Bukefalos 28 år!

Behöver massor av tips !

P

Pinocc

Jag skulle behöva massor av tips när det gäller att vara ledare över en ranghög häst när man rider.

Min häst är en oehört snäll och livlig häst.
Men på sistone hon har börjat testa mig något enormt, och vill hela tiden ta kontrollen. Hon slänger av mig, bockar, stegrar och tar tag i bettet. Eftersom hon gör detta nästan varje gång hon rids, så blir jag lite osäker. Man hinner knappt reagera förrän hon börjar med bockandet, och det går så snabbt att man inte hinner bli arg osv. Men på marken är hon en ängel och följer en vart man än går.
Har ni några tips på hur man kan få kontrollen och vara ledaren även på ryggen? Alla tips/funderingar/åsikter är självklart välkomna!:bow:
 
Sv: Behöver massor av tips !

Har du kollat hur sadeln ligger eller om hon gjort sig illa i hagen?
Är det nån skillnad på om du rider själv eller med andra?
Vad använder du för bett?

Om jag var du skulle jag för det första kolla om hon hade ont, sedan skulle jag hålla mig på ridbanan och ta hjälp av en tränare.
Det hjälper inte att bli arg på hästen i ett sånt läge, utan var lugn och visa att du inte tänkt ge dig. En del hästar tar längre tid att "trötta ut" (visste inte vad jag skulle använda för uttryck)
 
Sv: Behöver massor av tips !

Tack för svaret.:)
Jag håller hela tiden koll på sadlen och jag trycker alltid på ryggen för att se om hon har ont. Hon visar då ingen reaktion, men jag ska hålla koll på det! Jag ska undersöka hela henne för att se om hon har ont någonstans. Jag använder ett vanligt, tjockt tränsbett (väldigt svagt bett).

Nej, precis. Det är ingen idé att bli arg på henne, för då gör det bara ännu mera. Att trötta ut är bra alternativ, men det är svårt att hålla sig kvar, och att hoppa upp och ner på hästen är inte heller så lätt. Men jag ska kämpa och försöka! Tack för tipsen!:bow:
 
Sv: Behöver massor av tips !

Hej!

Jag hoppas att jag kan ge dig några bra tips, men först har jag några frågor;

Hur fungerar det för er när ni båda befinner er på marken - alltså vid vanlig hantering? "Testar" hon dig då också - eller är det "bara" vid ridning som beteendet kommer fram?

Hur länge har du haft hästen i fråga och när började du märka av den här tråkiga förändringen i beteende?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp