Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

B

Bjare

Hej!

Har precis suttit och läst om lite olika sjukor och upptäckte nyss att det finns något som heter Kalkben, har läst in om ämnet och förstår vad det är.

Förstår också nu att jag har några hönor som blivit drabbade!

Söker man så hittar man tips kring hundratals oljor och en rad olika medel från apoteket. Vissa anser också det som normalt och ej behöver behandlas.

Därför vill jag nu att vi listar metoder, alltså hjälpmedel så som kemiska medel och allt som kan tänkas hjälpa mot kalkben. Bilder är ett plus! Självklart får man också skriva hur behandlingen ska doseras samt när man förväntas vara fri.

(läste om tenutex men också om barnolja, barnoljan är ju markant billigare, därav tråden kring tips. blir ju rätt dyrt om det är mer än 1.st höna man har att behandla)

Sista frågan är följande: Tar inte den kalla vintern död på ohyran?
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Min farbror som haft höns " ialla tider " tog helt enkelt en flaska & sprayade olja på sin tupps ben varje dag i några veckor. Han använde vanlig matolja.

Det funkade och idag är tuppen besvärsfri. Det var dock bara tuppen som fick detta & hönorna klarade sig. Det skall tydligen vara mkt smittsamt, jag tror det är kvalster.
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Enligt informationen jag fick fram genom att söka på google så kostar en tub tenutex runt 100:-.
Man kan också använda front-line får jag fram när jag tittar runt. Effektivt? Vet ej. Men kostar också en del.

Ska man då slå ut detta ifall det handlar om mer än 1.st höna så blir det rätt dyrt.
- Alltså är metoden väldigt intressant kring matolja/vaseline/barnolja/vatten. Då den är billig enligt mig.

Berätta gärna mer. :)
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Frontline ska droppas i nacken på hönsen, endast en droppe per höna sen är det klart. Två droppar till extra stor tupp!
Oftast behöver man inte ge någon mer behandling efteråt. Vissa väljer att spola av, tvätta benen i samband med denna behandling engång.

Enstaka fall har fått återbehandla ännu engång. Alltså 2.ggr totalt men sällan har det blivit fler återbehandlingar.

(Detta har jag lyckats läsa mig till)

Blev orolig. Men man kan ju få ut rätt många droppar om det bara är ental droppar som räknas. Ska prova detta!
Blir perfekt ikväll när dom sitter på pinnarna därför då kan man göra vad man vill utan någon reaktion med dom. :)
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Hej!
Jag har nyligen köpt 6 hönor och en tupp, och började nästan direkt misstänka att en av hönorna hade kalkben. Jag läste på i mina hönsböcker, och gjorde sedan såhär:
gick till hönsen på kvällen, fångade in hönan, och sedan tog jag ljummet såp-vatten och skrubbade lite med en tandborste. Sedan tog jag vanlig matolja (rapsolja) och smörjde in benen och fötterna med. Nu, efter ett par veckor, ser jag en viss förbättring, men jag ska upprepa behandlingen en gång till.

/mimmi
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Hej!
Jag har nyligen köpt 6 hönor och en tupp, och började nästan direkt misstänka att en av hönorna hade kalkben. Jag läste på i mina hönsböcker, och gjorde sedan såhär:
gick till hönsen på kvällen, fångade in hönan, och sedan tog jag ljummet såp-vatten och skrubbade lite med en tandborste. Sedan tog jag vanlig matolja (rapsolja) och smörjde in benen och fötterna med. Nu, efter ett par veckor, ser jag en viss förbättring, men jag ska upprepa behandlingen en gång till.

/mimmi

Bestäm dig för en höna eller tupp.
Ta några bilder! :) Sen återkommer du om några veckor, 2veckor? Visar igen.

Har själv inte blivit klar men tyckte så synd om tuppen idag när han började bita sig lite på ena benet så imorgon ska jag ge några droppar frontline.
Tänkte ta både före och efter-bilder. :)
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Bestäm dig för en höna eller tupp.
Ta några bilder! :) Sen återkommer du om några veckor, 2veckor? Visar igen.

Har själv inte blivit klar men tyckte så synd om tuppen idag när han började bita sig lite på ena benet så imorgon ska jag ge några droppar frontline.
Tänkte ta både före och efter-bilder. :)


Det kan jag göra! kanske försöker idag eller imorgon :)
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Behandlade 6.st höns och 1.st tupp idag. Har 8.st höns kvar att behandla.
Har möjligheten att komma över med start nu, frontline och stronghold regelbundet. Blandat.

Stronghold är tydligen samma grej men med en mer grov effekt, tydligen.

Använde mig idag av stronghold. 2.st droppar per höna. Tipsen säger 1.st droppe men nu ger vi järnet!

Kommer återbehandla inom 3.veckor men samtidigt ta bilder före och efter samt 1.gång per vecka.
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Kalkben kommer sig av ett benkvalster som bosätter sig under värddjurets 'benplattor' för att uttrycka det enkelt.
Om ni tittar på era djurs ben så har de som plattor. Kvalstret bosätter sig under dem och det vira kalklika som du ser på benen är kvalstrens avföring.

Det är mycket smärtsamt för hönsen med benkvalster. Tänk dig att du får in ohyra under naglarna. Ohyran skiter och all avföring lyfter dina naglar från fingrarna.

Jag har varit mycket förskonad från benkvalster men förra vintern fick jag hem ett gäng djur med detta.

När djuren har detta har jag tidigare badat djurens ben i ljummet såpvatten så kalken mjuknar och sen borstat försiktigt med en mjuk tandborste.
(bryt aldrig i kalket, det blir som om någon skulle försöka brya upp dina naglar)
När djuren är färdig badade torkas de med en handduk och smörjes sen in med Tenutex.
Tenutex är egentligen ett medel mot flatlöss och det är mycket mer skonsamt än Frontline.

Numera använder jag en lösning med Dödahavssalt att bada hönsens ben i.
Det finns inget som överlever den koncentrationen av salt.
5dl vatten + 1dl dödahavssalt

När de badats, borstats och torkats tar jag lite tenutex och smetar på.
Använder ni dödahavssalt, var noga med att hönsen inte dricker.

Tänk på att 'det du inte kan tänka dig att använda själv, varför använda det på djuren'.
Många använder än idag fotogen bl.a att doppa djurens ben i eller olja (inte matolja).
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Hittade denna texten på ett annat forum:

""Be veterinären skriva ut Ivomec pour on (finns ett annat märke också som finns i 250ml flaska). Det tar benkvalster och annan ohyra/mask. Man droppar medlet på huden uppe på ryggen och doserar 0,1ml/kg.""

Droppade mina höns inkl. tupp i Söndags och är nu Fredag.
Man är säkert bara otålig men jag ser ingen som helst skillnad. Använde frontline/stronghold.

Synd att man inte kan hitta på nätet vad dessa produkter kostar, jag hade gärna viljat se lite priser som en "snabbkoll" ...
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Snart är tuppen ett huvud kortare tråkigt nog!

Behandlade tuppen med frontline/stronghold för 1.vecka sen. Har läst att det tar 2-3veckor.
Men problemet är att det inte står eller går frammåt. Han är nu sämre och kan knappt stödja på ena benet.

Nu Måndag ska jag fundera på "Ivomec pour on" som tydligen är receptbelagt. Kommer ge det också någon vecka.
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Kalkben är likadant som hovskabb till häst .
det kan ta lång tid att få boirt o smittar .
Det jag gör är att smörja benen och fötterna med ett tjockt täckande lager av nån fet salva typ skillingaryd hästsalva eller tasssalva till hundar + ger en dos frontline .
Jag upprepar smörjningen varje dag i tre dagar sen två ggr i veckan sen en gång i veckan tills det ger sej .
Det kan ta veckor innan det blir bra .
Massa info finns inne på hönsforumet på alternativ.nu
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Det tar veckor till månader att bli av med ohyran samt 'kalken'.
De djur jag fick hem förra vintern är nu 'friska' från benkvalster men det finns fortfarande lite kalk kvar på benen.

Jag behandlar djuren tre gånger / vecka i tre veckor. Därefter en gång i veckan till en gång varannan vecka beroende på hur hårt drabbade djuren är.

Ni måste ge det lite tid.

Frontline har jag provat ett par gånger men aldrig i livet att jag använder det igen efter att flera av djuren började krampa.

När ni behandlar djuren med diverse medel som inte är rekommenderade för dem, se till att ha kol hemma. Det blev räddningen för mina djur. Kol och filmjölk.
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Det blev ingen som helst skillnad med att droppa frontline/Stronghold i nacken, en liten droppe.

Var hos lantdoktorn igår och fick koncentrat Stronghold på recept.
Hämtades idag. Väldigt starkt! Blandade ut med vatten som han ordinerade.

Rensade hela hönsgården in och utvändigt. Sprayade rubbet. Fångade in alla höns. Doppade ner i en hink med medlet.
Ska upprepa om 1vecka. Sen är det med garanti borta. Han hade tidigare erfarenhet.

Fick cirka 250ml koncentrat. Så det räcker några år. Använde 25ml idag ungefär. Luktar rätt illa.
Valde att ha rätt ljummet, lite varmt vatten att doppa ner deras ben i. Dom hoppade nästan ner frivilligt.
Väl nera så började dom tvätta sig. Tydligen uppskattar höns ljummet vatten att bada i. :)

Sprutade 1.gång på en spindel som kröp på väggen. Trillade pang ner och dog.

Imorgon ska jag spruta lite på sittpinnarna igen när alla går ute. Bara för att.... Sen är det sista gången om en vecka.

Edit: Koncentratet kostar 340:- (Saknade själv infon på nätet, hoppas någon blir hjälpt)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

KL Var bara medvetna om att det finns inga nervgifter som är godkända för höns. Om ni själva vill äta äggen så är det ert problem. Att sälja eller dela ut till grannar o kompisar är olagligt att ge till egna barn skulle kunna vara barnmisshandel.
PL
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

KL Var bara medvetna om att det finns inga nervgifter som är godkända för höns. Om ni själva vill äta äggen så är det ert problem. Att sälja eller dela ut till grannar o kompisar är olagligt att ge till egna barn skulle kunna vara barnmisshandel.
PL
*nickar i medhåll*


När ni använder Stronghold eller Frontline, hur länge väntar ni med att äta äggen från djuren?
Stronghold är ett mycket starkare medel än Frontline och det är för bla. skabb. Har haft det till mina hundar ett par gånger när de drabbats.
När t.o.m en hund (som får ordinerad dos) reagerar kraftigt på medlet hur doserar man då till ett fjäderfä som är avsevärt mindre och inte för djuret godkänt?
Varför väljer man så starka medel som man absolut inte skulle vilja använda ens på sig själv?
Varför inte använda medel som inte är skadliga för djuren men minst lika verksamma?

När jag själv använde Frontline så var det av okunskap och det höll på att sluta riktigt illa. Djur som krampade mm.
Jag inte tog äggen som matägg på en månad utan samlade dem som avelsägg istället för egen kläckning i syfte att se hur avkommorna blev. Kycklingarna var svagare än normalt och fler hade svårare att ta sig ur äggen. Även mycket sämre % befruktning.
(Jag för alltid bok över kläckningarna eftersom jag kläcker väldigt mycket varje år, förutom de två senaste åren då jag nästan inte kläckt något.)
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Vad menar ni. Är äggen nu helt plötsligt "giftiga" eftersom jag behandlat med frontline/stronghold? I syfte att äta alltså.
Vi äter fortfarande äggen dagligen. Likaså gör släkten och alla grannar.

Jag fick stronghold ordinerat av min lantbruksvette. Exakt dos utspädd tillsammans med vatten, för höns.


För övrigt så är det ingen som biter sig på benen nu. Tuppens ben, alltså Torstens ben ser lite gula ut nu som det gjorde från början.
Kul. Men är på långa vägar inte klart. Ska strax återbehandla alla höns med tupp tillsammans med inredning sen bör det vara klart. :)


Du som känner dig träffad och anser dig kunna ge mig ett bra svar:

- Exakt vad är det för nackdel med att äta äggen nu efter denna behandling?
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Nackdelen är att du inte har en aning om hur mkt nervgift du får i dig!
PL
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Nackdelen är att du inte har en aning om hur mkt nervgift du får i dig!
PL

Vad skulle en bieffekt då kunna bli om så vore fallet?

Oavsett så kan jag eller vi, väll ändå inte få för "mycket" i oss eftersom
ordinationen var avsedd för höns och inte människor?

Så med andra ord kan det inte bli en slags överdos till en människa?

Spekulera gärna med mig.
 
Sv: Behandla kalkben. Lista över vilka metoder. (Höns)

Du har aldrig funderat över varför vissa (djur)mediciner har karens...?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp