Bukefalos 28 år!

Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Dieselförbudet i städerna beror främst på att historiska byggnader fräts sönder av den syra som bildas av dieselbilarnas avgaser. Om nan inte behöver åka i Stockholm så spelar det ju ingen roll.
Bussarna i Stockholm går på etanol.

Nej, inga bussar i stan går på etanol. Etanolen är på väg bort från SL. Innerstadsbussarna körs på gas och RME.
 
Bensin- och dieselpriset har nu nått en historiskt hög toppnotering och från och med idag kostar 1 liter bensin skyhöga 16,16 kr/l och diesel 16,06 kr/l. Samtidigt har råvarupriset aldrig varit så lågt som det är idag utan den största posten i priset består av skatter. Nästan 10 kr/l består av skatt samt skatt på skatt. Dessutom införde nuvarande regering en årlig indexhöjning på drivmedelsskatten (smyghöjning) år 2015 trots att de 2014 gick till val på att inte höja drivmedelsskatterna.

Nya bensinsmällen

Vad har ni för tankar angående detta och hur kommer detta påverka just dig?

Jag har inga principiella åsikter men för mig personligen så påverkar bensinpriset mig jättemycket. Jag har 3,4 mil till jobbet men att åka kollektivt skulle ta mellan 1 timme och 6 minuter och 1 timme och 16 minuter beroende på vilken tid jag åker. Dessutom måste jag antingen hämta eller lämna barn på två olika ställen, skolan ligger mer än 1 km bort från hemmet. Sen har min stora pojke adhd och jag vill inte utmana för mycket genom att försöka förmå honom att cykla 3 km om dagen, varav ena hållet mestadels i uppförsbacke. Det blir orimligt, därför kör jag.

Jag bor inte på landet utan i radhusområde utanför mellanstor stad.

När jag kör tar det 1 timme och 5 minuter inklusive lämning/hämtning av barn så det är stor skillnad.
 
Senast ändrad av en moderator:
På samhällsnivå är det ju väldigt enkel matematik. Det är klart att det med ett större antal brukare så blir det kostnadseffektivare per användare. Och inte att förglömma hur stor del av avgiften som subventioneras. Det bestäms på landstingsnivå och inte av "dom där i Stockholm".
Fast staten brukar roa sig med att lägga sig i regionalpolitiska beslut när det rör sig om frågor som staten anser extra viktiga. Skolan är ett bra sådant exempel. Här räknar man uppenbarligen frågan som mycket viktig men gör inte ett skit.
 
Min färddator ägnar sig åt riktiga glädjekalkyler. Den räknar minst 1 dl fel/mil. Jag gör som @grodan21 och nollar trippmätaren för uträkning vid nästa tankning.
Hittills har ingen färddator jag använt visat rätt eller ens ditåt. Oftast visas betydligt mindre än den verkliga litermängden.

Min drar ungefär 6l/100km. Färddator anser att bilen drar 5. En ganska stor skillnad.

Jag nollar trippen också och min färddator stämmer hyggligt bra faktiskt.
 
@kryddelydd @athena_arabians @Red_Chili hur vet man egentligen exakt hur mycket bilen drar? Har aldrig fattat det.
Det lättaste är nog att kolla hur långt man kört sen senaste tankningen, tanka fullt och se hur mycket som går i.

Min första bil snittade på 0,5 liter/milen, en liten bil från -01. Min andra bil snittade på 1 liter/mil, fyrhjulsdriven bil från -04. Senaste bilen (största med starkast motor av de tre kan tilläggas) är från -06 och snittar på 0,8 liter milen. Tycker det är intressant att det inte per automatik är "stark motor = bensinslukande" eller "stor bil = bensinslukande" som många tycks tro.

Det där med motorer och bränsleförbrukning är ju sådant som ständigt utvecklas och den absolut snabbaste bil jag kört med starkast motor drog mindre än min gamla lilla pluttbil. Den var dock 2017 års modell.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp