Bukefalos 28 år!

Bedömningarna

Sv: Bedömningarna

A+A betyder 2 faser, maxtid finns i båda faser men lika antal fel = likaplacerade. Tiden räknas ej-
Står det inget om ny startsignal så är det fas 2 direkt efter fas 1 utan ny signal!

Så är du felfri i fas 1 är det bara att fortsätta till fas 2 :)
 
Sv: Bedömningarna

*kl*

Så, har nu tagit mig igenom tråden och tror tom att jag börjar fatta. :p

Så kikade jag på en propp och där var det två 1m-klasser. Den ena hade bedömning "två faser A+A:0" och den andra hade bedömningen "två faser A:0+A:0".

Något som spontant kändes lite "onödigt" eller hur jag ska uttrycka det. Det enda som skiljer dem åt måste vara, om jag förstått det rätt, placerade om ingen skulle gå felfritt i fas ett, då alla med samma resultat i fas ett likaplaceras i första klassen och i den andra klassen skiljs de åt av bästa tid i fas ett.

Känns som sagt rätt onödigt eller har någon någon vettig förklaring på varför man väljer att ha två klasser på samma höjd men med den här skillnaden i bedömningen.
 
Sv: Bedömningarna

1,00 m i två faser bed. A:0 + ridhäst avd B.

kan någon förklara det här för mig, vad som gäller osv ?
min häst är 5 år, kan jag tävla i denna klass då ?
 
Sv: Bedömningarna

Du som har unghäst startar i avd B, alla klasser med tidshoppning eller/och omhoppning måste ha en unghästklass
 
Sv: Bedömningarna

knapplån


så om det står "Lokal hopp 1.00m bed A:0-A:0/A" .. betyder det att man hoppar omhoppningen direkt om man är felfri i grunden?
 
Sv: Bedömningarna

Hur är det möjligt att så många ställer samma fråga: "vad betyder A:0+A:0/A"?

Om man ska ut och tävla måste man ha GRÖNT KORT

På gröntkortkursen lär man sig att använda TR och även de mest elimentära nyttigheterna man behöver kunna för att tävla.

Gå kursen, det är mitt tips! //Sita "Hoppdomare"
 
Sv: Bedömningarna

Jag har läst hela tråden men förstår inte riktigt...

Om det står "2 faser bed A0+A0" så fattar jag att man räknar fel och tid och att fas 2 startar diret efter fas 1. Men om det står "2 faser bed A0/A+A0/A", vad är det då för skillnad? Vad betyder / i det här fallet?

2 faser A0/A + A0/A borde ju rimligen betyda att kat A rider 2 faser med bedömningen A0 i båda och att kat B rider 2 faser men med bedömningen A (som är lite lättare) eller har jag missat något?

Fattar inte att det ska vara så svårt för tävlingsarrangörerna att klart och tydligt skriva ut kat A och kat B och sen bedömningen /kategori typ:
kat A: 2 faser bed A0/A0
kat B: 2 faser bed A/A
så att folk slipper springa runt och fråga och stressa upp sig över det några
minuter innan start....

//är normalt domarskrivare på våra tävlingar och har rätt bra koll på de olika bedömningarna men inser nu att propen kankse inte alltid är solklar-är nog bortskämd med en vettig tjej (ridlärare) som klart och tydligt talar om vad som gäller på proparna för våra tävlingar....
 
Sv: Bedömningarna

sorry, ser att jag skrev kat A och B...:grin:

total hjärnsläpp tror jag :devil:eller så beror det på senaste tävlingen som var ponny...

ska såklart vara avd A och B

avd A: 2 faser bed A0/A0
avd B: 2 faser bed A/A
 
Sv: Bedömningarna

Kan delvis hålla med men det är inte alltid lätt när det inte finns ett enhälligt sätt att skriva ut vad för typ av bedömning det är. När man sen ser som i exemplet;

avd B: 2 faser bed A/A

som inte ens är en tillåten bedömning, (om jag då förstått TR rätt, avd B kan aldrig ha två faser) ja då är det inte så konstigt att folk frågar.

Fanns det ett enhälligt sätt som bedömningen alltid ska skrivas ut på så vore det bra mycket enklare.
 
Sv: Bedömningarna

O så fixade dom de nya bedömningarna för att det skulle bli enklare för alla parter...... :angel:
Tacka vet jag dom gamla.


Jag hade en fundering om bedömningen A/A Med segertäcke i varje klass.
Vet inte redigt hur de hade tänkt där, men nu kom det fram att det var stilbedömning så jag antar att det blir segertäcke till alla med högst stilpoäng. Eller något...
Hur det nu ska gå till om 20 st har samma stilpoäng i varje klass.
 
Sv: Bedömningarna

Funderar på att anmäla mig till en hopptävling efter flera års hopp-uppehåll och bed i klassen är (A:0+A:0)/A.....
Vad betyder det???
Vanlig A:0+A:0/A är väl två faser med flygande start i fas 2!?!
Blev lite förvirrad när det var ( ) med:confused:
Det är enda klassen som det står så...
 
Sv: Bedömningarna

De två varianter du skrivit är precis samma sak, parantesen har arrangören lagt till för att förtydliga att A:0+A:0 hör ihop.
Det är alltså två faser med A:0+A:0 i avdelning A och bed A i avdelning B.
 
Sv: Bedömningarna

Det var bara i denna klass som det var ( ) med och inte i dom andra med samma bed så funderade om det var något annat som gällde då:confused:
Men då ska det va samma lika då...!!!?!
 
Sv: Bedömningarna

Den bedömningen finns faktiskt i TR, kollade precis! (tänkte om det var en felskrivning)

Bed A innebär ju att endast felpoäng är avgörande. Alltså felfriast vinner som jag förstår det.

Fast skillnaden på clear round och Bed A är enl. TR att i clear round blir bara felfria placerade, medan i bed A blir om det inte är någon felfri den som har minst fel bli placerad.
När jag satt och studerade TR uppfattade jag det som att A0 får inte förekomma i Lätt C eller lägre. Undantag är A0+A0 i två faser som är tillåtet i alla klasser utom Lätt D däe endast A+A eller clear round är tillåtet.
I alla fall var det Lätt D bedömning A0+A0 på den lokala hopptävlingen vi var på i helgen. Någon som vet hur det är med detta?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bedömningarna

kl*

någon som vet vad bed. A:0/A betyder?

(svaret kanske finns någonstans i tråden men pallar inte läsa igenom hela :o )
 
Sv: Bedömningarna

Det som står framför / är A:0 och innebär att det rids enbart en omgång och det är direkt på tid. Alltså snabbast med minst fel vinner.
Det som står bakom / är A, bedömningen för avdelning B.
 
Sv: Bedömningarna

Hur är det möjligt att så många ställer samma fråga: "vad betyder A:0+A:0/A"?

Om man ska ut och tävla måste man ha GRÖNT KORT

På gröntkortkursen lär man sig att använda TR och även de mest elimentära nyttigheterna man behöver kunna för att tävla.

Gå kursen, det är mitt tips! //Sita "Hoppdomare"

Problemet tycker jag är att dom bytt namn på bedömningarna sedan jag tog Grönt kort nån gång på 90-talet...
Då hade man A1:a, A1:c och A1 d... Mycket lättare!

Som jag förstått är:
A1:c = A:0+A:0 (om du är felfri rider du direkt på omhoppningen utan att få ny startsignal)
A1:a = ??
A1 d = ??
 
Senast ändrad:
Sv: Bedömningarna

Jag ska tävla för första gången på många år men nu när jag ska anmäla mig så funderar jag över bedömningen. Det står 90 A, men vad betyder egentligen A då!? Är det som en clear round typ? För lägsta klassen för häst är ju 95 numera?! Aaaah fattar ingenting!
 
Sv: Bedömningarna

Lägsta klass där tiden räknas är 0,95 m. Lägre klasser finns det men enbart med bedömning A eller Clear round.
Bedömning A innebär att ekipage med lika antal fel är likaplacerade, ingen tid räknas så länge maxtiden inte överskridits. Det är bara att kolla i TR, där listas alla bedömningar :laugh:
 

Liknande trådar

Tävling Ska hopptävla för första gången påriktigt snart och jag har lite frågor och funderingar. Min start är ca kl 09.00, det är första...
Svar
2
· Visningar
777
Senast: cewe
·
Hoppning Någon enstaka gång har jag sett bedömning A+A i LD/90 cm, som alltid annars är CR/bed A. Jag vet vad bedömningen innebär - men varför...
Svar
14
· Visningar
8 272
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 275
Senast: Ewelina02
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp