Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

RME= RapsMetylEster, ersätter diesel.
Så jag som har en vanlig dieselbil kan bara köra i det i tanken istället? Behöver man konvertera något i motorn eller är det bara att tuta o köra? Kan man blanda RME och Diesel eller måste jag tömma tanken helt mellan de olika drivmedlen?
 
Så jag som har en vanlig dieselbil kan bara köra i det i tanken istället? Behöver man konvertera något i motorn eller är det bara att tuta o köra? Kan man blanda RME och Diesel eller måste jag tömma tanken helt mellan de olika drivmedlen?
Vad jag förstått så är det bara att tanka och köra. Det stora problemet är nog att få tag i den.
 
Så jag som har en vanlig dieselbil kan bara köra i det i tanken istället? Behöver man konvertera något i motorn eller är det bara att tuta o köra? Kan man blanda RME och Diesel eller måste jag tömma tanken helt mellan de olika drivmedlen?

Bensinbolagen blandar redan in biodiesel i bränslet så du kör redan på det.
 
Så jag som har en vanlig dieselbil kan bara köra i det i tanken istället? Behöver man konvertera något i motorn eller är det bara att tuta o köra? Kan man blanda RME och Diesel eller måste jag tömma tanken helt mellan de olika drivmedlen?

Nej, det kan du nog inte. RME är inte toppenbra heller, även om det är miljövänligt. Kan bli tråkigt i kyla bl.a, vi hade jätteproblem en vinter med bussar som inte startade och gick riktigt uselt.
 
Vad jag förstått så är det bara att tanka och köra. Det stora problemet är nog att få tag i den.
Spännande!

Det finns en mack i min stad som har den lyckades jag leta mig fram till. Och mest kör man ju ändå hemmavid. Långresor kanske man får ta att det blir diesel.

Jag tar gärna emot tips kring detta från er som har!


Nej, det kan du nog inte. RME är inte toppenbra heller, även om det är miljövänligt. Kan bli tråkigt i kyla bl.a, vi hade jätteproblem en vinter med bussar som inte startade och gick riktigt uselt.
Olika bud här!

Men på sommaren kanske RME skulle funka, och så kör man på diesel på vintern?
Även om en diesel ofta är svårstartad på vintern ändå...
 
Jag googlade och såg då att det inte gick. Det gör att avlagringar lossar bl.a, så jag tippar på att viss konvertering av t.ex slangar behövs för att du ska slippa byta filter en gång i veckan :cool:
 
Jag googlade och såg då att det inte gick. Det gör att avlagringar lossar bl.a, så jag tippar på att viss konvertering av t.ex slangar behövs för att du ska slippa byta filter en gång i veckan :cool:
Då kostar det ju mer än det smakar tyvärr. Framförallt om det inte funkar bra på vintern så att man måste göra om proceduren en gång/år.
 
Då kostar det ju mer än det smakar tyvärr. Framförallt om det inte funkar bra på vintern så att man måste göra om proceduren en gång/år.

Tydligen måste man göra rent allt i tank och slangar ordentligt för att kunna köra en dieselmotor på ren RME. Vi kör på RME nu och det funkar, mycket är nog pga kvalitet på RME'n. Så det verkar funka, men då helst bara RME. Men kolla med din verkstad, de borde kunna svara helt klart.
 
  • "Historiskt hög toppnotering" känns litet... alarmistiskt. Ganska få varor och tjänster sjunker i pris över tid. Bearnaisesås, frigolitskivor, snus, skor, krukväxter, hästmat... det mesta är dyrare idag än det någonsin har varit, må vara att beskattningen av bensin är unik.
Nja det är det ju om man betänker att oljepriset har gått från $120 per fat (2012) till
$80 per fat idag. Med andra ord så har regeringen passat på att sko sig och höja skatten allt eftersom oljepriset sjönk. DET tycker jag är jävligt fult.
Vad händer när oljepriset når tillbaka till 2012 års nivåer? 30:-/litern?
 
Tydligen måste man göra rent allt i tank och slangar ordentligt för att kunna köra en dieselmotor på ren RME. Vi kör på RME nu och det funkar, mycket är nog pga kvalitet på RME'n. Så det verkar funka, men då helst bara RME. Men kolla med din verkstad, de borde kunna svara helt klart.
Jo, men den ekonomin har inte jag så då blir det inte intressant. Jag hoppas på att hitta stallplats nära den nya lägenheten så att jag kan cykla till stallet. Ev får det bli en elcykel!
 
Jag tror att vi kommer att åka elbilar som laddas från solceller på våra tak.
Övergången till detta kommer dock att bli en smula plågsam.
Och vips så kommer den solcellselen att beskattas hårt, eftersom skatteintäkterna för bilar med förbränningsmotor åker ner i källarn. Så det kan du glömma.
 
loften.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp