Bukefalos 28 år!

Behöver träningstips!

E

Everglade

Hejsan! Hur ska man på bästa sätt träna upp hästens rygg och bakdel helt oskadligt? Någon som har bra tips på sådan träning?
 
Sv: Behöver träningstips!

finns en del trådar om igångsättning och muskelbyggande:laugh:

men klättring,offroad och även mycket övergångar är bra.
en bra övning som har hjälpt min häst att bygga upp lite mer bakdel är att man rider på en volt i trav och saktar av en gång på varje sida av volten,så att man knappt hinner sätta igång förens man ska sakta av igen är jättebra.
 
Sv: Behöver träningstips!

Nu när det är snö ute kan du rida på fält. Hästen måste då arbeta med bakdelan och även framdelan för att komma fram. Du kan rida i alla gångarter och gör en massa vägar precis som om du rider i ridhuset/paddocken.:)
Annars är klättring bra och rida över cavaletti och låga hinder.
 
Sv: Behöver träningstips!

vad menas med helt oskadligt?
Och varför vill du punktträna? är det inte bättre att strl och gymastisera hela hästen?

och med risk för att vara tråkig - det finns inga genvägar. För att hästen ska muskla sig rätt måste den vara frisk, ha en korrekt sittande utrustning, få rätt foder och ridas korrekt.
 
Sv: Behöver träningstips!

arbeta i låg form för att få igång rygg och bakdel! men se upp för att hästen hamnar på bogarna och blir framtung så plocka up den nån gång ibland:)

att klättra är jättebra! kan förbättra fram och bakbenstekninken i hoppningen också;) hästen sätter otroliga muskler!

lycka till
 
Sv: Behöver träningstips!

Hejsan! Hur ska man på bästa sätt träna upp hästens rygg och bakdel helt oskadligt? Någon som har bra tips på sådan träning?

Också nyfiken på vad du menar med helt oskadligt.

Det jag kan rekommendera för rygg och bak är klättring och att hoppa stuts
och för ryggen att jobba i en låg form.

Kram
 
Sv: Behöver träningstips!

Vad som är bra för just din häst beror på om den har några förutsättningar man behöver ta hänsyn till. Det som fungerar på en häst kan ju vara rena döden för en annan.
 
Sv: Behöver träningstips!

uppförsbackar, cavaletti, och små hinder, har i alla fall hjälpt min häst (:
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 676
Senast: tuaphua
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 867
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 668
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 565
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp