Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

G

Galopphopp

Jag har ett Fux (något stickelhårig)sto på ca 166 imkh. Hon är E: Beach Boy- Zeus
U: Pans Kaprifol- Kaliber-Utrillo
15442_201472055770_533285770_3612410_7913424_n.jpg


18651_230319185770_533285770_3737753_5595015_n.jpg


19551_306806420770_533285770_4025381_3693582_n.jpg


Helt ok stam. Har bra Psyke och känslig att rida. Dock något strirrig när hon lämnas ensam i stallet. Bra gång med plus för skritten, bra galopp och trav. Men vill stärka hennes gång något ytterligare. Hon hoppar jätte trevligt och är startade 140. Hon är ganska stor och grovt byggd, något stora äron :grin:. Är mycket nöjd med denna dam.

Hon har tre föl e: Nupilot,Guido,Lambourghini
alla har blivit mycket trevliga hingstar. Hon präglar sina hingstar, med trevligt temprament, hoppförmåga, feminina huvud och färg. Är en mycket god mamma.

Det jag letar efter hos hingsten är:
-Bra gång, förstärka traven
-Hoppförmåga
-Stabilt psyke
-Framåtanda
-Ge mindre avkommor

Avkomman vill jag (ska försöka att)
-Landa runt 160-165 imkh
-Pigg glad och arbetsvillig
-Ha bra gång
-Tycka om att hoppa
-Högrest
-Fin stam
- Smäcker

Förslagen på Hingstar 2010 är
-Magini 695, det jag är lite fundersam på är om psyket mellan beach boy och magini blir för starkt? och om ni tycker det blir för nära släkt?

- Waliant 945 , Har sett mycket trevliga avkommor från denna hingst och gillar hans utseende och temprament, vill gärna höra fler åsikter om honom..?

-Heslegård's Rubin 1143, dressyrhingst med talang, vacker,men funderar på om han blir för stor och grov, vad tror ni?

(Obs inga fler förslag helst, har redan beslutsångest :confused: )
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Vill gärna veta hemsidan till där Magini finns med, den sidan jag har i min hingstbok funkar inte.. ängens stuteri..
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Oj, vad olika hingstar du funderar på.

Om man skulle välja av de tre så hade jag valt Magini alla gånger även om det är litet bakavel, han är dock en Elit hingst. Waliant är på V och Heslegårds Rubin är för mycket dressyr - även om han är fin.

Dock kan nog Magini-Beach Boy bli lite tufft i temperament om man skall tro på alla rykten om sånt. Däremot hade jag inte oroat mig för linjeaveln.
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Är du säker på att alla hingstar du funderar på kommer att vara i avel i år.
Hittills är det bara Walliant som löst licens. Annars håller jag med cirkus, Magini är bästa alternativet.
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

ja hingstarna är olika, jag gillar dom allihop, men måste bestämma mig :)
Rubin har ju hoppförmåga också både själv och i stammen, men inte så mycket som magini så klart. sen står han på hemmaplan vilket överväger lite :D men visst står magini högst på listan...
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Är du säker på att alla hingstar du funderar på kommer att vara i avel i år.
Hittills är det bara Walliant som löst licens. Annars håller jag med cirkus, Magini är bästa alternativet.[/QUOT

Rubin kommer ialla fall vara i avel, magini borde nog vara det också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Är du säker på att alla hingstar du funderar på kommer att vara i avel i år.
Hittills är det bara Walliant som löst licens. Annars håller jag med cirkus, Magini är bästa alternativet.[/QUOT

Rubin kommer ialla fall vara i avel, magini borde nog vara det också.

Det är Walliant som löst licens hittills, inte Magini och Rubin.
Men Rubin har i alla fall stått hos samma hingsthållare som en hingst jag valt tidigare som var sen med licensen.

Får jag fråga varför du inte vill använda någon hingst som stoet redan har avkomma efter?
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Hade jag fått välja fritt hade jag valt en långbent hopphingst med bra trav, som get hyffsat små avkommor. eller en riktig multitalang. Dirco ger ganska litet med mycket hopp, tveksam dock på traven. Corland ger litet mindre, mycket hopp och de avkommor jag har sett har iaf 7-mässig trav. Värt att kolla kan också Cashmir vara, ny treårshingst som är jättefin, även Cohiba som också är nygodkänd fyraåring hoppar super och verkar väldigt stabil i skallen och har dessutom bra trav (betyg 8).
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Det är Walliant som löst licens hittills, inte Magini och Rubin.
Men Rubin har i alla fall stått hos samma hingsthållare som en hingst jag valt tidigare som var sen med licensen.

Får jag fråga varför du inte vill använda någon hingst som stoet redan har avkomma efter?

Ja Rubin står på hemmaplan hos sin ägare ;) Hemmplan för både mig och honom :D Han har/äger bara rubin som är godkänd hingst.

Funderade på Lambo igen, men då mitt andra sto är dräktig med honom och snart ska föla, samt att Ballerina redan har sitt förra föl efter honom tyckte jag det va lite tråkigt att välja honom igen, men visst tanken har slagit mig,
avkomman ser ut att bli ganska stor dock efter lambo och ballerina.
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Hade jag fått välja fritt hade jag valt en långbent hopphingst med bra trav, som get hyffsat små avkommor. eller en riktig multitalang. Dirco ger ganska litet med mycket hopp, tveksam dock på traven. Corland ger litet mindre, mycket hopp och de avkommor jag har sett har iaf 7-mässig trav. Värt att kolla kan också Cashmir vara, ny treårshingst som är jättefin, även Cohiba som också är nygodkänd fyraåring hoppar super och verkar väldigt stabil i skallen och har dessutom bra trav (betyg 8).

Dirco har jag varit inne på länge, men han har inte så bra gång så det blir inte honom nu ialla fall.. detta året blir det någon av dessa tre ;) men ska tänka på dina förslag till nästa år.
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Kan du inte motivera lite mer varför du har de här tre alternativen? De var ngt "överraskande" med tanke på hur du beskriver stoet.

Jag tror det finns ganska många andra hingstar som lämnar både modernare och lättare avkommor än dessa herrar! Jag har sett flera syskon till ditt sto och modernare hingst (lättare typ, längre ben) är verkligen vad jag skulle leta efter!
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Kan du inte motivera lite mer varför du har de här tre alternativen? De var ngt "överraskande" med tanke på hur du beskriver stoet.

Jag tror det finns ganska många andra hingstar som lämnar både modernare och lättare avkommor än dessa herrar! Jag har sett flera syskon till ditt sto och modernare hingst (lättare typ, längre ben) är verkligen vad jag skulle leta efter!

tack för omtanken
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Av de tre så är det enbart Magini som jag skulle kunna tänka mig.
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Av de tre så är det enbart Magini som jag skulle kunna tänka mig.

Tack :laugh: det jag ville veta. Jag gillar honom skarpt. Ska defenitivt fundera på om jag ska använda honom i år, sen kanske det blir försent..
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Jag skulle inte välja någon av dessa hingstarna. Känns föråldrade och ingen stam tillsammans med ditt stos stam, som också vid det här laget ligger på den äldre delen av listan, som jag skulle titta åt om en avkomma till dessa var till salu och det till trots ditt stos fina meriter. Du har ju ett bra sto med egna meriter skulle satsa på en ung hingst t.ex Diarado en ursnygg herre med bra gång och hopp. Vet tyvärr inget om höjden på de avkommorna har har lämnat hittills. Hoppas du tar detta som konstruktiv kritik vill bara få dig att se det ur ett annat perspektiv. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Fast jag håller inte riktigt med - även om Magini är gammal så tilltalar han iaf mig. Han är elit, gått svår hoppning och nedärver också hygglig gång med bra bakben. Hade jag haft ett ungt oprövat sto hade jag inte dragit mig för att använda honom om hon och hennes stam var passande. Fast i just TS fall tycker kanske inte att stammen är jättepassande
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

kl

Jag tror också på Magini. Han har inte ELIT för inte, lämnar multi.

De andra två tilltalar mig inte alls. Vill du ha multitalanger på naturligt så finns ju även Majim G och De la Gardie, den sistnämnde kanske dock lämnar lite för stor och grov samt stammen passar inte superbra med ditt stos stam.
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Jag skulle inte välja någon av dessa hingstarna. Känns föråldrade och ingen stam tillsammans med ditt stos stam, som också vid det här laget ligger på den äldre delen av listan, som jag skulle titta åt om en avkomma till dessa var till salu och det till trots ditt stos fina meriter. Du har ju ett bra sto med egna meriter skulle satsa på en ung hingst t.ex Diarado en ursnygg herre med bra gång och hopp. Vet tyvärr inget om höjden på de avkommorna har har lämnat hittills. Hoppas du tar detta som konstruktiv kritik vill bara få dig att se det ur ett annat perspektiv. :)

Tack ska kolla honom :D
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

kl

Jag tror också på Magini. Han har inte ELIT för inte, lämnar multi.

De andra två tilltalar mig inte alls. Vill du ha multitalanger på naturligt så finns ju även Majim G och De la Gardie, den sistnämnde kanske dock lämnar lite för stor och grov samt stammen passar inte superbra med ditt stos stam.

Har kikat lite på Majim också.. men jag vet inte han är ju ganska stor, vet du vad hans avkommer ligger på? Ja De La Gardie är tyvär också för stor.. hade ju varit perfekt om jag itne skulle behållt avkomman till mig själv :cry: men som jag nämnt vill ajg inte för stor avkomma just därför jag bara är 156 själv och väger 45 kg.. ni kanske förstår ;):D
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 057
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 931
Senast: moonstruck
·
Avel Jag har ett ridponnysto jag vill betäcka till våren, men vill ha lite input på vad jag ska lägga på. Stoet är 140 cm e Power Boy –...
Svar
0
· Visningar
950
Senast: Skugga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp