Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Jag skulle inte välja någon av dessa hingstarna. Känns föråldrade och ingen stam tillsammans med ditt stos stam, som också vid det här laget ligger på den äldre delen av listan, som jag skulle titta åt om en avkomma till dessa var till salu och det till trots ditt stos fina meriter. Du har ju ett bra sto med egna meriter skulle satsa på en ung hingst t.ex Diarado en ursnygg herre med bra gång och hopp. Vet tyvärr inget om höjden på de avkommorna har har lämnat hittills. Hoppas du tar detta som konstruktiv kritik vill bara få dig att se det ur ett annat perspektiv. :)

Han va fin men oj han va stor med :crazy:
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Det är ju jätte svårt det här men nu måste jag snart bestämma mig.. vill ha ganska tidigt föl. Har ju funderat mycket på Dirco innan..
tanken finns ju fortfarande kvar.. men ska nog kolla Magini först.. sen kanske han inte blir aktuell med tanke på hans ålder..
Men är det någon som får Maginis hemsida till att fungera !?? tacksam..:idea:

Vad tror ni om Dircos gång, den är ju inte super...
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Är på intet sätt ngt proffs vad gäller avel men måste säga att jag sett ett antal trevliga Feliciano - Beach Boy. Visst, Feliciano är också äldre men han är E, ger enl BLUP mindre avkommor. Och som (jag dessutom sett ett antal)kan hoppa och gillar uppgiften. Traven verkar inte vara så hott men jag tror iallafall att den kombinationen är lite mer gångbar än de andra du valt, eller vad säger proffsen?
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Är på intet sätt ngt proffs vad gäller avel men måste säga att jag sett ett antal trevliga Feliciano - Beach Boy. Visst, Feliciano är också äldre men han är E, ger enl BLUP mindre avkommor. Och som (jag dessutom sett ett antal)kan hoppa och gillar uppgiften. Traven verkar inte vara så hott men jag tror iallafall att den kombinationen är lite mer gångbar än de andra du valt, eller vad säger proffsen?

Det är väl mest hennes trav jag vill stärka, hans trav som du säger är inte topp, dessutom är han väl ganska grov med? Snygg är han iofs..
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Tillhör absolut inte avelsproffsen jag heller, men det första som slog mig när jag läste dina hingstval var hur olika hingstar du tittat på......
Det andra som slog mig var kombon med din häst stam, lite omodernt, svårt att sälja....
Vet att du inte ville ha andra hingstförslag, men jag kan inte hålla mig! Det finns ju en hel underbar värld med hingstar därute! :love:
Så mina spontanförslag blir Cardentosonen Algot 1182 (kanske kan bli lite skarpt med BB) eller King Louie 1171, inte lika långbent som Algot men ganska ädel.
2 små naggande goda herrar......
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Tillhör absolut inte avelsproffsen jag heller, men det första som slog mig när jag läste dina hingstval var hur olika hingstar du tittat på......
Det andra som slog mig var kombon med din häst stam, lite omodernt, svårt att sälja....
Vet att du inte ville ha andra hingstförslag, men jag kan inte hålla mig! Det finns ju en hel underbar värld med hingstar därute! :love:
Så mina spontanförslag blir Cardentosonen Algot 1182 (kanske kan bli lite skarpt med BB) eller King Louie 1171, inte lika långbent som Algot men ganska ädel.
2 små naggande goda herrar......

Han har också varit på min lista ;) :D hehe tror inte det blir för starkt..
vet inte varför jag avslog mig honom.. men som sagt så har jag beslutsångest och några halkade nog bara bort...
Men jag har bestämt att inte använda rubin till mitt sto ialla fall, även om han står här hemma så tror jag kombinationen blir för stor för mig..
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Tillhör absolut inte avelsproffsen jag heller, men det första som slog mig när jag läste dina hingstval var hur olika hingstar du tittat på......
Det andra som slog mig var kombon med din häst stam, lite omodernt, svårt att sälja....
Vet att du inte ville ha andra hingstförslag, men jag kan inte hålla mig! Det finns ju en hel underbar värld med hingstar därute! :love:
Så mina spontanförslag blir Cardentosonen Algot 1182 (kanske kan bli lite skarpt med BB) eller King Louie 1171, inte lika långbent som Algot men ganska ädel.
2 små naggande goda herrar......

vet du vilket station han kommer finnas på?
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Tyvärr vet jag inte station, men det går ju att ringa ägaren och fråga.
En annan liten goding är Starkko 1200, nu ska jag inte komma med fler förslag, jag lovar......;)
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Tyvärr vet jag inte station, men det går ju att ringa ägaren och fråga.
En annan liten goding är Starkko 1200, nu ska jag inte komma med fler förslag, jag lovar......;)

Hahaha :D jo får kolla med ägen då :p
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Någon som hittat hemsidan till Magini?

Det står mellan dessa nu,
-Magini
-Dirco
-Algot

Har valt bort Rubin och Waliant nu, det blir nog ingen bra kombination för en avkomma till mig, men dessa hingstar är fortfarande favoriter hos mig.
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Maginis hemsida är avstängd och det hänvisas till ett telefon nummer. Sök på "ängens stuteri" så hittar du.
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Kanske OT/Kanske inte :D

Har ett sto efter Majim G som både hoppar och rör sig bra. Hon är ca 165 och förhoppningsvis färdigväxt. Mamman var dock liten, 162 cm. Majim själv är ju stor men han har -1,2cm i blup på mankhöjden så han verkar ju inte ha lämnat jättestort.

Eftersom du skrev att du inte var intresserad av nya hingstförslag så kanske detta var lite OT men svarade ändå eftersom frågan dök upp i tråden, hoppas att det var ok.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Tillägger:

Dirco skulle gå bort om jag fick välja. P.g.a. gångarterna/traven.

Algot hade jag funnit intressant. Jag vet själv inte mkt om hingsten men gångarterna är bedömda med 8or och har utvecklats i rätt riktning om man ska tro på bedömningssiffrorna. (Bättre som fyraåring än som treåring) Bra hopp också och intressant stam.

Magini är kanske en "passa-på-hingst" där man förmodligen inte får så många chanser till. En elithingst är ju aldrig fel men där måste du ju bedöma ang. temperament och typ samt om stammen blir tillräckligt intressant på avkomman. Men där spelar ju också roll ifall du måste ha möjlighet att sälja avkomman. Ska man behålla själv kan man ju se enbart till vad man själv tycker är intressant.

Lycka till!
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Tillägger:

Dirco skulle gå bort om jag fick välja. P.g.a. gångarterna/traven.

Algot hade jag funnit intressant. Jag vet själv inte mkt om hingsten men gångarterna är bedömda med 8or och har utvecklats i rätt riktning om man ska tro på bedömningssiffrorna. (Bättre som fyraåring än som treåring) Bra hopp också och intressant stam.

Magini är kanske en "passa-på-hingst" där man förmodligen inte får så många chanser till. En elithingst är ju aldrig fel men där måste du ju bedöma ang. temperament och typ samt om stammen blir tillräckligt intressant på avkomman. Men där spelar ju också roll ifall du måste ha möjlighet att sälja avkomman. Ska man behålla själv kan man ju se enbart till vad man själv tycker är intressant.


Lycka till!


Ja Dirco har itne den bästa gången, men itne dålig heller. traven är lite kort men jag tror Ballerina kan väga upp den biten, då hon har stor och bra gång. men visst ville jag egentligen stärka den ytterligare.

Algot tror jag också på, som du säger helt ok gång och blir bättre.Typen är väl sådär enligt min smak men ändå helt okej.

Magini som du säger är jag också sugen på nu eftersom han snart kanske itne kan gå i avel mer.. han är ju inte elit för intet..
sant att tempramentet har jag backat på lite.. men å andra sidan har
Ballerina ett fint temprament och jag vet inte, man kan ju ha otur men också akn det slå över och bli toppen..
jag ska ju behålla avkomma själv är det tänkt, ialla fall säkert om det blir ett sto.. men visst man måste ju tänka frammåt.. personligen tror jag inte det blir svvårsålt med tanke på stammen.. men det beror ju på hur tempramentet blir..
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Jag skulle kanske titta en gång till på King Louie om jag vore du - det är en liten, lite ädlare hingst, som verkar ha visat gott temperament på tävlingsbanorna.
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Ja, jag TROR att jag hade valt Magini utav dessa tre ifall jag var du. Du har egentligen själv motiverat varför. Om stoet har bra temperament så kan man hoppas att detta präglar avkomman mer än vad hingstlinjen gör men säker kan man ju aldrig vara. Å andra sidan är det ju det som är lite grejen med avel, man vet ju aldrig :D Ang. stammen så skulle jag inte dra mig för att köpa en häst med gammal stam om det var en gammal BRA stam. En elithingst är ju faktiskt bra. Om man som köpare är intresserad beror ju också på individen. Ser jag en fin häst så bryr jag mig inte särskilt mkt om stammen. (Om det inte är ett avelssto förstås) Dessutom är ju inte tanken att sälja över huvud taget så förhoppningsvis behöver du inte bry dig om försäljningsmarknaden.

Det är vad jag tycker när det gäller de tre hingstar du nämnt senast men glöm inte att det finns fler att kika på med bra både gång och hopp. Jag kan nämna flera men låter bli tillsvidare eftersom du redan har beslutsångest :D

Mvh Jate Volim
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Hej!
Jag är ägare till Pans Kaprifol, mamman till din häst. Vi har tagit 5 föl på henne och har rätt bra koll på hur hon nedärver sig. Vi avlar bara gångartshästar men alla "Folans" avkommor älskar att hoppa. Du kan gå in på vår hemsida så kan du se Kaprifol och hennes avkommor. Kontakta gärna mig om du vill veta mer.
MVH
Anna-Lena
www.stallavena.se
 
Sv: Beslutsångest ! Vilken kombination tror ni på?

Hej!
Jag är ägare till Pans Kaprifol, mamman till din häst. Vi har tagit 5 föl på henne och har rätt bra koll på hur hon nedärver sig. Vi avlar bara gångartshästar men alla "Folans" avkommor älskar att hoppa. Du kan gå in på vår hemsida så kan du se Kaprifol och hennes avkommor. Kontakta gärna mig om du vill veta mer.
MVH
Anna-Lena
www.stallavena.se

Hej!! Vad roligt att du hittade hit till oss :)
Du får gärna gå in på vår hemsia också men just nu är den under uppdatering och nere. Men adressen är www.kraxhultsgard.se
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 045
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 930
Senast: moonstruck
·
Avel Jag har ett ridponnysto jag vill betäcka till våren, men vill ha lite input på vad jag ska lägga på. Stoet är 140 cm e Power Boy –...
Svar
0
· Visningar
950
Senast: Skugga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp