Bukefalos 28 år!

Beslutsångest. :'/

M

Midnightwalker

Beslutsångest :cry:

Har en häst sen två år tillbaka, när jag köpte honom var han helt "dassig" orättvist behandlad och nu är han kanon fin kille, han är något jag aldrig skulle önskat bort, jag älskar honom så j*vla mycket att jag skulle kunna offra mitt egna liv för denna hästen. Men nu är det så att mina betyg i skolan försämras, jag känner mer tvång att åka ut till stallet än "åh, nu ska jag till stallet och mysa med hästen"-som förut! Det mesta står han bara pga. tidsbrist och press pga. skolan. Den stora anledningen till att jag inte har så mycket tid är pga. resvägen (åker kollektivt) det tar 1½ timme dit (direkt från skolan) och 1 timme hem. Jag slutar halv fem i skolan och börjar klockan 8. Jag har minst 3 prov i veckan och jag är så otroligt icke stresstålig. Missuppfatta mig rätt, tro inte att jag inte visste att jag skulle få motgångar med häst, det var ett genomtänkt köp av att skaffa häst, han blev tex. skadad (benfraktur bägge bak) och stod hela förra året, jag var i stallet minst 4-5 timmar per dag långt ut på kvällarna för å pyssla och träna Horsemanship med honom eftersom han inte kunde ridas. Nu har jag knappt tiden att rykta honom, jag åker dit, mockar fixar maten och drar, stresspluggar på bussen, åker hem duschar och går i princip och lägger mig. Jag avskyr själv folk som bara åker t stallet, fixar och drar! Jag har fått magkattarr av all stress och jag hinner knappt äta om dagarna, och eftersom min häst varit så orättvist behandlad förut vill jag inte lämna bort honom, dels för att han varit i 6 olika hem förrut och att jag själv haft ren jävla otur i stall där dom slagit honom när han var som dåligast så vill jag inte att han flyttas överhuvudtaget. Snälla ni vänliga hästmänniskor, det jag vill med detta inlägg är inte att skriva av mig, gnälla över motgångar, det jag vill är att om några har förslag, några som har det likadant? Jag vet att det som tär mest är resvägen till och från stallet, stallägaren hjälper mig ofta med mockning, jag missunnar min häst något otroligt, han älskar att bli riden och han älskar att bli ompysslad.. Jag har haft medryttare förut, men jag har svårt att känna tillit till folk som tar hand om honom för jag vet hur dumma och elaka och OÄRLIGA många folk är, inte minst dom min häst har råkat ut för. Jag älskar verkligen denna hästen, och jag vet att fler har sådana relationer till sina djur, och ni ska ha ett stort tack för det! Djuren väljer inte sina hem, det är vi som väljer dem! Tänk så innan ni skaffar häst.. Ska jag göra av med min häst blir det avlivning, för hans egna bästa, han har gått igenom så mycket att det skulle ta tid och evighet att skriva detta här... Min mamma sa alltid till mig "du kommer få det jobbigt i gymnasiumet" men detta var ju min dröm och jag skulle ju sköta allt, det ena med det tredje.. Hur blev det? Vem är det som missunnas? Både jag och min häst. :( Detta känns inte rättvist.. Jag visste från början att jag inte kunde shoppa, festa, umgås med kompisar, men när jag såg honom blev jag knäsvag nu går det mig på nerverna. Jag ändrade mitt liv från att få det jag pekade på till att betala en häst själv, det har jag lärt mig mycket av och det är nyttigt, därför har jag svårt att förstå föräldrar som betalar häst, skjutsar ut varenda dag till stallet och till och med föräldrarna åker ut själva och mockar osv. medans sin dotter/son (ägare till hästen) ligger bakfull som 16 åring där hemma, är detta okej?:confused:

Någon som har något att kommentera, förslag, har du det såhär? Skriv gärna.:confused:
Vänliga hälsningar Sandra med hästen Marisco
 
Sv: Beslutsångest. :'/

Jag tycker att du ska försöka hitta en medryttare till hästen ändå... är han inte värd det? Även om deu har svårt att lita på folk måste du försöka. Och visst det kan vara svårt att hitta en bra medryttare. Jag själv är medryttare, fast han e praktiskt taget min egen nu eftersom hans ägare är gravid. :D
Jag rider honom 4-5 dagar i veckan och tar hand om mockning, fodring och allt annat. Jag har hört en hel del som inte sköter det här med att vara medryttare. Jag tycker du ska fråga runt, du kanske kan fråga någon ridskolelärare om de har någon elev som går att lita på? Jag själv fick höra om hästen genom en kompis.
Men om jag vore du skulle jag leta efter en medryttare igen, om alternativet är att antingen avliva honom eller att skaffa en medryttare, jag tycker inte att det är ett svårt val. Om du älskar honom vill du nog at han mår bra och inte går i hagen hela dagen?
Du kanske kan rida han någon gång på helgerna? Lycka till!
 
Sv: Beslutsångest. :'/

Tack för ditt svar.

Jag letade medryttare i ett år till honom när jag skaffat honom, ändå fick jag inte tag på den rätte, hon misskötte sig. Nu har jag annonserat ända sedan i höstas, och jag får bara oseriösa svar från 13 åringar som frågar om han är snäll att sadla typ. Jag blir så trött på det. Jo visst, det är i sig inget svårt val, absolut inte, men tänk om man har en "bra" medryttare som faktist inte är så ärlig som hon säger och min häst far illa för det. Min kompis hade medryttare, en som jag själv ville ha, det visade sig att det enda hon gjorde var att galoppera sönder hästen att hon blev halt. Det är helt galet, varför ska man syssla med djur om man ändå inte sätter deras välmående i fokus? Förstår det inte.

Jag har haft ute en tjej som är 16 år gammal, jag själv ska bli 18 och jag har sagt att jag inte vill ha ryttare som är yngre än mig.. men, hon är jätte lugn, men jag vet inte hur pass orädd hon är, min häst är väääääldigt speciell, liksom många andra, men han är så svår ibland att när man inte känner honom så blir allt kaos, han är väldigt svår i vissa situationer och det är så dom tröttnar, hur mkt jag än säger det så nickar dom bara och säger "det är inga problem" borde jag ge henne en chans? Hon har aldrig haft medryttarhäst förut, eller borde jag ta ut äldre personer? Jag har testat med både och förut men utan något vidare resultat som skiljer sig.. Vet inte vad det är med mig, jag är nog över-beskyddande.. :confused:
 
Sv: Beslutsångest. :'/

...............................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beslutsångest. :'/

Jag förstår att det måste vara jättesvårt att hitta en bra medryttare... om jag var du skulle jag nog åka med medryttaren dit de första gångerna för att de hur det går. Har du ingen i stallet som kan hålla koll på henne när du inte är där?? Bara du kan avgöra om du vill chansa eller inte. Det är svårt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 409
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 098
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 770
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp