Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Igår tankade vi Diesel i Växjö, där kostade den 15,74kr/Litern, hemma kostade den 15,25kr/Litern. Vet vart jag kommer fortsätta tanka.
För min del kommer prishöjningen inte påverka nämnbart, ska börja cykla till jobbet när jag köpt cykel.

Jag tror inte man ska glömma att alla priser går upp och lönerna växer också. Förr kunde man köpa t ex en häst för 500kr och det ansågs vara dyrt då, medan idag är det rätt mycket högre priser.
Det må gå sakta, men skatterna hjälper även vårt samhälle att fungera.
 
Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.
Ser att flera reagerat på detta men jag tror inte att någon frågat det jag undrar över: innebär detta att din pappa alltså kör dig till skolan, hämtar dig i skolan, kör dig hem eller till stallet, ev från hemmet till stallet och hämtar dig sedan i stallet igen? Varje dag?
 
Igår tankade vi Diesel i Växjö, där kostade den 15,74kr/Litern, hemma kostade den 15,25kr/Litern. Vet vart jag kommer fortsätta tanka.
För min del kommer prishöjningen inte påverka nämnbart, ska börja cykla till jobbet när jag köpt cykel.

Jag tror inte man ska glömma att alla priser går upp och lönerna växer också. Förr kunde man köpa t ex en häst för 500kr och det ansågs vara dyrt då, medan idag är det rätt mycket högre priser.
Det må gå sakta, men skatterna hjälper även vårt samhälle att fungera.
500 spänn var väl närmare en årslön då...och en bra häst kostar väl betydligt mindre idag.
bensinen är snart upp i samma relativa värde den hade före andra världskriget.

Däremot, vad som exploderat , är den konfiskatoriska beskattningen.
Skatten ligger väl idag på ca 75% om man räknar med alla skatter o avgifter.

50% är väl ok därutöver så främjar det bara fusk.
 
Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.
Ojoj, så besvärligt. 6 Km är väl egentligen cykelavstånd...fast de som har curlande föräldrar, för dem är väl 500 meter för långt :angel:
 
Det är ju sådant som måste lösas.
Men å andra sidan så är det bara ett praktiskt problem.
Det behövs inga nya uppfinningar eller underverk för att lösa det.

Det skumma är att redan för 20 år sedan pratades hårt om gasbilar och om bara ett par år så finns infrastrukturen. Här har den hunnit bli både bättre och nu sämre då gasmackar stängt.
 
Dieselmotorer ska straffas för höga partikelvärden, som skapar problem inne i städerna. Förbjud alltså all petroleumbaserad motortrafik inne i städerna. Undantag fordon i offentlig tjänst.

Och skulle man förbjuda biltrafik i städer, kommer genast alla som bor på landsbygden att börja gnälla. Här jobbar man hårt med att försöka minska trafiken inne i stan, och genast gnälls det hur mycket som helst på "det är så synd om oss som inte kan ta oss in till stan på annat sätt än med bil".
 
KL

Om man lever sitt liv i en radie om 6 km har man inget behov alls av stor, tung och törstig bil. Det tar 15-20 minuter att cykla 6 km.

Alternativt skaffar man elcykel eller flakmoppe.

Vi har 6 km till busshållplatsen. 9 km till den andra med mer trafik (olika linjer). Vi cyklar , inkl mina barn, eller promenerar dit vid behov, under årets ljusa tider. En rask timmes promenad nån gång ibland har väldigt få dött av.

Tyvärr funkar det inte alls på vintern men det beror på avsaknad av ljus, plogning och vägbredd.
 
Och skulle man förbjuda biltrafik i städer, kommer genast alla som bor på landsbygden att börja gnälla. Här jobbar man hårt med att försöka minska trafiken inne i stan, och genast gnälls det hur mycket som helst på "det är så synd om oss som inte kan ta oss in till stan på annat sätt än med bil".

Fast i kombination med infartsparkeringar och tät trafik från/till dem så funkar det bra. Vi måste bara vänja oss vid det. Och att man tappar litelite bekvämlighet när man ska handla nåt stort inne i stan, men då finns det effektiva fraktföretag.
 
Fast i kombination med infartsparkeringar och tät trafik från/till dem så funkar det bra. Vi måste bara vänja oss vid det. Och att man tappar litelite bekvämlighet när man ska handla nåt stort inne i stan, men då finns det effektiva fraktföretag.

Alldeles för många som inte vill förstå det dock.
 
Och skulle man förbjuda biltrafik i städer, kommer genast alla som bor på landsbygden att börja gnälla. Här jobbar man hårt med att försöka minska trafiken inne i stan, och genast gnälls det hur mycket som helst på "det är så synd om oss som inte kan ta oss in till stan på annat sätt än med bil".
Knappast, de flesta köplador ligger utanför centrum, liksom vårdcentraler, sjukhus etc. En kallelse till domstol, polis kan lätt medföljas av en dispens för just den dagen så..inga problem där inte. Systembolaget då? Nja lastbilarna stannat på stora parkeringsplatsen, så med lite framförhållning så är spånken hemma också ;)
 
Kanske kan anpassa framtida inlägg till en mer sanningsenlig och korrekt retorik då?
Som dig menar du? :D:D:D.
soppa.jpg
 
Det skumma är att redan för 20 år sedan pratades hårt om gasbilar och om bara ett par år så finns infrastrukturen. Här har den hunnit bli både bättre och nu sämre då gasmackar stängt.
Det löser sig med tiden.
Ännu så är folk litet rädda för gasbilar p.g.a. trycktanken.
Min dotter åker gas-Volvo och är oerhört nöjd med det.
Ungdomen är inte lika konsevativ.
 
Gasbilarnas problem är räckvidden.
Min dotters Gas-Volvo kommer strax över 40 mil på fulla tankar, gas + bensin.
Min lilla diesel-Skoda åker över 80 mil på en tank.
Bränslekostnaden för att åka Lyx-Volvo på gas är dock den samma som att åka Skoda Felicia på diesel.
Komforten är inte jämförbar. Volvon vinner stort.
 
En pannlampa får alltid plats i ryggsäcken.

Fortfarande en livsfarlig skräckfärd att färdas i modd på en krokig 70-väg där folk kör 80-90, med total avsaknad av vägren - inte ens 2 bilar kan mötas på de flesta ställen. Tyvärr löser inte pannlampan hela problemet. Annars är pannlampa använt halva året, för det lyser inte med magiska lampor nån annanstans härute heller, utom när det är månklart och man kan jobba utan pannlampa.
 
Om det i paketet med parkering utanför staden ingår en halvering av milkostnaderna så köper nog de flesta det utan gnäll. Men med miljömuppar i regeringen så blir det nog både förbud och högre milkostnader...

Folk är lata, sänker man bränslekostnaden, kan man ju köra lite längre för att komma till ett större köpcentrum i någon stads utkant, istället för att krångla med att parkera bilen och byta färdmedel. Så gillar man mer biltrafik, så visst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp