som du skriver; ångest över att höra ljuden. Just att du kontaktade socialtjänst tyder ju också på att störningen mer var av psykologisk karaktär än att du fysiskt blev uttröttad/sömnlös?).
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Men man kan ju försöka att planera på i alla fall det som meteorologerna har skrivit i sin prognos. Det är oftast inte så långt därifrån.


Det är 10% risk att få ett kolikbarn. 1 på 10, så en viss planering kan ju vara på sin plats.
Som en liten buffert eller en förfrågan om någon stans att dra sig tillbaka.


Om de varnar på nyheterna för krig, naturkatastrof eller annat farligt så är det ju lämpligt att förbereda sig.
Eller sitter du och väntar och ser om de kanske har fel så att du slipper hantera problemet?

Men alltså, 10 % - frågan är om alla dessa 10% stör sina grannar på det sätt som diskuteras här? Många har lite jobbigt med magen utan att det blir nattliga vrål månad ut och månad in. Jag har svårt att tro att så är fallet - men jag kan ju ha fel...
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Ibland blir jag lite konfunderad av sådana här diskussioner. För jag tror ingen av sidorna menar det som den andra sidan TROR att de menar :D.

Mina åsikter är
1. Som förälder gör man sitt bästa för att inte störa sina grannar, sina vänner, ja, folk i allmännhet. Om mitt barn är lesset måste jag ju göra mitt bästa för att behålla grannsämjan. Både genom en dialog med sina medmänniskor (inte alltid man förstår vad som stör/inte stör, dvs. hur mycket som läcker igenom och så), och genom vanligt sunt förnuft.
I somras när min dotter kräktes natten igenom och vrålade en hel del, STÄNGDE jag såklart fönstret så att inte husen intill skulle störas. Trots att det blev varmt. Vi löste det med fläktar och så inne. Jag skulle räkna med att mina grannar skulle göra det samma tillbaka.

2. En 'normal' barnfamilj, dvs. fall där barnet krånglar då och då, kanske i någon vecka under sjukdom eller då och då om de har nattskräck eller något, måste få bo i sin lägenhet. Att kräva att de skall flytta därifrån eller andra extrema åtgärder kan ju inte vara någon som tycker egentligen.

De extremfall det pratas om här, med 18 timmar per dygn i månader, kan ju inte vara direkt vanligt... och jag antar att de som tycker att barnfamiljen inte skall få vara kvar i sitt hem bara tänker på DESSA fall, inte 'normala' fall. Så jag tror (HOPPAS) att ni som tycker att barnfamiljer inte skall finnas i hyreshus inte avser ALLA barnfamiljer, utan att just dessa extremfall måste lösas på något sätt. Och att det är en begränsad tid. Och där kan jag ju hålla med (även om jag inte håller med om att det är 'enkelt')

Ingen förälder här tycker nog EGENTLIGEN att barnfamiljer har total rättighet till ljudmiljön, eller att alla andra bara skall anpassa sig. Och ingen hyresgäst tycker nog att alla barnfamiljer skall kastas ur sina lägenheter och att de får skylla sig själva för de valde ju att skaffa barn och de borde fattat att de skulle hamna på gatan om barnet var lesset en natt. Men det låter lite så i diskussionen :)

Kunde inte hålla med mer :bow:

Vi bor brevid vad som har varit ett extremfall där barnet skrek väldigt högt ca 2-5 timmar 9 av 10 nätter underperioden juli-december. Men i natt när barnet skrek så märkte jag att det knappt hörs bara de tar in barnet i ett annat rum än det som ligger vägg i vägg med vårt sovrum. Vilket jag ska försöka ta mig mod att föreslå om jag stöter på dem någon gång snart.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Det kan jag förstå och tycker självklart du gjorde rätt i det! Bättre anmäla en gång för mycket vid oro om barns välbefinnande än en gång för lite. Får jag fråga dig: handlade det alltså om att du inte fick/kunde sova? Att du fick sömnbrist på grund av skriken?

(Jag uppfattar nämligen det du skriver just här att det snarare handlade om en annan slags störning; som du skriver; ångest över att höra ljuden. Just att du kontaktade socialtjänst tyder ju också på att störningen mer var av psykologisk karaktär än att du fysiskt blev uttröttad/sömnlös?).[/

Det är ett svar på Cambrie som ylar om att folk inte ska ringa soc, utan knacka på hos den det gäller och fråga. Jag förklarar att det finns skäl till att det inte alltid är bästa lösningen om man som granne blir störd/bekymmrad av skrikande barn.
Anledningen till orosanmälan var just oro för barnet, och om någon undrar om "någon auktorietet på barn" haft åsikt i frågan så kan jag intyg att så faktiskt var fallet;)
Men det ÄR faktiskt väldigt påfrestande att höra onormalt skrikande barn stup i kvarten, när man försöker slappna av i badet, när man äter, när försöker skriva tenta, när man försöker ha sex eller sova.

Jag tycker faktiskt att om har ett barn som skriker ONORMALT mycket, så kan det vara en mycket god ide att som någon i tråden föreslog informera grannarna och ev. bjuda på öronproppar. Det är trots allt vårdnadshavarna som "äger" problemet. (Jag informerade min grannar när jag ensamhetstränade min hund till exempel - bättre att förekomma än att förekommas)

Normala barn skriker då och då. Skulle ett barn vara sjukt och skrika extra någon vecka ibland så går i alla fall inte jag som granne i taket. Men 20 timmar om dygnet? *gah* .
Skulle det som det senaste exemplet ett barn skrika pga värmen och fönstret öppnas så fine, sådant får man stå ut med, men upprepas det VARJE natt i flera veckor så hade jag förmodligen knackat på och bett dom skaffa en fläkt.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Men man kan ju försöka att planera på i alla fall det som meteorologerna har skrivit i sin prognos. Det är oftast inte så långt därifrån.

Det kan man absolut göra, men man löper tyvärr ändå alltid risk att överrumplas av vädrets nycker. Det går inte att planera för.

Det är 10% risk att få ett kolikbarn. 1 på 10, så en viss planering kan ju vara på sin plats.
Som en liten buffert eller en förfrågan om någon stans att dra sig tillbaka.

En buffert är alltid bra att ha, av många olika orsaker och jag håller med om att man bör försöka skaffar sig en sådan. Tyvärr kan inte alla det. I dagens Sverige är det ganska många som inte har den möjligheten.

Och någonstans att dra sig tillbaka... innebär det att man ska hyra en stuga förväg? Boka en i förväg? Och du kanske känner flera stycken som har sommarstugor ståendes, men jag gör inte det. Min mamma har en. Utan rinnande vatten, utan varmvatten, mitt ute i skogen långt borta från en mataffär och så gott som helt utan telefontäckning. Det finns familjer som fått sina barn omhändertagna av soc pga. sådana omständigheter.

Om de varnar på nyheterna för krig, naturkatastrof eller annat farligt så är det ju lämpligt att förbereda sig.
Eller sitter du och väntar och ser om de kanske har fel så att du slipper hantera problemet?

Om de säger "det är 90% chans att vi inte kommer drabbas av krig" så tvivlar jag på att jag kommer börja ladda upp i skyddsrummet.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Mycket är vunnit på lite goodwill från den som är störande.
Jag BORDE ha förtjänat några påringningar från störningsjouren när jag var ung och dum och hade utflippade fester. Jag fick inte så mycket som ett klagomål. En gång ringde grannarna polisen, men när jag gick runt och bad om ursäkt så visade det sig att de mest varit bekymrade för MIN säkerhet...
Därför är jag i min tur väldigt tolerant ;-), tur det för jag har nästan funderat på att fråga min granne om han gått till läkaren, för hans pissljud låter ganska oroväckande...

Så skulle jag få ett barn som jag misstänkte att grannarna skulle bli störda av - tex 20 timmars skrik om dagen i flera månader, så skulle jag stoppa ned en trevlig lapp i folks brevlådar och förklara läget (man behöver inte gå in på detaljer) och be om ursäkt, förklarat vad vi försökt göra åt det och lämna telefonnummret så att de kan höra av sig om det är något särskilt. Ett par stora mattor, draperier ect hjälper rätt långt i allmän ljuddämpning,man kan kanske möbler om och sova i det rum med bäst väggar ect.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jaså?
Jag förvånas mer över att det är såpass många i tråden som kräver just precis "absolut frid".

Det var många flera för en sisådär 10-12 år sedan.
Eller bara för 5....

Vissa av de som nu kräver att grannarna skall tåla skrik från deras barn....
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Kunde inte hålla med mer :bow:

Vi bor brevid vad som har varit ett extremfall där barnet skrek väldigt högt ca 2-5 timmar 9 av 10 nätter underperioden juli-december. Men i natt när barnet skrek så märkte jag att det knappt hörs bara de tar in barnet i ett annat rum än det som ligger vägg i vägg med vårt sovrum. Vilket jag ska försöka ta mig mod att föreslå om jag stöter på dem någon gång snart.

Jamen precis - just en sådan sak som man inte kanske fattar som förälder, att tar jag in barnet i andra rummet så stör jag inte (om man inte stör någon annan då...). Det är inte alltid så självklart som man kan tro vilken väg ljudet färdas :) (De kanske inte ens fattar hur mycket det stör!). Men det förutsätter ju att man kan ha en ärlig och öppen dialog om problemet och ev. lösningar. Och jag tror det är det många av föräldrarna i den här tråden säger - att det enklaste är ju att lösa problemet tillsammans, testa alternativ tills man hittar en bra kompromiss, så att grannarna får sova. Med det menas inte att det blir grannarnas problem, bara att man kan behöva deras input för att finna råd i en förmodligen skitjobbig situation.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp