Bukefalos 28 år!

Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

@Dressyrtjejen_97 Jag börjar tro att du trollar. Kallar din pappa för "din chaufför" och skriver om hur du är oförmögen att ta dig 6 km utan bil. Du måste ju bara vara ute efter att provocera och få reaktioner med tanke på att du skrivit samma sak så många gånger och därför vet exakt hur folk kommer att reagera.

Lite sorgligt i sig.
 
@Dressyrtjejen_97 Jag börjar tro att du trollar. Kallar din pappa för "din chaufför" och skriver om hur du är oförmögen att ta dig 6 km utan bil. Du måste ju bara vara ute efter att provocera och få reaktioner.

Lite sorgligt i sig.
Jag tänkte precis att det ju måste vara så. Men folk här verkar ju känna till henne irl så jag gissar tyvärr att det inte är trolling. Eller vad säger du själv @Dressyrtjejen_97
 
När jag pluggade i Skara cyklade jag strax över en mil varje dag mellan skola stall och bostad. Oavsett väder. Det gick utmärkt och jag kunde äta hur mycket popcorn jag ville utan att gå upp i vikt. Win win!
Visst var det lite kämpigt ibland, speciellt på vintern. Men som student hade jag inte mycket val. Hade några käcka väskor till cykeln så jag kunde handla när jag ändå var inne i stan.
Jag kan sakna det ibland, för trots att det var jobbigt ibland kände jag mig fri på ett trevligt sätt.
 
Jag tror inte att hon är ett troll :). Däremot verkar det som att det blir mer och mer provocera för att få reaktioner.
Jag hoppas faktiskt att du har rätt. För ett alternativ jag ser är en person som faktiskt är väldigt kontrollerad av sina föräldrar och att vissa saker (t ex aldrig lärt sig cykla, fått höra att CSN är djävulens påfund) är medel i den kontrollen. Att kunna cykla och att få en egen försörjning är sådant som möjliggör frigörelse.

Om @Dressyrtjejen_97 känner igen sig på riktigt så kan du ju fundera om inte ditt "bilberoende" är en del i ett mönster. Om du är fullt frisk och rörlig kan du omöjligt vara bilberoende!

Tillägg: nu ska jag cykla och handla. 5,5 kom enkel väg.
 
Jag hoppas faktiskt att du har rätt. För ett alternativ jag ser är en person som faktiskt är väldigt kontrollerad av sina föräldrar och att vissa saker (t ex aldrig lärt sig cykla, fått höra att CSN är djävulens påfund) är medel i den kontrollen. Att kunna cykla och att få en egen försörjning är sådant som möjliggör frigörelse.

Om @Dressyrtjejen_97 känner igen sig på riktigt så kan du ju fundera om inte ditt "bilberoende" är en del i ett mönster. Om du är fullt frisk och rörlig kan du omöjligt vara bilberoende!

Tillägg: nu ska jag cykla och handla. 5,5 kom enkel väg.
Och eftersom @Dressyrtjejen_97 inte har körkort är det ju helt bisarrt eftersom det är pappan som skjutsar de där få kilometrarna...
 
Vad har ni för tankar angående detta och hur kommer detta påverka just dig?
  • Det slår fel, eftersom det drabbar dem som saknar alternativ till bil hårdare än dem som faktiskt har tillgång till mer eller mindre fungerande kollektivtrafik.
  • Min pendlarbil drar 0,38 l/mil på motorväg om jag verkligen vill, så nån krona hit eller dit i bränslekostnad slår faktiskt inte igenom särskilt hårt i totalkostnaden trots allt. Däck kostar fortfarande ca 2 kr/mil, service 2-3 kr/mil, andra förbrukningsdelar (torkarblad, spolarvätska mm) kostar nån krona, försäkring och fordonsskatt kostar också. 15 eller 16 spänn i bränslekostnad är ingen big deal för mig.
  • Där jag bor finns ingen kollektivtrafik, jag måste köra bil till jobbet. Samtidigt har jag gjort ett aktivt val att bo här - rent hypotetiskt skulle jag kunna sälja huset och köpa en lägenhet i stadsbebyggelse (en etta i ytterområde och utan garage ger ungefär samma boendekostnad), och reducera bilberoendet. Men det vill jag inte.
  • "Historiskt hög toppnotering" känns litet... alarmistiskt. Ganska få varor och tjänster sjunker i pris över tid. Bearnaisesås, frigolitskivor, snus, skor, krukväxter, hästmat... det mesta är dyrare idag än det någonsin har varit, må vara att beskattningen av bensin är unik.
 
Senast ändrad:
MP o S hävdar att det är av miljöskäl. Fine förbjud då all trafik med förbränningsmotorer i tätorter (utrycknings o kommunala fordon undantagna)
Sänk bensin o diesel-beskattningen så vi hamnar på 10 kr litern och sänk bilskatten kraftigt.
Låt hela fordonskatten gå till vägunderhåll.
Detta skulle gynna den landsbygd man träffas för att diskutera om idag. Ett bilfritt Stockholm, bara cyklar o elbussar. De som bor så centralt behöver ingen bil. :angel:
 
För er som påstår att storstäder som Stockholm har fungerande kollektivtrafik... Kolla in det här:
https://mitti.se/nyheter/trafik/stalls-tagen-datum/
(Kan även tillägga att det ser ut att bli likadant varje sommar i ungefär 10 år framöver).

Sedan efter alla avstängningar, då blir det höst och vinter. Det brukar i sin tur resultera i att man har tur(!) om pendeltåget bara är en halvtimme försenat. Det blir regelbundet inställda tåg, totalkaos och inget som fungerar någonstans alls. Så har det varit varje vinter så länge jag kan minnas.

Dessutom är snudd på all kollektivtrafik i Stockholm gjord så att du faktiskt måste in till de centrala delarna av stan. Vill du från nordvästra delen av länet till nordöstra delen, då måste du från nordväst, in till stan och ut igen. En bra dag med så täta avgångar som möjligt så tar resan en timme. Och då räknar jag från en tågstation till en annan. Lägg till ännu mer tid om du ska ta dig från tågstationen en liten bit med buss eller behöver åka buss för att ta dig till tågstationen. Restiden med bil? ca 20-25 minuter. Är det verkligen konstigt att folk då väljer bilen?

Och @Dressyrtjejen_97
Oj jag åker pendeltåg varje dag och håller inte med, tycker att SL överlag funkar bra. Visst svär jag också över förseningar ibland, tycker att sommaravstängningarna är jobbiga (fast det är ju faktiskt pga arbeten för att kollektivtrafiken på sikt ska bli bättre) och resor på tvären är krångligt, men så himla kul är det inte att sitta i bilköer två timmar per dag heller. De gånger det är riktigt kaos i trafiken är min erfarenhet att tågen ändå brukar rulla på bäst :)

MEN jag är förvånad över den här tråden där många skriver att höjt bensinpris drabbar landsbygden och sen beskrivs restider och kostnader för arbetspendling som jag ser som en normalsituation i Stockholmsområdet. Har levt i tron att landsbygdsbor i genomsnitt lägger typ minst halva inkomsten och hälften av sin vakna tid på arbetsresor :o
 
Jag tror vi behöver både bättre kollektivtrafik och fungerande alternativ där det inte är vettigt med kollektivtrafik.

Jag ska testa att pendla kollektivt till skolan i höst men hela vägen hemifrån är det 2 byten och det klarar inte mina nerver så jag tar bilen till det större samhället och sedan buss+tåg.
När jag bodde i Halmstad så funkade bussen toppenbra o då bodde vi ändå på landet 1.5 mil från själva stan efter riksväg 26 (nissastigen) 100m till busshållplatsen och bussar varje 15-30 minuter. Har nog aldrig åkt så mycket buss som då. Men nu där jag bor går det inte alls.
 
[QUOTE="Red_Chili, post: 18567619, member: 10323" Men ja, med cykel blir det så otroligt lätt att ta sig fram att jag inte har någon anledning att äga bil för tillfället.[/QUOTE]
Förutom på vintern .... oplogade vägar med cykel verkar inte så lockande. O vi har vinter här i landet :D
 
Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.
Du måste skoja.
 
Och @Dressyrtjejen_97
Oj jag åker pendeltåg varje dag och håller inte med, tycker att SL överlag funkar bra. Visst svär jag också över förseningar ibland, tycker att sommaravstängningarna är jobbiga (fast det är ju faktiskt pga arbeten för att kollektivtrafiken på sikt ska bli bättre) och resor på tvären är krångligt, men så himla kul är det inte att sitta i bilköer två timmar per dag heller. De gånger det är riktigt kaos i trafiken är min erfarenhet att tågen ändå brukar rulla på bäst :)

MEN jag är förvånad över den här tråden där många skriver att höjt bensinpris drabbar landsbygden och sen beskrivs restider och kostnader för arbetspendling som jag ser som en normalsituation i Stockholmsområdet. Har levt i tron att landsbygdsbor i genomsnitt lägger typ minst halva inkomsten och hälften av sin vakna tid på arbetsresor :o

Jag håller med. Stockholmarna tillbringar nog ganska mycket tid på kollektivtrafiken. Mer än 1 h enkel resa är inte ovanligt. Så det är lite kul när folk på landet säger att 1 h är alldeles för mycket tid och att vi i Stockholm inte fattar det eftersom vi har så bra kollektivtrafik.
När jag jobbade kväll, så tog det drygt 3 h hem vissa nätter. Med bil var det 2,5 mil har jag för mig.
 
Förutom på vintern .... oplogade vägar med cykel verkar inte så lockande. O vi har vinter här i landet :D

Jag har cyklat hela denna vinter. Med dubbdäck. Men jag förväntar mig att tillbringa mer tid på bussen nästa vinter som blir min första utan bil på 25 år. Längre turer får jag ta bussen, men upp till 3-4 km om jag inte har tidspress funkar cykel bra även vintertid. Sen nekar jag inte till att det var en fantastisk känsla att byta till sommardäck.
 
Och @Dressyrtjejen_97
Oj jag åker pendeltåg varje dag och håller inte med, tycker att SL överlag funkar bra. Visst svär jag också över förseningar ibland, tycker att sommaravstängningarna är jobbiga (fast det är ju faktiskt pga arbeten för att kollektivtrafiken på sikt ska bli bättre) och resor på tvären är krångligt, men så himla kul är det inte att sitta i bilköer två timmar per dag heller. De gånger det är riktigt kaos i trafiken är min erfarenhet att tågen ändå brukar rulla på bäst :)

MEN jag är förvånad över den här tråden där många skriver att höjt bensinpris drabbar landsbygden och sen beskrivs restider och kostnader för arbetspendling som jag ser som en normalsituation i Stockholmsområdet. Har levt i tron att landsbygdsbor i genomsnitt lägger typ minst halva inkomsten och hälften av sin vakna tid på arbetsresor :o
Grejen är väl också den att jag i princip aldrig jobbat så att det varit aktuellt att åka i rusningstrafik. Tvärt om, jag anpassar medvetet vilka jobb jag sökt osv för att slippa sådant. Jag vägrar sitta i köer när jag kör bil. Körkort och bil skaffade jag för att det behövdes i det jobb jag hade då. Nu väljer jag istället jobb nära bostaden. Kollektivtrafiken undviker jag fortfarande ;)

Och jag håller med dig. Jag har bott "ute i ödemarken" (med mångas mått mätt, fullt medveten om att andra bor ännu mer ödsligt) och jag har bott i en stockholmsförort. Jag upplever det inte som någon som helst skillnad i restider mellan tex jobb och bostad. Det som är uppe i norr är ju att avstånden ofta är betydligt större. Här har jag 5 minuters promenad till närmsta mataffär, 7 minuters promenad till nästa affär. Det är plättlätt för mig att här cykla till jobbet, cykla hem, slappa ett tag och på kvällen efter värsta rusningen promenera ner till mataffären för att handla det jag glömde handla dagen innan. Uppe i norr var det helt annat. Där var det 2 mil till närmsta bensinmack, ytterligare en bit till mataffären. Där gällde det att planera och alla jag kände där såg det som självklart att handla efter jobbet för att inte behöva åka flera mil extra bara för att handla mat. På ett sådant ställe skulle det inte fungera med cykel eller moppe.
 
Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.
6 km hade jag till skolan det var apostlahästarna eller cykel som gällde. Pappa jobbade borta och mamma hade inget körkort (eller bil heller). Till stallet var det 1.5 mil men det gick bra att cykla även på vintern för den vägen plogades, bara nån bit in till gården som var oplogad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp