Bukefalos 28 år!

Leansman

Trådstartare
Har sökt men inte hittat svar på de jag undrar.

Jag är inne på att köpa ett Berisbett men har ingen erfarenhet av de mer än det jag läst på nätet.

Min häst är extremt känslig men kan samtidigt bli stark, han har lätt för att knäppa av i nacken och rycker ibland med huvudet. Har kommit fram till att han gillar mjuka bett. Novabettet är tyvärr för snällt då han blir väldigt stark på det.

Funderar på om ett Berisbett med tungfrihet är något han gillar, antingen ett rakt eller ett kimblewick. Hur starkt är kimblewick om man sätter tygeln i "den snällaste ringen"? Fördelen med de bettet är ju att man kan göra de starkare/svagare. Är rädd att han på det raka med vanliga bettringar blir för stark..

Någon som har erfarenhet av dessa bett? :)

Rider honom nu på ett tredelat baucherbett, tredelat applemouth med parerstänger eller ett peeweebett.
 
Sv: berisbett

Jag har både nathe och beris.

Min häst låter som din och en "dålig" dag är hans nathepelham alldeles för snällt och då byter jag till ett av beris betten, jag har både pelham och jaktstång/kimblewick som är soft med tungfrihet och ett gag som är rakt soft.

Det beris jag använder minst är jaktstången, inte för att det är något fel på det utan för att pelhamet passar oss bäst.

Var bor du ?
 
Sv: berisbett

Verkligen inte lätt de här med bett… Funderar på att beställa ett vanligt rakt med tungfrihet, börja med det för att se om han tycker om den utformningen på bett.

I halmstad bor jag
 
Sv: berisbett

Tänkte bara ifall du bodde nära hade du kunnat låna jaktstången och testat om det fungerat. ..
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
920
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 981
Senast: Dopy
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp