Bukefalos 28 år!

Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Förutom på vintern .... oplogade vägar med cykel verkar inte så lockande. O vi har vinter här i landet :D
Tro mig, jag vet att det blir vinter här i landet ;) Jag har bott vintertid 100 mil norr om Stockholm och minns mycket väl hur det var när vännerna i Sthlm pratade om att de gick till jobbet i jeans, t-shirt, vindjacka och tygskor samtidigt som jag tittade ut genom fönstret på den traktor som skottade upp en flera meter hög snöhög utanför mitt fönster.

Både jag och @Dressyrtjejen_97 bor dock i Stockholmsförorter nu. Jag cyklade hela förra vintern, i princip dagligen. Det gick finfint och därför är jag helt övertygad om att vi båda inte har någon som helst anledning att ta bil istället för cykel enbart pga vädret 99% av dagarna.
 
Lögnare. #1
.
maggan.jpg
 
Förutom på vintern .... oplogade vägar med cykel verkar inte så lockande. O vi har vinter här i landet :D
Jag har cyklat två vintrar. 5-6 km enkel väg. De flesta dagar inga problem alls. Nu bor jag i jämtland och skulle gärna cykla på vintern här också, men det finns ingen cykelväg och bilvägen är smal, kurvig med turisttrafik + bussar. Så av den anledningen cyklar jag inte på vintern här.
 
Vad tror de att en skördetröska eller traktor går på för bränsle egentligen? Är de verkligen medvetna om att varje öre mer i bränslekostnad känns för bönderna som producerar deras mat?
Vid matproduktion så får man dra av hela energiskatten.
Den hanteras som moms, så ditt påstående stämmer inte.
Jag fick tillbaka delar av energiskatten på elström när jag födde upp hästar.
 
'Personligen tycker jag att det är helt irrelevant vad bensinen har kostat igår eller för 10 år sen. Vad bensinen ska kosta bör stå i relation till en hållbar samhällsutveckling. Inte hur billigt det var för någon att köra bil förut.

Ja alltså jag har inte argumenterat för att bränslepriset ska vara skyhögt för klimatets skull. Jag bara beskrev vilka faktorer jag tycker ska vara med i prissättningen. I en hållbar samhällsutveckling ingår även ekonomiskt hållbar och socialt hållbar :)

En bil kan vara en ganska stor och långsiktig investering för många. För mig har det absolut med ekonomisk hållbarhet att göra om kostnaden för att äga en bil svänger kraftigt på kort tid.
 
men de har strypts av att folk som har bra tillgång till kollektivtrafik inte kan låta bli att köra bil (dieselförbudet).
Dieselförbudet i städerna beror främst på att historiska byggnader fräts sönder av den syra som bildas av dieselbilarnas avgaser. Om nan inte behöver åka i Stockholm så spelar det ju ingen roll.
Bussarna i Stockholm går på etanol.
 
" bilen hemma som kan göra det. " Ja, det är just där pudelns kärna är.
Vi som inte kan för att det inte finns någon möjlighet att använda allmänna kommunikationer, vi är hänvisade till bilen och för det ska vi straffas.
Här går det 2 bussar om dagen en in till tätorten på morgonen (skolbussen) och en hem på eftermiddagen (skolbussen).
That's it.
Hur många platser i vårt avlånga land har det inte som jag?
Men det är faktiskt ett eget val.
Man väljer att bo på landet utan allmänna kommunikationer.
Jag har valt det och tar då konsekvenserna av det.
Boende kostar ofta direkt i proportion mot tillgång på kollektivtrafik.
Bo bo billigare = dyrare resor.
Billigare resor = dyrare boende.
Det kan skilja flera miljoner mellan en bostad där man inte behöver bil och en där man behöver bil.
I samma kommun med 6 km avstånd.
 
Där jag (och många fler än jag har det likadant) bor finns det visserligen en busshållplats ganska nära. Ca en kilometer och det tycker jag är ganska nära.
Men det går en buss i timmen i vardera riktning.
Det skulle jag se som fullt användbart.
Personer utan bil och körkort kan ju ta sig dit och därifrån alls.
Här är det 7 km till busshållplats och där är det 4 km.
Där är det också 6 km till tåg med tät trafik vilket anses som mycket bra i sammanhanget.
Läget där - 1 km fågelvägen norr om länsgränsen till Stockholms län.
Restid Stockholm C, 7 min med bil + 28 min med tåg.
 
Både jag och @Dressyrtjejen_97 bor dock i Stockholmsförorter nu. Jag cyklade hela förra vintern, i princip dagligen. Det gick finfint och därför är jag helt övertygad om att vi båda inte har någon som helst anledning att ta bil istället för cykel enbart pga vädret 99% av dagarna.
Vet vi säkert att den du talar om inte har något funktionshinder som omöjliggör egen färd på tex modped eller cykel? Det kan ju vara så att hen måste bli skjutsad?
 
Jag tror att vi kommer att åka elbilar som laddas från solceller på våra tak.
Övergången till detta kommer dock att bli en smula plågsam.

Och kommer det att ske i tid? Som sagt vi som lever nu och nästa generation kommer kunna fortsätta leva i princip som vi gör idag, det kan tom bli positivt för Sverige eftersom klimatet blir varmare och vi kommer kunna odla vindruvor :angel: Men sedan kommer det att gå utför obönhörligt och jag tror fortfarande att det kommer att gå snabbare och snabbare när bollen väl börjar rulla nerför och blir omöjlig att stoppa. Kanske ska världen börja inrikta sig på att hitta sätt att överleva den oundvikliga klimatförändringen istället.

Sverige ska kanske börja titta på Alaska och Newfoundland och hur de överlever eftersom vi kommer ha samma klimat eller strängare när/om gulfströmmen ändrar riktning. Om inuiterna kan överleva så kan svenskarna också göra det i ett Sverige täckt av is och snö. Men nja, det blir knappast samma liv vi lever idag. Bensinpriser kommer definitivt inte spela så stor roll som det gör idag. :cautious:
 
En bil kan vara en ganska stor och långsiktig investering för många. För mig har det absolut med ekonomisk hållbarhet att göra om kostnaden för att äga en bil svänger kraftigt på kort tid.

Skulle väl inte uttrycka mig riktigt så. Men snabba stora svängningar är inte så ekonomiskt hållbart nej. Och då menar jag inte att bensinpriset går upp någon krona utan mer exempelvis dieselbilshistorien där de först subventioneras som miljöbilar och man sen talar om förbud på bara några år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp