Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Diffen förstår nog inte riktigt det här med att vila/sitta still när man är sjuk
Vi har beslutat att ha honom i vanliga lilla gallerburen under stor del av dagen, samt nätterna, för att han ska vara lugn och vara så still som möjligt. Han brukar oftast vara väldigt lugn när han sitter i buren.
Men, han måste ju få röra på sig också. Och han måste få bajsa ordentligt också, så han inte får förstoppning, för det skulle verkligen inte vara bra i det här läget. Så han får ut och skutta ett tag varje dag utanför buren.
Så här ser det ut då, han vill så gärna få springa ut i resten av huset också! Men det är tre trappsteg upp till resten av huset, och han ska ju ta det lugnt! :crazy: Så han får vackert stanna kvar i lilla rummet tills han mår bättre.

Visst ser han sjuk ut :angel:

ursäkta bildbomb

PICT3052.jpg


PICT3053.jpg


PICT3055.jpg


PICT3056.jpg


PICT3058.jpg


PICT3059.jpg
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Vilken härlig färg på din kanin!

Jag förstår exakt hur du känner dig, att man borde sett skadan innan! Jag märkte inte det förrän dagen efter, och hade nog inte hunnit med att sett det heller om jag inte helt plötsligt lade om dagsrutinerna :crazy: .

Han skuttade ju nästan som vanligt, jag kommer ihåg att jag tänkte att han var lite seg när han skulle skutta från verandan in till sovhuset när vi skulle lägga oss... Och om jag bara hade varit mer uppmärksam så hade jag sett skadan på en gång :( . stackarn hade ju jä'tteont och jag förstod det inte...

Men det är ju jättebra att din kanin kan leva med några brutna tår utan problem! :banana:
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Jodå rottweilern opererades och lever livets glada dagar ännu:love:
De åkte till en annan klinik kan jag ju säga.

Om han har sådan fart även när han har brutet ben så är det nog ingen fara, han klarar sig nog bra:D

Dottern kommer och tittar och påminner om att jag ska skriva att kaninen är sååååå söt:love: vilket jag givetvis tycker med;)


Bilden och filmen på diff med pappersbit är taget när han inte var bruten fot :) ville bara visa hur mkt han gillar att busa.
Men det var inte långt ifrån att han sprang med lika mkt fart nyss, släppte lös han i djurrummet så han skulle få lufta sig lite. Och inte ville han sitta still heller :D , fram och hälsa på alla och springa lite hit och dit. knäppkanin :love: .

Så skönt att rottweilern klarade sig :) . Allt är inte svart här i livet.

Tack för all uppmuntran, det känns bättre och hoppfullare när man läser och hör av andra att de tror att det kommer ordna sig.
Jag hoppas verkligen att han tillfrisknar!
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Fast du ska nog försöka ha honom i stillhet så mycket du kan för att det ska läka bra.Dottern kanin fick sitta i stor bur under läkningen.Inget han uppskattade egentligen eftersom han har en enorm rörelsefrihet i normala fall, men han fick finna sig i detta under läkningen.
Kram
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Jätteovetenskapligt men kaniner älskar rölleka och det är en växt som hjälper till vid läkning.
Varför inte ge honom det - skadar gör det inte.
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

`det känns som att välja mellan pest, eller kolera...
visst skulle det vara bäst för kaninens ben att vara still...
Men samtidigt så måste han röra på sig för att bajsa ur sig. Han bajsar väldigt ogärna och lite i gallerburen. Så fort han rör på sig så sätter magen igång.
Jag vill INTE få förstoppning på honom igen, för då är det nog kört... då blir det avlivning. För hur ska man kunna få honom att röra sig mycket för att få igång magen och få förstoppningen att lossna, om han har ett brutet ben :crazy: :confused: .

Han använder inte benet när han skuttar, utan håller upp det, in det. Så jag hoppas det klarar sig. Jag hoppas även att han känner att benet inte ska användas...

En annan sak är att jag vill att han ska fortsätta känna livsglädje. Som någon annan skrev, kaninen vet ju inte / förstår inte varför den ska sitta inlåst i X antal veckor. Jag vill inte att han ska bli avtrubbad och känna att livet suger.

Och gallerburen är ju så liten, ca 1x½ meter... och han som är van att kunna springa i hela huset, eller iallafall altanen.
Men vi håller koll på honom när vi släpper ut honom i lilla rummet (2x3meter, det är inte så stort) så han inte gör något han inte borde :) .
Tack för att du berättar om din dotters kanin . kram
 
Senast ändrad:
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Jätteovetenskapligt men kaniner älskar rölleka och det är en växt som hjälper till vid läkning.
Varför inte ge honom det - skadar gör det inte.

TACK för tips!
Hur får man tag i det, är det bara att börja leta i skog och sånt... ska nog googla efter en bild.
Ska det ges färskt eller torkat?

Jag är också lite så där "jätteovetenskaplig" för jag tror på BackOnTrack-produkterna. Och jag har precis klippt sönder hästens ena benpad för att få dem lite mindre och mer passande till hennes ben, och det blev en bit över.
Funderar över om jag ska sy till den där biten så jag kan använda den till diffens ben.

Det borde väl heller inte göra någon skada tycker jag. Någon som sätter sig emot?
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Ge den färsk - dom tycker det är jättegott - hela växten.
Googla du på rölleka så hittar du massor av beskrivningar - den går inte att ta fel på. Luktar starkt.
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

ahaa! det är ju en sån där! Väldigt vanlig :p , men jag har aldrig vetat vad den hetat, eller att den är en läkeväxt!
Imorrn ska det plockas blommor!!:D
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Jag är också lite så där "jätteovetenskaplig" för jag tror på BackOnTrack-produkterna. Och jag har precis klippt sönder hästens ena benpad för att få dem lite mindre och mer passande till hennes ben, och det blev en bit över.
Funderar över om jag ska sy till den där biten så jag kan använda den till diffens ben.

Det borde väl heller inte göra någon skada tycker jag. Någon som sätter sig emot?

När spjälningen inte är på längre så kan bot padden säkert hjälpa till att läka.
Men nu med spjälningen under så gör den ingen nytta, bot padden måste ju vara mot huden, det blir nog bara klumpigt för honom.
Men det är kanske så du har tänkt?!
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

När spjälningen inte är på längre så kan bot padden säkert hjälpa till att läka.
Men nu med spjälningen under så gör den ingen nytta, bot padden måste ju vara mot huden, det blir nog bara klumpigt för honom.
Men det är kanske så du har tänkt?!


Jag hade faktiskt tänkt prova om det går att ha bot närmast huden, sen spjälan, sen linda om. Men kanske ska vänta med det tills spjälan inte ska användas, som du sa.
När vet. lindaade så hade hon ett tjockt lager med bomull närmast kaninen, sen "spjäla" (avklippt spruta :p ) och sen med vet-flex (heter det så, självhäftande linda). Så det var ju klumpigt som attan, och åkte av.
Så nu när vi lindat själva, så har vi tagit vet-flexen närmast huden, för att det ska sitta still. Sen "spjäla" sen vet-flex igen. Usch, vi fick linda om tre ggr innan det satt ordentligt i förrgår, han hade sååå ont när vi lindade sista gången, han gnydde :cry: . . (matte också), men några minuter efteråt så var livet bra igen :).
och nu har det suttit på plats ända sen dess.


till alla kunniga
Jag är såå osäker på om man gör rätt när man lindar, jag försöker se till så benet är rakt, och lindar bestämt men mjukt och fast. Hänger någon med? Så som man lindar hästben, men man lindar ju mkt hårdare på hästben :p .
Vad ska jag tänka på när jag lindar??!
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Hur ska jag aktivera min kanin nu när han är sjuk?

Tips mottages tacksamt!
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Ett barn tappade min kaninbebis i stallet förra sommaren och hon bröt då en tå. Tyvärr upptäcktes det för sent så den tån "står upp" lite, ofrtfarande nu när det gått över ett år. Det är i alla fall "mittentån" så hon har inga problem med balansen eller något.

Till TS:

Jag tror att anledningen till att många väljer att avliva sina kaniner med brutet ben beror på att det kanske inte finns någon större chans att benet blir helt Ok igen. Kaniner är ju väldigt energiska djur och sitter ju inte precis still så rehabilliteringen kanske blir svårare än för människor/andra djur. Men jag hoppas verkligen att det ska gå bra för din kanin, den ser ju pigg och fräsch ut. :) Lycka till!
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

oj vad jag funderar just nu...

Men VARFÖR är inte smådjur värda så mycket för folk?

Eller är det okunskap som gör att man inte vill lägga ner pengar på behandling?




Ni som tagit bort djur, pga det skulle kosta så mycket att behandla, får jättegärna bidra med era erfarenheter i den här tråden. Jag kommer inte komma med elaka påhopp mot er. Alla är vi olika och tänker olika. Och jag vill försöka förstå hur andra personer resonerar :) , så våga kliv fram och berätta.


Tack för alla svar :)


Jag tog bort mitt marsvin av två skäl: Hon var nästan 6 år gammal, så hon var gammal, operation känns för riskfylld när djuret är så litet och dessutom gammalt. Så jag valde att ta bort henne. Hon hade en enorm knöl på magen som man trodde det var tumör, den slutade iallafall inte växa och började skava så att hon fick sår. Ville ta bort henne innan den spricker eller dylikt så hon fick gå bort med lite värdighet. Och så var det pengar också, det kändes lite onödigt att riskera så mkt för mitt lilla hjärta, så jag valde att låta henne somna in, det var nog snällare mot både henne och mig samt plånboken. Hade hon varit mkt yngre så hade jag haft en tanke på operation.

Hoppas det går bra för din kanin :)
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

jo så är det ju, är djuret gammalt så kan det nog kännas lite onödigt att lägga tid och ork och pengar på en dyr operation där djuret kommer få uppleva stress och ändå smärta. Och kanske dör av ålder ett halvår senare...
Så om man tar bort sitt djur av den orsaken har jag full förståelse för, det har jag verkligen.

förresten, hur gamla brukar marsvin bli?
Marsvin är ett av få djur jag faktiskt inte har ägt :)
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Jag hittade Rölleka när jag var ute och red idag!! Tänkte att jag skulle ta och plocka det på hemvägen!

Men dressyrpasset gick så himla bra (en sak vi haft problem med i måånga år, lossnade äntligen!), så jag var så upprymd att jag glömde plocka! *morr på mig själv* . Och nu är det mörkt så nu vågar jag mig inte ut ensam i mörkret för att leta . . .
mörkrädd, jag? :cool:
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Marsviner blir väl upp till 6 år, ibland äldre ibland yngre, tror de KAN bli 8 år. Sambons marsvin som fortfarande bor hemma hos mamma är 6 år nu och hon är helt blind, pga åldern.
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Jag hittade Rölleka när jag var ute och red idag!! Tänkte att jag skulle ta och plocka det på hemvägen!

Men dressyrpasset gick så himla bra (en sak vi haft problem med i måånga år, lossnade äntligen!), så jag var så upprymd att jag glömde plocka! *morr på mig själv* . Och nu är det mörkt så nu vågar jag mig inte ut ensam i mörkret för att leta . . .
mörkrädd, jag? :cool:


:rofl::rofl: är inte alltid så smart...
Hittade rölleka här hemma på gräsmattan när jag gick ut och hämtade grönt åt kaninen!
 
Sv: Benbrott på kanin! Erfarenheter efterlyses!

Marsviner blir väl upp till 6 år, ibland äldre ibland yngre, tror de KAN bli 8 år. Sambons marsvin som fortfarande bor hemma hos mamma är 6 år nu och hon är helt blind, pga åldern.

Okej, :)
Hur klarar den av att leva fastän den är blind? Går det bra?

hade sj en gammal katt som var nästintill så nästan-blind man kan vara. Hon gick ut på promenader ute fastän hon inte såg något. Men man fick inte flytta på saker, då kunde hon nästan gå in i dem...
Som tur var lyckdes vi övertala mamma om att det var dags att avliva henne innan vintern förra året. Då hade hon levt på övertid några år redan. Veterinären gjorde ett hembesök så hon fick somna in hemma (hatade att åka bil, och vi ville inte att hon skulle må dåligt sin sista tid här i livet)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp