Bukefalos 28 år!

Behöver reda ut bland mina tankar och få några goda råd!

Nethril

Trådstartare
Vi har ju en snart tre årig frallekille (som är helt perfekt för oss). Dock har han lite problem med sig själv (äter inte, sover inte, gnäller osv) under löp perioder. (Därför har vi bestämt att han ska kastreras så han slipper den onödiga stressen eftersom han ändå inte ska användas i avel.)

Vi har länge varit sugna på att skaffa oss en till fralla (en tik) och då en valp. Det passar oss egentligen väldigt bra att skaffa en valp då jag studerar och är hemma väldigt mycket.

Men nu har jag ju (oturligt) nog gått och blivit kär! :love::D

"Ramlade" på (vad som verkar vara) en ultratrevlig fralletik på två år som ska omplaceras pga. ägarens ändrade arbetsförhållanden. Och vi bor i samma stad.

Hon är en spansk import som kom hit till Sverige via en svenska i Spanien. Hon dock ingen stamtavla. (borde det ringa varningsklockor här?) Visst hon har chip, pass, är reg. i jbv, vet. bes, vacc, avm, försäkrad osv men är som sagt utan stamtavla.
Enligt ägaren (som var den som tog in henne i Sverige) köpte hon hunden för drygt. 20 papp och skulle få en stamtavla skickad rek. på posten men den dök aldrig upp. Ägaren försökte upprepade gånger få kontakt med dem men efter att ha misslyckats ett otal gånger och då ägaren gick igenom en skiljmässa rann det hela ut i sanden.

Hon har dock ett papper som följer henne där uppfödarens och föräldradjurens stam står.

Behöver jag bry mig så mycket om detta?
Känner att det självklart är bättre med en hund som har stamtavla men då jag vill ha en hund till enbart sällskap och lättare träning kanske det går bra med en stamtavlelös hund? Hon är frisk och sund och väldigt trevlig i alla avseenden vad gäller hantering och beteende osv.

Och jag är inte intresserad av att avla heller (såklart ;))

Anledningen till att vi egentligen är mer sugna på valp är (förutom det självklara- att den präglas på oss) att vi har nån slags romantiserad bild av att Emperor ska lära lille valpen "allt han kan" (som Baloo ni vet? ;)) Och bli en lika härlig hund som Empe.
Samtidigt känner jag att vi aldrig kan få en Emperor till då de (såklart!) är olika individer med sådana otroliga personligheter.

Ååhh! fan att jag ens skulle höra talas om henne:cool: Håller på som bäst för att övertala sambon så att vi kan åka och titta på henne redan ikväll men egentligen kanske vi inte borde åka dit öht. För då är man ju helt fast sen :cool:

Kan inte någon klok person komma och hjälpa mig lite här?
Pretty please? :bow:
 
Sv: Behöver reda ut bland mina tankar och få några goda råd!

Självklart kan du ta över den här tiken om hon är så bra som hon låter! :) Och du känner att det är en vuxen hund du vill ha.

Om ni bestämmer er för att ta över henne, skriv självklart ett giltigt kontrakt och be att få se alla papper innan ni skriver på, samt gärna en prövotid på iaf två veckor (gärna mer).
 
Sv: Behöver reda ut bland mina tankar och få några goda råd!

Om du inte vill göra något som stamtavlan krävs till (avel, vissa tävlingar etc) så är det ju ingenting som talar emot att ni ska ta den vuxna tiken. Bortsett från att du skriver att ni vill ha en valp. Ta den som känns bäst, men inte bara för att det är "första bästa".

Om namnen på föräldrar etc finns nu kanske det går att kolla upp ev. sjukdomar också? (eller kanske inte eftersom det var en import, jag vet inte hur det fungerar).

Jag skulle ju dock inte betala fullpris för en hund utan stamtavla.
 
Sv: Behöver reda ut bland mina tankar och få några goda råd!

Tack så mycket för ditt svar! :)
Jag är ju lite kluven med det där med valp eller vuxen hund. Tidigare har det ju kännts VALP (!) men nu känns det som att jag minst lika gärna kan tänka mig en äldre hund. Och jag kan säkert få låna hem henne och ha henne hemma i någon vecka eller så under semestern för att se hur de fungerar eftersom vi bor så nära varandra :)
 
Sv: Behöver reda ut bland mina tankar och få några goda råd!

Tack för svaret!
Nej precis, så tänker jag också. Men det med sjukdomshistoria i stammen är ju sådant man gärna vill veta. Jag brukar kunna gräva fram det mesta men då jag inte kan ett ord spanska kanske det blir lite klurigt ;) Vet inte heller hur det fungerar med importer. Kanske är någon annan här på forumet som har koll?

Nej precis, man ska ju inte ta första bästa. Det kan jag ju kanske tycka att det känns som att vi gör eftersom hon är den första äldre hund vi tittar på (fast vi har ju inte valt henne än iofs).
Och det är ju inte så vanligt med vuxna frallor som omplaceras heller för den delen så det är ju helt enkelt ett tillfälle:)

Jag vet inte vad som är "normalt" pris på en vuxen fralla utan stamtavla, men kan säga att utsatt pris är ungefär halva priset av vad man får ge för en renrasig valp av samma ras. Och det går säkert att påverka priset, men det spelar ju ingen roll ifall hunden nu passar oss :)
 
Sv: Behöver reda ut bland mina tankar och få några goda råd!

Nu är det bestämt! Ska dit och titta på henne ikväll ca 18:15. Så nu är det lite pirrigt :D
 
Sv: Behöver reda ut bland mina tankar och få några goda råd!

haha hur kan det går när man träffar en alldeles bedårande frallatjej tro? :angel:
Hon kommer hit nästa helg och bor hos oss lite (för att testa hur det går med våran andra fralla) och sedan kommer hon på heltid fr.o.m v.34 då min och sambons semester börjar :banana:
Tog bara ett par halvdåliga bilder på henne men de kommer in ikväll :)

Behöver jag säga hur mycket jag längtar till nästa helg? :angel:
 
Sv: Behöver reda ut bland mina tankar och få några goda råd!

Lyckades inte få över bilderna igår då photobucket krånglade precis hela kvällen, eller ja, det var nog datorn som krånglade egentligen :( Men de kommer i eftermiddag :)
 
Sv: Behöver reda ut bland mina tankar och få några goda råd!

Här är bilderna :) Tyvärr blev det bara lite hafsigt snabbt tagna bilder då vi inte tänkte så mycket på att ta kort utan mest på att gulla med lilla fröken ;)
DSCF2284.jpg

DSCF2285.jpg
 
Sv: Behöver reda ut bland mina tankar och få några goda råd!

oh herreguud vilken liten sötnos!!:love:
 
Sv: Behöver reda ut bland mina tankar och få några goda råd!

sindy: Ja eller hur! Hon är så himla rar :love:

Jenka: Tack! Det hoppas vi också ;) Och det tror jag att vi blir, det är en kanonhund :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 261
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har nu kommit överens om att skaffa hund. Han har aldrig haft hund förut, jag har däremot vuxit upp med hund och är rätt...
Svar
16
· Visningar
1 719
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 310
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp