Bukefalos 28 år!

Behöver reda ut bland mina tankar och få några goda råd!

Nethril

Trådstartare
Vi har ju en snart tre årig frallekille (som är helt perfekt för oss). Dock har han lite problem med sig själv (äter inte, sover inte, gnäller osv) under löp perioder. (Därför har vi bestämt att han ska kastreras så han slipper den onödiga stressen eftersom han ändå inte ska användas i avel.)

Vi har länge varit sugna på att skaffa oss en till fralla (en tik) och då en valp. Det passar oss egentligen väldigt bra att skaffa en valp då jag studerar och är hemma väldigt mycket.

Men nu har jag ju (oturligt) nog gått och blivit kär! :love::D

"Ramlade" på (vad som verkar vara) en ultratrevlig fralletik på två år som ska omplaceras pga. ägarens ändrade arbetsförhållanden. Och vi bor i samma stad.

Hon är en spansk import som kom hit till Sverige via en svenska i Spanien. Hon dock ingen stamtavla. (borde det ringa varningsklockor här?) Visst hon har chip, pass, är reg. i jbv, vet. bes, vacc, avm, försäkrad osv men är som sagt utan stamtavla.
Enligt ägaren (som var den som tog in henne i Sverige) köpte hon hunden för drygt. 20 papp och skulle få en stamtavla skickad rek. på posten men den dök aldrig upp. Ägaren försökte upprepade gånger få kontakt med dem men efter att ha misslyckats ett otal gånger och då ägaren gick igenom en skiljmässa rann det hela ut i sanden.

Hon har dock ett papper som följer henne där uppfödarens och föräldradjurens stam står.

Behöver jag bry mig så mycket om detta?
Känner att det självklart är bättre med en hund som har stamtavla men då jag vill ha en hund till enbart sällskap och lättare träning kanske det går bra med en stamtavlelös hund? Hon är frisk och sund och väldigt trevlig i alla avseenden vad gäller hantering och beteende osv.

Och jag är inte intresserad av att avla heller (såklart ;))