Barnuppfostran

Tycker det är en så himla lustig tanke, att man ska skaffa ett barn till (vare sig man vill ha ett barn till eller inte, eller kan få ett barn till eller inte, oavsett moderns hälsotillstånd, oavsett om man har resurser) bara för att hålla det första rejält på mattan. Finns det inte enklare sätt?
Framförallt tycker jag att jag många gånger hör förklaringar att om ett barn beter sig "ego" eller bortskämt eller vad man nu ska säga så är det för att de inte har syskon. I negativ klang.

Har de syskon så är det så barn är i allmänhet, detta barns personlighet eller andra förmildrande förklaringar.
 
Det är väl sannolikt en kombo, men föräldrar som är trygga i sig själva och som har en sund självbild har väl sannolikt en bättre förutsättningar att fostra även ett mer krävande barn och möta barnets behov utan att bli vare sig för dominant eller eftergiven .
Och så sannolikheten då för att de faktiskt bryr sig om att barnet ska ge ett någorlunda gott intryck kanske :D (vet inte men ville bara uttrycka att det ligger nog en del tur i barnuppfostran också.)
 
Och så sannolikheten då för att de faktiskt bryr sig om att barnet ska ge ett någorlunda gott intryck kanske :D (vet inte men ville bara uttrycka att det ligger nog en del tur i barnuppfostran också.)
Barnuppfostran handlar ju hög utsträckning om att överföra värderingar. Om man som förälder tycker att lille Kalle som slår lilla Fia och tar hennes pärlplatta visa prov på manlig företagsamhet - alternativt att lille Kalle ju blir ledsen om man säger till honom och en god förälder gör ju inte sina barn ledsna ... så lär det ju uppfostran bli därefter ...
 
En reflektion kring ensambarn ... Du får visserligen dina föräldrars fulla uppmärksamhet, men du får också alla deras hopp och krav ....Du kan aldrig 'komma undan' och har inget syskon att gadda ihop dig med eller emot ...
Jag är ensambarn och min man har tre syskon ....Detta märks tydligt när jag har noll tolerans för syskontjafs ( ... han fick mer än mig ... han tog min ... varför ska jag när inte han ...) och blir jätteirritetad på detta ogina konkurrerande och jämförande, medan min man rycket på axlarna och tycker det är helt normalt!
 
En kusin till mig valde att sätta ytterligare ett barn till världen eftersom de två barnen som hon redan hade bara bråkade om allt. Det var i alla fall det hon sa.
 
Jag tycker inte om formuleringen i TS om att vissa barn är bättre än andra. Vad betyder det?

Gällande ensambarn finns det ju oerhört många myter gällande dem. Mitt eget barn, 3,5 år, slår hål på de flesta. Hon är generös, omtänksam, social, empatisk, har inte behov av att ha allas uppmärksamhet hela tiden etc. Hon började förskola relativt sent, knappt tre månader innan sin treårsdag, och ska jag jämföra henne med barn där som jag vet har syskon så är det flera av de med syskon som vaktar på leksakerna, knuffar sig fram, inte kan lösa konflikter verbalt o.s.v.

Vad gäller uthållighet så finns det något som heter "grit" (engelska) och som handlar om ifall man ger upp vid motgångar eller inte. Alla små barn har enormt med grit, annars skulle de varken lära sig gå, äta själva eller prata. Tyvärr minskas deras grit ofta med tiden, troligtvis p.g.a. prestationsinriktat beröm och uppmuntran som fokuserar på det kortsiktiga istället för det långsiktiga. Så stärk barnens självkänsla, ge dem verktyg att fokusera på det långsiktiga målet och hjälp dem att se att misstag på vägen är nödvändig träning för att nå dit de vill.
 
Mina föräldrar var direkt jävliga och det har blivit folk av mig med....i hope. Men min poäng är att det inte är så enkelt och allt är inte svart eller vitt, och det pågår väldigt mycket skit bakom både fina fasader och stängda dörrar.

Du verkar vara som folk, tycker jag. :D

Det är verkligen inte enkelt. Barn är ju alldeles egna människor, oavsett hur föräldrarna är och vad de gör eller inte gör.
 
Du verkar vara som folk, tycker jag. :D

Det är verkligen inte enkelt. Barn är ju alldeles egna människor, oavsett hur föräldrarna är och vad de gör eller inte gör.
Japp! Och då har vi inte ens börjat prata om funktionsvarianterna....hon som har två barn med autism som inte kan uppföra sig så att den dåliga modern får skämma ögonen ur sig på IKEA.
 
Japp! Och då har vi inte ens börjat prata om funktionsvarianterna....hon som har två barn med autism som inte kan uppföra sig så att den dåliga modern får skämma ögonen ur sig på IKEA.

Kan inte ens föreställa mig. Har ingen större erfarenhet av exempelvis autistiska barn, men jag har sett på nära håll hur en utvecklingsstörning (Downs syndrom) kan ställa världen på ända...
 
Mina föräldrar var jättetrevliga och jag var en rätt odräglig unge (på flera olika sätt). Det blev dock folk av mig sen. :D
Mina föräldrar är ytterst trevliga och jag var ett väldigt trevligt barn, mesta tiden. Är inte alls lika trevlig och driven som mina föräldrar som vuxen :meh:
 
Japp! Och då har vi inte ens börjat prata om funktionsvarianterna....hon som har två barn med autism som inte kan uppföra sig så att den dåliga modern får skämma ögonen ur sig på IKEA.

Jag märker sällan hur andra barn beter sig, så länge det inte är mitt eget som hoppar i möblerna .
Du ska inte skämmas, var stolt över att du faktiskt ger dig på Ett ikea-besök i det läget. Jag får panik av tanken på att ta med maken in liksom...
 
En kusin till mig valde att sätta ytterligare ett barn till världen eftersom de två barnen som hon redan hade bara bråkade om allt. Det var i alla fall det hon sa.

:crazy:

Om man ska försöka skratta åt eländet: Igår sa maken att en han kände hade sagt att "Skillnaden mellan ett, två och tre barn är att ett barn bråkar med dig, två barn bråkar med varandra och tre barn gaddar ihop sig och bråkar med dig.". Så det kan hända att din kusin får äta upp det där. :D
 
Jag märker sällan hur andra barn beter sig, så länge det inte är mitt eget som hoppar i möblerna .
Du ska inte skämmas, var stolt över att du faktiskt ger dig på Ett ikea-besök i det läget. Jag får panik av tanken på att ta med maken in liksom...
Hehe du får jaga maken under möblerna? Inte hälla för mycket läsk i glaset så att det spiller över? Inte rymma ner för alla trappor? Får upp knäppa bilder i skallen! Haha.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Förstår att rubriken är luddig så ska försöka specificera lite. Har haft egen häst ett par år men den är nu såld. Sonen på 4 år tjatar...
Svar
17
· Visningar
3 567
Senast: Yrja
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 598
Senast: Sol
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 568
Senast: monster1
·
Småbarn Jag har en son som är 15 månader gammal. Den senaste veckan har vi umgåtts ganska mycket med ett par vänner och deras ett år äldre son...
2
Svar
29
· Visningar
3 148
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp