Bukefalos 28 år!

Barnlängtan och livrädd!

N

Nasen

I nära ett år nu har min barnlängtan eskalerat rejält. Den startade så sakta när en nära vän blev gravid och jag fick följa hennes graviditet. När hon sen blev mamma till en underbar dotter här i höstas började barnlängtan att skena ohejdat! Jag kunde inte tänka på något annat än att skaffa barn! Det upptog hela min värld under några månader.
Sambon kände lite mer att "vi kan väl vänta lite" och "jag känner mig inte riktigt redo". Det arrgumenterade jag inte emot alls, för vi måste båda känna att "NU kör vi!!!" Vi pratade lite då och då om det här med barn, men mer lite löst prat bara.

Efter nyåret fick min sambo reda på att två av hans närmare kompisar skulle bli pappor varav en som vi def inte hade gissat på. Detta gjorde att det började hända saker hos min sambo. Han började inse att han inte är en tonåring längre utan vuxen, att åren passerar i fortare än han tror. Men samtidigt var han inte mogen att tänka tanken på att bli pappa.

Nu för ett par veckor sedan träffade han en av killarna som bara har dagar kvar av "friheten". BF är beräknad till slutet av april, men de gissar att hon går över. De måste ha pratat en hel del för nu var tongångarna HELT andra hos sambon. Nu börjar HAN prata seriöst om att skaffa barn och JAG blir livrädd! Han tycker inte att jag ska förnya p-piller receptet när tabletterna tar slut här i juli. Han kan gå runt med katten i famnen som en liten bebis och säga "tänk när man går omkring med en liten bebis så här....!" :eek: :love:

Nu blir JAG livrädd! Tidigare har jag ju bara pratat om att jag vill ha barn och min trygghet har legat i att jag vet att sambon inte velat. Jag har alltså kunnat längta, men vetat att livet kan fortgå som tidigare. Nu är sambon med på noterna plötsligt! Skräcken, men samtidigt längtan, sprider sig i kroppen. Som hästtjej far ju tankarna omedelbart till hästen och ridningen. Som mamma kan jag ju titta i stjärnorna efter att träna och tävla så som jag gör nu. Nu, när jag precis har fått kläm på det här med tävlandet och börjar få framgång på tävlingsbanorna. Det gör ju inte att jag vill tävla mindre! ;)
Det är inte ens säkert att jag kan ha hästen kvar när vi blir föräldrar! Hur F*N ska jag överleva då??? Hästen och tävlandet är ju mitt "andningshål" i livet! Det är det jag lever för idag! Samtidigt som jag längtar efter att få vara hemma med min familj, att få komma hem från jobbet och inte behöva stressa iväg till stallet var eviga dag.

Förnuftet säger mig att när jag sitter där med vårt knytte i famnen kommer livets prioriteringar att förändras utan att jag behöver anstränga mig. Jag kommer att få andra värderingar om vad som är viktigt i livet! Men hjärtat säger att jag kommer att dö, att jag kommer att må så fruktansvärt dåligt om jag inte får ha min häst kvar, att jag inte kommer att överleva att sälja henne, att jag inte kommer att överleva om jag inte får komma ut på tävlingsbanorna.

Min kompis säger lite rutinerat att "det löser sig när barnet väl kommit". Hon vet ju, hon är ju där. Hon har tagit beslutet att sälja sin häst och en stor del av mig förstår henne fullständigt, den andra delen tycker hon är knäpp! :crazy: I mitt undermedvetna är jag övertygad om jag att jag också skulle ta det beslutet om jag varit i hennes kläder. Jag inte vill bli en stressad mamma som får stressa i stallet de få timmarna som bjuds. Har sett tillräckligt många mammor varken få hackat eller malet i stallet eller hemma. Å andra sidan vill jag inte lägga ridstövlarna på hyllan helt...

Jag vet inte rikigt vad jag vill med den här tråden. Ventilera kanske? Få höra att jag inte är knäpp som har dessa funderingar? ;) Barnlängtan är enorm, gigantiskt stor och i samma andetag är jag totalt skräckslagen inför den förändring av livet som det kommer att innebära!

*förvirrad och rädd*
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Orkade inte läsa allt, men såklart man blir livrädd. Det är ju det största som kan hända i ens liv att man får barn! Något man lixom inte kan testa eller ta på prov innan för att se om det fungerar ;)

Själv ville jag göra mig av med hästen, fick väldiga foglossningar och sen en depression efter förlossningen. Dessutom hade jag kunnat vara hemma längre om hästens utgifter inte fanns.

Men hon blev kvar, jag rider, tränar och tävlar faktiskt mer nu än innan jag fick barn. Dessutom har jag precis börjat jobba heltid!
Det är faktiskt otroligt skönt att komma till stallet och bra vara, det är väldigt bra för en uppsnurrad skalle att stå och mocka, efter några minuter känner man sig lugn igen och inser att man inte tänkt på någonting unger flera minuter!

Jag red sista gången 10 dagar före förlossningen och började igen 4 veckor efter förlossningen. Kände definitivt att jag kunde börja rida tidigare men hade ju medryttare så jag behövde inte.

Nu står jag och velar, sälja hästen eller behålla? (Vi planerar att skaffa fler barn) Det är lika många för och nackdelar med båda alternativen.
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Prövoperiod vore ju guld, men som sagt, det fungerar ju inte. ;)

Jo, jag vet att det dräller av tjejer (och killar med för den delen) som behåller sin häst och fortsätter träna och tävla. Det förutsätter dock en mycket förstående pojkvän/sambo/make! Det har inte jag, tyvärr! Visst, han förstår, men han förstår mer att det kostar pengar vi kanske inte har och att det tar tid = han blir hemma låst med barnet medan jag "leker" (hans uttryck!) och han kan inte göra något annat.

Samtidigt så vill jag inte stressa mellan jobbet, hemmet och stallet! Jag stressar nog som det är idag, utan barn. Allt i stallet ska gå så fort det bara går så att jag kommer hem skapligt så det inte blir att kasta i sig maten, kissa och gå och lägga sig. Jag vill ju ha lite kvalitetstid med sambon också! ;) Och sen längre fram med vårat barn! Då kan jag inte komma hem kl 20 från stallet för att DÅ laga middag. Idag fungerar det när det bara är vi två! Vill förtydliga här att det inte är jag som enbart står för matlagningen! Det är en syssla vi gillar att göra tillsammans. Det är ett sätt att umgås för oss. När jag tränar sent har ibland sambon maten klar när jag kommer hem så att det inte blir så jättesent!

Usch, nu målar jag fan på väggen lite, men jag är en person som måste veta, jag vill ha kontroll! Jag vill kunna planera! Jag hatar "det löser sig"!!! Nej, jag vill VETA så långt det bara går! Ingenting löser sig av sig självt, eller???
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

enligt mig kanske din sambo inte är mogen för barn:S han känner sig låst om han ska vara hemma med barnen medans du "leker". spelar ingen roll om det är hästar eller annan träning.. tycker att man ska dela på sysslorna och även tiden man tillbringar med sina barn
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Tänker lite som lillsmurfagirl faktiskt... Att han inte kan tänka sig att vara hemma med barnet själv medan du "leker", det låter som ett tydligt tecken på att det kanske inte riktigt har gått upp för honom än att ett barn har man inte bara några månader och bär runt på, utan ett barn förändrar hela livet för alltid. Nu är inte jag förälder, men jag kan lätt rusa iväg i tankarna själv. "Åh, vad mysigt med ett barn, vill vill vill ha!" men sedan inser jag att shit, det är verkligen på alvlar det där med barn. Livet kommer aldrig se likadant ut igen.
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

enligt mig kanske din sambo inte är mogen för barn:S han känner sig låst om han ska vara hemma med barnen medans du "leker". spelar ingen roll om det är hästar eller annan träning.. tycker att man ska dela på sysslorna och även tiden man tillbringar med sina barn

Tänker lite som lillsmurfagirl faktiskt... Att han inte kan tänka sig att vara hemma med barnet själv medan du "leker", det låter som ett tydligt tecken på att det kanske inte riktigt har gått upp för honom än att ett barn har man inte bara några månader och bär runt på, utan ett barn förändrar hela livet för alltid. Nu är inte jag förälder, men jag kan lätt rusa iväg i tankarna själv. "Åh, vad mysigt med ett barn, vill vill vill ha!" men sedan inser jag att shit, det är verkligen på alvlar det där med barn. Livet kommer aldrig se likadant ut igen.

Det kanske är så! Inte omöjligt! Det kanske också är jag som inte heller är mogen.....
Lite förtydligande; Det som han motsätter sig är att han ska komma hem från jobbet och då lämnar jag barnet hos honom och drar till stallet i 3 timmar VARJE DAG. Sen när jag kommer hem måste vi alla 3 sova och vi får ingen "familjetid" ihop. Lite så är det idag, men skillnaden rä idag att sambon kan umgås med sina kompisar när jag är i stallet. Fast det är lättare för honom att ta med barnet till garaget än för mig att ta med det till stallet om jag ska rida. Men visst GÅR det! Han är rädd att han ska få stå med allt ansvar medan jag fortsätter i gammalt spår.
Jag känner också att jag med största säkerhet inte vill vara i stallet varje dag om jag får barn. Jag vill ju umgås med mitt barn också! Nu tänker jag främst på när vi båda jobbar heltid igen efter föräldraledigheten. Drömmen vore att hitta en delfodervärd som kunde ta hästen några dagar i veckan, men det är lättare sagt än gjort!

Men det känns som att vi behöver prata igenom det här rätt duktigt innan vi kliver in i bebisverkstan!
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Jag tycker att du beskriver den stora eventuella ambvivalensen i ditt första inlägg så bra !
Det är lättare att vilja något väldigt hett och starkt som är okänt om det inte går att uppnå.

Men det inlägg jag svarar på nu skrämmer mig lite - är det verkligen viktigare för honom att vara med sina kompisar än med sitt barn ?
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Att skaffa barn innebär genomgripande förändringar i livet. Och det gäller att man har pratat igenom upplägget ordentligt innan för att minimera att man får problem sedan.

Jag flyttade min tävlingshäst till en lösdrift (med ridbana och stall man kan nyttja vid behov) före vi bestämde oss att skaffa barn och det var en stor skillnad slippa in- och utsläpp på bestämda tider och bara behöva vara där en gång per dag.
Under min föräldraledighet så gjorde jag precis som din sambo befarar, sa tack och hej och drog till stallet. Men det gjorde att vi båda hade precis samma "vakentid" med barnen, det skiljde en halvtimme.

När man sedan återgick i jobb båda två blev det värre med hästeriet eftersom man då längtade till att vara med sina barn. Att fara till hsäten och missa hela kvällen med barnen var inte ett o.k. alternativ för mig.
Jag åkte då på kvällen efter att de hade somnat. Vilket stundtals var tungt då man själv var slut.
Jag var sedan tvungen att ta bort min tävlingshäst (skippade dock tävlignarna helt sedan barnen kom) och skaffade då istället ett föl som påläggskalv.

Det blir en hel del kompromissande, halvfodervärd eller medryttarelåter väl som ett ypperligt alternativ, då kan du rida på helgen och en dag under veckan. hästen får vila en dag och så rider medryttare resten.
Det är dock en stor osäkerhetsfaktor att hänga upp sitt hästliv på en enda person (medryttaren).

Det finns de som alltid har med sig barnen och tycker att det fungerar bra. Det har aldrig riktigt fungerat för mig (fick tvillingar). Nu kan de följa med om vi bara ska mata och borsta men de är för små för att sköta sig själva om jag ska rida.

Jag hoppas att det löser sig, annars så finns ju alltid hästeriet kvar när barnen blir mer självgående och du kan själv vara medryttare till den omfattning det fungerar för er. Lycka till!
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Det är sunt att bli livrädd. För det är ju det största man kan göra här i livet.

Jag upplever det som väldigt mkt jobbigare än man föreställt sig men också även mkt mer underbart än man någonsin trott. Jag hade en "dramatisk" graviditet och var väldigt sjuk första året efter dotterns födelse. Men jag ångrar inget. Även om jag sliter mitt hår varje dag pga sömnbrist och då är hon ändå 3 år nu. Jag är väldigt beroende av rutiner och det kan vara lite svårt upprätthålla med barn :angel: Sen upplever jag att barn är en regäl prövning för förhållandet. Om man tittar på statistiken så är det många som separerar under småbarnsåren. Så mitt tips är att vara sjukligt säker i förhållandet, ha samma syn på barn, barnledighet, barnuppfostran, ekonomi, framtid, egentid... kunna kommunicera om ALLT. Och vara beredd offra mkt utan "sura miner". Är du villig att offra hästen om det är tvunget? Är din partner beredd lägga vissa saker åt sidan?

Hur har ni planerat framtiden? Har ni jobb som gör det lätt med barnomsorg, har i nära till barnomsorg, har ni nära till släkt/barnvakt (oerhört viktigt enligt mig!!!)?

Nöt och stöt ALLT innan graviditet, för eran egen skull.

Sen lycka till med det mest fantastiska man kan vara med om :banana:
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Det låter heelt underbart!!!:D Längtar tills min sambo säger att han är redo... eller ja, inte nu men om något år när vi har rest lite mer tillsammans och haft mer tid ihop.

Det där med hästen, jag vet en tjej som tog med sig sitt barn till stallet och red medan barnet satt i barnvagnen. När han blev lite större kunde han leka lite i sandlådan medan hon red.
På tävlingar kände hon många så då hade han barnvakt. Jag tror att det går att lösa om man verkligen vill!
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Lite förtydligande; Det som han motsätter sig är att han ska komma hem från jobbet och då lämnar jag barnet hos honom och drar till stallet i 3 timmar VARJE DAG.

Så har vi haft det i princip varje dag i 1½ år ;) Hästen var utlånad under 5 månader i början (fick en förlossningsdepression och pallade inte att ansvara över hästen och hade ingen motivation att rida, bättre då att låna ut henne så hon får aktiveras)

De 2-3-4 timmarna maken fick ensam med sonen efter jobbet var guldvärda! Min son var en otrolig mammagris och ville inte alls vara med pappa, när jag åkte bort så hade han inget val. Och deras relation blev väldigt mycket tightare.

Ska maken iväg på sitt, skjuta, jaga eller som förra året. Mecka och tävla. Så tog jag med sonen till stallet eller fixa barnvakt (farmor)
Han har kontakt med sina gamla kompisar och de träffas ibland och vi festar ibland. Jag brukar fråga maken om han inte vill dra ut en kväll med grabbgänget men han vill hellre vara hemma med oss.


Och min make tycker oxå min häst bara kostar pengar, han verkligen hatar henne men ställer självklart upp eftersom han vet hur mkt hästen betyder för mig.


Och vi är de enda i vår kompiskrets som har barn, och vi är de som har mest sex och mys :o
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Tänkte bara säga några ord om det här med hästeriet...

Du kan ju alltid prova och se hur det går. Det är ju när bebisen är liten och du är föräldraledig som det är enkelt att ha häst, svårare blir det nog sen när man ska jobba också =) Du kan ju åka till stallet på dagen tillsammans med bebisen i början, så slipper du åka dit så sent (förutsatt att du kan lösa insläppet på annat sätt, kanske kan betala lite extra till någon eller byta insläpp mot utsläpp?). Sen är det ju också ett bra tillfälle för pappan att få umgås med sitt barn om du åker iväg en stund på em/kvällen någon gång när bebisen är lite större.

För mig har det iaf hittills fungerat väldigt bra att ha häst och bebis (nu 12 veckor gammal). Jag har kvällsinsläpp 2,5 gång/vecka och utsläpp var 5:e helg, så det är en baggis. När jag inte har kvällen åker jag dit på dagen och när jag har kvällen får oftast lillan stanna hemma med pappan (om itne han jobbar då tar jag med henne). Fungerar super!

Lycka till!
//julia
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Jag har 7 utsläpp och 7 insläpp i månaden + 1 lunch-, kvälls- eller middagsfodring i veckan. Jag rider minst 5 dagar i veckan och jobbar heltid (då ingår varannan helg).

Konstigt nog har jag mer tid över nu till annat än jag hade innan jag fick barn. Och jag och maken har mer tid för bara oss! Visst är jag astrött när jag går upp kl 6 för att rida och kommer hem kl 00 från jobbet. Men jag sover på tåget (tar 45 min) och kan ta en powernap på soffan ;)
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Men det inlägg jag svarar på nu skrämmer mig lite - är det verkligen viktigare för honom att vara med sina kompisar än med sitt barn ?

Nej, men han är rädd att det bara blir han som får offra för att jag ska kunna ha hästen kvar! Jag kanske ger honom anledning att känna så?
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Att fara till hsäten och missa hela kvällen med barnen var inte ett o.k. alternativ för mig.

Det blir en hel del kompromissande, halvfodervärd eller medryttarelåter väl som ett ypperligt alternativ, då kan du rida på helgen och en dag under veckan. hästen får vila en dag och så rider medryttare resten.
Det är dock en stor osäkerhetsfaktor att hänga upp sitt hästliv på en enda person (medryttaren).

Jag hoppas att det löser sig, annars så finns ju alltid hästeriet kvar när barnen blir mer självgående och du kan själv vara medryttare till den omfattning det fungerar för er. Lycka till!

Det är lite så jag känner också, trots att jag inte har barn ännu. Det känns inte som ett alternativ att dra till stallet direkt efter jobbet och missa hela kvällen. Ok, någon enstaka dag i veckan, men inte varje dag. Att åka när barnen har somnat, ja kanske, men jag tror att det blir för tungt i längden. Jag är ingen kvällsmänniska direkt.....

Medryttare/halvfodervärd känns som ett bra alternativ, förutom det du just säger: En stor osäkerhetsfaktor! Vad händer om medryttaren inte vill/kan längre? Då står jag ändå där med häst 7 dgr/v.

Även fast det känns tungt så rent förnuftigast är ju att vara medryttare själv någon dag i veckan. Kostar mindre och mycket mindre ansvar! Men att leva mitt liv utan min älskade tant förstår jag inte hur jag ska klara! :cry:
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Tänkte bara säga några ord om det här med hästeriet...

Du kan ju alltid prova och se hur det går. Det är ju när bebisen är liten och du är föräldraledig som det är enkelt att ha häst, svårare blir det nog sen när man ska jobba också =) Du kan ju åka till stallet på dagen tillsammans med bebisen i början, så slipper du åka dit så sent (förutsatt att du kan lösa insläppet på annat sätt, kanske kan betala lite extra till någon eller byta insläpp mot utsläpp?). Sen är det ju också ett bra tillfälle för pappan att få umgås med sitt barn om du åker iväg en stund på em/kvällen någon gång när bebisen är lite större.

För mig har det iaf hittills fungerat väldigt bra att ha häst och bebis (nu 12 veckor gammal). Jag har kvällsinsläpp 2,5 gång/vecka och utsläpp var 5:e helg, så det är en baggis. När jag inte har kvällen åker jag dit på dagen och när jag har kvällen får oftast lillan stanna hemma med pappan (om itne han jobbar då tar jag med henne). Fungerar super!

Lycka till!
//julia

Sant!

Det känns nog som det "säkraste" kortet eg. Att prova och konstatera hur det går! Nu har jag ju den fördelen att jag inte har någon stalltjänst med insläpp/utsläpp och fodringar. Jag "bara" mockar och rider!

Det är ju faktist också en fördel att behålla hästen eftersom pappan får egentid med barnet. Jag tror att det är jätteviktigt att pappan får den möjligheten redan från början.
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Jag vill börja med att säga att gud vad bra att ni diskuterar allt sådant här redan nu! :)

Sedan kan jag också säga att till många saker är barn inget hinder. Dvs din kille kommer inte vara låst hemma med barnet om han vill träffa sina vänner, så länge han inte vill träffa dem där det är extremt högljutt. Barn är transportabla och går utmärkt att ta med sig. Så länge de inte är sjuka, men sådant går ju inte att förutspå. Jag var med pappa i garaget när jag var liten (ni vet väl att sätet i rallybilar är kupade och perfekta att lägga spädbarn i? :cool:) och det funkade finfint.

Jag har haft med mig min son till stallet fram till att han var omkring fyra månader. Då var jag bara där och pillade på henne, iom att jag har travhäst var det inte möjligt att ställa honom bredvid banan och träna henne när han sov. Men flera i stallet som hade ridhäst berättade att de gjort just så, ställt vagnen bredvid paddocken och kikat in i den när de ridit förbi. Det går ju inte att träna hästen hårt så, men för att motionera går det ju utmärkt.

Nu är det dock mycket svårare att ha med honom, han tycker ju att det är tråkigt att bara titta på när mamma borstar hästen. Han vill ha uppmärksamhet hela tiden, och då är det svårt. Det där med att blåsa ur huvudet som är poängen med att åka dit försvinner ju då. Men det där med medryttare/halvfodervärd - måste du hitta en som kan träna hästen, eller bara en som ska motionera den? För det första är nog svårare att hitta.

Sedan tycker jag att ni redan nu ska diskutera hur länge ni båda ska vara lediga. Det är viktigt att ha det klart i stora drag redan innan. Även där tycker jag att det är viktigt att båda får tid till barnet. Men där måste ni komma fram till vad ni båda tycker. Lycka till! :)
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Det där med hästen, jag vet en tjej som tog med sig sitt barn till stallet och red medan barnet satt i barnvagnen. När han blev lite större kunde han leka lite i sandlådan medan hon red.

Jo, allt går att lösa om man vill. Men man måste ändå vara beredd på att kompromissa en del. Det är skitsvårt att som förälder hinna med 3 timmar om dagen i ett stall. Åtminstone när de slutat vara äta-sova-bajsa-maskiner.

Jag måste bara kommentera det jag citerat: så länge barnet sitter/ligger i barnvagnen och är nöjd med det (sover mest) så tror jag det går ganska bra och enkelt att ha med bebisen till stallet. Vagnen kan ju stå bredvid ridbanan med sovande bebis när man motionerar hästan.

Men det där med "leka i sandlådan"..... jo, tjena. :grin: Skulle jag ha häst och åka till stallet med min 1,5åring och sätta han i sandlådan - jaha, efter 2 minuter så är han ju överallt UTOM i just sandlådan. Det går inte att lämna ett barn i den åldern i sandlådan och tro att de sitter kvar där. I så fall får man ha staket runt sandlådan. Vår son tror jag heller inte skulle vara så nöjd att leka ensam i sandlådan så länge som jag skulle behöva motionera häst. Det kan funka i 10-20 minuter kanske att leka själv. Ibland. Och det behöver ju inte alls sammanfalla med just den tiden jag är i stallet och just den tiden jag behöver rida.

Själv sålde jag hästen i början av graviditeten (försäljningen var planerad oavsett barnfrågan) och köpte ingen ny. Det är jag väldigt glad för faktiskt. Speciellt när jag började jobba heltid igen. Då VILL man vara med barnet så mycket som möjligt på kvällen. Visst skulle jag kunna tänka mig åka iväg kanske 1-2 kvällar i veckan på annat, men inte 5 kvällar i veckan... och dessutom är vi ju två som kan behöva "egentid" i så fall. Ska man dela upp någorlunda rättvist blir det ju 2,5 vardagskvällar i veckan och en helgdag. Om man nu ska "hårddra".

TS>> man kan absolut ha häst och barn samtidigt! Det finns många många exempel på det. Man kanske däremot får vara beredd att skaffa medryttare, delfodervärd eller dylikt. Fixa helinackordering där mockning ingår mm. Så att man inte behöver vara i stallet VARJE dag. Om man däremot själv känner att det blir för betungande så blir det nog inte så ångestladdat att sälja hästen. För då känner man ju att man VILL det för att orka/hinna med sitt barn och familjen. Så; hur du än vrider på det så tror jag du kommer känna att vilket beslut det än blir för dig med häst-barnkombinationen så kommer du vara nöjd med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Nej, men han är rädd att det bara blir han som får offra för att jag ska kunna ha hästen kvar!

Jag förstår honom faktiskt. Och där tror jag ni måste prata om kompromisslösningar. Om/när du är f-ledig på heltid så kan du ju åka till stallet på dagen. Små barn sover mycket så du kan säkert hitta ett sätt att få kunna rida också. När du sen jobbar; det är ju DÅ kompromisslösningar måste till. Om han då är helt f-ledig så kanske det är skönt för honom att få lite egentid just på kvällarna när du kommit hem från jobbet. Om han också jobbar så måste ni ju liksom dela på den tid som finns att spela med.

Själv tror jag det är lite tärande på relationen också att bygga upp den på att "ses i dörren"; att gå i skift hemmavid. Så är ju risken att det blir om man säger att ni t ex tar ansvaret varannan kväll och då är den andre just BORTA från hemmet.

Lägger till: jag håller även med dem som talar om vinsten i att lämna pappa o barn ensamma en del. Det är BRA! Så; inte måste du åka till stallet BARA på dagtid. DU har förstås också lika stor rättighet till att bli lite avlastad på kvällarna när du går hemma på heltid med barnet!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Men det där med "leka i sandlådan"..... jo, tjena. :grin: Skulle jag ha häst och åka till stallet med min 1,5åring och sätta han i sandlådan - jaha, efter 2 minuter så är han ju överallt UTOM i just sandlådan.
Precis! Det är säkert "jätte enkelt" att ha med bebisen till stallet så länge den bara äter och sover, men sen blir det jobbigt. Som du säger, en 2 åring är inte still många sekunder på ett och samma ställe! ;) Men man får motion av att springa efter.... Med till stallet och få något vettigt gjort? Nope, även som barnlös med erfarenhet av 2 åringar (och äldre) så har jag mycket svårt att se hur det ska fungera.

Då VILL man vara med barnet så mycket som möjligt på kvällen. Visst skulle jag kunna tänka mig åka iväg kanske 1-2 kvällar i veckan på annat, men inte 5 kvällar i veckan... och dessutom är vi ju två som kan behöva "egentid" i så fall. Ska man dela upp någorlunda rättvist blir det ju 2,5 vardagskvällar i veckan och en helgdag. Om man nu ska "hårddra".
Det är PRECIS det jag känner också! Skaffar vi barn är jag fullt och helt övertygad om att jag VILL vara med barnet så mycket som möjligt. Varför skaffa barn annars? Jag kan absolut inte tänka mig att vara i stallet 5 kvällar/vecka efter jobbet, inte 4 eller 3 heller. 1-2 dagar så kanske. Jag vill inte stressa än hit och en dit! Jag vill att mina barn ska ha en mamma som är tillgänglig och inte i stallet hela tiden sin lediga fritid! Här kanske svaret kommer; Då går det inte att kombinera egen häst och barn!
Men just NU, i skrivadets stund, skriker hjärtat att jag aaaaaldrig kommer att vilja leva utan hästen och tävlandet! Bara tanken ger mig panik!

För då känner man ju att man VILL det för att orka/hinna med sitt barn och familjen. Så; hur du än vrider på det så tror jag du kommer känna att vilket beslut det än blir för dig med häst-barnkombinationen så kommer du vara nöjd med det.
Mitt förnuft säger mig att du har helt rätt och förnuftet säger mig också att jag kommer att sälja hästen den dagen vi blir gravida eller mycket snart efter barnet kommer. Samtidigt som jag älskar hästen och brinner för tävlandet så längtar jag mycket efter familjelivet!!! Att vara hemma och mysa på kvällen alla 3 (och senare 4 :D ), att åka på utflykter, sitta i sandlådan och bygga sandslott, att umgås som en familj rätt och slätt! Och då VILL jag inte behöva springa i stallet varje dag.

Pratade med min tränare om detta eftersom hon är relativt nybliven småbarnsförälder. Hon förstod helt mitt dilemma och hon förstod också att jag inte ville bli en stressad mamma. Efter hennes egen erfarenhet rekommenderade hon inte att behålla hästen. Det ÄR tufft att vara småbarnsförälder och ha häst. Jag ser ju hur hon pusslar och micklar för att få ihop de 3 dagarna hon är i stallet.

Ah, jag vet inte! Samtidigt så säger min magkänsla mig att jag kommer att veta vad jag ska göra när jag väl är där och magkänslan säger också att jag inte kommer att behålla hästen. Magkänslan säger att jag kommer att anse att det tar för mycket tid och kraft att behålla hästen!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 099
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 907
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 890
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 321
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp