Bukefalos 28 år!

Beställd vara som är slutsåld

DarkInNight

Trådstartare
Jag beställde i helgen en ny sadel från ett företag som säljer sadlar.
Det var en sadel på utförsäljning om det spelar någon roll i sammanhanget.

Jag fick en bekräftelse på min mail om att ordern var mottagen och att de skulle leverera sadeln så snart som möjligt.

Idag fick jag ett sms där det står att de inte kan leverera sadeln eftersom den var slut :(

Jag har något vagt minne om att enligt konsumentköplagen så måste företaget kompensera mig i form av likvärdig vara eller mellanskillnaden mot att köpa samma vara hos någon annan om de bryter vårt avtal.

Är det verkligen så?
Kan jag be företaget om en kompensationssadel av liknande typ som den jag skulle köpt, till samma pris som den jag beställt?
 
Har du kollat på villkoren på hemsidan? Vissa företag skriver typ något i stil med "så långt lagret räcker" på saker dom har på utförsäljning
 
Har du kollat på villkoren på hemsidan? Vissa företag skriver typ något i stil med "så långt lagret räcker" på saker dom har på utförsäljning
Men kan en sådan skrivning gällla om företaget skickat ut en orderbekräftelse? Den borde bara gälla för att ingen ska kunna klaga på att det varan står som slutsåld vid beställningen. OBS! jag är inte jurist
 
Jag beställde i helgen en ny sadel från ett företag som säljer sadlar.
Det var en sadel på utförsäljning om det spelar någon roll i sammanhanget.

Jag fick en bekräftelse på min mail om att ordern var mottagen och att de skulle leverera sadeln så snart som möjligt.

Idag fick jag ett sms där det står att de inte kan leverera sadeln eftersom den var slut :(

Jag har något vagt minne om att enligt konsumentköplagen så måste företaget kompensera mig i form av likvärdig vara eller mellanskillnaden mot att köpa samma vara hos någon annan om de bryter vårt avtal.

Är det verkligen så?
Kan jag be företaget om en kompensationssadel av liknande typ som den jag skulle köpt, till samma pris som den jag beställt?
Nej du kan inte få kompensation.
Deras system går ut med ett standardsvar i första läget. När personal kommer på plats gås ordrarna igenom i tur och ordning och tar då en vara slut och du är sist i kön, är det tyvärr inget att göra något åt.

Det är ju lite som att man kommer in i en fysisk affär och se något man vill ha på väggen. Och så tar någon som är längre in i butiken sista exet. Då kan man ju inte gärna begära kompensation av butiken för att varan fanns i butiken när du kom.
Troligen har de inte dragit pengar från dig. Har man betalat med kort, brukar de komma snabbt i retur.

Trist att du inte fick sadeln och lycka till med att leta vidare.
 
En orderbekräftelse är bara en bekräftelse på att de fått in ordern, inget annat. Detta brukar också stå i orderbekräftelser.

Kollade några av mina senaste. En butik formulerade det så här:
"Informationen i detta mail är enbart preliminär och vi reserverar oss för eventuella felaktigheter."

Medan en annan var lite mer utförlig:
"Om vi inte kan leverera en vara till er på grund av att varan är slutsåld, tryckfel eller utgången kommer vi kontakta er inom kort.
Detta e-mail är en bekräftelse att vi tagit emot er order och kommer behandla den omgående.
Efter att betalning är mottagen och vi kontrollerat att varan/varorna ni beställt finns i lager kommer vi att leverera er order."
 
Jag beställde i helgen en ny sadel från ett företag som säljer sadlar.
Det var en sadel på utförsäljning om det spelar någon roll i sammanhanget.

Jag fick en bekräftelse på min mail om att ordern var mottagen och att de skulle leverera sadeln så snart som möjligt.

Idag fick jag ett sms där det står att de inte kan leverera sadeln eftersom den var slut :(

Jag har något vagt minne om att enligt konsumentköplagen så måste företaget kompensera mig i form av likvärdig vara eller mellanskillnaden mot att köpa samma vara hos någon annan om de bryter vårt avtal.

Är det verkligen så?
Kan jag be företaget om en kompensationssadel av liknande typ som den jag skulle köpt, till samma pris som den jag beställt?

En orderbekräftelse har jag alltid trott varit mer som en tjusig köplapp. "Hej, vi ser att du är intresserad av att köpa något. Vi hjälper dig så fort vi är klara med de som kom före dig." ungefär...
Jag har fått som svar att tex 2 av 5 varor jag ville ha är slut, och då har det inte varit något bekymmer att avboka hela beställningen.
 
Det jag tänker är att en orderbekräftelse är en bekräftelse på att företaget vill ingå i ett avtal med mig.

Nu vill företaget bryta avtalet. Och det brukar väl inte vara så bara att bryta ett avtal?

Jag är för dåligt påläst kring avtal och accept (orderbekräftelse kanske inte ens duger som avtal?) , så jag har skickat ett mail till konsumentombudsmannen i kommunen. Får se vad hen säger :)
 
Det jag tänker är att en orderbekräftelse är en bekräftelse på att företaget vill ingå i ett avtal med mig.

Nu vill företaget bryta avtalet. Och det brukar väl inte vara så bara att bryta ett avtal?

Jag är för dåligt påläst kring avtal och accept (orderbekräftelse kanske inte ens duger som avtal?) , så jag har skickat ett mail till konsumentombudsmannen i kommunen. Får se vad hen säger :)

Jag tänker som så:
Du vill sälja en häst till mig och jag vill köpa den. Vi kommer överens om pris och alla detaljer, men du ångrar dig innan några pengar har bytt händer. Kan jag då kräva en häst av dig?
 
Jag tänker som så:
Du vill sälja en häst till mig och jag vill köpa den. Vi kommer överens om pris och alla detaljer, men du ångrar dig innan några pengar har bytt händer. Kan jag då kräva en häst av dig?

Det beror helt på. I de fall Konsumentköplagen gäller så ja, då kan köparen kräva att köpet genomförs.
 
Det jag tänker är att en orderbekräftelse är en bekräftelse på att företaget vill ingå i ett avtal med mig.

Nu vill företaget bryta avtalet. Och det brukar väl inte vara så bara att bryta ett avtal?

Jag är för dåligt påläst kring avtal och accept (orderbekräftelse kanske inte ens duger som avtal?) , så jag har skickat ett mail till konsumentombudsmannen i kommunen. Får se vad hen säger :)
Nej det är inte ett avtal, de har ju inte fått chansen att gå igenom din order än. Det är som att du skulle skicka ett avtal till mig och sedan påstå att vi ingått ett avtal utan att jag fått läsa det ens.

En orderbekräftelse är bara en bekräftelse till dig att din förfrågan har registrerats så att du slipper fundera på det.
 
Lawline skriver såhär i en fråga på deras sida. Med reservation för att jag inte har någon koll på hur tillförlitliga Lawline är.

"Hej! Jag beställde en jacka på rea, som fanns i lager, från en hemsida och fick en orderbekräftelse på det jag beställt. Nu två veckor senare säger butiken att varan är slut, trots att jag fick en bekräftelse på att jag beställt en. Vad har jag för rätt som Konsument? Har jag rätt att få köpa en likvärdig jacka till ett lägre pris?Tack på förhand!
SVAR
Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du har beställt en vara och fått bekräftelse har du ingått ett avtal med internetbutiken. Bryter internetbutiken avtalet har du rätt till kompensation för den ekonomiska skada du lidit. Det du kan kräva är mellanskillnaden i pris av varan hos en annan återförsäljare eller annan liknande vara hos samma internetbutik.

Med vänlig hälsning, "

Så enligt dem är en bekräftelse en accept på ingått avtal.
Men jag funderar över om min orderbekräftelse duger?
 
Men jag funderar över om min orderbekräftelse duger?
1. Det beror på vilka köpvillkor du godkänt (ofta en kryssruta men kan även vara någon text som betyder i princip "i och med mitt klickande på köpknappen godkänner jag köpvillkoren")
2. Vad som står i "orderbekräftelsen". Är den på något sätt urformad så att det står att det är preliminärt eller liknande så är det inte bindande.

Detta har varit uppe i rätten ett flertal gånger och i vissa fall har kunden rätt och i andra fall inte. Numera oftast inte då butiker lärt sig att formulera sina villkor och bekräftelser så att det inte ska vara bindande (eftersom avtalslagen kan avtalas bort). Annars går de ju med tokförlust hela tiden.
 
1. Det beror på vilka köpvillkor du godkänt (ofta en kryssruta men kan även vara någon text som betyder i princip "i och med mitt klickande på köpknappen godkänner jag köpvillkoren")
2. Vad som står i "orderbekräftelsen". Är den på något sätt urformad så att det står att det är preliminärt eller liknande så är det inte bindande.

Detta har varit uppe i rätten ett flertal gånger och i vissa fall har kunden rätt och i andra fall inte. Numera oftast inte då butiker lärt sig att formulera sina villkor och bekräftelser så att det inte ska vara bindande (eftersom avtalslagen kan avtalas bort). Annars går de ju med tokförlust hela tiden.
Tack för info :)

Ingen kryssruta eller annat med godkännande av köpvillloren. Gick igenom deras säljsida nu igen, men hittar inget sådant :confused:

Hittar inget om preliminärt heller i mailet.


"Tack för din beställning. Med detta mail vill vi härmed bekräfta att vi har mottagit den.

Vi ska göra vårt bästa för att leverera dina varor så snabbt som möjligt."
Det finns ordernr, sadeln jag beställt med namn och storlek, pris, betalningssätt.

Så himla synd hur det än blir, hade verkligen sett fram emot sadeln.
 
Ingen kryssruta eller annat med godkännande av köpvillloren. Gick igenom deras säljsida nu igen, men hittar inget sådant :confused:
Kolla genom att läsa vad som står när du klickar dig vidare i kassan. Jag tror jag sett ställen där det står att om man väljer att slutföra köp så har man godkännt köpvilkoren.
 
Jag beställde i helgen en ny sadel från ett företag som säljer sadlar.
Det var en sadel på utförsäljning om det spelar någon roll i sammanhanget.

Jag fick en bekräftelse på min mail om att ordern var mottagen och att de skulle leverera sadeln så snart som möjligt.

Idag fick jag ett sms där det står att de inte kan leverera sadeln eftersom den var slut :(

Jag har något vagt minne om att enligt konsumentköplagen så måste företaget kompensera mig i form av likvärdig vara eller mellanskillnaden mot att köpa samma vara hos någon annan om de bryter vårt avtal.

Är det verkligen så?
Kan jag be företaget om en kompensationssadel av liknande typ som den jag skulle köpt, till samma pris som den jag beställt?

Kompenstion utgår endast om du betald i förskott, dvs om du betalade vid beställningstillfället. Kompensation utgör i normala fall antigen likvärdig vara eller återbetalning. Om någon vara är på rea måste man alltid räkna med att den tar slut innan man själv hinner fram i köen. Ett bekräftelse mail är enbart bekräftelse på att ordern är mottagen, inte att du är garanterad att få varan.
 
Senast ändrad:
Jag köpte en ridhjälm en gång, för 200 kronor istället för 2000. Betalade och allt, fick orderbekräftelse. Tre dagar senare hörde de av sig och sa att det blivit ett tryckfel på hemsidan och jag fick tillbaka mina 200 kronor. Ingen annan kompensation.

Kanske inte riktigt samma men tror inte du har rätt till kompensation.
 
Vad trist! När jag hade webshop hade jag antalet ex av varje vara inprogrammerad på webshoppens hemsida. De räknades sen ner automatiskt allt eftersom kunderna köpte av varan, och när den var slut kom där upp ett meddelande att den var just slutsåld. Märkligt att ett stort företag inte har en liknande lagerordning? För kundernas och deras egen skull.
 
Lawline skriver såhär i en fråga på deras sida. Med reservation för att jag inte har någon koll på hur tillförlitliga Lawline är.

"Hej! Jag beställde en jacka på rea, som fanns i lager, från en hemsida och fick en orderbekräftelse på det jag beställt. Nu två veckor senare säger butiken att varan är slut, trots att jag fick en bekräftelse på att jag beställt en. Vad har jag för rätt som Konsument? Har jag rätt att få köpa en likvärdig jacka till ett lägre pris?Tack på förhand!
SVAR
Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du har beställt en vara och fått bekräftelse har du ingått ett avtal med internetbutiken. Bryter internetbutiken avtalet har du rätt till kompensation för den ekonomiska skada du lidit. Det du kan kräva är mellanskillnaden i pris av varan hos en annan återförsäljare eller annan liknande vara hos samma internetbutik.

Med vänlig hälsning, "

Så enligt dem är en bekräftelse en accept på ingått avtal.
Men jag funderar över om min orderbekräftelse duger?

Svårt att säga helt säkert när jag inte läst igenom rättsfallet noggrant (+ att det är ett tag sedan jag läste avtalsrätt..) men jag skulle tro att tiden är en stor skillnad mellan ditt fall och i rättsfallet från Lawline. Butiken du beställde en sadel av hörde av sig snarast när de upptäckte ett fel i lagersaldo och det gjorde inte butiken i ditt exempel(orimligt att tro att de inte skulle märkt att en vara var slut på två veckor när den borde skickats efter några dagar) och den detaljen gör rätt stor skillnad för vilka delar av avtalsrätten som kan användas.
Så du gör bäst i att bara konstatera att "shit happens" och så hoppas jag du hittar en motsvarande sadel till vettigt pris hos en annan butik :up:
 
Vad trist! När jag hade webshop hade jag antalet ex av varje vara inprogrammerad på webshoppens hemsida. De räknades sen ner automatiskt allt eftersom kunderna köpte av varan, och när den var slut kom där upp ett meddelande att den var just slutsåld. Märkligt att ett stort företag inte har en liknande lagerordning? För kundernas och deras egen skull.
Antagligen har butiken ett liknande system men ibland blir det fel ändå :) Har jobbat i butik i flera år och 99% av gångerna så stämmer lagersaldo men någon gång ibland diffar det, kan räcka med att en vara sålts på ett gammalt artikelnummer eller blivit inlevererat på fel nummer så är det saldofel direkt (har kanske gjort den missen ett par gånger.. :angel:)
 
Jag fick en bekräftelse på min mail om att ordern var mottagen och att de skulle leverera sadeln så snart som möjligt.

Orderbekräftelsen ser jag enbart som en bekräftelse på att jag nått fram till butiken, som att svara i telefon och de ska gå och titta om de har grejen.

Nu visar det sig att de inte kan leverera alls (alltså är "så snart som möjligt" = inte alls). Jag har svårt att se att du skulle ha rätt till någon kompensation, och jag hade bara svurit en smula över att jag inte hann till kvarn innan det var slutsålt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 655
Senast: SusieQ
·
C
Islandshäst Har skrivit här förut om en sadel jag beställde som var sned, som jag vägrade sätta på mina hästar & skickade tillbaka, dock...
Svar
11
· Visningar
1 144
Senast: chrysler
·
Y
Hästmänniskan fråga 1: jag har en sadel som jag ska sälga till en privat person och hon har krånglat fram och till backa med hur sadeln ska skikas...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp