Berner Sennen??

L

LillJay

Jag har funderat på mycket på den rasen, dem jag har träffat har varit stabila och fruktansvärt lugna, knappt sagt ett ljud och dem verkar som en hund som ställer upp för sin ledare..

Så nu undrar jag.. Finns det någon här som har en BS och som kan hjälpa mej lite om rasen nu för tiden.

Har ju läst som en tok, men det mest om ursprung
 
Sv: Berner Sennen??

Jag har ingen, men pappa och pappas släkting hade varsinn när jag växte upp och dom är min absoluta favoritras!!! :love::love:
Mitt intryck av dom är lugna, stabila och kärleksfulla. Lydnaden var väl sisådär, men dessa tränades inte överdrivet aktivt i lydnad.

Om nästa vovve inte blir en till blandis blir det en BS :love:
 
Sv: Berner Sennen??

Vad jag vet är den en ras som är drabbad av väldigt många sjukdomar, bland annat HD/ED, olika tumörer och renal dysplasi (PNP). Rasen brukar befinna sig i den största riskgruppen hos flera försäkringsbolag just pga den höga sjukdomsrisken.

Skulle faktiskt titta på en annan ras då jag tror att det innebär mycket jobb att hitta en frisk hund (det gör det nog alltid, men just inom denna ras så verkr det vara svårt).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 302
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 520
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 285
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp