Bukefalos 28 år!

Barock/akademisk

älgen

Trådstartare
Är inte så bra på ksillnaderna i dessa ridstilar.

Men det jag undrar är:
Om det nu är ridning man gör, varför är kör/vagnsraser så överrepresenterade i dessa "grenar"?
 
Sv: Barock/akademisk

jag kan bara svara för mig själv....

I mitt fall handlar det om att jag rider en tung häst (bruksnordis). Enl. den "vanliga" läran är hon i princip ett as att rida, tung och ovillig... Det går inte att dra ihop en sån häst :p

Leauppstalld.jpg


Jag rider akademiskt för att jag känner att det är en annan väg till samling. Där tränarna inte suckar och rullar med ögonen när man kommer på ett icke-halvblod, utan dresyren anpassas efter min hästtyp. Hon som inte skulle ses som nån direkt ridhäst i vanliga fall, är en kanon- dressyrhäst enl. den akademiska läran:) (det är alltid kul att hitta nått som ens häst är bra på!)

Så för att generalisera: Många som rider "icke- halvblodshästar" som känt sig malplacerade bland de vanliga dressyrryttarna får här hjälp med sina hästar på sina egna villlkor och det anpassas efter ens häst. Så även den största ardenner blir bemött skjysst och får möjlighet att utvecklas!
Sen har vi körhästtyper som är usla ridhästar enl. vanlig ridning, men som lyser upp när de rids akademiskt:)(tex. kallblodstravaren).
 
Sv: Barock/akademisk

Om jag omformulerar mig..

De som satsar på dessa grenar (vet inte vad jag ska kalla det, inriktning kasnske bättre ord) är det då en fördel att använada tyngre och kanske körhästar?
 
Sv: Barock/akademisk

Om jag omformulerar mig..

De som satsar på dessa grenar (vet inte vad jag ska kalla det, inriktning kasnske bättre ord) är det då en fördel att använada tyngre och kanske körhästar?


det är väl mer så att alla hästaraser är välkomna in i gemenskapen och dressyren anpassas efter hästen istället för att hästen stöps in i en dressyrmall (generalisering!!!) Det finns heller ingen tävlingsinrikting (därav ingen färdig mall) och därför kommer nog folket som alltid funnits ute i skogarna med sina tyngre hästar fram och känner att"det kanske går att rida på min körhäst iaf..."

Anledningen till att flrea hästraser har en bakgrund som vagnshäst är kanske (vet inte alls) att många inom barock/akademiskt intresserar sig för äldre hästraser som frieser, fredriksborgare mfl och plockar fram dom som ridhästar. Angående nordsvensken är det väl helt enkelt en svensk häst som fått ett uppsving och körhästen nordsvensk travare fick en ny plats som ridhäst då dessa kvaliteter kom fram.

nej jag vet inte, bara trött svammel från en trött lärare som längtar efter sommarlov :)
 
Sv: Barock/akademisk

det är nog helt enkelt så att man välkomnas mer med massa olika hästraser inom barock/ar.

i dressyr så är man "outsider" om man rider ngt annat än halvblod.
 
Sv: Barock/akademisk

Om jag omformulerar mig..

De som satsar på dessa grenar (vet inte vad jag ska kalla det, inriktning kasnske bättre ord) är det då en fördel att använada tyngre och kanske körhästar?

Det är inte en fördel att använda tyngre körhästraser när man rider dressyr (men det är våldsamt läckra hästar om man lyckas med sitt arbete).

Däremot är det en fördel att ge hästar av tyngre körhästras god dressyr om man vill rida på dem. Dessutom är det så att med sådana hästar går det inte att fuska, man måste ofta hjälpa dem väldigt mycket att hitta balans och styrka.

En del tycker att akademisk ridkonst eller barockridning är det bästa de har hittat hittills för att ge hästarna den dressyren.

Andra hittar sin kunskap någon annanstans.
 
Sv: Barock/akademisk

"Hon som inte skulle ses som nån direkt ridhäst i vanliga fall, är en kanon- dressyrhäst enl. den akademiska läran (det är alltid kul att hitta nått som ens häst är bra på!)"

Fast..det är hon ju inte..! Om man med "den akademiska läran" menar BB version av akademisk ridkonst så menar han ju att hans version av dressyr är en bra sorts gymnastik för alla hästar, han försöker ju se bort från att olika hästar gör gymnastikuppgifterna olika lätt och bara se det som en träning istället. Och din behöver förmodligen extra nogran sån jämfört med hästar som är avlade att bära mer av sig själva.. Så det gör inget att hon inte "är bra" på det, de enda som betyder nått e att du rider henne efter hennes förutsättningar! :-)

Om man med "den akademiska läran" istället tänker på det BB också är intresserad av och har som ett mål, skolade skutt, så måste man tänka annorlunda, för då har vissa psyken och exteriörer det lättare än andra, och det är nog de som bär sig mer än de som skjuter sig framför en vagn som är mest lämpade då.

Sen finns det andra versioner av akademisk ridkonst än BB och de vi gör i sverige också, men ja har redan skrivit mer än jag brukar..
 
Sv: Barock/akademisk

Jag bekräftar! Dom e överrepresenterade..och även om alla hästar mår bra av bra gymnastik o dresyyr tycker jag det är ett misstag på de stora hela.. Tittar man i detalj är ju allas hästar jättegulliga va de än är för sort..men ska man rida ska man välja hästar som kan bära en med så små problem för hästen som möjligt.
 
Sv: Barock/akademisk

KL
Hmm. då kan jag ju tycka att många typiska ridhästar, har drag av körhäst, med lång kropp och flata kors. samtidigt som lite orörliga kroppar och tendens att bli framtunga. Men för att de är födda med benämningen ridhäst så är det ingen som klagar. Trots att de aldrig kan hävda sig i svårare klasser.

Om man som någon sa, inte rider med någon annan press än den att lära sig rida och rida sin häst väl, då kan man rida på sin häst av körhästras.

Har de verkligen så lätt att bära de flesta ridhästar eg.. Kompisen som letade med ljus o lykta efter bra tävlingshalvblod, sitter nu och kämpar som en dåre med alla problem. Och jag njuter av mina kallblod. Ha, travaren med noll exterör för ridning jobbar nu bättre och trevligare i galopp än dressyrhalvblodet... Och även om det inte hör hit så känns det helt ok!:D
Kontentan är väl att alla hästar kräver god ridning för att ge någon njutning tillbaka till sin ryttare! oavsett ras eller benämning. För vi rider väl för att det är roligt...
 
Sv: Barock/akademisk

*ignorerar Niraks och Solis ordmärkande, som troligtvis kommer sabba hela tråden*

Sofia
Men alla vill inte ha en häst som är så lätt som möjligt att rida = så bra ridhäst som möjligt = så mycket bärighet och bra temperament som möjligt.
Jag själv kommer inom ett år ha 4 helt olika hästar för att det är intressant att arbeta med olika hästar. Jag köper inte häst för att hitta den absolut bästa ridhästen jag kan.

Sen finns det de som gör det och det är bra för dom, men att säga att man ska ha en så bra ridhäst som möjligt får stå för enstaka personer.
 
Sv: Barock/akademisk

Jag tror inte att det är en fördel. Det går lika bra att rida akademiskt på ett halvblod. Däremot är det mera så att ridsättet anpassar efter individen i mycket större utsträckning än den "vanliga ridningen". Om man har fastnat för en häst för dess personlighet eller vad det nu kan vara, och vill ha en trevlig bärig positiv ridhäst så är det lättare att använda den akademiska vägen. Precis som någon annan sa innan så passar den "vanliga" ridningen inte alls på vissa hästar. Min korsning (Varmblodstravare/Paint/Dölehäst) var den första jag satt på och ridningen helt enkelt inte fungerade. (Innan har jag bara ridit halvblod och andra vanliga ridhästraser.) Jag fick bara en häst som blev stark, otroligt framtung och totalt omotiverad. Inte alls roligt för någon av oss. Vi lade om ridningen till den akademiska och jag har fått en positiv, bärig, otroligt lätt häst som är med mig i träningen. Det är en otrolig skillnad.
Det är enklare för hästen att förstå då hjälperna är mera renodlade. Vet inte om det är så att kallbloden behöver lite lugnare enklare signaler för att hänga med (det är bara en gissning) men det fungerar uppenbarligen.
En annan väg till målet än den traditionella tävlingsdressyren.
 
Sv: Barock/akademisk

"Fart dödar"...hellre en vinglig nybörjare i ett långsamt tempo än samma ryttare på graman i 190knyck (för hästens skull). Inget av det är bra, men måste man välja...

Starta nu en ny tråd om det här om du vill diskutera det så denna kan få ligga kvar med syftet den var tänkt till.


Allmänt
Jag tycker att svea har kommit med ett riktigt bra svar som svarat på allt som frågats om här inne (det som hörde till urpsrungstråden i alla fall). :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barock/akademisk

"Men alla vill inte ha en häst som är så lätt som möjligt att rida....intressant att arbeta med olika hästar...Jag köper inte häst för att hitta den absolut bästa ridhästen.."

Vet man att det är så och har det intresset ett hästliv frammåt är det ok o ja kan förstå det men många som hört talas om AR o läst på nätet får lätt för sig att köpa olika vagnshästar och så fort de köpt lite skum utrustning på nätet börjar de se bocksprången i hagen som kaprioler och besvikelsen börjar saktaväxa inne i dem när de ska försöka träna sin draghäst...dom ryttarna kan inte gymnastisera sumobrottare til atleter! och egentligen inte det verkliga intresset heller. Dom är vanligare än du och det e dom somsyns...

Ja kom på en anna sak: En dålig ryttare med ambitioner passar lika illa på en nordis som på en pre även om de flesta som tittar kommer tro att den dåliga ryttaren e bra om hon e på en pre. Men en bra ryttare kommer få ut mer snabbare av en pre än av en nordis och de som tittar på kommer tro att båda hästarna är lika bra av sig själva. Tror jag. Hm..kanske inte hörde hit.



(En annan sak, vad du tycker är kanske bra för dig och det står också bara för enstaka personer, precis som vad jag tycker)
 
Sv: Barock/akademisk

Det kan jag helt hålla med dig om. Tolkade det annorlunda först. ;)


[BMigo[/B]
Oj, nej det var till Nirak.Lite för snabb i fingrarna.
 
Sv: Barock/akademisk

Det jag funderar, och nu tas väl mitt inlägg bort igen som ett misstänkt "orosmoment", är vad man har lärt sig om man tror att "vanlig" dressyr går ut på att DRA IHOP hästen? Om man inbillar sig att det är så man ska rida "vanligt" så undrar jag om man egentligen rider bra om man byter till AR istället? Jag tror att man missat något väldigt grundläggande i sådana fall. Inom "vanlig" dressyr drar man och sliter lika lite i hästen som man förväntas göra inom AR.

Som sagts många gånger förr: god ridning är god ridning oavsett inriktning, dålig ridning är dålig ridning oavsett inriktning.

Peace! :bump:

Detta är OT men jag reagerade på uttalandet angående "dra ihop". Kanske man kunde undvika sådana uttryck om man inte är ute efter att provocera.:smirk:
 
Sv: Barock/akademisk

Är det inte enklare att starta en egen tråd om det?
Så kan denna fortsätta som det är tänkt...jag hade gärna svarat på det där (min synpunkt), men inte i denna tråden.
 
Sv: Barock/akademisk

Men om man nu tar en sådan sak som barockpinton då..

VArför avlar man på två vagnshästar för att få en ridhäst?

Rent generellt så borde väl en ridmodell vara bättre lämpad för all ridning?


Har också hört/sett mångsa som skaffar sig en häst av vahnstyp för att rida akademiskt.
Alltså inte tvärtom, att man rider akademiskt med befintlig vagnshäst, om ni förstår skillnaden..
 
Sv: Barock/akademisk

Det där med barockpinto har jag aldrig förstått. I mina ögon får man en vagnshäst med flashiga rörelser och en skäck färg och inget annat.
Om man nu ska ha en ridhäst utav det, om det är målet, så håller jag med dig: varför korsa två vagnshästar.

Visst finns det folk som gillar att rida både frieser och tinker och de går att rida, men i grund och botten är de vagnshästar (därmed inget fel att ha dom som ridhästar) och det finns säkert folk som vill ha denna korsningen, men att hävda att de är avlade för ridning...nja.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 299
Senast: hastflicka
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 734
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 547
Kultur Jag är sugen på att försöka lära mig franska. Jag läste franska i 6 år i grundskolan, men det resulterade i mest teoretiska kunskaper...
Svar
3
· Visningar
284
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp