Bukefalos 28 år!

Behov av nytt underforum?

Ponnytant

Trådstartare
Diskussioner om olika inriktningar (ex vis Klassisk Dressyr vs AR, men även andra) kanske behöver ett eget forum? Tråd efter tråd här utmynnar i den typen av diskussioner och det är synd eftersom "tråd-ämnena" ofta försvinner bland käpp-hästarna. Dessutom innebär det att att forumet för klassisk ridkonst inte handlar om klassisk ridkonst, egentligen.:crazy:

Diskussioner om för- och nackdelar mellan olika dicipliner, "läror", skolor och inriktningar är spännande och läses av många. Ett par aktuella trådar har utvecklats bra och innehåller nu en massa intressanta filmer och diskussioner. Kanske skulle detta också kunna utvecklas om det fanns ett eget forum för detta (?).

Till moderatorn: Jag vet att den typen av diskussioner egentligen är hänvisade till "Dressyr" (pekar upp mot "regelverket") - men där hör de egentligen inte heller hemma eftersom det är ett tävlingsforum.
 
Sv: Behov av nytt underforum?

Jag håller med dig :) hade vart väldigt bra om det blev nåt mer underforum :)
 
Sv: Behov av nytt underforum?

................fast det finns förstås en risk att det skulle bli lite öken här ibland förstås - och det vill vi ju inte.
 
Sv: Behov av nytt underforum?

ne det klart det är tråkigt om ingen alls skriver, men chansen finns ju också att fler som inte vågar skriva nu, börjar skriva om de slipper bli påhoppade hela tiden :)
 
Sv: Behov av nytt underforum?

Kan inte de diskussionerna passa bättre på forumet "ridning" så? Där läser nog ryttare av alla olika inriktningar.
Håller verkligen med dig om att det är tråkigt när tråd efter tråd på klassiska forumet blir förstörd av alla som vrider det till att diskutera alla fel med AR som de tycker finns. Det känns som om de tar över och då tröttnar oftast jag på att skriva i trådarna. Ursprungsfrågorna försvinner och det enda (nästan) som avhandlas är vad fel det är med AR. Det är synd om de som inte fått upp ögonen för att det finns många aspekter på ridning och att de missar mycket genom att ha tunnelseende.
 
Sv: Behov av nytt underforum?

Historien har nog snarast visat att det bästa vore att varje dressyrskribent hade ett eget underforum;):D
 
Sv: Behov av nytt underforum?

Kan inte de diskussionerna passa bättre på forumet "ridning" så? Där läser nog ryttare av alla olika inriktningar.
Håller verkligen med dig om att det är tråkigt när tråd efter tråd på klassiska forumet blir förstörd av alla som vrider det till att diskutera alla fel med AR som de tycker finns. Det känns som om de tar över och då tröttnar oftast jag på att skriva i trådarna. Ursprungsfrågorna försvinner och det enda (nästan) som avhandlas är vad fel det är med AR. Det är synd om de som inte fått upp ögonen för att det finns många aspekter på ridning och att de missar mycket genom att ha tunnelseende.

Det har nu varit ett par intressanta trådar med bra diskussioner om skäl för vad man väljer för inriktning. Vet inte om du deltog där? Det som blir så svårt för dej i en diskussion är ju att du envisas med att det inte finns skillnader, du tränar på samma sätt nu också, samt att du då säger att du tränat svårklassdressyr....och det var heller ingen skillnad:o

Jag tycker att det förhållningssättet skapar diskussionsproblem eftersom det uppenbarligen finns klara skillnader, om var och en står för sina val och kan diskutera dem blir ju diskussionen intressantare. Att skyla över och säga att man inte ser skillnader skapar irritation däremot. De olika inriktningarna prioriterar olika grunder, har olika vägar och olika mål. Låt oss acceptera det och diskutera dessa skillnader istället.

Varför skulle man välja AR tex om det inte är någon skillnad alls från annan dresstrträning:confused: Det kan ett barn räkna ut att det finns skillnader.

Ang diskussionsforum så passar det på klassisk ridkonst där trådarna redan är, där finns också intresserade personer med mycket kunskap om olika inriktningar.

JAg tycker inte heller om när det blir osakligt hackande åt ena eller andra hållet, utan att man underbygger sina argument sakligt, det är då det kan bli intressant. Sen finns ju fler inriktningar där det också är skillnader sinsemellan, det borde väl vara intressant?
 
Sv: Behov av nytt underforum?

Jag tycker att diskussioner om olika inriktningar ofta är både intressanta och innehåller saker man blir nyfiken på. Det är därför jag gärna skulle se dessa utvecklas så att man kan delta om man vill - eller inte. Jag vill alltså har MER sådant.

Det jag tycker är tråkigt är när var och varannan tråd på forumet för klassisk ridkonst utvecklas åt samma håll - oberoende av vad TS går in med.

Men Bigganl - jag håller med. Visst kan de hållas på ridning! Får väl fundera ut några lämpliga rubriker :)
 
Sv: Behov av nytt underforum?

KL

Det som jag tycker är bra med underforumet KR är att det där samlas människor som gillar att tänka kring ridning och vrida och vända på det. Det är ganska segt att sålla under "ridning" och det blir lätt att missa bra diskussioner - om man som jag, inte är uppkopplad dagligdags.

Men jag kanske bara är lat? :o

Jag gillar idén om ett underforum för ridtänkare och ridfilosoferare, men att det ska heta just Klassiskt är inte för mig något viktigt. Ridkonst kan det ju heta, men då blir väl allt ifrågasatt om det är konst eller inte osv. Därför tycker jag Koppars förslag "Ridkonstigt" var lite kul :D

Jag måste ju säga att det känns ju som att just AR-ryttare är lite utmobbade på KR, för det är ständigt påhopp på just AR och Bent och hans elever. Det finns brister, men det finns det ju överallt hos alla tränare! Detta eviga påhoppande förstår jag att många kan tycka är frustrerande och jobbigt, att alltid i (typ) alla trådar bli ifrågasatt och dessutom jämförd med tävlingsdressyr (typ) hela tiden. Att inte i fred (wrld peace) få vara bland likasinnade och känna sig trygga i att diskuttera ridning utifrån sina tankar och frågeställningar är ett problem. Tänk va många det finns som egentligen skulle vilja vara med men som inte vågar! Det är inte vettigt att säga att "det är väl deras problem om de inte vågar! De måste ju kunna försvara sig!" tycker jag. Jag tycker det borde få vara allas rätt att faktiskt tillåtas en plats där man vågar komma fram, UTAN att behöva försvara sig.

Jag vet inte, kanske finns det något utpräglat AR-forum på annan internetort? Det vet jag faktiskt inte. (tillägg: Men det är ju sjukt om "en viss grupp" måste förflytta sig för att slippa påhopp. Det är inte önskvärt alls! I min mening. Det är faktiskt riktigt skitdåligt! )

Är det likadant i alla andra underforum?
 
Senast ändrad:
Sv: Behov av nytt underforum?

Jag vet att det har varit liknande problem i underforumet NH på den tiden det fanns...

/Migo
 
Sv: Behov av nytt underforum?

Jag håller med om att det inte är bra under ridning då kan man missa trådar. Samt att det är roligt med folk som tänker omkring ridningen lite mer!:bow: Det har lärt mej massor.


Men jag håller inte alls med om "mobbning". Man måste kunna få diskutera grunderna för olika ridstilar och vad de innehåller. Det KAN ju kaaaaaanske vara så att själva konceptet faktistk är en aning tunt och det är därför företrädarna får så svårt i diskussioner när det kommer till konkret ridning.

Det underlag man får via skaparen är fina ord och vackra tankar men i praktiken? Hänger det ihop? Är det vad man utger det för att vara? Var kommer den rent fysiskt logiska delen in när det gäller träning av hästar?

Det kaaaan ju vara så att det är sånt som gör att man känner sej utsatta för att det faktiskt BLIR svårt att försvara, särskilt när mycket kunniga ryttare som faktiskt provat och gett det tid, upptäckt att det inte hänger ihop hela vägen. Deras inlägg bemöts med tystnad istället. :o

Det är ju inte heller människorna som ifrågasätts, det är helt fritt att välja och det enda som kan kallas "mobbning" är kanske att det ställs berättigade frågor och då blir man arg på den som frågar istället för på den verkliga orsaken till att det blir svårt att svara.

För mej är det helt ok att välja vad man vill, så länge hästarna mår bra och alla trivs. Men ett system kan man ställa frågor om. Eller påpeka det man ser. Det är INTE mobbning.
 
Sv: Behov av nytt underforum?

KL
Jag skulle ju gärna vilja fråga (och diskutera) ex vis:
- Hur gör du/ni som rider för den typen av (fransk / AR / svensk / amerikansk / bokstavs / spansk / portugisisk) - tränare med this or that?
- Varför gör du/ni si eller så?
- Hur ser du/ni på .....?
och få ta del av personliga erfarenheter istället för relaterande till gamla mästare, allmänna begrepp eller för den delen gamla diskussioner som flera av oss inte vet vilka de är.

Alltså mer av VAD TYCKER DU? VARFÖR GÖR DU SÅ? Och få svar som "jag gör .... för att reultatet blir ........ men jag har också varit med om att..... och en gång så ........."

Kontentan är bjud på era kunskaper och erfarenheter.

Jag har faktiskt börjat skicka PM istället för jag ÄR intresserad av mångas "tyck" och erfarenhter.
 
Senast ändrad:
Sv: Behov av nytt underforum?

Good Luck med att försöka få konkreta svar på det forumet...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 658
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 596
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 410
Senast: QueenLilith
·
Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
85 370
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp