Bukefalos 28 år!

Behandla karies hos häst?

L

Lazza

Var hos veterinär o kollade min hästs tänder igår. Hon rekommenderade mig att ta kontakt med en hästtandläkare (jo, jag har sett att det finns diskussioner huruvida titeln finns eller inte, så häng inte upp er på benämningen) för att åtgärda karies som hon fann i en kindtand.
Hästen visar inga symptom på att ha ont eller besvär av tanden i fråga.

Har aldrig hört att man behandlar karies hos häst förut. Någon som har erfarenhet eller synpunkter?
Själv känner jag mig väldigt tveksam att börja rota i en tand som hittills (mig veterligen) inte orsakat några problem. :confused:
 
Hästar kan få karies. Inte primärt miljön i häst munnen skiljer sig från vår, men sekundärt. Om tanden skadas på något sätt, fraktur, spricka, överbelastning av betsel mm då kan det bli karies.
Det går att behandla men det är ytterst få som har kunskapen att göra det. Man måste borra ur tanden och ta bort det som är angripet, använda filar för att få riktigt rent och till det behövs special kompetens.
Svårt att förstå om hästen inte har symtom men det är inte alltid de uppvisar det. Om hästen har det och behandlas, lukta då på en fil som använts. då förstår du att det känns.

Vet inte vem som tittat på din häst och om diagnosen är riktig, inte lyckat att borra upp en frisk tand..men ja, hästar kan få karies och det är behandlings bart.
/absolut
 
Tack för svaret! Har du någon erfarenhet av häst med karies? Det är, vad jag förstår, något som man tidigare inte behandlat eller forskat kring.
Det jag drar mig för är att göra en lång resa (har ca 3 h enkel tur) ner till en tandläkare för att behandla något som hästen kanske inte har ont av. Men å andra sidan så kanske häststackaren har ont och verkligen skulle behöva få tanden åtgärdad. Eller så får han ont, o då är det kanske ett större ingrepp som krävs (dvs om det går ner i roten eller sätter sig på tandbenet).
Hur många av er anlitar regelbundet kunnig person som tittar på hästens tänder? (O nu menar jag inte en veterinär som tar några tag med raspen, utan någon som verkligen går igenom munnen grundligt.) Jag hade ju inte upptäckt att han har karies om det inte vore för att jag anlitade en tandläkare.
 
Karies skall behandlas

Jag har en häst som hade karies i två tänder orsakade av fraktur orsakade av antingen tandraspning eller munrulle.
Har inte inspiration just nu att berätta hela historien igen, jag kan pm:a senare om du vill.
Hon är i alla fall bra nu (peppar peppar) .

Självklart att du skall åka det tre timmarna för att hjälpa din häst, det är klart att den har tandvärk, det har ju vi, så mycket nerver som finns runt tänder.
Min häst visade sin smärta genom att vara LITE skeptisk mot att bli borstad på huvudet, det fattade jag efteråt,nu när hon inte längre har ont sänker hon huvudet när jag vill borsta ansiktet.

/P
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 864
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag hade ute vet för tandkontroll då min dam (25) på yttersta tänderna på båda sidorna i överkäken (I3) ser ut att ha gått av. De har...
2
Svar
25
· Visningar
7 189
A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
7 755
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp