Behöver verkligen hjälp !!

L

Lillbus

Jag har ett riktigt mysigt sto som fyller 12 år i år. Hon är världens snällaste att hantera när man HAR fångat in henne.

Tyvärr av någon anledning har hon börjat med att gå ifrån mig eller vem det nu är som ska ta in henne,går man efter henne går hon emot en,vänder baken till och lyfter benet som för att kicka.
Självklart blir man ju rädd då och jag har fått sringa ut ur hagen många ggr. Hon tycker verkligen om att bli ompysslad och tycker det är kul när vi är ute och rider. Aldrig någonsin har vi varit dumma vid henne.

Hon var hos en fodervärd för ett par år sedan och hon ringde till mig och sa att hon behövde hjälp med henne..hon började med det där.

Det känns ohållbart att ha det såhär i längden och jag är rädd att någon ska komma till skada.

Lockar jag henne med foder så går det såklart snabbare men det känns trist att behöva hålla på med det.

Jag har haft henne i 10 år så jag hade ju haft henne rätt länge innan hon började med detta..

Någon som har förslag ? :crazy:
 
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

Du kanske kan prova att gå in i hagen och titta ner i marken och inte titta henne i ögonen, och gå fram med "mjuka" rörelser. Eller vända dej bort ifrån henne så hon blir nyfiken på varför du bara står där och inte försöker ta henne.

Sen stå och klappa henne ett tag innan du sätter på grimman.

Är det så att hon alltid ska jobba när hon tas in från hagen? Då kan det kanske vara bra att ta in henne ibland och bara gosa med henne och ge henne lite mat eller något och sen släppa ut henne så hon förknippar att komma in med något mysigt och inte bara jobb. :)

När du släpper ut henne i hagen, ha henne vänd mot dig och grinden och gör det så omärkligt som möjligt att släppa ut henne, så att det inte blir "så stor" grej av det.

Lycka till :)
 
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

Jag tycker sådant kan gå i vågor..
Mina hästar brukar ha sina dagar ibland veckor när de absolut inte vill komma in och man får gå o locka med mat, ta in de andra hästarna först o.s.v. ett bra tips är att låta någon annan hämta hästen en stund jag låter pappa hämta dem om de kronglar, han förknippas nämligen med mat.
Jag ser igentligen inte stora problem med att gå runt o vänta på att få tag i hästen, problemet jag tycker som du måste få bort är att hon absolut inte får hota dig! Och det finns massor av lösningar på sånna problem. det är bara att välja.
 
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

Jag tycker "brunette" hade goda råd i sitt svar.

Så här gjorde jag när jag skulle ta en häst i hagen som absolut inte ville bli fångad (vi brukade få lina in honom i ett hörn till slut ....)

Gå sakta mot hästen med mjuka rörelser, prata lågt.
När hon vänder och går: stanna och backa ett steg.
Gå fram mot henne igen. Bara följ efter henne med lugna rörelser och lugn röst. Ha koll på när hon vänder huvudet och ett öra mot dig. Då stannar du och backar ett steg.

Så här kan man få hålla på en stund.
Hästen blir efterhand inte så benägen att vända och gå, utan stannar kvar lite längre så du kan komma lite närmare.

Till slut kommer hon att stanna så att du kan komma fram till henne.

Detta är en NH- metod som bygger på att man använder sig av hästens signalspråk. Det funkade på vår tjuriga pålle, och det har funkat på många andra sedan dess. Det gäller bara att ha tålamod och att ha full koncentration på hästen så att du läser av hennes kroppspråk och har koll på när hon vänder huvud och öra mot dig.
 
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

Jag tycker att du ska börja med att ta med en spann ut med mat. Kalla på henne och skaka på spannen så att hon ser vad du har att erbjuda. När hon kommer fram till dig så låter du henne få lite mat och berömmer henne MYCKET och klappar henne mycket, prata glatt och snällt med henne. Fortsätt så i ett par dagar (ca. 1 vecka) och trappa sen ner på maten, men lika mycket (om inte mer) beröm när hon kommer så lär hon sig snart att det blir något kul varje gång hon kommer. Fortsätt så och i fortsättningen behöver du inte ha med någon "muta" utan bara vara gladoch positiv mot henne så tror jag att det kommer att gå bra! :D
 
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

Tack för era råd allihopa.
Som sagt så har jag haft henne ganska länge och jag har tidigare provat det ni föreslagit. Att ta in de andra hästarna först skiter hon fullständigt i,jag lät henne t om vara ute en natt för att det inte gick att fånga henne. Då ville hon såklart komma på morgonen för hon var ju jättehungrig. Jag tycker dock inte att det är något alternativ att göra så.

Det spelar ingen roll VEM som försöker hämta henne i hagen hon gör likadant och jag vill inte utsätta någon annan för fara.

Hade det bara varit att hon sprang iväg så hade jag inte känt såhär men när man stänger in henne i ett hörn så kommer man absolut inte när henne sen för hon har baken vänd mot en hela tiden.

Hålla på med mat gör jag som en nödlösning för att jag helt enkelt MÅSTE ha in henne emellanåt ,att ge henne mat som du föreslog har jag oxå provat innan. Det funkade så länge jag hade nåt i spannen.


Gå in i hagen och titta ner i marken vågar jag inte för går man emot hennes håll även om det är sakta och lugnt så attackerar hon och då är det bara att springa.

Undrar mest varför hon helt plötsligt började med detta,jag hela tiden varit väldigt tydlig med att det är jag som bestämmer och vi har absolut inte haft några problem innan.
Det är ju inte varje gång heller men alltför ofta för att man ska kunna stå ut med det..det har ju trots allt pågått ett par år nu.

Känns tröstlöst just nu tyvärr :(
 
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

:)
Hej
För en herrans massa år sedan var jag skötare på en häst som ingen kunde fånga in i hagen ( den hotade med sin bakdel )
Hästen var stämplad som "farlig", han krossade revben på ägare och bet folk, och var ca 172 cm hög. Där hästen stod till slut så tog man in alla hästar och sen fick "min sköthäst " springa in själv till sin box.

Av någon anledning lyckades jag jämt fånga in min älskade sköthäst. Och vad gjorde jag då? Jo- Jag hade aldrig med mig träns eller grimmskaft, utan kom tomhänt.
Kanske hade jag en morot i handen, minns inte så noga nu.
När jag var framme vid min häst så stod jag och mös och klappade och så gick vi tillsammans till den del av hagen där jag hade lämnat ifrån mig grimmskaft/el träns.

Och ibland så var jag säkert i hagen och höll han sällskap utan att ta honom från hagen, så det var säkert också en anledning till att det aldrig var några problem för mig.

Lycka till!:):banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

Ahaaaa...det kanske man skulle kunna prova..
Grejen är ju att hon gör likadant när hon ska in och äta och sova på kvällen annars kunde man ju trott att hon inte ville bli riden..

Men låt säga att det fungerar att göra så på henne..när jag sen ska ta ut henne,ska jag leda henne i täcket fram till grinden där grejorna ligger då eller hur gjorde du ?
 
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

Börja gå in till hästen i hagen även då h*n inte ska jobba, utan bara stå och mysa, flera ggr/dag om du har möjligheten.
Jag gör det med min trots att hon inte håller på som din häst och så varierar jag arbetet mycket med henne ex. NH, promenad (i handen), körning, bara mys i stallet osvosv.
Ofta om man träna för ensidigt kan hästen tröttna och bli grinig.

Jag brukar hjälpa till med en RIKTIG surhäst. Hon sparkar för att träffa, slår med framben och bits, bara för att hon inte vill bli körd (hon är endast körd), innan var det inga som helst problem, men nu är hon less och tycker det är trist.

Nu vet jag inte hur du tränar din, men försök variera mycket
:)
 
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

Tycker att det är bra med mys och lämna grimskaftet någon annanstans metoden. Äv att göra klart hästen i hagen brukar gå med grinollar, borsta tränsa och allt sånt.. Var rar så länge det går

Om detta ändå är ett konsekvent beteende och hästen inte kommer till dig trots en juste behandling skulle jag göra som en ranghög häst skulle göra och valla undan den. Fortsätt konsekvent att valla bort den och driv på lite bryskare om den slår. Så småningom kommer hästen naturligt att lessna på detta och vilja ställa sig in hos dig, den kommer då att komma och du får överösa den med beröm! Om den gör något du ogillar visar du bara att den inte är omtyckt i flocken och kör bort den! Dess överlevnadsinstinkt kommer få den att söka upp dig. (Var försiktig med detta då det här är en sista utväg som också kan leda till att du blir utmanad som ledare, ett spö men från början är inte dumt. OBS piskan är självförsvar och motsvarar bett och sparkar från ledaren! Inget redskap utan rent straff! Använd inte den för att driva med!)
 
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

Läste noggrannare nu och om jag var du skulle jag inte ta mer skit från den här hästen! Den är oförskämd och försöker bestämma över er. Driv bort den om den vänder arslet åt och ta med en pisk med räckvidd. Då du får tag på den, börja träna att leda den och se till att den stannar då du stannar samt att den hela tiden vänder ansiktet mot dig, du får driva undan bakdelen. Kontakta en NH tränare för den här hästen utmanar dig och alla andra om ledarpositionen och det kan bli farligt.

Det går att fixa! (Och för guds skull sluta belöna den genom att muta den med foder, den är bara istadig)
 
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

Hej igen.
Jag är inte så ofta inne och läser i bukefalos, men jag var nyfiken på om du testade att göra som jag gjorde?

Jag minns att körde en variant att lura hästen så hästen trodde att den bestämde, fast egentligen var det jag.

"min häst" var ranghög och tyckte den hade rätt att vara bäst störst och vackrast. Om man visade svaghet genom att ha spö i hand eller var nervös när man gick in i box så tror jag han blev ilsken och kunde göra utfall. ( jag var aldrig där när saker hände...så jag kan inte säga exakt vad de gjorde som blev drabbade)

:bow: Det han ville var att vara nummer ett.

ägaren som fick revbenen krossade i boxen -
tror jag gjorde misstaget att hälsa på en annan häst före min...
snacka om att va "svartsjuk" eller va man kan kalla sånt beteende??:confused:

själv brydde jag ju mig bara om den här stora fina härliga häst :love:

Men var jag då nummer två i rang?
Hästen gjorde allt jag bad om och den lyssnade mycket på rösten!

där andra människor blev arga och otåliga, så väntade jag bara ut hästen. och så var det inga problem gång 2 eller gång 3..

Hästen hade inte täcke,men det tror jag inte hade varit ngt problem, för ut i hagen vill väl alla? Jag skulle inte ha satt på täcke i hage, utan haft allt klart före jag lämnat stallet för att sedan bara spänna loss grimmskaftet.

:banana:gjorde jag, rätt eller fel, för migfungerade det iallafall och jag var så stolt av att kunna hantera en häst som alla andra inte kunde me...:rofl:
 
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

Läste noggrannare nu och om jag var du skulle jag inte ta mer skit från den här hästen! Den är oförskämd och försöker bestämma över er. Driv bort den om den vänder arslet åt och ta med en pisk med räckvidd. Då du får tag på den, börja träna att leda den och se till att den stannar då du stannar samt att den hela tiden vänder ansiktet mot dig, du får driva undan bakdelen. Kontakta en NH tränare för den här hästen utmanar dig och alla andra om ledarpositionen och det kan bli farligt.

Det går att fixa! (Och för guds skull sluta belöna den genom att muta den med foder, den är bara istadig)

vet att det inte är så värst moget att göra såhär, men jag kan inte låta bli. So here we go :bow::bow::bow:
 
Sv: Behöver verkligen hjälp !!

Mitt sto har alltid varit lättfångad och när hon började bli svårfångad förstod jag först inte alls varför, två veckor senare märke jag hältan....:crazy: Skäms att jag var så trög med att fatta vad hon försökte säga:( Skulle jag vara med om samma sak igen skulle jag kolla upp hästen direkt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
438
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 439
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp