Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Tallolja bla. Jag vet att det används idag men ska vi inte kunna ha dieselbilar så försvinner det alternativet... och skatten på nya dieselbilar kommer att strypa tillgången på dieselbilar i framtiden för väldigt få är villiga att betala så mycket i skatt.
Då menar du HVO (kan göras på tex tallolja, palmolja eller slaktavfall). HVO är ett relativt bra bränsle, men tillgången är begränsad och HVO ska därför inte vara förstahandsalternativet för privatbilister i vanliga personbilar utan användas för tunga fordon och arbetsmaskiner (tex för lantbrukare).
 
Nja det är det ju om man betänker att oljepriset har gått från $120 per fat (2012) till
$80 per fat idag. Med andra ord så har regeringen passat på att sko sig och höja skatten allt eftersom oljepriset sjönk. DET tycker jag är jävligt fult.
Vad händer när oljepriset når tillbaka till 2012 års nivåer? 30:-/litern?
120 usd 2012 ca 780 kr. 80 usd idag ca 700 kr. Visst att skatten påverkar, men...
 
Såklart inte men hönan å ägget. Jag kan ju inte köpa en biogasbil förrän just det praktiska problemet är löst.
Så bråttom är det inte.
Dieselförbudet i storstäderna har inte börjat ännu.
När det gör det så hoppar nog infrastrukturen för gasbilar igång.
Det är lätt att åka gasbil i Stockholms omgivningar, där finns det gott om tankställen.
 
Visst, det vore ju bra.
Men du har ju alternativet att byta bil.
Det var ju det som du skrev.
Om jag hade ett alternativ.
Nog fel uttryckt av mig. För mig personligen finns inga förnuftiga alternativ

Jag kör diesel och kommer antagligen att fortsätta med det om det inte straffbeskattas rejält.

Den bidrar inte så mycket till miljöförstöringen men är skadlig för mäniskors hälsa - mest i i städerna, och jag kör mest på landsväg. Den drar ca halvlitern.
Att köpa en bensinbil som drar betydligt myckt mer och som dessutom bidrar till uppvärmningen känns föga lockande.
 
men är skadlig för mäniskors hälsa - mest i i städerna, och jag kör mest på landsväg.
Det är i städerna som diesel är ett problem, inte på landet.
Så om du inte behöver köra där dieseln blir förbjuden så är den ju ett bra alternativ.
För egen del har jag som plan att köpa en dieselbil billigt när Stockholmarna får panik och säljer av.
 
Dieselmotorer ska straffas för höga partikelvärden, som skapar problem inne i städerna. Förbjud alltså all petroleumbaserad motortrafik inne i städerna. Undantag fordon i offentlig tjänst.

Sluta sedan att straffbeskatta glesbygden för storstädernas problem.

Halvera bilskatten, halvera bensin o dieselskatten.
Eftersom dessa fordon inte längre får köras inne i städerna så försvinner ju mer än hälften av alla körda mil i Sverige.
Vi klarar med råge co2 målet.
Och behöver inte investera miljarder.

Elbilarnas räckvidd räcker gott för citytrafiken.

Men det är väl en för enkel och billig lösning för att ngn politiker ska våga framföra den. .;)
 
Nja det är det ju om man betänker att oljepriset har gått från $120 per fat (2012) till
$80 per fat idag. Med andra ord så har regeringen passat på att sko sig och höja skatten allt eftersom oljepriset sjönk. DET tycker jag är jävligt fult.
Vad händer när oljepriset når tillbaka till 2012 års nivåer? 30:-/litern?
Fast jämför man priser får man ju även ta hänsyn till dollarkursen. 8.76 i dag och 7.16 samma datum 2012. Plus att löneläget för produktion, distribution och försäljning troligen gått upp. Väldigt få saker är billigare nu än 2012
 
Tar jag bussen in till stan kostar det exakt dubbelt mot om jag kör bil med nuvarande bränslepris.

Jag har räknat på vad det skulle kosta mig att åka kollektivt till jobbet istället för att köra bil. Bilresan kostar 15% av den kollektiva och sparar mig 2 timmar per dag. Då har jag relativt kort väg till jobbet (mindre än 5 mil ToR) och bor i en del av landet där kollektivtrafiken är som mest utbyggd. Inte en chans att jag byter ut bilen mot bussen! Jag vill inte ens tänka på hur det är för de som bor ute på landsbygden och i glesbygden.

Det hade blivit mindre skillnad (65% av kostnaden för den kollektiva resan) om jag skaffade månadskort och åkte varje dag men jag har inte möjlighet att förlora 2 timmar varje dag (10 timmar/vecka) och en del dagar ska jag till stallet efter jobbet dit går det inte att ta bussen. Jag kollade upp priset för att se om det kunde vara lönt att ta bussen ibland. Men det blir för dyrt tyvärr. Det ger rätt stor marginal för bränslehöjning innan det lönar sig ekonomiskt att låta bilen stå och ta bussen istället.

Jag har inte räknat in kostnaden för inköp, reparationer osv. av bilen då jag ändå inte hade kunnat göra mig av med den.
 
Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.

Under fem år levde jag mitt vardagliga liv med skola och träning inom ungefär samma radie. Tog bilen max tio gånger på den tiden, merparten då jag var gravid. Åkte en del buss när vädret vad skit, men mest cyklade jag eller gick.

Nu har jag ännu närmare till min vardagliga sysselsättning så i dagsläget tar jag bara bilen när jag ska till svärföräldrarna som bor en knapp mil utanför stan. Eller rättare sagt tar jag bilen om jag har avkomman med mig, annars går eller cyklar jag gärna dit också. Vill inte gärna cykla med avkomman på grund av vägens beskaffenhet, men det har hänt det också.

Du är inte beroende av bil, du är bara bekväm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp