Bukefalos 28 år!

Barnomsorg igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Nu har mina barn fått dagisplats och håller på att skolas in för fullt nu. Har varit där en gång och då gick det hur bra som helst, yngste sonen på strax över 2 år tog i hand när han såg att vi också gjorde det:D

Nu får jag bara 15 timmar i veckan och det är fördelat på 3 timmar per dag. Har pratat med någon på kommunen om det och står på kö till ett annat dagis där jag kan ha den 5 timmar tre dagar i veckan istället, men just nu är det fullt på det.

Nu är det så här att jag jobbar 3½ timmar tre dagar i veckan, med början kl 17 och slutar kl 20:30 och har ingen barnomsorg genom kommunen till barnen då utan min mamma ställer upp och har dem. Dock vet jag att hon börjar tycka att det är jobbigt att det är så här. Andra personer i min närhet säger dessutom till mig att min hemkommun ska fixa barnomsorg till mig de timmar jag jobbar, att det är deras skyldighet att göra så. ÄR det någon som vet om de måste göra det?

Skulle gärna ha in dem längre tider på dagis då tre timmar inte är mycket, dessutom bor jag en och en halv mil från dagiset och kör min mopedbil dit och det tar ca 30 minuter dit, sedan ska jag hem igen och dit och hem. Kommer alltså att lägga en timme av den "barnfria tiden" på att köra. Det känns lite som om det kostar mer än det smakar för både mina barn och mig.

Eftersom barnens pappa dog för snart 6 månader sedan så tyckte många här på buke att jag skulle prata med soc om att få förtur till dagis och också fler än 15 timmar i veckan, och soc tyckte också det, men sedan har de inte hört av sig till mig , trots löften om det. Kvinnan som jag pratade med på kommunen som har handom det här med dagis, sa att jag inte har någon förtur och att jag inte får mer än mina 15 timmar. *suck*

Gled ifrån ämnet gjorde jag visst :angel: :D Frågan är i alal fall att kan jag kräva av kommunen att de ska fixa dagmamma till mina barn när jag jobbar?
 
Sv: Barnomsorg igen.

15 timmar har du väl om du är arbetslös eller föräldraledig.
Jobbar du så BEHÖVER du ju barnomsorgen på ett helt annat sätt!

Fast jag vet inget om reglerna för det, för jag har mina hemma...
 
Sv: Barnomsorg igen.

ameo skrev:
15 timmar har du väl om du är arbetslös eller föräldraledig.
Jobbar du så BEHÖVER du ju barnomsorgen på ett helt annat sätt!

Fast jag vet inget om reglerna för det, för jag har mina hemma...
Det är så jag också tycker, men tydligen inte kommunen.... de var osamarbetsvilliga kan man påstå.
 
Sv: Barnomsorg igen.

Jag kan bara svara för den kommun jag bor i (o arbetar inom förskolan ibland). Reglerna brukar dock vara ganska likartade i de flesta kommuner.

Om man arbetar/studerar så får barnen vara på förskolan under den tid du är på jobbet + restid till o från. Det finns ju ingen förskola som har öppet så sent som du arbetar och det är nog ganska få kommuner som har nattöppna förskolor.

Förtur brukar man få genom soc, har du ingen kontaktperson där du kan ringa till?
 
Sv: Barnomsorg igen.

Att förskolorna inte har öppet sent förstår jag, men då borde det väl kunna ordnas med dagmamma?
Undrar vad som händer ifall jag väljer att ha mina tre timmar om dagen mellan 14:30 och 17:30? Så att tex mormor hämtar dem, för då kan jag börja så mycket som en timme, eller kanske en och en halv timme tidigare, alltså kl 16 eller 15:30 istälelt för 17 och är då färdig 19:30 elelr 19.
 
Sv: Barnomsorg igen.

Dagmammor är ju numera utrotningshotade, men jag tror inte att det finns någon som har sin arbetstid till kl 21. Du kan ju alltid höra med förskolan om att ha barnen där till 17.30, men tänk på de inte får ta del av speciellt många aktiviteter då...
 
Sv: Barnomsorg igen.

break_a_leg skrev:
Dagmammor är ju numera utrotningshotade, men jag tror inte att det finns någon som har sin arbetstid till kl 21. Du kan ju alltid höra med förskolan om att ha barnen där till 17.30, men tänk på de inte får ta del av speciellt många aktiviteter då...
Det tänkte jag inte på, det är nog rätt trist att vara där ensamma på dagis vid de tiderna kanske.

Men det borde ju vara så att kommunen ska fixa så jag slipepr fixa barnpassning själv?
 
Sv: Barnomsorg igen.

Nej, jag tror inte att kommunen kan hjälpa dig då du arbetar så få timmar på så udda tider.
 
Sv: Barnomsorg igen.

Kommunen är faktiskt skyldig att hjälpa dig med barnomsorgen,,, men du måste ha en fast anställning om de ska hjälpa dig med en "dagmamma" på de tiderna du har nu. Då anställer kommunen en som komme hem till dig och passar barnen i ditt hem. (har en bekant som jobbat så)
När jag var ensamstående utan någon hjälp till barn passning på udda tider, och skulle söka jobb inom vården, så avstog jag just för att det va svårt att få kommunen att hjälpa till med barnpassning.

I vissa kommuner kan man inte välja villka tider man vill ha barnen på dagis, där är det deras tider som gäller.

Du borde för övrigt kunna få ha dina barn mera på dagis för särskilda behov...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 210
Senast: Emtherlia
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 045
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 767
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp