Bukefalos 28 år!

Best of 2014

Fiorano

Trådstartare
Dags att summera dressyråret och hur gör man det bättre än med en Buketråd:p.

*Bästa tävlingsresultatet?
*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?
*Bästa minnet?
*Bästa träningstipset?
*Bästa nya prylen?
*Och till sist, din favoritbild från året (en per häst)?
 
Jag tar väl och börjar! :o
Hästen köpte jag i september 2013, och då var han aldrig tävlad innan. Så vi har börjat lite smått i bebisklasser för att känna lite på atmosfären :D

*Bästa tävlingsresultatet?
70,833% i en LB:2. Ritten kändes bra och stadig, men absolut inte som en ritt över 70%. Men vi var mycket nöjda och glada när protokollet kom!

*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?
Vår sista start nu innan vinteruppehållet. En LB:3 där jag fick en såååå bra känsla. Domaren var lite tråkig och gillade oss inte riktigt, och det blev bara 63%. Lite tråkigt, men vad ska man göra. Jag har en PRE, och de är lite annorlunda i sitt rörelsemönster gentemot halvbloden. Antingen så gillar domaren det, eller så gillar dem det inte, så det är bara att bita ihop och komma ihåg känslan istället! :)

*Bästa minnet?
Vår första start någonsin. Pållen tycker att allt är lite lattjolajbans, framförallt när han är på utflykt :angel: Sprattlar gärna med benen åt alla håll och kanter, kastar sig lite hit och lite dit. Så inför tävlingsdebuten var det inte frågan om vilken % vi skulle få, utan om vi skulle kunna ta oss runt över huvud taget. Pållen är tydligen född till tävlingshäst. Vi lastar ut, och han är lugn som en filbunke hela dagen. Går in i totalt "tävlingsläge" och är helt fokuserad på sin nya uppgift. Vi drar till med 66, nästan 67%, i första starten och jag gråter glädjetårar på vägen ut från banan!
Hela året har han sedan uppfört sig helt exemplariskt på tävling! Aldrig går han så bra som han gör på en framridning, och aldrig tar han i, kämpar eller har öronen så spetsade som på banan. När han är badad och transporten är framrullad, då vet han vad som är på G och han verkligen njuter av det!

*Bästa träningstipset?
Hmm, nja, det har jag väl egentligen inget. Det enda vi har jobbat med i mer eller mindre ett år är hans galoppkvalité. Mycket öppnor för att få med den där bakdelen, och sedan fatta galopp ur det. Mycket fattningar, mycket klättring. Skritt-galopp-skritt. Just "förbättra galoppen"-övningar är det enda som finns i mitt huvud mer eller mindre just nu.

*Bästa nya prylen?
Det får nog bli transporten! Det inhandlades en sprillans ny trailer i våras, och utan den hade det inte blivit så mycket till tävlingsår.

*Och till sist, din favoritbild från året

 
Dags att summera dressyråret och hur gör man det bättre än med en Buketråd:p.

*Bästa tävlingsresultatet?
*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?
*Bästa minnet?
*Bästa träningstipset?
*Bästa nya prylen?
*Och till sist, din favoritbild från året (en per häst)?

Nja, jag kan nog inte skryta med några direkta tävlingsresultat men definitivt bästa minnet!

Mitt livs första tävlingsstart på mitt livs första egna häst efter ha längtat efter den stunden i 40 år!
 
*Bästa tävlingsresultatet?
Hm.. gjorde fyra dressyrstarter och bästa resultatet var väl runt 63% i LC.
*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?
Första starten på pay and ride. Andra gången i mitt liv som jag red innan för dressyrstaket, och jag var så inni helvetes nervös att jag höll på att avlida. Alla andra såg så världsvana ut och där kom jag och kämpade med att ens kunna sitta i dressyrsadeln. Men hästen levererade, bästa känslan hittills. Jag satt kvar och vi fick årets enda 8 på en galoppvolt där jag tappade stigbygeln.
*Bästa minnet?
Ur just tävlingssammanhang står det jämt mellan två lagtävlingar. Ena tävlingen kom laget tvåa, jag var lagledare och min stallkamrat som jag tjatat med i laget fick sin första rosett på väldigt länge. Hon (50+) kämpar och kämpar med sin häst men hamnar alltid typ första utanför placering. När vi väl åkt hem och klev ut på stallplan hade hon fortfarande ett öra-till-öra-leende.
Andra tävlingen var tävlingen efter, den gick inte alls bra men sen fick jag som lagledare en "tack-för-peppen"-present från de som varit med, en jättepåse med godis och chips. Och vi skålade i champagneglas på parkeringen, bara för att vi haft så kul. Länge sedan jag kände sådan glädje av att bara vara med, där resultaten inte spelar roll.
*Bästa träningstipset?
Oj.. Mitt tips till mig själv är att sätta framåtbjudningen redan i skritten på lång tygel. Det får jag igen under resten av passet.
*Bästa nya prylen?
Det är ju min dressyrsadel, köpt i februari i år. Har gjort underverk med min hoppsadel-skadade sits!
*Och till sist, din favoritbild från året?
img_5830ff_53ab5454ddf2b31e8e5a7fcf.jpg

Inte en hoppbild, och inte ens jag som rider. Det är mamma och hästen som är på pay and jump. Men alltså jag blir på riktigt helt kär i min häst på den här bilden!
 
*Bästa tävlingsresultatet?
Vi har tillsammans startat 19 tillfällen, fyra LA:3 där 68,28% var bästa resultat, tretton MsvC med personbästa 66,44% i årets sista start. Sedan debuterade vi MsvB:2 med blygsamma resultat.

*Bästa tävlingsritten?
Bästa ritten var helt klart årets sista start i MsvC:2 där vi red ihop personbästa 66,44% trots att båda travökningarna sprack! Jojje var såå framme för skänkeln och jag trodde visst att jag behövde mata på som vanligt... ;)

*Bästa minnet?
Bästa minnet är nog känslan av hur piruettgalopp känns: väldigt lite! Trodde att det skulle kännas mycket mer kraftfullt. Det var en riktig aha-upplevelse. Tidigare har jag ridit som tusan och naturligtvis stört honom massor, nu kunde jag bara sitta och understödja lite lätt.


*Bästa Träningstipset?
Rid övergångar inom gångarter och var inte rädd för misstag. "You gotta learn sometime!" Har fått mycket inspiration från några filmer på nätet som visar en tjej som tränar för Charlotte Dujardin. Samt mina tränare förstås.

*Bästa nya prylen?
Bästa nya pryl får bli mina nya stövlar. Helt vanliga billiga Arezzo från Hööks som hjälpt mig att komma närmare hästen med skänkeln.

*Min favoritbild från året.
Har tagit väldigt få bilder så jag hoppar över det.

God Jul önskar Monika och Jojje
 
*Bästa tävlingsresultatet?
71,46 % i LA:4 med Z i somras på Gripen. Det får nog räknas som bäst, för det kändes också som en bättre ritt än 65,96 i MsvC:1. Med Fanta var det nog dryga 60 % i MsvB från Juni som var bäst och med Mowitz 66,71 i LA:1.

*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?

Ritten i LA:4 på Gripen i somras var magisk. Det var lätt och han var helt med mig. Samtidigt var jag väldigt nöjd med Z vår första MsvC:1 i våras då vi sladdade in på drygt 63 %. Fanta var sitt absolut bästa på andra Allsvenska div 1-omgången där hon var riktigt på G och nöjd med sig själv.
DSC_0572.JPG

Mowitz bästa var nog första LA:3-starten. Det var så överraskande att han skulle leverera på 64 drygt. En tredjeplacering räckte det till och 8 på korrektheten. Det var kul!

*Bästa minnet?

Det har varit mycket bra i år. Men kanske när jag helt plötsligt förstod hur jag skulle rida byten. Det var en knut mentalt i ett halvår, sen vaknade jag en morgon och visste hur det skulle kännas i kroppen. Det sjuka var att det funkade.

*Bästa träningstipset?

Visualisera övningar även mentalt, och planera träningarna mentalt. Vad vill jag uppnå idag, vilken känsla, vilken övning ska jag klara t.ex.

*Bästa nya prylen?

Kavajen och hjälmen köptes in i december förra året så de kanske inte räknas? I s f måste det nog bli hårfixet som jag köpte på hööks. Passar mitt spretiga hår bra. Det var nära att jag kunde skriva "min nya häst" här men hon gick inte igenom vet-besiktningen så det blev inte så.

*Och till sist, din favoritbild från året (en per häst)?
Fanta:
DSC_0553.JPG


Zalmiac (fotat på det stället där jag ev kommer ha hästen):
DSC_1382.jpg


Mowitz har jag inte mkt publicerat på men han ser nöjd ut på den här:

http://instagram.com/p/uVEK6IjJlk/


 
Får ju svara själv också:p

*Bästa tävlingsresultatet? Vi har två vinster i år, men poängen var så usla i LA4 så det måste vara årets första start, en LB2 på 67%
*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)? Den måste nog faktiskt Bello stå för. Efter att ha kämpat och slitit i månader med honom lyckades jag i juli rida ett helt avslappnat LB.program där han var med mig så himla fint. Sjukt stolt över mig själv att jag fick honom dit!
*Bästa minnet? Eftersom årets tävlingssäsong för mig har präglats av otrolig prestationsångest är bästa minnet efter första starten i MsvC1 där jag red ut från banan och var NÖJD!
*Bästa träningstipset? Våga backa bandet och gå tillbaka till grunderna.
*Bästa nya prylen? Min nya sadel!
*Och till sist, din favoritbild från året (en per häst)?

Barb
1932447_10203900011772589_7947333752297457948_n.jpg


Jun
1012390_10204015601222253_259289710277601230_n.jpg


Bello
10258846_10202946315850787_641155723079793505_n.jpg
 
*Bästa tävlingsresultatet
67,68% i LC på hemmaplan i juni, vilket gav en andraplacering (min å hästens första placering tsm!). Bästa resultat i LB var 64,83% på en klubbtävling i oktober.

*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?
Bästa känslan var från en tävling i september, och då syftar jag mest på framridningen. Pålle kändes såå himla fin och trevlig på framridningen, framåt och glad! :D Tyvärr lyckades jag inte riktigt förvalta det på tävlingsbanan, han var framåt men jag orkade inte rida ihop honom - ffa i galoppen. Det var en tittig tävlingsplats dessutom, men pålle va inte så stirrig (och seg) som han brukar vara. Han kändes glad och nyfiken. :) Och FRAMÅT! När han blir spänd så blir han ofta seg och svår att påverka, så det var ett steg i rätt riktning! Det blev 58-59% på ritterna, och då hade jag en del missar i galoppdelarna så jag va väldigt nöjd.
(Bästa tävlingsritten var snarare den i LC, han var ganska stadig och helt ok framför hjälperna. Han segande inte ihop helt på banan, utan jag hade lite att spela på. Vi hade några få missar men överlag gjorde vi ett bra intryck.)

*Bästa minnet?
Det var nog när vi tog en andraplacering, jag blev så himla glad och stolt! Kunde inte riktigt tro det va sant :p Har kämpat länge med att få denna häst (med mig på ryggen) att funka på tävling så det va kul att nån gång få till en hyfsat bra ritt. Kul att få göra det på hemmaplan oxå! Det bästa va ju ärevarvet å det tyckte nog hästen med för han bjöd till och showade lite :love:

*Bästa träningstipset?
- Glöm aldrig grunderna! Back to basics-träningar är så otroligt givande!
- En sak i taget. Jag är en sådan som har svårt ibland att koncentrera mig på flera saker samtidigt, därför har jag börjat med att ha olika fokus på ridpassen - med målet att jag ska få alla bitar en aning mer på plats. ;)
- Skrittarbete guld värt! Senaste tiden har det blivit mycket skrittarbete pga hård ridbana, vilket gett både mig å hästen så otroligt mycket! Skänkelvikning, öppnor och slutor i alla möjliga konstelationer. Gymnastiserande!
- Glöm inte bort att träna dig själv för att bli en bättre ryttare!!

*Bästa nya prylen?
Mitt dressyrträns!


*Och till sist, din favoritbild från året (en per häst)?

Vår första placering tillsammans!
 
Senast ändrad:
*Bästa tävlingsresultatet?
Lilla häst: gjorde inte så många starter i dressyrdressyr, bäst var 65,6% i LA4 + gjorde sina kval, 2 ggr över 62% i MsvB4. I fälttävlansdressyr (~LA) var bästa 72,6%.
Stora häst: gjorde inte heller så många starter. 63 nånting i MsvC var bästa resultatet.
Röda häst: en vinst i LA:3 på 67%, plac i LA:4 på 66%

*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?
Faktiskt är det nog samma som bästa resultat för respektive häst. Därmed inte sagt att kvaliteten på ritten och poängen hade rätt inbördes förhållande i alla fallen :devil:

*Bästa minnet?
Att hänga med kära Kamel på tävling på hans första start för året, som han älskar att få komma ut och få uppmärksamhet :love:

*Bästa träningstipset?
Jag brukar alltid tycka att det senaste träningstipset är det bästa!

*Bästa nya prylen?
Öhhhhh :confused: ... jag har nog inte köpt en enda pryl i år! Så det måste bli något av hederspriserna... typ höpåsar i festlig färg ;)

*Och till sist, din favoritbild från året (en per häst)?
DSC02329_redigerad-1.jpg
DSC03389_redigerad-1.jpg

BOY1.jpg
 
*Bästa tävlingsresultatet?
Jag lyckade ju lura alla och vinna en LA:1 i år på 66% men min andra placering i LA:3 på 69% var ju bättre procentmässigt.

*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?
När vi kom 2:a i LA:3. Den ritten var så bra fast vi hade en miss. Kunde inte gjort det bättre.

*Bästa minnet? Vår vinst. Trodde aldrig det skulle hända och som vi kämpat med formen till i år och helt plötsligt föll allt på plats. 4 placeringar i år och 2 starter precis utanför.

*Bästa träningstipset? Fuska aldrig med lösgjordheten. Det kommer komma i kapp dig. Hitta ett system där du känner dig trygg så din häst också känner sig trygg. Om det så är det tyska, holländska, skånska, etiopiska eller vad fan det nu är :D

*Bästa nya prylen? Mina softshellbyxor från Pikeur. Kommer väl till pass nu i kylan.

*Och till sist, din favoritbild från året (en per häst)?
Den lipande hästen :D
 
*Bästa tävlingsresultatet?
En fälttävlansdressyr på 71.2% (LA)

*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?
Jo det var samma, har knappt gjort några starter så inte så många att välja på.

*Bästa minnet?
Den 19 feb då ljusgrå blev friskförklarad efter en ganska dyster prognos

*Bästa träningstipset?
Fuska inte med halvhalterna för det kommer alltid i kapp dig.

*Bästa nya prylen?
Nya och nya men bytte ut min Amerigo CC dressyr mot en Classic

*Och till sist, din favoritbild från året (en per häst)?

Har bara en dressyrbild så det får ju bli den.

10361567_10152632428376797_1233544095074435819_n.jpg


Och så en på lilla mörka grå som är 4 år, dock inga dressyrstarter än.

10250165_10152437906856797_4638754445236049559_n.jpg
 
Senast ändrad:

*Bästa tävlingsresultatet?

Tvåa på 65.8% i msvB4
*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?
Nästsista starten för året. 67% i en msvB4 men första utanför plac. Hon var jättefin där.:)
*Bästa minnet?
Fyra på 65.4% i en msvB5 på Eriksbergs sommardressyr
*Bästa träningstipset?
Grunderna och underskatta inte skrittjobb
*Bästa nya prylen?
Mina bruna deNirostövlar
*Och till sist, din favoritbild från året (en per häst)
10455424_10204002937743650_313884386584510320_n.jpg

 
*Bästa tävlingsresultatet?
3-års då det är det enda min kille gjort. Klass 1 både gång och hoppning.
*Bästa minnet?
När jag hämtade honom efter sommarbetet och han kom direkt samt gick självlastat in och ut i släpet.
*Bästa nya prylen?
Vår nya sadel. En crown Jessica :love:
*Och till sist, din favoritbild från året (en per häst)?
DSC_0016.jpg

(han står och tittar på mig på läktaren ;) )
Fick kapa 2 frågor då de inte riktigt passade oss än :)
 
*Bästa tävlingsresultatet?
Får väl blir 2a-platsen i MsvC:2 på 65,55%, den gav mest poäng i alla fall ;)
*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?
En LA:4 där vi fick 70,24% (högsta procenten för året), där stämde allting!
*Bästa minnet?
Måste nog vara när vi åkte till stranden med hästarna i slutet på sommaren.
*Bästa träningstipset?
Övergångar! Och att använda övergångarna som verktyg och göra dem ofta (var 5e steg t.ex.) även om själva övergången inte blir perfekt.
*Bästa nya prylen?
Eeehm... Nya stövlarna jag köpte på EuroHorse kanske?
*Och till sist, din favoritbild från året (en per häst)?

Bruce får nog bli en av de uppställda bilderna från meetinget i Lilla Edet
DSC05958r_zpsd8cd7b98.jpg


Athena hade jag bara halva året och vi var inte ute på så mycket "kameraaktiviteter", så det här är ingen riktig bild utan en snapshot från film

2014-01-2619-38_zpseb5fe0d5.png


Florence (1-åringen) första gången hon riktigt visade att hon faktiskt är dressyrhäst
DSC05790r_zps51dd449d.jpg


Marlin sträcker ut i hagen hemma hos fodervärden en sista gång
10_zps7cf57dc8.jpg
 
*Bästa tävlingsresultatet?
På grund av alla Parisresor blev det inte mer än en start, men Msv debut på nästan 62 % är jag oerhrt nöjd med! :)
*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?
Efter vår tävlingsdebut, lika glada båda två :D
DSC07135_zpsee9a79fd.jpg

*Bästa träningstipset?
Lösgjordhet och tålamod... Två ord jag verkligen tragglat senaste halvåret, och oj vad det gett resultat!
*Bästa nya prylen?
Måste vara kandaret :love:
1921071_10152274006704659_982900578_o.jpg

*Och till sist, din favoritbild från året (en per häst)?
Den togs på julafton, gillar den skarpt... :love:
DSC02216_zpse3056097.jpg
 
*Bästa tävlingsresultatet?
73,95% och vinst i en MsvB2

*Bästa tävlingsritten (inte alltid samma som bästa tävlingsresultatet)?
En MsvA där vi kom 2.a på 68,37% i ett tufft startfält, och trots att vi hade någon dyrbar miss så var känslan genomgående väldigt bra!

*Bästa minnet?
Får nog bli ovanstående start men också hela det meetinget då min häst presterade fantastiskt fint i alla starter. Givetvis så var det också fantastiskt kul att vinna sista starten för året i MsvA, även om ritten hade mycket att önska. :)

*Bästa träningstipset?
Var snabb själv om du vill ha en kvick och uppmärksam häst!

*Bästa nya prylen?
Hmm, minns inte om jag bytte sadel i år men min Henning är inte så dum.

*Och till sist, din favoritbild från året?
Sitter på paddan och kommer inte åt alla bilder men denna är från framridningen till MsvB2an som jag nämnde ovan!
DSC_0100_zpsf50851f6.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 644
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 859
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 315
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 183
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Svensk politik nr 3
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp