Bukefalos 28 år!

Bearded collie vs. Vit herdehund

Denvise

Trådstartare
Okej, jag inser att det är två rätt så olika raser. Dock, så är båda rätt passande för mina framtidsplaner och önskemål jag har på en hund. Jag är ganska insatt i båda raserna, varav jag haft en av dem tidigare - Vit herde, och det är även denna ras jag hittills varit helt inne på att skaffa igen, men den senaste tiden har jag börjat fundera på min andra favvoras, Beardisen.

Om vi börjar med vad jag letar efter.
Jag vill ha en följsam, lyhörd hund, social och glad i lynnet. Även om en vit herde kan vara osociala så vet jag många mkt sociala individer, så jag tror inte jag skulle ha svårt att hitta vad jag vill ha när det gäller det.
Jag vill ha en träningskompis, främst i lydnad kanske agility, men även att ha med på löpningsturer och promenader i skog och mark. Jag är även intresserad av drag. Har bara nosat på detta än men blev fast direkt, så om möjligt skulle jag vilja träna lite sånt med nästa hund, och där får kanske beardisen ett minuspoäng, om än svagt.

Utställning intresserar också, vilket går fint med båda raser. Jag har inga problem med pälsvården hos beardisen. Vitt hårtuss-kaos hemma två gånger om året plus vita hårstrån året runt på de svarta byxorna, alt. pinnar och lera i soffan och långa hårstrån i smöret, sak samma...;)

Sen när det kommer till vardag så kommer det i vilket fall som helst bli en hund som blir ordentligt miljötränad då jag ofta är ute och rör på mig.
Jag studerar på distans men jobbar även på kontor emellanåt där hund är välkommen att joina mig vid fötterna.
Jag bor i lägenhet, men har möjlighet att åka ut å landet till föräldrarna med jämna mellanrum.

Alltså, detta känns plötsligt skitsvårt. Jag har alltid älskat rasen bearded collie, men tänkt att det får vänta tills jag flyttat till en egen gård på landet. Men när det blir vette gudarna. Idag har jag t.o.m tingat en Vit herdevalp och den kullen känns fantastiskt lovande, kanske once in a lifetime. Men så har jag även denna förkärlek till beardisen, som jag egentligen inte har så mkt erfarenhet av, bara träffat ett fåtal underbara individer och allmänt kärat ner mig i deras glada uppsyn.

Hjälp, någon..?




bearded_collie_puppy.jpg

img_7530.jpg_norm_se.jpg
 
@Denvise Min tjejkompis har en beardis, och den är helt underbar! Glad, lyhörd, social, hyfsat orädd, avreagerar fort... Den enda nackdelen är att han har ganska lätt att gå upp i stress.

Varför måste du bo på en gård på landet för att ha en beardis? Det är, vad jag vet, få som avlar på vallning på riktigt. Jag har tyvärr inte träffat någon vit herde, så där har jag inget att komma med. Men jag gillar verkligen beardisen, sjukt balla hundar!
 
Kul att få höra någon med erfarenhet av rasen! Precis denna bild jag själv fått av dem hittills.
Det med landet är mest något jag fått för mig, att det är en hund som sämre än andra passar i lägenhet och att den dag jag har en gård med lite djur ska jag ha en vallande beardis. Men som du säger, få som använder den till just vallning idag.
 
det är en hund som sämre än andra passar i lägenhet

? Vad skulle skälet till det vara menar du?
Jag skulle aldrig skaffa en beardis själv eftersom jag lovat mig själv att aldrig mer i livet ha en långhårig hund. 16 år med långhårig hund är tillräckligt. Vit herde kan jag däremot absolut tänka mig. Men ska man se till vad som är "bäst" så kan man möjligen tänka på att vit herde fortfarande är en ganska ovanlig och fåtalig ras i Sverige och att bearded collie är en stor ras, det finns många uppfödare och du har chans att hitta det du vill ha vid den tidpunkt du vill ha det. Och de problem med mentalitet som finns i vissa linjer av vit herdehund men där verkar du ju ha god koll på vad som finns och vad du vill ha för linjer.

Men för mig går beardie bort även om de verkar vara trevliga, lagom stora är de också.
 
#4 Varför skulle man inte kunna ha en beardis i lägenhet? Jag har bott i en etta med två BCs, inga problem, man motionerar ju inte inomhus o inte heller har man fåren där.
Att det är få som använder sina beardis till vallning beror på att det inte är så många som avlar på vallande hundar, mao få hundar som duger till vallning. Om du bor på en gård med en bearded som vallar dina djur så lär du ha svårt att hålla dess päls i utställningsskick.
 
Menade inte alls att man inte kan ha beardis i lägenhet, var precis som jag skrev nått jag mest fått för mig och haft i bakhuvudet. Har väl lite att göra med också att jag isf är mer ute efter arbetande, vallande linjer och inte utställningslinjerna. :)
Just nu är det mest så att det enklaste vore att välja vit herde, då jag har en född tingad valp, en uppfödare jag hunnit få bra kontakt med etc. Men skulle jag hitta en passande kull och uppfödare för bearded så kan det nog plötsligt bli ännu svårare, eller lättare...:)
 
Jag har bytt ras från pudel till beardis, och jag är så nöjd!

Min Sigge är så himla glad och lättsam, ett riktigt lyckopiller. Lyhörd och lättlärd, fixar att träna men är lika nöjd med en långpromenad. Pälsvården är dock vad jag tycker svårare hos beardis än hos pudel, men det är nog en smaksak. Jag har därför valt att klippa ner min, fungerar fint även om det är lite tabu ;)
 
Va roligt att höra! :D du har möjligen inget tips på uppfödare eller nån kull som är på g nu? Spelar ingen roll var i Sverige, eller utomlands. Gärna arbetande linjer.:)
 
Min kommer inte ifrån arbetande linjer, men var lite mer än de andra på kenneln. Han är inte köpt som valp.

Har inte någon koll på vilka som har valpar nu, jag försöker att inte titta, är rädd att bli med valp isf...
 
Jag har bearded collie :) Jag förstår lite din tanke om lägenhet, mina beardisar har älskat att vara ute. Och då menar jag inte bara ute med mig, utan ute i trädgården när jag grejar med saker inomhus. Jag har vid ett par tillfällen i livet bott i lägenhet och jag har märkt att hundarna inte är helt nöjda med det, även om vi är aktiva i vardagen. Men då är ju mina hundar vana sedan valpar att få vara mycket utomhus, är de inte vana vid det så är de säkert nöjda ändå :)

Min Mattis som jag har nu är en helt fantastisk hund i mina ögon, såklart ;) Glad, lyhörd, modig, nyfiken, pigg när det krävs, men kan vila en dag också. Vi tävlar lydnad och ställer ut en del. Han är lättkörd och gör allt för att göra rätt när vi tränar. Just nu tävlar vi i klass 3 i lydnad. Det jag hade önskat är lite mer fart, han blir ganska snabbt trött, men med ett par minuters vila är han lila pigg igen :)
 
Senast ändrad:
Okej, jag inser att det är två rätt så olika raser. Dock, så är båda rätt passande för mina framtidsplaner och önskemål jag har på en hund. Jag är ganska insatt i båda raserna, varav jag haft en av dem tidigare - Vit herde, och det är även denna ras jag hittills varit helt inne på att skaffa igen, men den senaste tiden har jag börjat fundera på min andra favvoras, Beardisen.

Om vi börjar med vad jag letar efter.
Jag vill ha en följsam, lyhörd hund, social och glad i lynnet. Även om en vit herde kan vara osociala så vet jag många mkt sociala individer, så jag tror inte jag skulle ha svårt att hitta vad jag vill ha när det gäller det.
Jag vill ha en träningskompis, främst i lydnad kanske agility, men även att ha med på löpningsturer och promenader i skog och mark. Jag är även intresserad av drag. Har bara nosat på detta än men blev fast direkt, så om möjligt skulle jag vilja träna lite sånt med nästa hund, och där får kanske beardisen ett minuspoäng, om än svagt.

Utställning intresserar också, vilket går fint med båda raser. Jag har inga problem med pälsvården hos beardisen. Vitt hårtuss-kaos hemma två gånger om året plus vita hårstrån året runt på de svarta byxorna, alt. pinnar och lera i soffan och långa hårstrån i smöret, sak samma...;)

Sen när det kommer till vardag så kommer det i vilket fall som helst bli en hund som blir ordentligt miljötränad då jag ofta är ute och rör på mig.
Jag studerar på distans men jobbar även på kontor emellanåt där hund är välkommen att joina mig vid fötterna.
Jag bor i lägenhet, men har möjlighet att åka ut å landet till föräldrarna med jämna mellanrum.

Alltså, detta känns plötsligt skitsvårt. Jag har alltid älskat rasen bearded collie, men tänkt att det får vänta tills jag flyttat till en egen gård på landet. Men när det blir vette gudarna. Idag har jag t.o.m tingat en Vit herdevalp och den kullen känns fantastiskt lovande, kanske once in a lifetime. Men så har jag även denna förkärlek till beardisen, som jag egentligen inte har så mkt erfarenhet av, bara träffat ett fåtal underbara individer och allmänt kärat ner mig i deras glada uppsyn.

Hjälp, någon..?




bearded_collie_puppy.jpg

img_7530.jpg_norm_se.jpg

Den lilla erfarenhet jag har av bearded collie är att de är mer egensinniga än VH. KAN alltså vara svårare att motivera. Men som sagt, jag har inte träffat så många och de jag träffat har kanske inte haft så superambitiösa ägare.
VH kan jag prata om i timmar, men den rasen verkar du ju ha lite koll på. Dock är jag nyfiken på vilken uppfödare du valt att tinga valp från? :)
 
Oftast ser min hund ut som på första bilden, alternativt lerig eller genomblöt eftersom han älskar att simma och gör det i princip dagligen så här års :) men att de älskar att skitna ner sig verkar ju du ha koll på ;) Hans förmåga att smutsa ner sig är det stående skämtet i vår träningsgrupp.
980564_10151982976312343_8790248905680594475_o.jpg

1492387_10152020906457343_4533876471367486178_o.jpg
 
Haha, jag tycker den första bilden var mest representabel för rasen..;) grymt fin va han! Vilken uppfödare kommer han ifrån? Har du nått tips på uppfödare eller planerade valpar inför sommaren? Kollar man skk så verkar alla de som finns där vara i princip leveransklara, har gått in på de hemsidor som finns ist för att se planerade kullar, men inte hittar något som stämmer riktigt än.
 
Den lilla erfarenhet jag har av bearded collie är att de är mer egensinniga än VH. KAN alltså vara svårare att motivera. Men som sagt, jag har inte träffat så många och de jag träffat har kanske inte haft så superambitiösa ägare.
VH kan jag prata om i timmar, men den rasen verkar du ju ha lite koll på. Dock är jag nyfiken på vilken uppfödare du valt att tinga valp från? :)
Janalands Simba!.. Helt underbara både hannen och tiken, fastnade väldigt mkt för dem.:)

Vilka är dina argument för att välja vit herde igen då..?:-) Behöver all hjälp jag kan få nu.;)
 
Haha, jag tycker den första bilden var mest representabel för rasen..;) grymt fin va han! Vilken uppfödare kommer han ifrån? Har du nått tips på uppfödare eller planerade valpar inför sommaren? Kollar man skk så verkar alla de som finns där vara i princip leveransklara, har gått in på de hemsidor som finns ist för att se planerade kullar, men inte hittar något som stämmer riktigt än.

Jag har inte stenkoll, men jag vet att lärkängens fick en valp för inte så länge sedan. På sbc:s sida finns en valphänvisning och den använder sig de flesta uppfödarna sig av så kika där! :) annars har de flesta uppfödarna koll på varandra. Min hund är från certains, en kennel som har valpar väldigt sällan.
 
Jo, jag har kikat på sbc också, men det verkade också vara valpar födda 2 månader tillbaka och inga planerade, men jag ska ringa runt lite och kolla med valphänvisare och uppfödare sen tänkte jag.:)

Ja, lärkängens hade fått en tik den 9:e såg jag, ska kika vidare lite.:-)
 
Åtminståne en har leveransklara valpar i juli :) Men hör du med valphänvisaren så har hon säkert koll på planerade kullar också! Lycka till :)
 
Janalands Simba!.. Helt underbara både hannen och tiken, fastnade väldigt mkt för dem.:)

Vilka är dina argument för att välja vit herde igen då..?:-) Behöver all hjälp jag kan få nu.;)

Ja väljer du Janalands kan jag argumentera FÖR hur mycket du vill ;) Tiken är systerdotter till min Troja och hanen är världens härligaste! En kombo jag tror starkt på då båda är starka mentalt, har bra hundar i släkten och kombinerar varandra väldigt bra :)
Samarbete, vilja, flock-känsla, mjuk, förig, allroundhund.., ja you name it :D
Hade jag haft obegränsat med tid och ekonomiska förutsättningar så hade jag inte tvekat att ta en valp själv. Och jag är ganska kräsen ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Hundavel & Ras Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med...
2
Svar
39
· Visningar
5 004
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Jag vet att det finns massor av såna här trådar, men hoppas ändå på lite hjälp. Vi är i planeringsstadiet i att skaffa en till hund...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: simba_112
·
B
Övr. Hund Jag blev av med min hund i slutet av sommaren förra året och nu är jag såå sugen på en ny. Jag hade en staff/amstaff, kastrerad hane...
Svar
13
· Visningar
3 363
Senast: almitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp