Bukefalos 28 år!

Barnomsorg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Nu står mina barn på kö för en dagisplats i kommunen. Men så fick jag veta att i Höörs kommun finns inte maxtaxan kvar mer, den slopades för att kommunen behövde mer pengar. Hur påverkar det mig som är utan inkomst? Och om jag har förstått saken rätt så har de kristna icke komunala dagisarna maxtaxan kvar. Det är ganska lång kö till de kommunala dagisarna här, men kön till det kristna är kortare, dessutom upplevs de kristna dagisarna bättre än de kommunala. De kommunala dagisarna i Höör är överbefolkade, många barn per vuxen. Mina barns lilla kusin är inskriven på ett kristet dagis eftersom hennes mamma jobbar på ett kommunalt och säger att hon aldrig hade satt sitt barn på ett sådant dagis ( kommunalt) eftersom de är så dåliga. Det är lite svårt att veta dels vilket kommunalt dagis som är bäst, men också om jag trots allt ska välja det kristna.

till saken hör att de har gått på ett kristet dagis tidigare, där var det tre vuxna på 15 barn och de gjorde många saker och var ofta ute, barnen trivdes verkligen där. Det jag inte gillade var att man måste var med i så mycket, tex i kyrkan, det skulle lagas middag osv. Dessutom gjorde personalen skillnad på mina barn. Den äldsta var väldigt tuff mot de andra barnen precis i början och det intrycket behöll personalen även när han var lugn och snäll och hade anpassat sig. Den yngsta behandlades som en liten bebis, var ju bara 1 när han började där, men bars runt mycket och fick nog mest gos och kramar av alla barnen där.

Men.. jag är kristen, men inte fullt troende, det känns både som jag vill att barnen lär sig mer om Gud och Jesus och allt det där, för att själv sedan väljer vad de vill tro, och så känns det som om det är fel att välja ett kristet dagis om man inte är mer troende än vad jag är. Och så vill jag inte vara så delaktig i det kyrkliga :angel:

Svårt? JA, jag hatar att få valmöjligheter, det är så svårt att välja rätt! :p
 
Sv: Barnomsorg

Från Höörs kommuns hemsida:

Vi tillämpar maxtaxan och det innebär:

Högsta avgift i förskoleverksamheten är:

• Barn nr 1: 3 % av inkomsten – dock högst 1 260 kr/mån

• Barn nr 2: 2 % av inkomsten – dock högst 840 kr/mån

• Barn nr 3: 1 % av inkomsten – dock högst 420 kr/mån

• Barn nr 4: Ingen avgift
 
Sv: Barnomsorg

break_a_leg skrev:
Från Höörs kommuns hemsida:

Vi tillämpar maxtaxan och det innebär:

Högsta avgift i förskoleverksamheten är:

• Barn nr 1: 3 % av inkomsten – dock högst 1 260 kr/mån

• Barn nr 2: 2 % av inkomsten – dock högst 840 kr/mån

• Barn nr 3: 1 % av inkomsten – dock högst 420 kr/mån

• Barn nr 4: Ingen avgift
Aha! :) Det är ju perfekt! Men varför har jag fått veta att maxtaxan inte finns? :confused:
Tack :bow:
 
Sv: Barnomsorg

Kristen förskola tillhör inte kommunal barnomsorg och därför har dom sin egna konstnader. Maxtaxa tillämpas inte på privat barnomsorg om jag fattat det hela rätt.
 
Sv: Barnomsorg

Stollan skrev:
Kristen förskola tillhör inte kommunal barnomsorg och därför har dom sin egna konstnader. Maxtaxa tillämpas inte på privat barnomsorg om jag fattat det hela rätt.
Men det gjorde det på den kristna dagiset barnen gick på tidigare, vi betalade enligt maxtaxan.
 
Sv: Barnomsorg

Istället för att gissa en massa så är en bra ide om du tar och ringer denna kristna förskolan i morgon och frågar dom vad du skulle behöva betala för förskoleplats åt dina två barn :idea:
Då slipper du att fundera och får raka besked vad du nästan på kronon får betala :cool:
Då slipper vi att spekulera om ev. kostnad som kanske är fel ialla fall.
 
Sv: Barnomsorg

Stollan skrev:
Istället för att gissa en massa så är en bra ide om du tar och ringer denna kristna förskolan i morgon och frågar dom vad du skulle behöva betala för förskoleplats åt dina två barn :idea:
Då slipper du att fundera och får raka besked vad du nästan på kronon får betala :cool:
Då slipper vi att spekulera om ev. kostnad som kanske är fel ialla fall.
Ja det var just det.... :crazy: :o
 
Sv: Barnomsorg

Vad jag har förstått så gäller maxtaxa på alla förskoleverksamhet numera.

Vi betalar maxtaxa här i Västerås och sonen våran går på en privatförskola och innan maxtaxan infprdes betalde vi 1900/ mån för honom.
 
Sv: Barnomsorg

ainasoja skrev:
Vad jag har förstått så gäller maxtaxa på alla förskoleverksamhet numera.

Nej, kommunerna kan välja att ställa sig utanför detta med maxtaxa, dock får de då inte något statsbidrag. Vill man läsa mer om detta kan man göra det på Skolverkets hemsida.
 
Sv: Barnomsorg

I dag har jag fått köbekräftelse så jag låter det vara så här så får vi se hur det blir.
 
Sv: Barnomsorg

Stollan skrev:
Är det denna förskolan?
http://www.edenskola.se/information.html
I så fall är det maxtaxa som gäller (står på hemsidan).
När det gäller ev borttagande va maxtaxan i Höör har jag bara sett förslag innan årsskiftet 2003-2004 så jag antar att det inte gick längre än förslag :)
Ja det måste vara så det var.

Hade den förskolan i åtanke faktiskt, :) men det var inte där barnen gick tidigare.

www.solglimten.se gick de på. Det verkar vara en viss skillnad på de båda förskolorna trots att de är med samma inriktning.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnomsorg

break_a_leg skrev:
Nej, kommunerna kan välja att ställa sig utanför detta med maxtaxa, dock får de då inte något statsbidrag. Vill man läsa mer om detta kan man göra det på Skolverkets hemsida.

Ok....

1010
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 676
  • Låst
Övr. Barn Nu har mina barn fått dagisplats och håller på att skolas in för fullt nu. Har varit där en gång och då gick det hur bra som helst...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: giffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp