Bukefalos 28 år!

Behöver frukosttips!

bergstopp

Trådstartare
Efter semestern har jag haft fruktansvärd ångest över maten.
Jag har äntligen lyckats gå ner till en hyfsad normalvikt (även fast jag gärna går ner några kilo till).
Men jag är såå trött på tråkiga frukostar som inte mättar längre än 30 min typ.
Innan semestern så åt jag fyra knäckebröd med tunnt lager smör och en ostskiva på varje.
Gott men tråkigt i längden.

Har ni några tips? Jag är inte jätteförtjust i havregrynsgröt, äter jag det måste jag ha antingen äpplemos eller klippta fikon i. Annars går det inte.
Naturell yoghurt / fil får jag inte ner heller. Tycker om yoghurt som är smaksatt och utan socker (men med sötningsmedel då).
 
Efter semestern har jag haft fruktansvärd ångest över maten.
Jag har äntligen lyckats gå ner till en hyfsad normalvikt (även fast jag gärna går ner några kilo till).
Men jag är såå trött på tråkiga frukostar som inte mättar längre än 30 min typ.
Innan semestern så åt jag fyra knäckebröd med tunnt lager smör och en ostskiva på varje.
Gott men tråkigt i längden.

Har ni några tips? Jag är inte jätteförtjust i havregrynsgröt, äter jag det måste jag ha antingen äpplemos eller klippta fikon i. Annars går det inte.
Naturell yoghurt / fil får jag inte ner heller. Tycker om yoghurt som är smaksatt och utan socker (men med sötningsmedel då).
Tja, mitt tips fungerar nog inte alls för folk brukar gilla krångligare frukost men här kommer det i alla fall.

Jag blir mätt på att äta en smörgås med smör/bregott och ost och dricka te (med mjölk kanske) till ca 1-2 timmar efter att jag vaknat (dvs jag tar med den till jobbet). Hårt bröd känns för mig mindre mättande än mjukt, lustigt nog spelar det dock ingen roll om jag råkar äta en helvit roastandtoast istället för hembakt grövre surdeg. Lätta på mackan blir jag hungrigare av.

Sedan en frukt eller 3-4 mandlar halvvägs till lunch.

Äta direkt när jag går upp gör bara att jag blir hungrig och kan äta en macka till innan lunch, två mackor håller jag mig inte längre på än en (drog ned till en utan skillnad), havregrynsgröt gör mig hungrig efter två timmar max. Naturell yoghurt kan fungera ibland men gillar inte det på morgonen egentligen.

Dock anses säkert min frukost som urtrist, fast jag älskar ost och bröd och te så för mig är det super :D och det är normalt den mackan jag äter på en dag (om jag inte har tur och får macka till middag).
 
Jag är inte heller förtjust i havregrynsgröt, men råggröt gillar jag. Mycket godare och mer mättande! Gärna med banan och jordnötssmör, mums! :d När jag vill ha något lättare äter jag löskokta ägg och frukt (helst persika eller kiwi). När jag varken orkar koka gröt eller ägg äter jag branflakes med äpple eller yoghurt med banan. Till frukost dricker jag en kopp svart kaffe och ett stort glas citronvatten direkt från kylen. Te och mackor sparar jag till kvällsfikat :up:
 
Efter semestern har jag haft fruktansvärd ångest över maten.
Jag har äntligen lyckats gå ner till en hyfsad normalvikt (även fast jag gärna går ner några kilo till).
Men jag är såå trött på tråkiga frukostar som inte mättar längre än 30 min typ.
Innan semestern så åt jag fyra knäckebröd med tunnt lager smör och en ostskiva på varje.
Gott men tråkigt i längden.

Har ni några tips? Jag är inte jätteförtjust i havregrynsgröt, äter jag det måste jag ha antingen äpplemos eller klippta fikon i. Annars går det inte.
Naturell yoghurt / fil får jag inte ner heller. Tycker om yoghurt som är smaksatt och utan socker (men med sötningsmedel då).

Jag dricker egengjord smoothie till Frukost.

Förbereder kvällen inna så är det bara att ta med den till jobbet och dricka där.

Mitt recept:
1dl kvarg vanilj
2dl pressad äppeljuice
1 banan
1tsk kanel
1dl frusen spenat
2dl frusna bär

Jättegott och mättar länge
 
Jag gillar inte heller havregrynsgröt men började tvinga i mig det förra året då jag bestämt mig för att göra något åt vikten. Jag har svårt för sötsaker och äter den därför med kanel och lite, lite socker, sylt tycker jag är vedervärdigt på morgonen.
Till slut när jag märkte hur bra jag stod mig på det och att jag faktiskt gick ner i vikt började jag längta efter det för jag såg hur bra min kropp mådde av det.
 
Jag är jättedålig på frukost, Bättre på detta jobbet då vi äter gemensamt.

Jag kan varmt rekommendera matmuffins i olika former. Personligen gillar jag LCHF stuket matmuffins på ägg. Gör man dem en gång så har man frukost och mellanmål för hela veckan och jag tycker man står sig bra.

Goda att äta kalla eller bara värma i micron och kan varieras med det man har hemma.
 
Har jättesvårt att äta frukost speciellt när jag börjar kl 06.00
Så jag gör smoothie på
Banan
avocado
jordgubbar
blåbär
lite havregryn
lite honung
havremjölk
Dricker en del innan jobbet och resten på förmiddagen klarar mig till klockan 11.00 om jag börjar kl 06.00

Det bästa är just att man kan göra det kvällen innan så är det klart och då hoppar man inte över den ;)
 
Efter semestern har jag haft fruktansvärd ångest över maten.
Jag har äntligen lyckats gå ner till en hyfsad normalvikt (även fast jag gärna går ner några kilo till).
Men jag är såå trött på tråkiga frukostar som inte mättar längre än 30 min typ.
Innan semestern så åt jag fyra knäckebröd med tunnt lager smör och en ostskiva på varje.
Gott men tråkigt i längden.

Har ni några tips? Jag är inte jätteförtjust i havregrynsgröt, äter jag det måste jag ha antingen äpplemos eller klippta fikon i. Annars går det inte.
Naturell yoghurt / fil får jag inte ner heller. Tycker om yoghurt som är smaksatt och utan socker (men med sötningsmedel då).
Kan du ha frusna (tinade) bär på gröten, då? Eller färska, när det finns. Vi brukar ha blåbär eller hallon på havregrynsgröten.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Jag brukar äta yoghurtkvarg med vaniljsmak! Äter den ihop med mango jag tar upp kvällen innan, granola och just nu blåbär! Varierar lite vilka frukter jag har till!
Ibland kan jag äta något ägg med, avokado eller liknande om jag är väldigt hungrig! 😊
 
Jag äter en bärpaj med proteinpudding eller kvarg till. Om jag inte orkar göra den så kanske jag äter en hårdbrödmacka eller så dricker jag bara kaffe. Jag är sämst på frukost! Men pajen är supergod och mättande, jag gör den i portionsformar, man kan säkert göra i ordning flera och bara värma men så långt har jag inte kommit än :p
 
Kan du ha frusna (tinade) bär på gröten, då? Eller färska, när det finns. Vi brukar ha blåbär eller hallon på havregrynsgröten.

Har tyvärr svårt för det också. Tycker att grötsmaken bryter igenom då. Ett tag åt jag med kanel, äpplemos och soyamjölk. Det var galet gott! Kanske ska prova det igen..
Jag har bara blivit så rädd för kalorier. Jag märker ju att jag håller mig mätt längre av protein och fettrik kost, men man har ju lärt sig att kalorier in - kalorier ut. Jag hinner inte få in någon träning:arghh:
Har fullt upp med jobb, barn och hästar..

Tack för alla tips! Man kanske ska köra på lite smoothie.
Imorgon blir det vaniljkvarg utan socker och pauluns granola:up:
 
Jag gör havregrynsgröt med bär som får koka med och när det är klart smälter jag i en liten klick smör och har i lite honung. Dämpar gröt smaken och tar fram bärsmaken. Riktigt gott och mättande!
 
Efter semestern har jag haft fruktansvärd ångest över maten.
Jag har äntligen lyckats gå ner till en hyfsad normalvikt (även fast jag gärna går ner några kilo till).
Men jag är såå trött på tråkiga frukostar som inte mättar längre än 30 min typ.
Innan semestern så åt jag fyra knäckebröd med tunnt lager smör och en ostskiva på varje.
Gott men tråkigt i längden.

Har ni några tips? Jag är inte jätteförtjust i havregrynsgröt, äter jag det måste jag ha antingen äpplemos eller klippta fikon i. Annars går det inte.
Naturell yoghurt / fil får jag inte ner heller. Tycker om yoghurt som är smaksatt och utan socker (men med sötningsmedel då).

Ett kokt ägg och 2 Wasa husman med smörgåsskinka äter jag. Kalorisnålt och mättar bra.
 
Jag har ätit i 15 år:
2 st Rågi Hårt Bröd med leverpastej och tunnskivad grurka. Utan smör.
Ibland en kopp kaffe, annars luftar vatten.
Varje vardag. Jag har aldrig tröttnat men jag bara biter ihop. Jag orkar inte hitta på ngt annat. Jag håller mig relativt smal på denna frukost. Jag vet att jag står mig fram till lunch. Min ibsmage är också i tryggt tillstånd ovan frukost.
Jag läste någonstans att just frukostvanor är svåra att bryta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Agria Hundpromenad

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp