Bukefalos 28 år!

Bestraffningar

schelin_j

Trådstartare
Någon som har lust att förklara för mig hur det här med bestraffningar funkar? Att kuskar etc. kan få böter och bli avstängda vid olika förseelser fattar jag. Däremot tycker jag att "beskrivningarna" av regelbrotten är lite luddiga.

Tar några exempel så kanske någon som har en stund över ids förklara vad det är respektive har gjort egentligen? Samtliga exempel är från lopp i går, det vill säga måndag den 14:e.

Halmstad: Mats C Nilsson, illa ledd volt. Vad innebär detta? Att man inte har hållit takten i sin volt utan kommit före/efter på något sätt?

Ett par har bestraffats för att ha stört medtävlare också, vad har de gjort då?

Mantorp, Petri Puro för förseelse av ordningskaraktär - vad tusan har han gjort då? Hoppat jämfota när Commander susade ifrån de andra eller :rofl:

Magnus S Karlsson: avstängning (!) för snäv körning - hur gör man då? Pressar sig in framför någon annan eller? Blir man alltid avstängd för det eller är det bara vid upprepade förseelser?

Klaus Kern: för oljud under loppet. Hur mycket får man egentligen väsnas?


Romme, Jan Olofsson - för att ha kört för tidigt över startlinjen. Blir det inte omstart då? Eller blir det böter också?

Tommy Eriksson - för att ha kört tävlingsmässigt med diskvalificerad häst - finns det någon vits med att fortsätta loppet om man blivit diskad? Eller hur kommer det sig att någon väljer att göra det? Han kanske inte hörde att han blev diskad eller?

OBSERVERA!!! Syftet med den här tråden är inte att smutskasta någon för att ha gjort fel, att jag nämner namn och lopp är bara för att den som sett loppet kanske kan förklara bättre vad det var som hände etc. Hoppas att det är ok och att alla respkterar att skitsnack inte ska in i tråden...
 
Sv: Bestraffningar

Har en tanke om den sista, att om du fortsätter köra med en diskad häst så stör du ju på ett vis de andra, som tex. måste köra om den hästen och förlorar lite mot om hästen inte hade varit där.
 
Sv: Bestraffningar

Ja det kan jag förstå förstås. Men jag tänkte mer åt andra hållet, varför vill ett ekipage inte avbryta loppet om man ändå är diskad? Jag skulle nog pipa iväg med svansen mellan benen rätt snabbt... men så tänkte jag att det kanske finns någon annan fördel med att stanna kvar på något sätt?
 
Sv: Bestraffningar

Någon som har lust att förklara för mig hur det här med bestraffningar funkar? Att kuskar etc. kan få böter och bli avstängda vid olika förseelser fattar jag. Däremot tycker jag att "beskrivningarna" av regelbrotten är lite luddiga.

Tar några exempel så kanske någon som har en stund över ids förklara vad det är respektive har gjort egentligen? Samtliga exempel är från lopp i går, det vill säga måndag den 14:e.

Halmstad: Mats C Nilsson, illa ledd volt. Vad innebär detta? Att man inte har hållit takten i sin volt utan kommit före/efter på något sätt?
Just precis, den som leder volten (spår ett och spår åtta på en vanlig 12 hästars start) måste leda volten på ett speciellt sätt för att alla ska ha chans att komma iväg, gör man inte det får de andra en dålig start och det kan t.o.m bli olyckor som följd.

Ett par har bestraffats för att ha stört medtävlare också, vad har de gjort då?
Till exempel råkat ta någon annans spår i volten, tvåan har kanske varit i treans spår, kan också vara så att man kört in snävt och stört den andra och de skriver de som att de har stört medtävlare.

Mantorp, Petri Puro för förseelse av ordningskaraktär - vad tusan har han gjort då? Hoppat jämfota när Commander susade ifrån de andra eller :rofl:
Det kan vara olika saker, till exempel fel utrustning, för sen till defilering, glömt att värma med nummerbrickor eller inte haft vita byxor i värmningen på banan o.s.v.

Magnus S Karlsson: avstängning (!) för snäv körning - hur gör man då? Pressar sig in framför någon annan eller? Blir man alltid avstängd för det eller är det bara vid upprepade förseelser?
Precis rätt, man kör för nära ner mot det andra ekipaget. Det kan bli både avstängning och böter beroende på om kusken är lärling, proffs eller amatör.

Klaus Kern: för oljud under loppet. Hur mycket får man egentligen väsnas?
Man får driva sin häst men inte skrika högt eller skrika och svära åt andra.


Romme, Jan Olofsson - för att ha kört för tidigt över startlinjen. Blir det inte omstart då? Eller blir det böter också?
Det blir omstart och böter - eller avstängning - första gången. Är han för tidigt över startlinjen igen blir han utkörd ur loppet.

Tommy Eriksson - för att ha kört tävlingsmässigt med diskvalificerad häst - finns det någon vits med att fortsätta loppet om man blivit diskad? Eller hur kommer det sig att någon väljer att göra det? Han kanske inte hörde att han blev diskad eller?
Ibland tror man inte att man är diskad och fortsätter att köra med sin häst, har man missat det kan man få böter för detta, det är nog inte så vanligt. Jag kör alltid klart med mina diskade hästar för att ge dem ett jobb, men man ska ta ur hästen ur fältet och vara en bit bakom.

OBSERVERA!!! Syftet med den här tråden är inte att smutskasta någon för att ha gjort fel, att jag nämner namn och lopp är bara för att den som sett loppet kanske kan förklara bättre vad det var som hände etc. Hoppas att det är ok och att alla respkterar att skitsnack inte ska in i tråden...

Hoppas jag lyckades förklara någorlunda.
 
Sv: Bestraffningar

Åh tack för ett jättebra svar! Jag hade fattat ungefär rätt på några i alla fall.

Vet någon var det finns beskrivet hur volterna skall se ut? Reglementet verkar lite knapphändigt tycker jag, jag skulle vilja hitta en beskrivning med teckningar/bilder... "travsport for dummies" liksom...

Men det där med oljud fattar jag ännu inte riktigt, har hört kuskar svära, skrika och mer eller mindre okväda varandra och hästarna och bete sig rätt allmänt ehum... ociviliserat på banan utan att det blivit bestraffningar. Gäller det bara att skrika så att inte domarna hör då? Eller är de olika petiga på olika banor?

Den gången jag hörde det värsta var i Gävle tror jag, om det spelar någon roll.
 
Sv: Bestraffningar

Hör inte domarna något kan de givetvis inte dömma... Sedan är det nog helt olika från bana till bana vad de utlyser för straff över huvud taget. Det är många som dömer olika i många olika situationer.

Jag vet inte om voltsystemet finns beskrivet någonstans mer än i reglementet. Det bästa är nog att fråga någon som verkligen med ord kan förklara och dessutom kolla väldigt mycket på just voltstarter. Det lär man sig nog bäst på.
 
Sv: Bestraffningar

Jepp får fråga om stallägaren eller "vår" kusk har lust att förklara lite närmare nästa gång vi är på banan. Är nog som du säger lättast att förklara när man tittar på en faktisk voltstart.

Du skall ha stort tack som besvarat mina frågor :bow:
 
Sv: Bestraffningar

I regementet finns de ju förklaring med bilder?!

Jag tycker de är jätte bra och har äntligen lärt mig hur de fungerar.. fast de där med springsspår kommer nog ta ett tag till :angel:
 
Sv: Bestraffningar

Oj tusan... då har jag nog inte läst den biten *kryper under en sten och skäms*
 
Sv: Bestraffningar

Vad betyder det här?
xxx - för brisfällig anspänning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp