detordnarsig
Trådstartare
Jag har fått två fakturor. En exakt enligt offert. Offerten har jag fått efter att hantverkaren var och kollade på bostaden. Det var väldigt mycket snack om vad som skulle kunna hända och behövdes göras. Det lades fram som ett besvärligt och osäkert arbete. Den skriftliga offerten jag sen fick är dock väldigt luddigt och tunt formulerad. Offerten är accepterad skriftligt. Jag fick muntlig information att priset kunde komma att justeras nedåt om färre timmar faktiskt behövdes. Inga timmar är redovisade. Priser är fakturerat enligt offertens pris.
Jag har även fått en faktura på tilläggsarbeten och material. Den är betydligt mera specifik. Summan än nästan detsamma som på den första. Jag har inte ingåt något avtal om detta. Det som står som tilläggsarbeten är saker som helt logiskt sett borde ingå i den första offerten. Här är timmarna skrivna som en sammanställning.
Jag kommer såklart bestrida offert om tilläggsarbeten. Men jag känner mig också rätt lurad, då mycket av det som sagts skulle behövas göra för att få önskat slutresultat inte har gjorts, men jag har fått faktura "värsta scenariot" arbetstid som inte har använts så att säga. Kan jag hänvisa till att de timmar som skrivs som tilläggsarbeten bör ingå i den ordinarie offerten, med tanke på att priset inte sänkts fast arbetet blev betydligt mer omfattande? Alltså trycka på att det är orimligt att fakturera för tilläggsarbeten när det rimligtvis bör finnas budgeterad tid i första offerten?
Arbetat på tilläggsfakturan är småsaker som enligt muntligt avtal ingår(och vissa saker står skriftligt på första offerten)
Hoppas någon förstår och kan hjälpa mig!
Jag har även fått en faktura på tilläggsarbeten och material. Den är betydligt mera specifik. Summan än nästan detsamma som på den första. Jag har inte ingåt något avtal om detta. Det som står som tilläggsarbeten är saker som helt logiskt sett borde ingå i den första offerten. Här är timmarna skrivna som en sammanställning.
Jag kommer såklart bestrida offert om tilläggsarbeten. Men jag känner mig också rätt lurad, då mycket av det som sagts skulle behövas göra för att få önskat slutresultat inte har gjorts, men jag har fått faktura "värsta scenariot" arbetstid som inte har använts så att säga. Kan jag hänvisa till att de timmar som skrivs som tilläggsarbeten bör ingå i den ordinarie offerten, med tanke på att priset inte sänkts fast arbetet blev betydligt mer omfattande? Alltså trycka på att det är orimligt att fakturera för tilläggsarbeten när det rimligtvis bör finnas budgeterad tid i första offerten?
Arbetat på tilläggsfakturan är småsaker som enligt muntligt avtal ingår(och vissa saker står skriftligt på första offerten)
Hoppas någon förstår och kan hjälpa mig!