Benställning och problem?

Kookaburra

Trådstartare
Jag har någonstans hemma en skrift som berättar lite om vilka problem som olika benställningar kan ge, ska försöka hitta den och ta med den här med, men jag skulle gärna vilja höra även era kunskaper!

Jag vet inte vad allt heter på svenska så jag slänger in en bild som visar lite alla möjliga problem och vad man kan kalla dom med eng termer. Det finns fler bilder på nätet man kan titta på om man söker leg conformation.
conformation-1024x768.jpg


Bilden ovan visar ju på stressområden för vissa av benställningarna.

Jag är lite nyfiken på vilka problem som kan komma av att hästen "stands wide" med bakbenen. Jag vet att en del hästar kan göra det pga svårigheter med balansen, men jag undrar om det kan leda till påfrestningar någonstans högre upp?

Ni får gärna länka till olika källor, men egna erfarenheter är oxå välkomna!
:)

Här är en ganska bra text som tar upp lite grunder.
http://www.thebige.com/fair/agriculture/documents/08ag4hconformationstudyguide.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Benställning och problem?

Vad är syftet med tråden?

Det finns hästar med perfekta benställningar som inte håller och tvärt om. Men visst väger jag in benställningen vid köp för att öka min chans att få en hållar individ.
Felställningar ökar troligen risken för problem, men ofta är det väl vi ryttare som orsakar överbelastningshältorna. Fel träning, dåliga underlag, dålig ridning mm.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så. Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren. Jag hade...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
16 140
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 482
Senast: domesticus
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 205
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter återbesök, undersökning och besked så måste jag bara få fortsätta min kärleksbombning av Södersjukhuset! Jag är så oerhört nöjd...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp