Bukefalos 28 år!

Barnuppfostran, kött.

Torktumlare

Trådstartare
Vad tycker ni föräldrar om att barn får rovdjur äta andra djur? Och att man förklarar för barnen vart kött kommer ifrån?

Läste en artikel där man på djurparken gett en Björn ett hästhuvud.

Nu förstår jag att många här inne, liksom jag är hästmänniskor och älskar hästar. Men det jag inte förstår är hur man som förälder resonerar när det är helt ok att betala pengar för att se ett vilt djur instängd i en bur. Men att man får se hur detta rovdjur äter kött och inte honung ur en liten burk är upprörande.

Om man har barn som äter kött förklarar man inte var detta kommer ifrån? När gör man det?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a...446178752":"og.recommends"}&action_ref_map=[]
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Vi har förklarat var kött kommer från när de frågat. Med femåringen hände det i somras, och var helt odramatiskt och hon tyckte mest det var spännande och ville veta allt om hur det gick till när kon förvandlades till köttfärs :)

Sedan måste jag säga att det för mig är stor skillnad på att se ett djur äta kött och att se det leka med ett helt hästhuvud. Jag tycker inte det senare är något konstigt heller men tycker ändå att det finns en skillnad!
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Sambon är jägare och vi har börjat föda upp köttkaniner, jag förväntar mig inga dumma frågor från sonen:p
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Jag visste var kött kom ifrån när jag var liten och har aldrig bekymrat mig över det.

Mina barn kommer också få växa upp nära slakt (egna djur) och få lära sig om kött och var det kommer ifrån. Det tycker jag är självklart att man förklarar för dom för det kan dyka upp situationer var som helst där dom kan möta det.

Tycker det är löjligt att gå ut med det i tidningen.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Jag kommer ifrån en jägarfamilj och hanterar mycket kött här hemma. Katterna utfodras med bla. hela kaniner så det här med att kött kommer från djur och att rovdjur äter andra djur kommer med i vardagen här hemma.

Sonen började nog fråga varifrån kött kommer vid 3 års ålder kanske och det var väldigt odramatiskt. Han vet att mormor och farfar är jägare och skjuter älgar och att älgköttet vi äter kommer därifrån.

Det är vardag här hemma. Han har sett rovdjur i djurparker äta också och han tar inte illa vid sig av det.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Jag har inget minne av att något barn har ställt sådana frågor, eller att jag själv gjorde det som liten. Det tillhör väl de saker man lär sig rätt automatiskt genom att man pratar med varandra om, i det här fallet, maten. Man säger ju lamm och kyckling och fisk om det man äter. Det verkar räcka för att barn ska fatta att man faktiskt äter bland annat de djuren.

Jag ser det liksom inte som en fråga.

Sen finns det ju vegetarianer, så barn ser ju tidigt att inte alla vuxna äter kött, och får möjlighet att fundera på saken tack vare det.

Om ett barn inte någon gång under uppväxten ifrågasatte att vi äter djuren, skulle jag nog tycka att det var lite konstigt.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Att prata om var kött kommer ifrån är en del i de vardagliga samtalen. Som Petrsuka säger så äter man ju t ex kyckling och fisk, så det blir ju helt logiskt. Sonen är idag 2 år och är väldigt intresserad av djur, vi pratar och berättar om att kor mjölkas, får kalvar, slaktas m.m. Han är kanske lite för liten för att förstå helt och hållet, men det lär ju inte bli någon nyhet direkt.

Jag är för övrigt vegetarian och därför kanske det är extra viktigt för mig att sonen (inom sin tid) får rätt kunskap om kött och köttindustri.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Jo, ett barn som har sett styckning och avlivning innan han är två år borde veta vart kött kommer ifrån, däremot om vi inte hade levt som vi gjorde hade jag absolut inte tyckt det var en dum fråga.
En stor del bakom beslutet att skaffa köttkaniner var att sonen skulle få se hur det gick till och vart kött kommer ifrån. Jag vill att han ska veta vad han äter och jag vill inte att när han är 30 ska tro att mjölken produceras i affären.

Förstår du vad jag menar?
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Från barnen finns det inga dumma frågor, utan det är ju bra att de är nyfikna och beroende på uppväxtmiljö kommer dessa frågor vara annorlunda.
Håller fullständigt med här i tråden, de som är uppväxt med slaktande av djur kommer inte att fråga om det istället kanske de frågor något annat som för något annat barn är helt självklart!
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Jag vill att han ska veta vad han äter och jag vill inte att när han är 30 ska tro att mjölken produceras i affären.

Iofs lär man sig väl inte så mycket om mjölk av att ha kaniner. Jag antar att kaninmjölk inte är tänkt att ingå i dieten. Snarare lär man sig väl att kaninungarna behöver mjölken, och då verkar det ju logiskt att kalvarna behöver kornas mjölk (och att vi inte borde ta den).

Sen tror jag nog att du oroar dig lite i onödan. Jag tror inte att det finns 30-åringar som tror att mjölken produceras i affären, precis som det inte finns 30-åringar som tror att bilen produceras (mineralen bryts) hos bilhandlaren.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Mina barn är 4,5 och snart 3 och vart köttet kommer ifran har aldrig varit ngt konstigt. Vi tittar ocksa ganska ofta pa naturprogram och där har dom sett att rovdjur fangar och äter andra djur.

Äldsta dottern var nog 1,5 när vi tittade pa kycklingar och hon pekade och sa "mmm, gott" :)

För mindre barn verkar det inte vara sa kontigt och ngt som är lätt att acceptera. Men när barn börjar komma upp i skolaldern verkar flera fa svarare att "acceptera" att äta djur och tycka synd om djuren.

Jag är lite delad till djurparken, jag ser det inte som fel besökarna far se att djuren äter kött men just att se ett helt hästhuvud kan jag ocksa första väckte känslor hos manga.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Jo, tyvärr finns det folk som tror att mjölken inte kommer från kon, har bara hört från andra dock.
Nu är det inte bara kaniner som finns i närheten utan även mjölkgårdar.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Själv tycker jag att djurparker är ofantligt tråkiga. Men att prata om att djur är instängda i burar låter verkligen konstigt från en hästmänniska. Vad är skillnaden mellan att ha en häst i box och hägn mot att ha en älg under samma förutsättning menar du?
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Jo, tyvärr finns det folk som tror att mjölken inte kommer från kon, har bara hört från andra dock.

Jo, det är ju det. Ingen tycks ha träffat de där personerna som inte vet sådant. Det är väl just det som gör att man betvivlar att de existerar.

Jag som bor mitt i stan, tex, och träffar många människor varje dag som levt hela sina liv mitt i stan - jag träffar aldrig någon som tror att mjölken produceras i affären.

Men konstigt nog träffar jag rätt regelbundet på personer som bor på landet, med kor inom synhåll, som känner till massor av folk som inte vet något alls om mjölkproduktion. (Det är ofattbart att de vet hur man gör barn och att man brukar amma, om de där underliga föreställningarna verkligen stämmer.)

Tycker du verkligen själv att det är trovärdigt?
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Iofs lär man sig väl inte så mycket om mjölk av att ha kaniner. Jag antar att kaninmjölk inte är tänkt att ingå i dieten. Snarare lär man sig väl att kaninungarna behöver mjölken, och då verkar det ju logiskt att kalvarna behöver kornas mjölk (och att vi inte borde ta den).

Sen tror jag nog att du oroar dig lite i onödan. Jag tror inte att det finns 30-åringar som tror att mjölken produceras i affären, precis som det inte finns 30-åringar som tror att bilen produceras (mineralen bryts) hos bilhandlaren.

Du, det finns minst en 50-årig kvinna som arbetar som är utbildad lärare och som arbetar som rektor som ihärdigt påstår att fiskar inte är djur.

Ingenting förvånar mig längre.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Ja..
Jag har för första gången haft ankor i somras som vi tänker slakta när det blir höst. De flestavimött har förfasat sig över detta.För de har ju TRÄFFAt mina ankor som heter Anki, KalleAnka, Agda, Lotta, JoakimvonAnka och Kajsa och de är ju så tama så HUR kan vi äta dom? Men äta en kyckling från ICA är Ok.

Så jag tycker inte att det är förvånande att "ingen" bryr sig om fiskar för fiskarna ser vi ju aldrig!

Tycker inte alls det är fel att äta kött eller fågel.Men varför inte också vara med på jakt eller åtminstone att se slakt en gång?!
Jag är emot den djurindustri som växer fram med stora antal djur där djur föds upp enbart för ett syfte.

Och har därför TUREN att bo där jag bor bland mindre gårdar som håller djur för att det är trevligt och sedan slaktar djur eftersom. Inte många sådan gårdar kvar nu.
Vi håller som sakta att själva försöka blir så gott som självförsörjande från egna djur och jakt.

ALLA människor och barn borde få vistas bland naturligt grisar och se grisars otroliga intelligens tex.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnuppfostran, kött.

Jag tycker hela diskussionen om att man sett björnar äta ett hästhuvud är smått löjlig. Björnar är rovdjur och om de nu äter hästhuvuden, älghuvuden, hjorthuvuden m.fl. är för mig helt oväsentligt. Våra barn vet att rovdjur äter andra djur och de är medvetna om att köttet vi äter kommer från tidigare levande varelser.
Jag har ett långt större problem med att vilda djur befinner sig på djurparker i inhängnader som många gånger inte är nog stora eller nog stimulerande än att rovdjuren äter hästkött.
 

Liknande trådar

Svar
34
· Visningar
3 793
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp