Bukefalos 28 år!

Beslutet är fattat

Gnist

Trådstartare
Ni som inte vill se bilder av döda älgar: Öppna INTE denna tråd..

Så, nu har jag varnat och öppnar ni ändå, så håll kommentarer om "äckliga" bilder för er själva är ni snälla. Jag vill inte ha denna tråd nedsolkad av en sådan debatt tack!

Det blir en sista tur med husse & lillmatte inom kort och sedan är det dags att lämna över facklan till de yngre förmågorna.

080930-RIX-1.jpg


Detta beslut har tagits då balansen som han aldrig återfick till 100% efter tågkollisionen blivit försämrad den sista tiden och våran bedömning är att han inte har samma chanser att parera utfall från ilskna älgar längre = skaderisken ökar dramatiskt och de riskerna utsätter vi honom inte för, så detta är sista jaktsäsongen och jag hoppas han får avsluta den med ett sjungande ståndskall på älg..

Tro för all del inte att denna balansförsämring hindrar hans jaktlust, för det gör den inte. Han tuffar på timme efter timme i skogen, letandes efter älg att skälla på och han har utan att låta sig stoppas brutit sig fram simmandes över en isbelagd tjärn i dryga 80 meter efter att isen brast när han skulle gena och ändå ville han fortsätta jaga, så viljan finns, orken finns och hade det inte varit för detta med balansen hade han nog jagat även nästa år.

De sista älgarna för gammelman..

gallery_1473_16_59335.jpg


090920-rix-1.jpg


090920-rix-2.jpg


Det är med stort vemod vi tagit detta beslut.. Jakten har varit en så stor och central del i hans liv. Han som lyser upp och blir som ung på nytt när pejlen kommer fram ska nu inte längre få göra det han älskar mer än allt annat. Nu ska han få leva sina sista år som gammelman här i huset, vara valpvakt, gå lite spår, bli otroligt bortklemad (misstänker jag :angel:) osv.

Som tur är vet jag att han kommer att vara nöjd och må bra även med att vara som vilken familjehund som helst och något eftersök lär det nog kanske bli också och långa skogspromenader i koppel där vi båda bara kan njuta av skogens ljud och dofter utan att behöva prestera på topp timme efter timme.

Min vackre gammelman :love:

Rix-projekt-5.jpg


Nästan 3 hela bonusår har vi fått i jakten och det är vi tacksamma för och vi hoppas på att få njuta av hans närvaro ytterligare något/några år :)
 
Sv: Beslutet är fattat

Vad fint skrivet! :D Ser ut som han haft en toppenkarriär och att han får sluta på topp. Gratulerar till en vacker och tydligt bra jakthund. Jag tror också att han kommer trivas hemma som "farbror" till de andra.

:bow:
 
Sv: Beslutet är fattat

Ja, nog har han varit (är) en bra jakthund alltid gammelmannen.. Vi slutade räkna fällda älgar för honom när vi kom till 150 för något år sedan och det har ju blivit några till efter det ;)

Det känns både sorgligt och bra att ha fattat beslutet. Vi vill ju inte riskera att han skadas illa för att han inte kan parera tillräckligt snabbt :crazy: Han är ju mitt hjärtas hund och kommer alltid att vara :love:
 
Sv: Beslutet är fattat

Åååhhh.... Vad ska jag säga? Finns liksom inga ord. Fina gammelhunden!!! Han ÄR redan bortskämd, med ett härligt liv!!! Puss på fina nosen!
 
Sv: Beslutet är fattat

Oj, ja det va en hel del! :D Härligt att få ha träffat så "rätt" med en hund.
Självklart ska man se till säkerheten först, han skulle säkert jaga med hjärtans lust om han bara hade 2 ben också. Men som du säger, han har haft en otrolig karriär, och lever även kvar i valpar, som jag har läst här på buke ;)

Han är verkligen helt otroligt fin, en sån ståtlig kille, åldern sys inte på korten :)
 
Sv: Beslutet är fattat

Mycket vackra ord till en stilig herre. Han är ett mirakel den där. Ge honom en stor kram och en puss på näsan från mig och de mina.
 
Sv: Beslutet är fattat

Vilka underbara jaktäventyr ni haft!

Åh, det känns ju lite extra när man faktiskt haft sina fingrar inborrade i hans mysiga päls och kikat in i de kloka ögonen.
 
Sv: Beslutet är fattat

Vilka fina horn första älgen hade.
Tycker jag aldrig ser tjurar, bara ko/kvigor eller pinntjurar eller hur man nu säger ;)

Funderar faktiskt på att ta jaktlicens. Funderat på det länge, men blir mer och mer sugen. Sen om jag sjkuter är en annan sak, men intressant att lära sig :D
 
Sv: Beslutet är fattat

Här uppe är ju palmata horn det vanligaste och nästan alla tjurar som skjuts har dessa i varierande storlekar :) Cervina horn är vanliga på älgstammen söderut.
 
Sv: Beslutet är fattat

Han är 11 år och har gett oss 10 underbara, händelserika och spännande jaktsäsonger med många upplevelser :love:
 
Sv: Beslutet är fattat

Vilken vacker hund. Han ser verkligen inte ut som 11 år. Tycker ni gör rätt efter det jag läst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Världen är bra liten har jag upptäckt.. Fick i dag en förfrågan om någon av mina hanar saknar en bit av sitt högra öra?? Och eftersom...
Svar
12
· Visningar
1 433
Senast: Tie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 157
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp