Bukefalos 28 år!

Beställd vara som är slutsåld

I konsumentköplagen står det
12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.

Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.


33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Jag har arbetat för ett företag i samma situation som din säljare, och vi fick betala mellanskillnaden för köp från annan butik, eftersom vi inte kunde vaska fram varan som kunden beställt inom rimlig tid. Finns varan du beställt i andra butiker eller är den från utgående sortiment hos tillverkaren?
 
Vad trist! När jag hade webshop hade jag antalet ex av varje vara inprogrammerad på webshoppens hemsida. De räknades sen ner automatiskt allt eftersom kunderna köpte av varan, och när den var slut kom där upp ett meddelande att den var just slutsåld. Märkligt att ett stort företag inte har en liknande lagerordning? För kundernas och deras egen skull.
Ja, det är trist. CDON verkar ha samma problem. Fick också orderbekräftelse, men nästa dag fick jag mejl att min order var annullerad.
 
Det jag tänker är att en orderbekräftelse är en bekräftelse på att företaget vill ingå i ett avtal med mig.

Nu vill företaget bryta avtalet. Och det brukar väl inte vara så bara att bryta ett avtal?

Jag är för dåligt påläst kring avtal och accept (orderbekräftelse kanske inte ens duger som avtal?) , så jag har skickat ett mail till konsumentombudsmannen i kommunen. Får se vad hen säger :)
Jag gissar att de kommer att hänvisa till paragraf 4 i Distanshandelslagen.
"När ett distansavtal har ingåtts ska näringsidkaren inom rimlig tid ge konsumenten en bekräftelse på avtalet. Bekräftelsen ska ges senast när varan levereras eller tjänsten börjar utföras."
Avtalet ingås då när företaget behandlar ordern.
Vad trist! När jag hade webshop hade jag antalet ex av varje vara inprogrammerad på webshoppens hemsida. De räknades sen ner automatiskt allt eftersom kunderna köpte av varan, och när den var slut kom där upp ett meddelande att den var just slutsåld. Märkligt att ett stort företag inte har en liknande lagerordning? För kundernas och deras egen skull.
Det finns det. Problemet är om många beställer på en gång. Då blir det en fördröjning på lagervärdet.
Inget konstigt alls.
T.ex. man har en kampanjvara, man har fått ett avtal med en leverantör och fått tag på 20 sadlar till ett väldigt bra pris.
Är då 200 inne och beställer samtidigt, så blir det galet. I systemet står alltid vem som var först till kvarn = först till kassan = sadel. :)

Det är lite lättare att se det när man är i en butik/på mässa, då finns sadeln när jag kommer in, men andra hinner före till kassan.

Det första mejlet många får är mest för att man ska veta att man har lagt sin beställning och inte skickar tre till. :)
Sedan kommer "avtalet" när det bekräftas att beställning och betalning är mottagen, behandlas och när den förväntas landa hos mig. Därefter kommer leveransinformation att paketet lämnat och var jag kan hämta min vara.

Tror inte att TS får ersättning i det här fallet då kommer vi inte kunna beställa varor på nätet annat än på kontorstid.
 
Det finns det. Problemet är om många beställer på en gång. Då blir det en fördröjning på lagervärdet.
Inget konstigt alls.
T.ex. man har en kampanjvara, man har fått ett avtal med en leverantör och fått tag på 20 sadlar till ett väldigt bra pris.
Är då 200 inne och beställer samtidigt, så blir det galet. I systemet står alltid vem som var först till kvarn = först till kassan = sadel. :)
Det löser vissa med att så fort kunden lägger en vara i korgen så plockas den från lagesaldot, slutförs inte köpet inom viss tid så återförs den till lagret.
 
Det löser vissa med att så fort kunden lägger en vara i korgen så plockas den från lagesaldot, slutförs inte köpet inom viss tid så återförs den till lagret.
Har man inte så stor butik så fungerar det kanske utmärkt. =)
Låt oss säga att du har 20 minuter på dig att slutföra köpet. På de minutrarna har 200 till hunnit in och lagt samma vara i korgen.
Då blir det en kork.
 
Har man inte så stor butik så fungerar det kanske utmärkt. =)
Låt oss säga att du har 20 minuter på dig att slutföra köpet. På de minutrarna har 200 till hunnit in och lagt samma vara i korgen.
Då blir det en kork.
Men hur ska de kunna lägga varan i korgen när den inte finns i lagret?
 
Jag har upplevt det där flera gånger. Alltså att jag köpt en grej, fått orderbekräftelse och efter några dagar fått mail om att varan är slut. Det är riktigt jäkla irriterande. Sist beställde jag typ 5 saker och sen fick jag mail om att 3 av dom var slut. Det händer för hyfsat stora butiker, och alldeles för ofta.

Samma de som skriver i sina köpvillkor att de ska maila om en vara är slut så ordern blir försenad. Det har hänt flera gånger att jag väntat på varan och när JAG sen mailar och undrar vad som hänt så får jag veta att den tog slut i lager men kommer in om si och så många dagar. Jag fick inget mail med info.

Kort sagt, allt för många butiker har dålig koll på sina webbutiker.
 
Men hur ska de kunna lägga varan i korgen när den inte finns i lagret?
Ett system skickar anrop hela tiden. För att du ska kunna navigera på en sida utan att uppleva den som trög, kan man inte skicka anrop i realtid. Det går ett par minuter emellan. Då kan någon annan ha hunnit före dig.
För att ta det väldigt enkelt. :)
 
Senast ändrad:
Jag har upplevt det där flera gånger. Alltså att jag köpt en grej, fått orderbekräftelse och efter några dagar fått mail om att varan är slut. Det är riktigt jäkla irriterande. Sist beställde jag typ 5 saker och sen fick jag mail om att 3 av dom var slut. Det händer för hyfsat stora butiker, och alldeles för ofta
Kort sagt, allt för många butiker har dålig koll på sina webbutiker.

"Fördröjningen" sker för att de inte har hunnit behandla din order förrän du får mejlet om att varan är slut. Vilket vanligtvis är inom den tiden företaget säger att de behöver på sig att skicka varan. 1-3 dagar, eller 2-6 dagar, eller vad det kan vara. Det brukar stå. :)
I själva verket var den troligen slut vid beställningen med. Någon annan hann före dig.
 
Jag tycker inte det är här ett jätteproblem. Jag har förståelse för att det inte är samma sak att handla på nätet som i butik. Måste jag ha något, så får jag helt enkelt själv förvissa mig om att lägga beslag på det. Inte svårare än så.

Över nätet får jag alltid räkna med att det kan vara slutsålt men inte syns, komma bort på posten, skadas i posten eller dumpas av brevbäraren. Det är priset jag betalar för att slippa springa i affärer.

Sedan finns det klart butiker jag helt slutat handla hos för att det alltid strular.
 
Chatten med HallåKonsument

Hej!
Jag beställde en sadel från en sadelförsäljningsföretag i helgen. Jag fick hem ett mail med bekräftelse på att de tagit emot beställningen och att de skickar iväg sadeln så snart de kan.
I mailet fanns det artikelnummer, ordernr, pris och mitt namn och adress. Betalningssätt: Faktura.

Igår fick jag sms om att sadeln var såld.
Jag trodde jag och företaget hade ett avtal om att jag skulle få köpa den sadeln i och med bekräftelsen. Finns det något jag kan göra?
mvh xx


--------------------
09:12:18 --- xxx
Det beror lite på hur bekräftelsen var utformad, men om den kan tolkas som att de bekräftat köpet bör du kunna kräva att få sadeln levererad. Om de inte kan leverera bör du då kunna göra ett täckningsköp, d.v.s. köpa samma eller liknande vara någon annanstans, och kräva mellanskillnaden som skadestånd ifall det nya köpet blir dyrare.



Ska försöka sätta mig in i det i helgen.
Tycker sånt här är så intressant, och nu blev blev ett tillfälle att lära mig mer! det är synd hjärnan är så vimsig annars hade jag gärna jobbat med sådana här frågor :)
 
Chatten med HallåKonsument

Hej!
Jag beställde en sadel från en sadelförsäljningsföretag i helgen. Jag fick hem ett mail med bekräftelse på att de tagit emot beställningen och att de skickar iväg sadeln så snart de kan.
I mailet fanns det artikelnummer, ordernr, pris och mitt namn och adress. Betalningssätt: Faktura.

Igår fick jag sms om att sadeln var såld.
Jag trodde jag och företaget hade ett avtal om att jag skulle få köpa den sadeln i och med bekräftelsen. Finns det något jag kan göra?
mvh xx


--------------------
09:12:18 --- xxx
Det beror lite på hur bekräftelsen var utformad, men om den kan tolkas som att de bekräftat köpet bör du kunna kräva att få sadeln levererad. Om de inte kan leverera bör du då kunna göra ett täckningsköp, d.v.s. köpa samma eller liknande vara någon annanstans, och kräva mellanskillnaden som skadestånd ifall det nya köpet blir dyrare.



Ska försöka sätta mig in i det i helgen.
Tycker sånt här är så intressant, och nu blev blev ett tillfälle att lära mig mer! det är synd hjärnan är så vimsig annars hade jag gärna jobbat med sådana här frågor :)

Det fetade.
Jag trodde att du fick en orderbekräftelse? Alltså en bekräftelse på att själva ordern är mottagen, inte mer än så.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 655
Senast: SusieQ
·
C
Islandshäst Har skrivit här förut om en sadel jag beställde som var sned, som jag vägrade sätta på mina hästar & skickade tillbaka, dock...
Svar
11
· Visningar
1 144
Senast: chrysler
·
Y
Hästmänniskan fråga 1: jag har en sadel som jag ska sälga till en privat person och hon har krånglat fram och till backa med hur sadeln ska skikas...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp