Bukefalos 28 år!

Barnlängtan och livrädd!

Sv: Barnlängtan och livrädd!

Själv tror jag det är lite tärande på relationen också att bygga upp den på att "ses i dörren"; att gå i skift hemmavid. Så är ju risken att det blir om man säger att ni t ex tar ansvaret varannan kväll och då är den andre just BORTA från hemmet.

Lägger till: jag håller även med dem som talar om vinsten i att lämna pappa o barn ensamma en del. Det är BRA! Så; inte måste du åka till stallet BARA på dagtid. DU har förstås också lika stor rättighet till att bli lite avlastad på kvällarna när du går hemma på heltid med barnet!!!

Jag tror inte heller på "ses i dörren"-förhållanden. Så vill jag inte ha det och jag vet att min sambo är rörande överens med mig i den frågan. ;)

Givetvis kommer jag att vilja ha egen tid, hästlös eller inte, och pappan kommer att behöva egen tid med barnet. Men det går ju att ordna även som hästlös! Antingen om jag är medryttare eller har någon annan aktivitet någon gång i veckan. En lång skogspromenad kanske???
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Givetvis kommer jag att vilja ha egen tid, hästlös eller inte, och pappan kommer att behöva egen tid med barnet. Men det går ju att ordna även som hästlös! Antingen om jag är medryttare eller har någon annan aktivitet någon gång i veckan. En lång skogspromenad kanske???

Ja, att bli medryttare själv funkar. Eller gå på gym x antal ggr/vecka. Eller träffa polare osv.

Min sambo har lite flyt nu... han är den som nyttjar egentiden mest i och med att jag inte "hästar" alls nu (fast erbjudanden finns så jag vet att ridningen bara är ett samtal bort). Och vi är delvis med honom på hans fritidsintresse också; jag och sonen. Är med och tittar och sonen leker och vi får lite frisk luft alla tre. Den dagen jag vill börja med hästeri igen så kommer sambon oftare bli själv med sonen på vår fritid.
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Jag kan absolut inte tänka mig att vara i stallet 5 kvällar/vecka efter jobbet, inte 4 eller 3 heller. 1-2 dagar så kanske. Jag vill inte stressa än hit och en dit! Jag vill att mina barn ska ha en mamma som är tillgänglig och inte i stallet hela tiden sin lediga fritid! Här kanske svaret kommer; Då går det inte att kombinera egen häst och barn!

Det går att kombinera. Men inte att hålla hästen i full tävlingskondis helt själv. Vill man ha häst 1-2 dagar i veckan så kan man välja alternativet att ha medryttare på sin häst 3 dagar i veckan och inte ha så stora krav på hästens kondis och utveckling. Ta vad man får och se perioden som lite viloperiod för både en själv o häst.
Eller så blir man själv medryttare som sagt.
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Nej, men han är rädd att det bara blir han som får offra för att jag ska kunna ha hästen kvar! Jag kanske ger honom anledning att känna så?

Man offrar sig väl inte för man är med sitt barn? Som pappa är man ju inte barnvakt åt mamman när hon åker iväg till stallet t.ex.
Varför känner din sambo som han gör för hästen? Har han någon hobby, får han egen tid? Vad vill han göra?

Det känns inte som ett alternativ att dra till stallet direkt efter jobbet och missa hela kvällen. Ok, någon enstaka dag i veckan, men inte varje dag. Att åka när barnen har somnat, ja kanske, men jag tror att det blir för tungt i längden. Jag är ingen kvällsmänniska direkt.....

Vill du ens ha så långa arbetsdagar när du sen börjar jobba?

Medryttare/halvfodervärd känns som ett bra alternativ, förutom det du just säger: En stor osäkerhetsfaktor! Vad händer om medryttaren inte vill/kan längre? Då står jag ändå där med häst 7 dgr/v.

Man har en förstående partner som ställer upp då under den tiden det tar att hitta en ny medryttare.

Precis! Det är säkert "jätte enkelt" att ha med bebisen till stallet så länge den bara äter och sover, men sen blir det jobbigt. Som du säger, en 2 åring är inte still många sekunder på ett och samma ställe! Men man får motion av att springa efter.... Med till stallet och få något vettigt gjort? Nope, även som barnlös med erfarenhet av 2 åringar (och äldre) så har jag mycket svårt att se hur det ska fungera.

Beror ju helt på barnets personlighet och hur mat och sovtider ser ut. Sen är ju min son bara 1½ år än så länge men jag får otroligt mkt gjort.
9/10 ggr taimar jag ridningen så han somnar när jag skrittar fram


Sen sitter han i vagnen medans jag tar ut alla 15 hästar och sopar. Sen stänger jag stalldörrarna och så får han kliva ur vagnen medans jag mockar och fyller på spån och vatten.
Han tycker det är jättekul att göra höpåsar och foderhinkar och äta hästmat ;) I går när jag mockade sa han "Oj" varje gång jag råka kasta en plutt utanför och lyfte upp den och la i skottkärran.

Det är PRECIS det jag känner också! Skaffar vi barn är jag fullt och helt övertygad om att jag VILL vara med barnet så mycket som möjligt. Varför skaffa barn annars? Jag kan absolut inte tänka mig att vara i stallet 5 kvällar/vecka efter jobbet, inte 4 eller 3 heller. 1-2 dagar så kanske. Jag vill inte stressa än hit och en dit! Jag vill att mina barn ska ha en mamma som är tillgänglig och inte i stallet hela tiden sin lediga fritid! Här kanske svaret kommer; Då går det inte att kombinera egen häst och barn!
Men just NU, i skrivadets stund, skriker hjärtat att jag aaaaaldrig kommer att vilja leva utan hästen och tävlandet! Bara tanken ger mig panik!

Det är 1000000 ggr jobbigare att vara mamma än man kan tro innan, fast man inte gör något om dagarna. Klart ingen vill vara ifrån sitt barn, men men vill vara själv! Inte någon man måste ha ett vakntande öra/öga på hela tiden. Komma bort från allt i "mamma-hjärnan" och bara gå som en zombi i stallet och "inte tänka" på sitt barn utan tänka på sig själv.

Givetvis kommer jag att vilja ha egen tid, hästlös eller inte, och pappan kommer att behöva egen tid med barnet. Men det går ju att ordna även som hästlös! Antingen om jag är medryttare eller har någon annan aktivitet någon gång i veckan. En lång skogspromenad kanske???

Pappa kommer behöva egentid med sig själv också, utan dig och utan barnet. Bara han. Är det något han inte riktigt får idag? Är det därför han känner som han gör (Bara baserat på det du skrivit i tråden så verkar våra partners väldigt lika)

Vad är skillnaden att gå en lång skogspromenad eller rida ut i skogen? Varför kan du inte ta en skogspromenad ridandes?





Jag tycker du är lite dåligt "peppad" eller vad man ska säga. Inte riktigt ens vågar tänka tanken att det faktiskt fungerar. Jag tror du kommer må ganska dåligt av att inte ha någon häst och göra vad du vill med hästen.
Sen verkar din partner inte förstå vad hästen gör för dig (dvs. du tycker det är kul och du mår bra psykiskt och fysiskt med hästen) är han svartsjuk på din häst? Att du har så kul med hästen och med honom så är de inte lika roligt?
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Man offrar sig väl inte för man är med sitt barn? Som pappa är man ju inte barnvakt åt mamman när hon åker iväg till stallet t.ex.
Varför känner din sambo som han gör för hästen? Har han någon hobby, får han egen tid? Vad vill han göra?
Jag tycker inte det, men som barnlös blir det gärna att man ser det ur den synvinkeln! ;)

Varför han känner som han gör tror jag har många förklaringar. Den största av dom alla tror jag är avundsjuka, tyvärr! Han har ingen egen hobby på samma sätt. Han gillar bilar och så, men avskyr att skruva. Styla är kul, men han anser att han inte har råd pga att jag har hästen! Nej, man kanske inte kan impulsköpa ett set nya 18" fälgar o däck för 20 tkr på en månadslön. Man kanske måste spara lite, men det verkar inte heller gå! Till saken hör också att min sambo har ett problem; Om han har tusen, femton hundra kvar den 20e så "har han inga pengar kvar".
Sambon har mycket egen tid (då jag är i stallet och de helger jag tävlar), men han utnyttjar det mycket dåligt tycker jag. På vardagkvällar är det soffan och tv´n som gäller. Jag har försökt att inspirera honom till att hitta på något, men allt är tråkigt eller kostar pengar! Han pratade om att han ville börja skjuta pilbåge när vi flyttade till huset. Han fick en pilbåge, tavlor och pilar i julklapp av mig för jag tänkte "vajert! Nu har han hittat något han vill göra!!!!" Jag har också fixat halmbalar för att sätta upp piltavlorna på, men har han skjutit något. Inte mycket! Ska JAG behöva gå ut och sätta upp piltavlorna för att han ska komma igång? Jag försöker och försöker locka honom att skaffa ett eget intresse, men det är totalt meningslöst! Hur f*n aggerar man som sambo i det hrä läget? Vad gör jag? Alla tips och idéer är välkomna för jag VILL inget hellre än att han hittar något som stimulerar honom!

Nu har jag föreslagit att vi ska börja göra budget varje månad för att ha kontroll på var pengarna tar vägen och också för att jag hoppas kunna visa honom att det FINNS pengar för honom att utveckla ett intresse.
Och är det inte pengarna som är problemet så låter det istället "jag jobbar ju så dåliga tider att jag inte hinner göra något på kvällen.....!" Inte tänka positivt, nej, det är faaarligt! Ja, jag är lite "på hugget" idag....men jag blir så förbannat trött på detta ibland!

Vill du ens ha så långa arbetsdagar när du sen börjar jobba?
Helst inte, men ska jag ha en chans att ha råd med hästen behöver jag nog jobba heltid. :crazy:

Man har en förstående partner som ställer upp då under den tiden det tar att hitta en ny medryttare.
Jop, det har man.... :grin:

Det är 1000000 ggr jobbigare att vara mamma än man kan tro innan, fast man inte gör något om dagarna. Klart ingen vill vara ifrån sitt barn, men men vill vara själv! Inte någon man måste ha ett vakntande öra/öga på hela tiden. Komma bort från allt i "mamma-hjärnan" och bara gå som en zombi i stallet och "inte tänka" på sitt barn utan tänka på sig själv.
Ja, det förstår jag och det är också därför jag skulle vilja ha hästeriet kvar i livet. Jag inser att jag kommer att behöva åka iväg från hemmet för att koppla bort hjärnan.

Pappa kommer behöva egentid med sig själv också, utan dig och utan barnet. Bara han. Är det något han inte riktigt får idag? Är det därför han känner som han gör (Bara baserat på det du skrivit i tråden så verkar våra partners väldigt lika)
Det kanske är ett problem faktist att han känner att han itne får egen tid. Han säger själv att han bara jobbar och sover. Samtidigt så har han HUR MYCKET tid som helst att spendera på sig själv, men väljer soffan framför tv´n.....

Vad är skillnaden att gå en lång skogspromenad eller rida ut i skogen? Varför kan du inte ta en skogspromenad ridandes?
Absolut kan jag göra det! ;) Hellre så faktist.

Jag tycker du är lite dåligt "peppad" eller vad man ska säga. Inte riktigt ens vågar tänka tanken att det faktiskt fungerar. Jag tror du kommer må ganska dåligt av att inte ha någon häst och göra vad du vill med hästen.
Det kanske jag är, men jag har så länge jag kan minnas fått höra att när man skaffar barn så får man ge upp hela sitt liv och allt man gjorde innan. Jag är så förbannat skiträdd frö att jag ska inse att jag gjort mitt livs misstag om jag säljer hästen UTAN att ha provat om det går....

Sen verkar din partner inte förstå vad hästen gör för dig (dvs. du tycker det är kul och du mår bra psykiskt och fysiskt med hästen) är han svartsjuk på din häst? Att du har så kul med hästen och med honom så är de inte lika roligt?
Jag tror han förstår, men vill inte acceptera faktum. Jag tror han är är så fruktansvärt avundsjuk över att jag har något som stimulerar mig på fritiden och han står utan! Det kan fortplanta sig i en att han då upplever att hästen ger mig mer stimulans än vad han gör! Jag kanske ska försöka vända lite på det. Jag kanske ska försöka VISA honom att han uppskattas ner, men hur gör jag det? Vi måste försöka hitta på mer saker tillsammans tror jag. Men jag har försökt det och den enda resonsen jag får är "men det har vi inte råd med" eller "det kostar pengar". *suck*
 
Sv: Barnlängtan och livrädd!

Jag tror det finns otrolig många bukefalister som kan visa att det funkar att ha barn, häst och jobb (och även en partner som får tid)
Om du måste jobba heltid för att ha råd med hästen, hur ska du då kunna vara föräldraledig? Ta din årsinkomst * 0,97 och sen den summan *0,8 den summan / 365 så får du fram vad du får ut innan skatt om dagen som föräldraledig. Tar man ut 7 dagar/vecka räcker pengarna i 14 månader.


Vi är motorintresserade hela familjen (motorintresset är nog faktiskt större än hästintresset faktiskt) så jag vet att det kostar massa pengar. Min make håller på med jakt och skytte. Varje måndag har banan öppet och då får man skjuta på måltavlor, älgbana och lerduvor. De har även en inomhus bana för luftgevär (de som skjuter luftgevär där rekomenderade faktiskt ett gevär som jag tror jula säljer för 400kr som de tyckte min make skulle köpa, då vet de killarna vad de snackar om för de är tävlingsskyttar)
Finns ju pistolskytte oxå men inte på banan han är.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 099
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 907
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 890
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 321
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp