Bukefalos 28 år!

Bearded collie vs. Vit herdehund

Oh, bra lovord där! ;) Ja, jag fastnade för denna kombo just för det du räknade upp, jag tror att det kan bli en hund som passar väldigt bra in på mina önskemål. Så ja, egentligen lite för bra för att välja bort, nu när jag väl hittat denna underbara kombo och en jättebra uppfödare.:-)
 
Oh, bra lovord där! ;) Ja, jag fastnade för denna kombo just för det du räknade upp, jag tror att det kan bli en hund som passar väldigt bra in på mina önskemål. Så ja, egentligen lite för bra för att välja bort, nu när jag väl hittat denna underbara kombo och en jättebra uppfödare.:-)

Jag tror absolut inte att du kommer ångra dig.
Som sagt, dessa valpar ska bli väldigt intressanta att följa i framtiden och jag hoppas få se flera av dem ute på tävlingsbanorna när det är dags :)
 
Just nu är det mest så att det enklaste vore att välja vit herde, då jag har en född tingad valp, en uppfödare jag hunnit få bra kontakt med etc.

Om du har tingat valp har du ju gjort en överenskommelse med uppfödaren, känner du dig inte alls bunden av den? Hur skulle du tänka om uppfödaren gjorde likadant, sålde "din" valp till någon annan? Uppfödaren kan självklart inte tvinga dig att köpa valpen men var medveten om att ditt beslut kan få konsekvenser, folk snackar med varandra och när du vill ha vit herdehund i framtiden kanske inte det blir så lätt att få köpa.
 
Men det klart jag känner det, men även om jag känner mig bunden av det så får det ju aldrig nånsin vara enda anledningen till att man väljer en ras och en valp för 12 år framöver. Det är jag fullständigt övertygad om att vilken vettig hunduppfödare som helst skulle hålla med om.
 
Men det klart jag känner det, men även om jag känner mig bunden av det så får det ju aldrig nånsin vara enda anledningen till att man väljer en ras och en valp för 12 år framöver. Det är jag fullständigt övertygad om att vilken vettig hunduppfödare som helst skulle hålla med om.

Självklart. Jag skulle själv inte tinga valp förrän jag visste att jag ville ha just den valpen. Min unghund stod jag i kö för nästan ett år innan den var född.
 
Jäkli
Om du har tingat valp har du ju gjort en överenskommelse med uppfödaren, känner du dig inte alls bunden av den? Hur skulle du tänka om uppfödaren gjorde likadant, sålde "din" valp till någon annan? Uppfödaren kan självklart inte tvinga dig att köpa valpen men var medveten om att ditt beslut kan få konsekvenser, folk snackar med varandra och när du vill ha vit herdehund i framtiden kanske inte det blir så lätt att få köpa.
jäkligt tråkig attityd. En sån uppfödare skulle jag inte vilja köpa valp ifrån. Klart man får ångra sig.
 
Jäkli

jäkligt tråkig attityd. En sån uppfödare skulle jag inte vilja köpa valp ifrån. Klart man får ångra sig.

?? Har jag sagt att man inte får det? Saker kan ju hända längs resan. Men i min värld är det skillnad på att tinga valp och höra sig för i största allmänhet. Jag skulle inte drömma om att tinga valp om jag inte tänkte fullfölja. Du tänker tydligen annorlunda? Hur tänker du?
 
Jag tänker som jag skrev, man har rätt att ångra sig även om man tingat en valp, av vilken Irak som helst. Klart att man är säker när man tingar, men såklart kan det dyka upp saker längs vägen. Uppfödaren får såklart behålla handpenningen.

Om man som uppfödare då sprider ut saker och talar illa om den personen så är det ingen uppfödare jag vill köpa av.
 
Om man som uppfödare då sprider ut saker och talar illa om den personen så är det ingen uppfödare jag vill köpa av.

Självklart ska ingen sprida ut skit om någon annan oavsett om man är uppfödare eller valpköpare eller politiker eller kung. Som jag skrev, saker kan hända längs vägen som gör att man inte kan stå fast vid köpet. Sjukdom, förlora jobbet, såna grejer. Om en sån person kom igen skulle jag verkligen inte ha några invändningar.

Men om jag vore uppfödare och stod och valde mellan två köpare som ville tinga valp, och båda kunde erbjuda bra och lämpliga hem, och en av dem backade ur förra gången utan någon egentlig anledning, skulle jag hellre välja den andra. Skulle inte du?
 
I min värld så är tingat att man SKA har valpen, att man bokat den , och händer något väldigt oväntat så kan man ångra sig, en att välja mellan två raser görman verkligen INNAN man tingar en valp av en av raserna.
Skulle bli ledsen om jag födde upp hundar och någon tingat en valp, för att sedan sitta på forum och inte ens bestämt att man vill ha den rasen ens...
 
Även jag har en Bearded Collie. Den 3dje i raden, har haft beardis sedan 1995 och jag älskar dem :love:
Vi bor i lägenhet med vår och vi har även två stycken grannar, som har varsin, så visst går det att ha beardisar i lägenhet. Även min förra bodde med mig i lägenhet. Precis som de flesta raser, behöver beardisar ut och aktiveras och motioneras, men i mina ögon ser jag inte en beardis mindre lämplig för lägenhet än andra aktiva raser. Både min nuvarande och min förra har varit och är riktiga sömntutor inne, men ute är det full fart och aktivitet. En oerhört lättlärd ras, som vill göra rätt hela tiden. De är positiva och glada hundar, som vill vara med sin flock. Är snabba och vänder på en femöring.

Så här ser det oftast ut inne, här med mina föräldrars Barbét (fransk vattenhund):

10257288_789369037770730_7758095402475951623_o.jpg


Även vi har en hund som gillar vatten, favoriten är att helt enkelt att gå och lägga sig i spat :p

1969396_783291351711832_5481030953721371819_n.jpg
 
I min värld så är tingat att man SKA har valpen, att man bokat den , och händer något väldigt oväntat så kan man ångra sig, en att välja mellan två raser görman verkligen INNAN man tingar en valp av en av raserna.
Skulle bli ledsen om jag födde upp hundar och någon tingat en valp, för att sedan sitta på forum och inte ens bestämt att man vill ha den rasen ens...

Så är det också i min värld, men även i den bästa av världar kan man ifrågasätta sig själv och ens val ibland, tänka efter en extra gång. Det tror jag bara är nyttigt, att inte ständigt gå med ett tunnelseende utan tillåta sig själv att se till alternativen för att vidga sina vyer och kanske efter en att ha tagit sig en funderare, bli ännu säkrare på ens beslut.

I mitt fall har jag letat lämplig kull under två år nu, så jag har varit fullständigt säker på rasen ganska länge med andra ord. Kanske därför jag plötsligt fått ett infall av annat nu, då jag varit säker på mitt beslut av ras så länge att jag känner att jag måste ifrågasätta mitt val?
I vilket fall, jag tog mig en funderare och är nu säker på hur jag tänker göra, känns bra.
Beardis kommer det säkert bli nån gång i framtiden dock!..
 
#14 En Berger des Pyrénées à poil long är inte så rolig att få ren efter att ha rejsat runt i dyngstan utanför stallet.
Kopia2avTeklaBambi035_edited-1.jpg


#34 De enda hundar jag kan tänka mig vantrivas i lägenhet är polar/draghundsraser typ Huskies, Malamutes o de stora herdehundarna, typ Ovtjarkas, Sarplaninac o kanske raser som Tibetansk mastiff.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Hundavel & Ras Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med...
2
Svar
39
· Visningar
5 004
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Jag vet att det finns massor av såna här trådar, men hoppas ändå på lite hjälp. Vi är i planeringsstadiet i att skaffa en till hund...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: simba_112
·
B
Övr. Hund Jag blev av med min hund i slutet av sommaren förra året och nu är jag såå sugen på en ny. Jag hade en staff/amstaff, kastrerad hane...
Svar
13
· Visningar
3 363
Senast: almitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp