Bukefalos 28 år!

Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Konstig väg att gå via störningsjouren. Om nu hyresvärden misstänker att något är galet är det väl soc de ska kontakta?
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag är så jävla trött på folk som snackar skit och inte tar reda på fakta först... Jag hoppas verkligen inte det är så i det här fallet.

Ni kan ju underlätta för dem genom att t.ex. berätta om undersökningarna ni gjort.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag tror att det ligger mer skit bakom än vad som kommer fram i artikeln. Dessutom funderar jag på varför föräldrarna inte tagit barnet till vårdcentralen och kollat upp sonen ifall det är någonting fel. Ifall hyresvärden ber föräldrarna att ta barnet till vårdcentral så handlar det inte bara om att sonen har svårt att sova och skriker lite, utan det handlar nog om att barnet skriker hela nätterna igenom och håller grannarna vakna.

Är man trött har man en väldigt låg toleransnivå så jag förstår absolut om grannarna klagar. Någon måtta på tokigheter måste det ju vara.

Bara att familjen flyttar istället för att gå till vårdcentralen med barnet tycker jag känns tveksamt. Varför skulle hyresvärden säga att de pratat med pappan flera gånger utan önskvärda resultat om det inte var så att de vid flertalet tillfällen bett föräldrarna att utreda pojken, men att det inte hänt?
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Fast jag läser inte det så. Jag läser att HVs representant förutsätter att familjen inte varit i kontakt med BVC för att skrikandet inte upphört. Iom att fadern säger att barnet är helt friskt bör de ha haft sjukvårdskontakt som konstaterat att barnet inte är sjukt?
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Det är säkert JÄTTESYND om Calle MEN det hjälper inte dina grannar som inte kan sova pga ditt barns skrik 20 timmar/dygn. Bara för att ditt barn har en påvisad sjukdomsbild ska alltså grannarna finna sej i de ? Jag hade flyttat illa kvickt och hoppats att det bara var en hyresrätt man bodde i för förstå prisraset på bostadsrätten med det ryktet.

Och nej jag tycker verkligen inte om barn oavsett de e friska eller sjuka !!!
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Ja varför berättar ni inte för grannarna, man har mycket större förståelse om man vet? Jag hade tagit för givet att folk som uppenbarligen stör men har reell anledning att göra det informerar, en lapp i brevlådan hade räckt gott. Personligen vet jag inte vem jag skulle kontaktat, men efter en period med skrik hade jag tappat tålamodet, med öronproppar kan jag inte sova alls.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Vår son som inte vvelat sova har skrikit på nätterna tills han var tre. Just nu känns det så avlägset att jag inte ens minns hur ofta. Men visst har jag tänkt att snart tror folk att vi misshandlar honom och det har vi aldrig gjort. Som tur är har min sambo och jag enorm sömntolerans och vi brukar lösas av. Ibland skrek han bara för att han var förbannade för att det var natt tror jag och ibland... Ja vi vet inte. Sen har han varit sjuk också som alla andra barn. Men ja... En del barn skriker irriterande mycket. Lillasyster på dryga året har nog aldrig skrikit på natten vad jag minns...
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Samtidigt kan jag bli glad att grannarna reagerar. Tänk att det finns barn som sakta misshandlas till döds utan att någon reagerar... Det är ju faktiskt fruktansvärt :(
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag kan förstå att ni är skittrötta och helt slut. Men det rimliga är väl att de som är orsaken till störningen (dvs ni) berättar om vad som händer och ber om tålamod för detta? Om ert barn hade skrikit inom det normala, kanske typ en halvtimme vid läggning och enstaka tillfällen när han är sjuk, då hade jag kunnat hålla med om att det var puckat att kontakta socialen. Men om han skriker så mycket och har gjort i många månader så kan jag förstå att de börjar undra. Så sätt upp en lapp i trappan eller i grannarnas brevlådor och förklara läget så har ni iaf gjort vad ni kunnat för att få den förståelse som ni vill ha.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Det är säkert JÄTTESYND om Calle MEN det hjälper inte dina grannar som inte kan sova pga ditt barns skrik 20 timmar/dygn. Bara för att ditt barn har en påvisad sjukdomsbild ska alltså grannarna finna sej i de ? Jag hade flyttat illa kvickt och hoppats att det bara var en hyresrätt man bodde i för förstå prisraset på bostadsrätten med det ryktet.

Och nej jag tycker verkligen inte om barn oavsett de e friska eller sjuka !!!

Att flytta illa kvickt kan ju vara sådär lätt. Iaf när det gäller att flytta till en bostad där man inte stör vilket i princip innebär friliggande villa. Skulle vi få ett kolikbarn idag skulle vi ha noll möjlighet att "flytta illa kvickt" för att inte störa grannar. Vi har inte tillräckligt med pengar för att köpa hus. Vart menar du att vi skulle kunna ta vägen för att inte störa andra? Smälla upp ett tält ute i skogen?
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Att flytta illa kvickt kan ju vara sådär lätt. Iaf när det gäller att flytta till en bostad där man inte stör vilket i princip innebär friliggande villa. Skulle vi få ett kolikbarn idag skulle vi ha noll möjlighet att "flytta illa kvickt" för att inte störa grannar. Vi har inte tillräckligt med pengar för att köpa hus. Vart menar du att vi skulle kunna ta vägen för att inte störa andra? Smälla upp ett tält ute i skogen?

Jag menade att jag som granne hade flyttat illa kvickt.
Vad ni ska göra för att inte störa era grannar vet jag inte men de innebär inte att jag som granne till ett sjukt barn skulle vara mer förstående över skrikandet. För mej är skrik pga glädje, ilska, sjukdom eller whatever inget jag pallar alls.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag menade att jag som granne hade flyttat illa kvickt.
Vad ni ska göra för att inte störa era grannar vet jag inte men de innebär inte att jag som granne till ett sjukt barn skulle vara mer förstående över skrikandet. För mej är skrik pga glädje, ilska, sjukdom eller whatever inget jag pallar alls.

Och då ska man nog välja bort flerfamiljshus redan från början. Hyresgäster i flerfamiljshus förväntas att tolerera ljud från varandra. Vid extrem lyhördhet är hyresvärden skyldig att ljudisolera och är någon granne extremt ljudkänslig behöver man faktiskt inte ta hänsyn till det. Nu är det såklart extremt med ett litet barn som skriker hela kvällar/nätter men det är mycket svårt att göra någonting åt det eftersom hyresvärdar inte helt enkelt kan vräka barnfamiljer. Om barnet sedan tas omhand på bästa sätt och ändå skriker mycket tror jag inte ens att hyresvärden med laglig rätt kan vräka familjen. Vissa ljud kan man liksom inte göra något åt.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Nog anser jag att man borde vara rakryggad nog och fråga, det är DE som stör sig, och hade någon vågat, hade de fått svar. Men det är INTE min sak att springa runt och knacka på dörren till alla grannar och berätta om mina barns hälsostatus, det finns väl en anledning att det faktiskt är tystnadsplikt inom sjukvården också, eller hur? Var ska jag dra gränsen, vi har en gångväg utanför fönstret, ska jag hänga ut plakat att han skriker för att han har problem med en sjukdom i magen?
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Flytta illa kvickt :grin:... Ja du, med tanke på att vi har höga lån, sambon har gamla skulder på grund av ett företag som inte sköttes rätt, och så vidare... Jo just det, väääldigt lätt att flytta illa kvickt... Tycker man inte om barnskrik så får man väl köpa sig ett hus långt ut i skogen, tycker man inte om hästar får man välja bort platser där det finns hästar eller kan komma att finnas hästar inom tio år, samma med barnfamiljer... Om DU själv ligger med kraftiga smärtor som gör att du skriker, förväntar du dig då inte att någon kan komma och knacka på dörren??? Vart är medmänskligheten på väg om man inte ens kan eller vågar knacka på sin grannes dörr och fråga vad som är fel?

Kan för övrigt säga att socialen inte ens tog upp fallet, detta eftersom vi redan har kontakt med dem då de hjälper mig som stöd så att jag ska få sova en dag i veckan och väl visste om problemet. Sockärringen suckade bara åt anmälan och funderade varför folk inte ens vågar fråga längre om de stör sig på barnskrik.. Hyresvärden skulle givetvis inte be oss flytta på grund av detta, han har bett de som ringt att gå och fråga istället då inte heller han vill basunera ut hälsotillstånd för olika familjer i lägenheterna, men ännu har ingen kommit, däremot blev det ett till, anonymt förstås, samtal till socialen och en utskällning till dessa att de inte gör något, när de i själva verket är här en gång i veckan och tar med ungarna ut så jag får sova, vila, tvätta, städa... Det är ingenting jag skäms över, för jag behöver hjälpen eftersom det tär otroligt att vara uppe hela nätterna, så även detta hade kärringjävlarna (vi har bara kärringar som bor här) fått reda på OM de bara hade frågat.

Jag ser dock ingen anledning till att ALLA behöver veta om min familjs hälsotillstånd eller att vi redan har sökt den hjälpen...
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Förstår din frustration, sorg och vanmakt. Har själv upplevt detta med grannars barn som gråter nätterna igenom. Våra grannar fick för 8 år sedan en dotter som skrek konstant flera timmar varje natt, allt från 2 till 5,6 timmar i stöten.

Lät som om dom stack kniven i henne timmarna igenom. Efter ett par veckor så möttes vi ute och då passade jag på att fråga mamman hur det stod till med lillflickan och sa att vi hörde hur hon grät nätterna igenom.

Fick då reda på att dom var på utredning för att lokalisera vad som var fel. Ett år senare upptäcktes att hon hade en tarmsjukdom som obehandlad gav svåra magsmärtor för flickan. När väl diagnosen var fastställd och medicinen börjat göra verkan så lugnade gråten ner sig och lugnet lägrade sig igen.

Men det tog över ett år innan det gav sig. Och ja visst, jag skulle ljuga om jag inte sa att vi ibland nästan blev tokiga på kuppen. Men även om det var jobbigt för oss kan jag inte ens tänka mig hur hemskt det var för flickan och hennes föräldrar. Att som förälder se sitt barn ha så ont och inte kunna göra ngt, ja det är bland det värsta som finns. Inget som jag ens skulla önska på min värsta ovän.

Skickar en styrkekram till er :bow:
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Om någon misstänker att barnet far illa så är det lämpligt att anmäla till de sociala myndigheterna, och att fråga då skulle inte direkt löna sig då folk med problem är mästare på bortförklaringar.

Jag kan i och för sig förstå att ni inte orkar prata med alla grannar, men gör ni inte det så är risken större för att folk antingen blir störda eller rädda att barnet far illa. Det är givet vis upp till er hur ni gör coh upp till grannarna hur de agerar.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

För mig handlar det ärligt talat knappast om att orka, jag tycker inte att hela världen har att göra med hur min familj mår... Den som stör sig kan väl knacka på och fråga hur barnet mår helt enkelt. Gör inte den här tråden till en fråga om mig här nu - jag har knappast gjort något fel, jag tröstar min son 20 timmar om dygnet, jag har begärt och fått hjälp av socialen - jag ränner hos läkaren en gång i månaden på undersökningar... Så nej, det här var inte en grej om mig. Vi bryr oss inte så noga alls eftersom anmälningarna inte ens tas upp och även hyresvärden är på vår sida även om vi inte har mycket övers för varandra annars :grin:...

Men jo, jag tycker folk ska ta reda på fakta först innan de till exempel ringer störningsjouren som i ts fall, om mina grannar har fest och spelar dunka dunka musik så skulle i alla fall inte jag dra mig för att be dem sänka volymen innan jag ringer jouren. Då har de i alla fall fått en chans att åtgärda det, och barnskrik... Tja, det får man nog ärligt talat ta om man bor i en hyresrätt. Men det verkar som att folk överlag - till och med om man läser den här tråden, är alldeles för fega för det. Man startar hellre krig än att knacka på och fråga vad som är fel eller ber grannarna dämpa sig... Svenskar är rätt ynkliga...

Och tack Delfinarie - det är jobbigt. Jag tror ärligt talat INGEN vill ha en skrikande unge dygnet runt och jag tror man gör allt för att försöka trösta sitt barn. I vårt fall håller det på att gå över nu tack och lov, men vi har fortfarande inte kunnat börja med riktig mat trots att han är sju månader snart.
Fast nu tror säkert grannkärringarna att vi haft ihjäl honom, för nu har han lunginflammation och sover 20 timmar om dygnet istället :angel:
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Det beror helt på situationen tycker jag, även om jag tycker det är konstigt att man ringer störningsjouren.

Jag var katt och lägenhetsvakt ett tag. I lägenheten ovanför var det ett barn som skrek sjukt mycket, gärna i samband med höga dunsar. I det fallet var jag påväg att ringa polisen. Nu blev det inte så och vad jag vet skriker inte barnet längre.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Tja jag tycker det är upp till var och en hur de vill lösa problemen. Oavsett om det gäller att förklara eller att anmäla. Det där med den svenska mentaliteten och ynkligheten gäller väl mest åt bägge håll här om problemet är kommunikation om båda parter förväntar sig att den andre borde ta initiativ till den.

Och som sagt, misstänker man att barnet far illa då är anmälan det rätta (fast kanske inte till störningsjouren).
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Satt och drack morgonkaffe framför regionala nyheterna och då rapporterade dom om detta.

Jag blev först upprörd men sedan så blev jag halvt konfunderad. Vad säger ni andra? Tråden kanske skulle ha legat på Senior för bredare svar eftersom det är en allmän diskussion till både föräldrar och ickeföräldrar?

http://arbetarbladet.se/nyheter/hofors/1.3820426-bazil-kan-fa-betala-nar-sonen-skriker

Jag är faktisk tudelad. Jag hade personligen blivit trött men bitit ihop och försökt stå ut. Men jag har heller inget jobb som kräver hög prestation av mig dagligen som vissa faktiskt har. Att då hållas sömnlös under flera nätters tid för att någon annan ville ha ett barn.. ja du..

För visst fattar jag att det är synd om föräldrarna som måste stå ut med ett skrikande barn (som ibland är sjukt) hela nätterna. Men de har ju också valt att skaffa barn. Vi då som aktivt väljer bort det får ju alltså "stå ut". Vi får också hållas sömnlösa p.g.a. andra människors val och absolut inte flytta i närheten av ställen som kan ha dessa (onaturligt!) skrikande barn. Och det är lite det jag ställer mig tveksam till. Jag hade inte accepterat en skällande hund en längre tid. Eller högljudd musik. Eller barn som leker högljutt. Eller tvätt/diskmaskiner som låter för mycket. Men barn ska man alltså alltid förväntas att stå ut med, även om det sker aktivt i flera år. Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om det :crazy: Jag kan absolut förstå under vissa perioder men visst kan jag tycka att en viss måtta får det vara.

För mig hjälper inte öronproppar (jag är för lyhörd) och vissa människor kan inte ha dem p.g.a. flera orsaker som att de får sår/problem med öron eller de kanske inte hör sitt alarm på morgonen. Så det är heller ingen långtidslösning. Däremot KAN det vara så att om man ringer störningsjouren så pressar föräldrarna hyresvärden att isolera lägenheten bättre. Det vore ju en fördel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp