Bukefalos 28 år!

Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

H

Hóbagoly

Under den gångna helgen grundades den nationellt täckande organisationen Sveriges Beridna Bågskyttar (SBB). SBB:s syfte är att arrangera tävlingar i bågskytte till häst, samt understödja sportens framväxt i Sverige. Detta sker bland annat genom att enskilda medlemmar arrangerar kurser/träningar. SBB ägnar sig inte som organisation åt uppvisningar och liknande, men stödjer sådant genom att vidarebefordra önskemål från olika parter till de som befinner sig i lämplig del av landet.

I samband med riddarspelen på Ekenäs slott, Östergötland, helgen den 30-31 maj 2009 hålls den första rikstävlingen i beridet bågskytte! Denna tävling blir även något internationell, då deltagare från länder som England, Tyskland, Polen och förhoppningsvis Ungern förväntas dit.

Går det då att träna detta någonstans i landet? Javisst! Jag hänvisar i dagsläget till denna tråd som fylls på allteftersom, för att därefter flyttas över till ny hemsida.

På samma forum som det inlägget finns idag också viss information om tävlingen och mycket annat smått och gott!
Vi söker också lämplig kontaktperson för framförallt Västergötland.

Mountedarchery3.jpg

(OBS! Webbadressen på bilden ännu ej aktiv)
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Vi söker också lämplig kontaktperson för framförallt Västergötland
Infensus hade bågskytte som en gren i sommars hör med dom
jag tror att kirrekorv på buke är med i infensus
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Några av dessa är väl Infensus:
vuxna.jpg

bs200811.jpg


Om jag inte missminner mig?
Tävlade mot dem i Söderköping under Gästabudet, men det var ganska svävande vad gäller att lägga tid på beridet bågskytte.
Men skulle någon av dem finnas här och ha tänkt lite mer blir jag glad!
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Nu har denna tråd varit uppe ett tag, och hyfsat många verkar ha sett den. Ännu fler läste den äldre tråden.

Så jag undrar förstås hur stort intresset är därute?
Som det ser ut nu finns detta:
- Tränare som kan åka runt i område som täcker Östergötland, Sörmland, och under rätt omständigheter ända upp till Uppland.
- Tränare som kan göra detsamma i området från Jämtland och uppåt
- Idag tre ställen där antingen clinics redan hållits (se tråd på annan del i detta forum), där viss träning har skett och kan ske (Småland) och en där det planeras (Örebrotrakten)
- Ett par ställen i Östergötland undersöks i skrivande stund för att kunna använda som mer fasta platser för både clinics och mer löpande träning

Tävling kommer som sagt ske på riddarspelen vid Ekenäs slott helgen 30-31 maj, och förhoppningsvis kommer två till kunna hållas innan säsongen 2009 är slut.

Men finns det intresserade därute? Var är ni, rent geografiskt?
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

*kl*

Ser fram emot att träffa er nere i Ekenäs. Är som sagt mycket mycket rostig men testar gärna =) Om jag har hästen med mig kanske vi vågar oss på en testrunda tillsammans ;)
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Låter ypperligt! Någon gren (koreansk gren: ett mål, en pil, 90 meter bana, 12 sekunder till exempel) kanske du till och med blir sugen på att ställa upp i ;)
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Äsch, nu får vi se om det ens blir något ekenäs för mig i år men om jag nu får åka med kommer jag förbi!
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Du kan ju alltid komma enkom för bågskytte, både till häst och fots, och om du har en häst som skulle fungera vet jag åtminstone en person som troligen skulle behöva hyra en (Holtz, eftersom han bor löjligt långt bort) så får du betalt dessutom :angel:
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

En lockande tanke! Och vad jag sett av holtz här kan han iaf få testa henne. Du råkar inte finnas på FB? Känns sm vi ska snacka lite mer för nu blev Ekenäs jäkligt intressant igen ;)
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Det här är vad jag letat efter!! Å va kul..!! Vill verkligen testa....!! Nyjöping är det ju inte omöjligt att åka till för att träna, fast det var inga träningar där just nu som jag förstod det? Bara möjligt för instruktör att ta sig dit...
Gäller bara att väcka intresset hos flera nu då, så man på sikt kan få träna närmare hemma... :D !! Kul, kul......
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Du har (strax) PM
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Trevligt initiativ!

Även om all beriden bågskytte har samma grund i jakten och senare striden, så varierar den ändå lite i utförande och filosofi. Som tidigare budo-utövare lutar mitt hjärta därför åt det japanska beridna bågskyttet, känt som Yabusame i sin ceremoniella form, men mer korrekt benämnt Kisha.

yabusame1.jpg


En av de mer synliga skillnaderna är att man använder en långbåge, som dock till skillnad från den engelska varianten är assymetrisk, för att just underlätta skytte från hästrygg. Samma pilbåge används dessutom på marken i den budoform som kallas Kyudo.

Mig veterligen är det ingen som officiellt utövar Kisha/Yabusame i Sverige, men det finns skolor i bl a Frankrike och England. Jobb och familj hindrar mig dessvärre från att uppsöka någon av dem, eller ännu hellre en i Japan, för att få grunderna, så här får helt enkelt tränas på egen hand! Om det nu inte visar sig att jag har fel förstås.

Nu är jag inte på något sätt igång med detta ännu; ridandet är en sent påkommen hobby som kräver lite mer övning innan jag sitter säkert i sadeln, och bågskyttet har jag inte ens tagit upp ännu :crazy: Men finns det en vilja så finns det en väg, och så snart pilbåge är beställd från Japan kan träningen ta sin början!

Länge kommer det alltså att dröja innan jag vågar visa mig på någon av era träffar, åtminstone inte med häst och båge. Men i studiesyfte vore det kul att se de andra varianterna av MA in action.

Kanske kan även yabusame i en framtid få plats under SBB's fana?

//Chris
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Självklart! Ett par Yabusame-utövare var med på den första Euoropean Open Championship in Horseback Archery första helgen i september förra året. Googla på EOCHA så kommer du hitta bilder.

Dock, eftersom jag varit med i en lång diskussion på ett tyskt forum där den tyska gruppen Die Steppenreiter håller till, ska ju tilläggas att det på sätt och inte är yabusame när man inte utövar det under de strikt rituella formerna, men det är ju helt fritt att ignorera för oss européer. :)
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Kul, ska absolut titta på de bilderna! Tyskland är ju dessutom närmare än Japan, så det kanske kan bli en studieresa dit så småningom.

Du har helt rätt i att Yabusame är en ren ceremoniell utövning av Kisha, medan Kasagake är övningsformen, men i den mån det är känt överhuvudtaget utanför Japan så är det under namnet Yabusame.
Eftersom Yabusame kräver en Shinto-helgedom för att utövas under korrekta former så lär vi knappast få se detta utanför Japan, men det hindrar oss som sagt inte från att öva med häst och japansk pilbåge!

Så dig veterligen finns det ingen i Sverige som utövar den japanska formen av MA?
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Nej jag känner inte till någon sådan, men kanske någon i de få Kyudo-klubbarna (fast de har du säkert redan kollat?) i landet har någon kännedom.
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Asch, jag ska inte gå in i såna här trådar! Jag blir bara grinig över att jag inte har någon häst att prova på olika saker med...
 
Sv: Beridet bågskytte (mounted archery) 2009

Ska inte göra det här till en privat konversation, men jag har slängt ut lite trådar åt Kyudo-hållet också. Det är ganska självklart egentligen, och hade jag bott kvar i Sthlm hade jag nog utövat Kyudo nu. Tänkte ändå få lite hjälp med val av pilbåge; om de vill hjälpa till är en annan fråga.

Nåväl, vi får se vart det här leder, och om vi kanske ses någonstans i Sverige med häst och båge i framtiden!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp