Bukefalos 28 år!

Berserkur vs Kraftur - Vem ska man betäcka med?

Oðinn

Trådstartare
Någon här ute som känner till Berserkur frá Stykkisholmi och Kraftur frá Bringu och vad dom lämnar ifrån sig för avkommor?
Det är nämligen så att jag vill betäcka mitt sto och har mer eller mindre bestämt mig för dessa två hingstarna. Tyvärr kan jag ju inte ta båda på samma gång så det får bli antingen eller.
Jag hoppas på att det ska ploppa ur en lovande ridhäst, så till min fråga; Vem lämnar ifrån sig mest säkra kort? Lättare sagt än gjort förstår jag ju med men ni får ta mina ord med en smula salt. :)

Vad tror ni? Vem lämnar ifrån sig starkast anlag m.m?
För övrigt så har jag redan suttit och matchat och jämfört exteriört, rideg m.m och jag tror oavsett att det skulle bli en fin liten bebis men eftersom att det är några tusenlappar man lägger på det hela så hade det varit kul om det blev den bebis som man hoppats på. (Kommer vara glad oavsett, men om! ;))

Väntar ivrigt på svar! :p
 
Sv: Berserkur vs Kraftur - Vem ska man betäcka med?

Skulle välja den med bästa lynnet. Beror också lite på stoets lynne.
Är stoet skarp i lynnet så ska det vara en hingst som inte är det.
Skulle också se på hingsthållningen / tar hand o stoet på bästa sätt samt resväg.
Gärna en hingst med andra blodslinjer än stoet.
När det gäller sprattlet på avkomman så spelar det nog ingen större roll när man väljer mellan bra prestationshingstar.
Fölets ridbarhet blir snäppet bättre än stoets med lite tur.
 
Sv: Berserkur vs Kraftur - Vem ska man betäcka med?

Berserkur och Kraftur är på samma ställe (samma hingsthållare). ;) Hade mitt sto där hela förra sommaren (från juni-augusti/sep). Kan varmt rekommendera dom! Kände mig helt trygg som stoägare :)
Om ca 1mån kommer min Berserkur avkomma ut :)
 
Sv: Berserkur vs Kraftur - Vem ska man betäcka med?

Kan du motivera? Hade varit intressant att höra, menar jag :)
 
Sv: Berserkur vs Kraftur - Vem ska man betäcka med?

Vet inte jättemycket om krafturs huvud, men de berrabarnen jag vet (rätt många) är alla rejääält tuffa pjäser.
Mycket gång, men kräver sin man.
Har man ett sto som väger upp så absolut :)
Två toppfina hästar, skulle inte tacka nej till någon. Meeeeeen Berserkur om jag fick välja!
 
Sv: Berserkur vs Kraftur - Vem ska man betäcka med?

För att det brukar bli väldigt trevliga, ridbara och framförallt hållbara hästar.
Har bara träffat väldigt fina hästar efter Kraftur.

Just det är de viktigaste egenskaperna hos en häst jag vill ha.
För min del spelar det ingen roll hur bra hästen är på banan om den inte är skysst i huvudet, man har roligare med en skysst häst.
En häst som inte har ridbarheten är en tråkig häst, framförallt om man vill tävla.
En häst som är hållbar är mkt roligare för både häst och ryttare.
Men visst sen spelar det ju roll vad man har för sto också men eftersom du hade Kraftur som alternativ så antar jag att du tycker att han passar väl ihop med ditt sto.
 
Sv: Berserkur vs Kraftur - Vem ska man betäcka med?

*KL*

Jag måste varit helt snurrig när jag kollade igenom hingstarna.
Jag kollade upp stammen igen på båda (tack till dig som påpekade det) och ser att Berserkur och mitt sto är kusiner (?). Mitt stos farfar är Berserkurs pappa.
Så det var ju bra att jag dubbelkollade men också synd för då går det ju verkligen inte oavsett om man hade tagit Berserkur något år efter.
Men det blir en Kraftur bebis och det hade det blivit oavsett.
Såg på filmen "The last ride" med Kraftur och ja, jag blev väldigt berörd och jag tror att den hästen blir en utmärkt pappa till min nya prins/prinsessa. :)

Ett tips till er som kanske inte sett filmen. Gör det! Han kommer fånga ert hjärta, haha. :)
 
Sv: Berserkur vs Kraftur - Vem ska man betäcka med?

Jag tycker den filmen är lite sorglig. Kraftur verkade trivas så himla bra med sin isländska husse/ägare - och så fick de skiljas åt....:cry:
Men han ser jättefin ut, Kraftur!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp