Bukefalos 28 år!

Bedrägeri vid hästköp

Sv: Bedrägeri vid hästköp

Håller med angående den reflektionen , och fick också tanken att som alltid sitter det ett sjukt djur i kläm .... :(
Har haft ett ponnysto , som vi valde att ta bort istället för att reklamera , då vi var livrädda för vad som skulle hända om vi skulle få lämna tillbaka ...
Efter ett antal röntgenplåtar visade sej att hon hade grova förslitningar , gårdsbesiktning hos säljaren utan anmärkning .. :grin:
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

En liten uppdatering:

Var in hos veterinären med hästen i fredags och de, dvs flera veterinärer konstaterade väldigt tydliga blåsljud på hjärtat. Blåsljudet blev värre efter motion. Pulsen i ett blodkärl på halsen syntes väldigt tydligt hela vägen upp till hästens huvud vid vila vilket veterinären förklarade är för att hästens hjärta jobbar för hårt. Hästen tog heller inga djupa andetag så de misstänker att han fått vätska i lungorna pga detta hjärtfel. Hästen är alltså inte frisk överhuvudtaget och veterinärerna förstod inte för sitt liv varför den andra veterinären inte kunde höra detta på gårdsbesiktningen. Hästen kommer stå i sjukhage i väntan på ett ultraljud, veterinären trodde dock inte att det är ett "snällt" blåsljud han har... Jag som inte ens är kunnig hörde också att hans hjärta inte lät bra.

Detta betyder dessvärre att han förmodligen kommer avlivas inom kort. Väldigt tråkigt för en sån snäll och trevlig häst, han har verkligen inte förtjänat detta. Vet inte hur det kommer bli med det juridiska om jag tar bort honom före allt har utretts, men jag skiter i vilket. Han ska inte behöva åka tillbaka till den där människan och riskera att hamna i denna situationen igen (hon har sålt han en gång varför inte igen?). Dessutom är det ca 100 mil och jag tvivlar på att veterinären låter honom åka den långa resan, djurskyddslagen måste väl gå före?
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Ja djurskyddslagen går före, ett djur får inte lida och ett sjukt djur får inte transporteras.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

:cry:Så tragiskt:cry:

I detta fallet borde det väl gå att sätta dit veterinären som gjorde gårdsbesiktningen, om de vet som du tagit hästen till kan intyga att tillståndet inte kan ha uppkommit under tiden du haft hästen, tillsammans med intyg från den tidigare ägarens veterinärintyg.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Att hästen inte fungerar och inte sätter muskler behöver ju inte bero på blåsljudet...

Som många andra sagt finns det många typer av hjärtfel och grader och behöver absolut inte innebära att hästen lider (eller inte fungerar som ridhäst)..
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Om vi läser inlägg 22 tycker jag det är rätt tydligt att hästen inte mår bra. Det verkar veterinärerna också vara eniga om.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Måste börja med att beklaga. Det är en jobbig sits du sitter i och tänker man med hjärtat vill man självklart göra det bästa för hästen och så snabbt som möjligt. Men jag blir så arg när jag läser om dessa hästförsäljare som gör allt för att tjäna pengar, och det på sjuka hästar!! Finns flera " kända " inom branchen som borde anmälas 100 gånger om, men folk vågar/orkar inte så de slipper ofta undan.
Jag hoppas att det blir bra kring din häst och att du har ork att dra detta vidare, detta för att undvika att flera blir lurade i framtiden.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

En liten uppdatering:

Detta betyder dessvärre att han förmodligen kommer avlivas inom kort. Väldigt tråkigt för en sån snäll och trevlig häst, han har verkligen inte förtjänat detta. Vet inte hur det kommer bli med det juridiska om jag tar bort honom före allt har utretts, men jag skiter i vilket. Han ska inte behöva åka tillbaka till den där människan och riskera att hamna i denna situationen igen (hon har sålt han en gång varför inte igen?). Dessutom är det ca 100 mil och jag tvivlar på att veterinären låter honom åka den långa resan, djurskyddslagen måste väl gå före?

:bow::bow: Härligt att du tar ditt ansvar och inte skickar tillbaks honom. Jag hoppas verkligen för din skull att en juridiska processen går någorlunda smidigt för dig sen.

Det jag skulle kunna tänka är att du skulle kunna bli ersättningsskyldig för hästen om utgången blir att den ska tillbaks till säljaren. MEN har du fått hästen utdömd så är den ju inte värd något och då borde det väl snarare sluta med att hon får ersätta dig för avlivningskostnaden. Jag hoppas på den utgången i alla fall :)

Utan att veta några detaljer så skulle jag polisanmäla säljaren för djurplågeri alternativt brott mot djurskyddslagen om det går att bevisa att hon kände till blåsljudet. (Även bedrägeri)Faktum är att jag skulle polisanmäla oavsett. Även om din anmälan inte leder någonstans och misstanken läggs ned så kommer alltid anmälan att finnas kvar... Så om någon anmäler henne för något liknande i framtiden så finns din historik också.

Lycka till!
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag förstår att alla blåsljud inte är dåliga, men hur jag upplevt hästen under tiden jag haft honom och vad veterinärerna hittade så ser det inte ljust ut.

Hästen har inte bara svårt att sätta muskler, utan blir flåsig fort och orkar väldigt lite (lyfter knappt på benen när han är trött). Han har även en tendens att nästan lägga sig när det blir för stressigt i huvudet på honom. Och lägger han sig inte så flippar han ut fullständigt, han är världens lugnaste häst egentligen så jag började fundera på om han var schizofren... Men nu förstår man att det kanske är obehagligt att ha problem med hjärtat när det slår fort och blodet inte pumpar som det ska.

Trodde i början att det var för att han var otränad, han hade ju ändå stått 6 månader innan jag köpte honom. Men så här efter några månaders regelbunden ridning så stämde det inte riktigt och jag är väldigt tacksam att förrförra ägaren kontaktade mig.

Jag kommer driva detta vidare och då får det ta den tid det tar, för så här gör man bara inte. Jag är en sån person som faktiskt litar på att hästfolk ska vara ärliga och värna om sina djur vid försäljning, men tydligen stämmer inte det. Jag kan ju tillägga att det inte är av ett försäljningsstall jag köpte hästen, utan ett respekterad ridlägers- och kursverksamhet.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag kommer driva detta vidare och då får det ta den tid det tar, för så här gör man bara inte. Jag är en sån person som faktiskt litar på att hästfolk ska vara ärliga och värna om sina djur vid försäljning, men tydligen stämmer inte det. Jag kan ju tillägga att det inte är av ett försäljningsstall jag köpte hästen, utan ett respekterad ridlägers- och kursverksamhet.

:bow::bow::bow:
Önskar dig all lycka. Hoppas att du får den hjälp du behöver och lyckas "sätta dit dom" ordentligt.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

:Utan att veta några detaljer så skulle jag polisanmäla säljaren för djurplågeri alternativt brott mot djurskyddslagen om det går att bevisa att hon kände till blåsljudet. Lycka till!

Hur tänker du nu?

Jag håller med om att det är något väldigt lurt. Om hästen har ett känt blåsljud och en säljare "mörkar" detta så är TS lurad. Om rätt rubrik är bedrägeri eller något annat, vet jag inte. Men fel är det.

Men hur får du det till djurplågeri?

Jag har läst TS beskrivning av hästens läge och veterinärernas rekommendationer.
Men djurplågeri?
Och brott mot djurskyddslagen?'

Ponera att hästen har ett känt blåsljud, har inte fungerat för ridning/träning men mår inte dåligt av att gå i hagen.
På vilket sätt är det djurplågeri och brott mot djurskyddslagen att sälja hästen vidare?
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag tror Jealle menar att jag köpte hästen som min framtida tävlingshäst och det kanske inte hade varit så bra att pressa en häst med hjärtfel.

Fick intyget från veterinären igår där hon intygar att hästen har ett allvarligt hjärtfel, ej ridbar samt ska röras minimalt i väntan på ultraljud osv. Har grad 4 på blåsljudet (vet ej hur högt det är).

Så jag kan förstå vad Jealle menar med djurplågeri, men jag känner mig lite halvtaskig själv för att jag inte kom att tänka på att det kunde vara hjärtat på en gång... Känner mig lite delaktig i djurplågeriet själv isåfall...
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Det du behöver är egentligen ett intyg från veterinären som säger att hästen haft blåsljudet länge d v s innan du köpte. Tyvärr är det ofta svårt att få en veterinär att skriva ett sådant. Vilket innebär att säljaren kan hänvisa till den besiktning som gjordes vid köpet där den veterinären inte hittade något fel.

Det luriga med blåsljud är ju att dom kan vara allt från medfödda till att uppkomma efter en infektion, att dom kan vara permanent till övergående. Så det UL som nu väntar är nog det som du får sätta ditt hopp till rent veterinärt och hoppas att veterinären kan intyga att det är något fanns innan köp.

Klart att man kan känna sig som en dålig ägare/ryttare när man har tränat med häst som inte är frisk. Men du hade ju ingen som helst aning om att det var något fel på hästen och symptomen kunde ju lika gärna bero på att hästen var otränad. När du förstod att det inte var så tog du ju hästen till veterinär och hittade felet.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Vet inte jättemycket om detta men vill bara beklaga fan vad tråkigt att folk beter sig såhär!!!!! :( :(
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Men räcker det inte att en ännu tidigare ägare kan intyga med vet.intyg att hästen hade blåsljud redan då ?

Då skulle väl inte säljaren kunna häva att det uppkommit av en infektion hos TS ?
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Men räcker det inte att en ännu tidigare ägare kan intyga med vet.intyg att hästen hade blåsljud redan då ?

Då skulle väl inte säljaren kunna häva att det uppkommit av en infektion hos TS ?


Håller med masse.

Säljaren kan hävda och kanske med rätta att de blåsljud som förut konstaterats varit inom normal variation, hästen är ändock såld med detta och de veterinärer som nu kan intyga att det funnits har tydligen inte uppfattat blåsljudet så allvarligt att de har menat sjukhage o ev avlivning har varit prio ett, jag menar även den f.d. ägaren som skvallrade har sålt en väldigt ofräsch häst om den var lika då som nu, så ofräsch att om det stämmer så borde hon verkligen själv tagit bort den, och om inte så kan säkert menas på att blåsljudet förvärrats.

Och om man köper en häst så provrider man den väl? även om den vilat ett halvår, och om det var så allvarligt som nu så borde hästen blivit mer eller mindre oridbar efter en stund och gett varningsklockor.

Säljaren kan ju mycket väl hävda att hon uppfattat det som hörts förut som "normat" och därför "glömt", att när inget hördes på gårdsbesiktningen (som ändå måste gjorts för minst ett halvår sedan), att det var ett blåsljud som "försvunnit" och att det som hänt nu är ett mer normalt blåsljud som kan komma och gå som har förvärrats , kanske gett ett hjärtfel?, ex av en infektion.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Fortsätter.

Och att i ett halvår hålla på och rida en häst som blir så uppenbart trött och mår så dåligt, och inte åka till veterinär för att göra koll, utan först reagera när man får ett samtal ligger inte till köparens fördel.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Det togs blodprov på hästen när vi var inne hos veterinären och hjärtfelet berodde inte på en infektion.

Hästen har inte ridits ett halvår, om ni läser första inlägget så köpte jag den för 3 månader sedan. Åkte in efter drygt en månad till klinik för en hältutredning för jag tyckte hästen var konstig, dock konstaterades hästen fullt frisk i kroppen. Då lyssnade inte veterinären på hjärtat då det inte var det vi var inne för, när jag berättade för veterinären jag hade vad som kommit fram tyckte hon det var olyckligt att hon inte lyssnade på hjärtat då. Om hästen går igenom en gårdsbesiktning så antar man ju att veterinären har lyssnat på hjärtat.

Sedan finns det två veterinärintyg på att hästen hade blåsljud innan hästen var i säljarens ägo samt i kontraktet. Vi samtal med förrförra ägaren så har hans hjärtfel förvärrats nu, hon sålde hästen till säljaren i hopp om att hon skulle utreda vad hästen skulle kunna användas till (ultraljud, ekg etc.). Men detta är inte gjorts.

Även om säljaren ansett att hästen varit frisk borde hon berättat att han haft blåsljud tidigare.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Även om säljaren ansett att hästen varit frisk borde hon berättat att han haft blåsljud tidigare.


Självklart skulle hon berättat, men att hon valt att "låta bli" behöver nödvändigtvis inte betyda att hästen kan reklameras så lätt som din jurist påstod, det kan mycket väl vinklas till att blåsljudet innan kommit och gått, att det inte fanns vid försäljningen, samt det facto att hästen blivit drastiskt sämre?

Att åka till klinik med de slöhetssymtom du har upplevt och där inte kolla hjärtat måste ändå vara en jättemiss av den veterinären, som inte ligger till din fördel då hästen verkar vara i så dåligt skick att det ändå måste misstänkas något sådant ffa som hästen var frisk rörelsemässigt.

Sedan, provred du hästen?, eller köpte du "osedd" på annons och fick hästen hemtransporterad? ,jag får lite känsla av det sistnämda, självklart kan du reklamera men om säljaren väljer att sätta sig till motvärn och inte ta tillbaka hästen så har även säljaren en del matreal som hennes advokat kan arbeta med.

Och när du reklamerar, eller om, så ska du också bestämma vad du vill ha tillbaka, köpeskilling, veterinärkostnader inför en reklamation, eller som en del vill ha, mat, box, träning osv osv i all oändlighet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 714
Senast: Similitude
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 862
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på...
2
Svar
25
· Visningar
4 964
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 730
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp