Bukefalos 28 år!

Behöver frukosttips!

Ska ta itu med mina matvanor så bra ¨veta hur andra lägger upp saker å ting. Jag har dock märkt att jag håller mig bättre på bröd än nån form av flingor. Musli fungerar inte längre att äta för mig, varje gång jag har hittat en jag gillar försvinner den ur sortimentet inom en snar framtid och dom sorter som finns kvar gör så att jag går från det här var gott till urgh frukost musli äckligt på mindre än en vecka :S
Har du funderat på att blanda egen musli :idea: D får man den som man vill ha den :)
 
En variant är också att tärna färskt äpple och ha i gröten när den kokas. Från start om man vill ha mjuka bitar, strax innan det är klart om man vill ha dem mer tuggiga. Tillsätt mer vatten än annars och en gnutta kanel.

Ibland river jag äpple och har i gröten när den kokar. Blir mjuk och fin samtidigt som gröten är klar. Kanel på det.
 
Jag försökte länge hitta en frukost som jag kunde äta kl. 6 och som jag stod mig på till kl. 12. Det gick inte.

Nu gör jag så här:
Variant 1: Brer två mackor innan jag kör hemifrån kl. 6. Den ena äts i bilen på väg till jobb. Den andra kl. 9.
Variant 2: Havregrynsgröt hemma innan jag kör och sen en macka kl. 9.

Eller nån annan variant. Men jag behöver nåt litet kl. 9 också. Ska jag utesluta ett av dessa två mål så är det det första kl. 6. Det är lättare att ta bort än målet kl. 9.
 
Jag äter ett knäckebröd med ost och ett ägg, eller bara 2st knäckebröd. Alt flingor med mjölk.

Går upp kl 01.30 och kör 01.55 så har inte ork eller tid för ngt avancerat, men håller mig mätt under natten när jag jobbar och sen sover till 14 då jag äter typ samma igen till frukost nr 2 :).
 
Hittat det på instagram!
1 liten paj
1 dl hallon/blåbär i botten på en portionsform.
Blanda ihop:
1 dl havregryn
2 msk vaniljkvarg
Kanel, kardemumma och vaniljpulver efter behag
2 msk vatten
1 msk linfröolja (kan hoppas över)
Bred över bären och in i ugnen, 200 grader i 10-15 min

Snubblade över något liknande nyligt och älskar det. Med vaniljkvarg till. Mitt recept är minus vattnet och oljan men innehåller ett ägg. Funderar på att testa med annan smaksatt kvarg... mmm.
 
Efter semestern har jag haft fruktansvärd ångest över maten.
Jag har äntligen lyckats gå ner till en hyfsad normalvikt (även fast jag gärna går ner några kilo till).
Men jag är såå trött på tråkiga frukostar som inte mättar längre än 30 min typ.
Innan semestern så åt jag fyra knäckebröd med tunnt lager smör och en ostskiva på varje.
Gott men tråkigt i längden.

Har ni några tips? Jag är inte jätteförtjust i havregrynsgröt, äter jag det måste jag ha antingen äpplemos eller klippta fikon i. Annars går det inte.
Naturell yoghurt / fil får jag inte ner heller. Tycker om yoghurt som är smaksatt och utan socker (men med sötningsmedel då).
På helgerna äter jag en klick grekisk yoghurt med en eller flera tärnade nektariner samt en näve hemmagjord musli eller paulun musli.
 
1 skivad banan
1 tärnat äpple
1 apelsin i bitar
yoghurt
russin
(eller annan variation på frukten efter önskemål, sässong och pris, men både banan och äpple är "matigt")
 
Jag har vänt på frukost och förmiddagsfika. Äter något litet klockan 6 (ett par skivor ost, några tuggor av gårdagens rester - egentligen vad som) och käkar sedan en-två knäckemackor med ost till frukost på 10-rasten. Av någon anledning har jag lättare att kontrollera blodsockret på det här viset.
 
Frukosten idag :) naturell yoghurt toppad med frukt, finn crisp med pålägg, lite melon och kaffe :)
 

Bifogade filer

  • BEDC0E3F-1D35-49C1-A153-D4A34B37DCA5.jpeg
    BEDC0E3F-1D35-49C1-A153-D4A34B37DCA5.jpeg
    288,7 KB · Visningar: 22
Ska prova äta macka med grillad kyckling pålägg idag. Tog bort en tand denna vecka så har levt på flytande och semiflytande ett par dagar nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Agria Hundpromenad
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp