Bedrägeri vid hästköp

intensity

Trådstartare
Hej!

Jag undrar om någon har någon erfarenhet av att köpt häst som är sjuk? Köpte en häst för ca 3 mån som visat sig ha blåsljud på hjärtat, en tidigare ägare ringde upp mig och berättade att hon sålt honom billigt till hon som sålde han till mig på grund av att han har detta blåsljud.

Hon har alltså i kontraktet intygat att han är frisk fast hon vet om att han har det här hjärtfelet. Jag har inte själv varit in och kollat honom än, men det är mycket som stämmer in på hennes utsaga. Han blir väldigt trött fort och har svårt att bygga muskler samt att han varit svettig vissa mornar. Troligtvis måste han tas bort eller bli sällskapshäst på grund av att han besväras av detta... Jag kommer fara in och göra ett EKG och ultraljud i veckan.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan tillägga att hon jag köpte hästen av driver ett företag. Får jag ta bort honom om han blir utdömd innan det rättsliga har utretts? Hur mycket undersökningar ska jag kosta på hästen? Kan jag få behålla honom som sällskapshäst men ändå få tillbaka köpekilling och skadestånd? Hur lång tid har en sådan här process tagit för er som också blivit lurade? Vad har en jurist kostat?

Om jag måste ta bort honom hur blir det med försäkringen? Får jag ut på den också? Hon jag köpte hästen av försäkrade hästen fullt fast hon visste att han hade hjärtfel, antar att dolda fel inte gäller då.

Kan tillägga att det finns bra med bevis på att hon visste om detta hjärtfel innan hon sålde honom till mig, bl.a. veterinärintyg från två oberoende veterinärer.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Undersökningsplikt...

I detta fall tror jag faktiskt att det inte spelar så stor roll, då säljaren medvetet har undanhållit viktig information. Om TS har besiktigat, så har hon ju undersökt hästen. TS har ju också folk som kan vittna till hennes fördel.

Till TS: Har ni skrivit något köpekontrakt? När du besiktigade hästen; hörde inte veterinären några avvikelser när han/hon lyssnade på hjärtat?
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag vill mena att det hade upptäckts vid en veterinärbesiktning. Men å andra sidan så har naturligtvis säljaren en skyldighet att uppge kända fel. Så det är väl frågan vad som väger tyngst vid en tvist.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Säljaren gårdsbesiktade hästen, men kom så här i efterhand ihåg att hon nämnde att hon kände en veterinär så jag vet inte vad dom kom överrens om... I kontrakten anger hon att enligt hennes vetskap är hästen fullt frisk...

Har pratat med en jurist idag och hon anser att det inte ska vara några problem att få igen både köpeskilling och skadestånd då det är ett sånt uppenbart bedrägeri. Att jag hade undersökningsplikt spelade tydligen ingen roll. Hästen var ju ändå besiktad som sagt så hon skulle ju ha nämnt att två tidigare veterinärer upptäckt blåsljud1
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag har köpt en blind häst, det var iofs 10 år sen nu, men jag skulle ALDRIG köpa en häst utan att besiktning utförts av en veterinär som jag väljer. Men det lärde jag mig i efterhand.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Nä det har jag lärt mig nu också, lätt att vara efterklok!

Känner mig mest förbannad också när jag uppgett till säljaren att jag tänkt ha hästen som tävlingshäst och hon inte då kunde klämma ur sig att han var sjuk och välja att inte genomföra försäljningen. Hade ju varit rent livsfarligt för mig om han ramlat ihop och dött under typ en galoppintervall eller hoppträning... Inte så speciellt kul för hästen heller, nu tycker jag väldigt synd om han för att jag klagat på att han varit så lat!
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Som jag uppfattar det är säljaren näringsidkare och köparen privatperson. Då finns ingen undersökningsplikt för köparen anses som mindre kunnig är säljaren och skydda i lagen. Så du lita på juristen du har pratat med för du har all rätt på din sida.
Om du inte redan gjort det så ska du så fort som möjligt meddela säljaren att det finns "fel på varan" sedan får du se vad säljaren säger. För egentligen är det nu upp till säljaren att visa att hästen är frisk.

Angående försäkringen kan det bli problem för som jag tolkar det är den tecknad efter det att man tidigare konstaterat blåsljud. Det innebär att den inte kommer att gälla för något som har med blåsljudet att göra, varken undersökningar eller ev avlivning.

Om hästen kan avlivas innan tvisten är löst beror helt på hur dålig den är. För normalt ska den itne tas bort förrän det är löst men om det krävs av djurskyddsskäl väger det tyngre.

Det är lätt komma bort sig i lagstiftningen som ju inte är skriven för ett visst varuslag utan gäller för alla typer av varor. Så när det blir rörigt tänk på vilka regler som gällt och du skulle ha gjort om det var en annan vara som du köpt i en affär. Om den var trasig så hade man ju ganska naturligt genast gått tillbaka med den och inte själv tagit den till verkstad för att få den lagad. I alla fall inte om inte säljaren sagt det till en och sedan stått för kostnaden.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag hade inte lagt ner en spänn på att undersöka hästen. Förrförra ägaren lär väl ha handlingar på hästen som visar felet, och kontrakt där hon säljer med upplysning om felet? (så det går att bevisa att den som sålt hästen till dig verkligen hade kännedom om blåsljudet).

Reklamera, och kontakta en jurist (möjligen i omvänd ordning).

I detta fall är det konsumentköplagen (företag säljer till privatperson), din undersökningsplikt väger därmed lätt i jämförelse med säljarens bedrägliga beteende.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag är i snarlik situation, reklamerade min häst muntligen i december och skriftligen vid nyåret 11-12 och säljaren vägrade sedan ta min reklamation, så det blivit en stämning utav det hela, har varit på förberedande muntliga förhandlingar och domaren trodde vi skulle få tid i tingsrätten typ i mars.

Mitt bästa tips är att se till att göra rätt ifrån början så att säljaren inte ska kunna anklaga dig någonstans för att inte ha gjort din plikt. Kosta på dig att använda advokat direkt, det kan nog löna sig i längden. Är dock viktigt att reklamera tidigt, så det bör du göra direkt nu!
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

En reflektion.

Vad trevligt det vore om folk direkt avlivade såna här hästar, istället för att sälja dom som "sällskapshästar".
Eftersom det finns massor med folk som inte har ett uns samvete, är alltid risken STOR att sånt här händer.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

En reflektion.

Vad trevligt det vore om folk direkt avlivade såna här hästar, istället för att sälja dom som "sällskapshästar".
Eftersom det finns massor med folk som inte har ett uns samvete, är alltid risken STOR att sånt här händer.

:bow:

Håller verkligen med.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

En reflektion.

Vad trevligt det vore om folk direkt avlivade såna här hästar, istället för att sälja dom som "sällskapshästar".
Eftersom det finns massor med folk som inte har ett uns samvete, är alltid risken STOR att sånt här händer.

Visst hade det.
Själv hävde jag inte köpet av den blinda hästen, vi avlivade henne och plockade ut livförsäkringen vilket var samma som köpesumman, för jag vägrade skicka tillbaka hästen.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag har varit/är i samma sits som dig med en häst jag köpt nyligen. Förrförra ägaren bekräftade gammal skada som förra ägaren undanhöll info om.

Konsumentsköplagen gäller. Om du orkar och vill så kan du få köpet hävt.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Om du orkar och vill så kan du få köpet hävt.

Det är verkligen så; om man orkar.

Jag köpte min häst i mitten av oktober.
Ringde säljaren (som är företagare) och reklamerade muntligen fel i december.
Vid årsskiftet reklamerade jag skriftligen.
Eftersom säljaren svarade att han inte tänkte gå med på det så anlitade jag advokat. Stämningsansökan lämnades in i mars.
I oktober fick vi komma till förberedande förhandlingar.
Domaren i tingsrätten i detta område (linköping) ansåg att de hade normal belastning och jag kunde få KORT vänttid, vilket antagligen skulle betyda att jag får komma till beslut i mars ungefär.

Det är alltså långsamt som satan.
Är jätte jobbigt att stå med en häst som mest borde få somna in. Jag har tyvärr inte valet att avliva och få ut försäkringspengar (försäljaren har ljugit om tidigare försäkring så inget täcks), annars hade det känts humanare emot sjukt djur. Nu är ju risken att hästen hamnar hos annan ägare (ännu en jobbig del utav att reklamera sjuk häst, vad händer med hästen sedan?).

Sedan får man ju alltid tänka på att det är risk att man inte vinner. Även om man har försäkring som täcker rättstvist-kostnader så är det ju inte billigt.

På det så är det ju inte bara tiden och kostnaden. Det är jobbigt emotionellt. Man är stående med häst man inte vill ha och som antagligen inte mår bra. Man får höra en massa skit ifrån motståndarsidan och blir anklagad för allt mellan himmel och jord (verkar vara väldigt vanligt iallafall enligt min support grupp med andra hästägare som är i samma sits).
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

En reflektion.

Vad trevligt det vore om folk direkt avlivade såna här hästar, istället för att sälja dom som "sällskapshästar".

Och här kommer min reflektion :)

Min ridskola ägde en fantastiskt trevlig häst som, när han fick en envis förkylning vid 16 års ålder, konstaterades ha ett blåsljud på hjärtat. Det var medfött och hade alltså inte visat sig under de 12 år hästen gått på ridskolan.
När hjärtfelet konstaterats fick hästen trappa ner lite vad gäller antalet lektioner, men han gick kvar (och mådde bra) tills han fyllde 20 och efter ridskoletiden levde han några år som privathäst.

Och själv har jag också ett medfött blåsljud på hjärtat. Det upptäcktes när jag var nio, om några veckor fyller jag 57. Jag kan leva ett fullständigt normalt liv och har gjort det under alla år, utan inskränkningar.

Vad jag vill säga är att blåsljud på hjärtat inte alltid behöver betyda en dödsdom.

I övrigt håller jag med alla - säljaren har undanhållit fakta om hästen och TS har goda chanser att kunna häva köpet.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Ka bara hålla med, blåsljud behöver inte automatiskt betyda dödsdom...

En vän och jag fick en vbl-hingst med blåsljud, han skrittränades i ett år (växte kopiöst!) och kördes sen sakta igång. Idag, tre år senare är hästen fullt frisk och rids fullt ut. :love:
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Ja det är ofta inte så enkelt tyvärr. Dyrt och eländigt. Men det beror lite på hur mycket man köpt hästen för också. Handlar det om hästar i 100 000 kr-klassen och uppåt hade jag nog försökt att se till att köpet blev hävt.

Annars är nog enklaste vägen att gå att se till och få den utdömd och få pengar på försäkringen. Om det nu är så att den inte funkar till det du ska använda den till pga blåsljudet.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Men här handlar det inte om att hästen "bara" har ett blåsljud, utan att hästen inte fungerar att använda till ridning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 618
Senast: Similitude
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 852
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på...
2
Svar
25
· Visningar
4 927
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 704
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp