Behöver tips på kvinnliga artister

Skriver upp de jag kommer på, ber om ursäkt om någon nämnt det tidigare:

Avril Lavigne, Amy MacDonald, Adele, Alanis Morissette, Amanda Jenssen, Ariana Grande, Bette Midler, Beyoncé, Carrie Underwood, Celine Dion, Cher, Christina Aguilera, Christina Perri, Crucified Barbara, Dami Im, Demi Lovato, Elle King, Ellie Goulding, Enya, Icona pop, Kelly Clarkson, Lady Gaga, Laleh, Lorde, Loreen, Melissa Horn, Miriam Bryant, Molly Sandén, Petra Marklund, Pink, Rihanna, Shakira, Sia, Skylar Grey, Tove Lo, Zara Larsson.

Grupp med kvinnlig sångerska:
Within Temptation, Evanescence, Nightwish.
 
Har lyssnat mycket på Ruelle den senaste veckan. :)
(Serien i videon är ett guilty pleasure, men musiken är riktigt bra!)
 
Heather Nova! P J Harvey! Lily Allen och Ani DiFranco! Och Alisha’s Attic, om duo går bra. Systrar och döttrar till Brian Poole i The Tremeloes.

Eller ja. De är systrar till varandra och döttrar till Mr Poole, då ;)

Shelly från Alisha’s Attic är gift med gitarristen från Texas förresten och de har ett band ihop med en fantastisk sångerska (Charity Hair) som heter Red Sky July. Inte exakt vad du bad om men nu fick jag feeling.

Och jag kommer att återkomma med fler imorgon. Är lite trött nu ba ;)
 
Kanske lättare med kategorier?
Old school kan man ju inte missa donnor som Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Aretha Franklin tex
 
Jag måste slänga in ett litet guldkorn till låt, som gått mig helt förbi fram tills förra året.

Mylène Farmer - Sans Contrefaçon.
 
80-talet har ju en massa grymma kvinnliga pop-artister! Typ för många för att räkna upp på en lista här. Kollade mina 80’s listor och mer än hälften är ju kvinnliga artister.

Jag gillar old shool hip hop och där finns också grymma kvinnliga artister. Min favvo är Salt n Pepa. ”Shoop” är så mkt girrrrlpwr och de är ju grymt coola
 
80-talet har ju en massa grymma kvinnliga pop-artister! Typ för många för att räkna upp på en lista här. Kollade mina 80’s listor och mer än hälften är ju kvinnliga artister.

Jag gillar old shool hip hop och där finns också grymma kvinnliga artister. Min favvo är Salt n Pepa. ”Shoop” är så mkt girrrrlpwr och de är ju grymt coola

Jag tänkte helt enkelt gilla inlägget, men sen insåg jag att jag inte var bekväm med att det kunde tolkas som att jag också old school hiphop. Jag älskar däremot allt som låter synthpoppigt och är från 80-talet :D
 
Patty Smith, Janis Joplin, Tanita Tikaram, Annie Lennox, Sinnead O’Connor, Suzanne Vega ... finns ju hur många som helst!!

En favorit i lite mer ”modern tid” är Amy Winehouse

Ja! Hur glömde jag Amy och Suzanne. Två av mina absoluta favoriter, jag lyssnar hemskt mycket på båda men särskilt Amy. Vill även tipsa om dokumentären om henne, rackarns vad bra den var.
 
Oj vilket gensvar! :D
Det här ska bli så hiiiiimla roligt! Det kommer ta mig massa tid men jag ska lyssna på minst en låt av varje person/grupp listad här och ge mig på 43 album... till att börja med. ;)

Har du lyssnat på Adele? Zara Larsson? Tove Lo? No Doubt?
Här är ju grejen! Nej jag har inte lyssnat på dessa! Inte som artister. Inte satt mig ner och "lärt känna dem". Jag har hört dem, absolut, och nästan alla andra i tråden också. Antingen det eller så har jag hört om dem, känner ju till namnen på de flesta. Har kanske fastnat för någon låt på radion när vi åkt bil. Har en låt av Adele i spellistan och en av Zara Larsson exempelvis. Några som spelats på radion. Gillade en No Doubt-låt till döds som sjuåring för att den spelades tills öronen blödde på musik-TV-kanalerna.

Men det är liksom där det stannar, vid en låt som råkar "tränga sig igenom" efter upprepanden från film eller radio när inget annat finns att lyssna på. Jag letar generellt inte upp fler låtar av artisten osv.
Jag har så sjukt svårt att ta in ny musik. Det är som att det kryper i kroppen efter för många nya låtar och jag måste snabbt tillbaka och dränka känslan genom att spela 20 låtar jag kan på repeat några gånger. Måste vara på precis rätt humör och ja... en massa saker måste klaffa helt enkelt.
Men ja jag tröttnar ju på min musik och måste ha ny, och just nu går det för långsamt att hitta ny på det vanliga sättet (att något bara ploppar upp via film osv) så då passar det bra med den här typen av utmaning. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp