Besviken över sambons resa.

Jag hade nog inte reagerat så där starkt tror jag. Jag hade förstått om det enbart är 7-8 killkompisar som vill åka tillsammans. Det blir inte samma sak om någons flick/pojkvän åker med. Jag skulle bli trött på min sambo om han absolut ville åka med när jag skulle på en resa med mina kompisar. Förstår inte grejen med att ens partner ska följa med på allt.

Då är det väl mycket skönare att åka någonstans bara ni två?

Att det är födelsedagen är ju tråkigt, men jag skulle nog inte ta så illa upp där heller. Snarare tycka att jag förtjänade en extra fin födelsedagspresent eller nåt. Du säger ju själv att du inte riktigt är en i gänget i hans kompisgäng, så jag förstår att han kanske vill åka själv med dem? Det är en liten skillnad om ni har det riktigt tight ekonomiskt och inte kan åka på nån resa bara ni två, men om ni har det så åk tillsammans bara ni, eller åk själv? Jag har rest själv och det är superskönt.

Nu ska jag inte tala för TS men jag tolkade det som att en stor del av problemet var att de först hade pratat och planerat att resa ihop. Men att det sen plötsligt hade blivit en grabbresa utan TS.
Det var just det som störde mig- om man bestämt ngt ihop och sedan ändras det utan att man får säga sitt.

Annars tycker jag också att det kan vara skönt att åka med vänner, man behöver förstås inte göra allt ihop.
 
Nu ska jag inte tala för TS men jag tolkade det som att en stor del av problemet var att de först hade pratat och planerat att resa ihop. Men att det sen plötsligt hade blivit en grabbresa utan TS.
Det var just det som störde mig- om man bestämt ngt ihop och sedan ändras det utan att man får säga sitt.

Annars tycker jag också att det kan vara skönt att åka med vänner, man behöver förstås inte göra allt ihop.

Jag håller med dig. Jag kunde inte bry mig mindre om sambon åker iväg utan mig så där rent allmänt, men om han åker någonstans dit jag verkligen vill åka och där det från början var tänkt att jag skulle följa med? Då hade jag blivit redigt besviken.
 
Jag hade blivit så fruktansvärt besviken och framför allt ledsen att det nog hade blivit en redig relationskris av det hela. Dels för att sambon helt uppenbarligen skiter i mina känslor och dels för att jag blir exkluderad pga mitt kön. Det är få saker som kan få mig så ledsen som när jag vill umgås med människor som jag tycker om men dom inte vill umgås med mig bara för att jag har "fel" kön. Okej om dom inte gillar mig som person, det är lättare att ta, men att bli borträknad pga kön svider.

Jag har öht väldigt svårt för människor som är så fixerade vid kön, det här med "tjejkompisar" och "grabbgänget". Varför inte bara umgås med dom människor man tycker om, oavsett vilket kön dom råkar ha?
 
Jag hade blivit så fruktansvärt besviken och framför allt ledsen att det nog hade blivit en redig relationskris av det hela. Dels för att sambon helt uppenbarligen skiter i mina känslor och dels för att jag blir exkluderad pga mitt kön. Det är få saker som kan få mig så ledsen som när jag vill umgås med människor som jag tycker om men dom inte vill umgås med mig bara för att jag har "fel" kön. Okej om dom inte gillar mig som person, det är lättare att ta, men att bli borträknad pga kön svider.

Jag har öht väldigt svårt för människor som är så fixerade vid kön, det här med "tjejkompisar" och "grabbgänget". Varför inte bara umgås med dom människor man tycker om, oavsett vilket kön dom råkar ha?
 
@Sandros Vad säger din sambo när du talar med honom? Förstår han hur du känner? Hur resonerar han?
 
Jag hade blivit besviken och ledsen. Är jävligt trött överlag på "grabbgäng" som gör en "grabbig" version av alla aktiviteter och absolut inte kan låta någon kvinna närvara. Hade en sådan incident med mitt ex och hans vänner vilket ledde till utskällning av dem och skapandet av en ny ärkefiende :devil:
 
Jag hade blivit så fruktansvärt besviken och framför allt ledsen att det nog hade blivit en redig relationskris av det hela. Dels för att sambon helt uppenbarligen skiter i mina känslor och dels för att jag blir exkluderad pga mitt kön. Det är få saker som kan få mig så ledsen som när jag vill umgås med människor som jag tycker om men dom inte vill umgås med mig bara för att jag har "fel" kön. Okej om dom inte gillar mig som person, det är lättare att ta, men att bli borträknad pga kön svider.

Jag har öht väldigt svårt för människor som är så fixerade vid kön, det här med "tjejkompisar" och "grabbgänget". Varför inte bara umgås med dom människor man tycker om, oavsett vilket kön dom råkar ha?

Tror faktiskt att det handlar mer om att TS är flickvän till en i kompisgänget, än att hon är tjej. Det blir inte samma sak att umgås i ett sammansvetsat kompisgäng när någons partner ska med. Jargongen blir annorlunda, man kan inte prata lika internt, gemensamma minnen blir drygare att prata om osv eftersom den nya partnern inte ingår i det gamla.

Jag tycker själv att det är superdrygt och tråkigt när någons nya partner ska tränga sig på och umgås "för det där med kön spelar ingen roll". Nej det gör det inte, men det spelar roll att ingen valt att bli vän med den nya partnern, man har valt vännen utan partner. Om man ska vara trevligt mot nya partnern så blir allt fokus runt den nya och det är drygt och tråkigt när man bara vill umgås med sin vän. Det är skillnad när det är flera nya, då faller samtalen enklare.
 
@JosefineLi

Men det är fortfarande inte okej att först planera resan tillsammans och sen göra en helomvändning när det väl blir dags. Tycker du verkligen att det är okej? Om din partner eller någon av dina vänner gjorde så, då skulle du bara rycka på axlarna och tycka det är finfint?

Sen är det för mig helt främmande att man som partner inte kan umgås med varandras vänner!:eek: Alltså som du målar upp det kan du bara ha samma vänner hela livet, för det blir så omständligt att prata gemensamma minnen och om allt gammal, och så är det ju så drygt och tråkigt att behöva fokusera på nya människor för att lära känna dom. Och vad gäller "flera nya", skickar du en kallelse om knytkalas när det är dags för alla nya bekantskaper att få komma in i kompisgänget? Alltså... Nää.. Det här var nytt för mig.
 
Tror faktiskt att det handlar mer om att TS är flickvän till en i kompisgänget, än att hon är tjej. Det blir inte samma sak att umgås i ett sammansvetsat kompisgäng när någons partner ska med. Jargongen blir annorlunda, man kan inte prata lika internt, gemensamma minnen blir drygare att prata om osv eftersom den nya partnern inte ingår i det gamla.

Jag tycker själv att det är superdrygt och tråkigt när någons nya partner ska tränga sig på och umgås "för det där med kön spelar ingen roll". Nej det gör det inte, men det spelar roll att ingen valt att bli vän med den nya partnern, man har valt vännen utan partner. Om man ska vara trevligt mot nya partnern så blir allt fokus runt den nya och det är drygt och tråkigt när man bara vill umgås med sin vän. Det är skillnad när det är flera nya, då faller samtalen enklare.

Allvarligt, tänk dig att du och din sambo blivit inbjuden till en resa av en person ni känner, du planerar och ser fram emot resan och sen helt plötsligt så får du höra att du inte är välkommen längre. Av den enda anledningen att du är hans flickvän och inte kompis. Men andra tjejer, som är kompisar och inte flickvänner (ohh hemska tanke) får gladeligen följa med. Det skulle du vara helt lugn med?
 
@JosefineLi

Men det är fortfarande inte okej att först planera resan tillsammans och sen göra en helomvändning när det väl blir dags. Tycker du verkligen att det är okej? Om din partner eller någon av dina vänner gjorde så, då skulle du bara rycka på axlarna och tycka det är finfint?

Sen är det för mig helt främmande att man som partner inte kan umgås med varandras vänner!:eek: Alltså som du målar upp det kan du bara ha samma vänner hela livet, för det blir så omständligt att prata gemensamma minnen och om allt gammal, och så är det ju så drygt och tråkigt att behöva fokusera på nya människor för att lära känna dom. Och vad gäller "flera nya", skickar du en kallelse om knytkalas när det är dags för alla nya bekantskaper att få komma in i kompisgänget? Alltså... Nää.. Det här var nytt för mig.

Det beror väl på hur mycket resan planerades innan. Var det bara lite ytligt snack eller en seriös planering? Om det var lite ytligt snack och resan sedan utvecklades till en "grabbresa" som min sambo ville åka ensam på tillsammans med dem så hade jag inte blivit speciellt sur nej. Var det däremot en seriös planering där vi kollat upp när vi kunde vara lediga, snackat med snubben som bjudit in tillsammans osv och kollat upp vad man vill göra tillsammans i serbien osv, ja då hade jag blivit rätt irriterad.

Klart man kan umgås, men det måste inte ske hela tiden. Jag tycker om att träffa nya vänner men jag känner inget behov av att vi alla ska umgås tillsammans. Jag har många olika typer av kompisar och jag träffar dem helst var för sig om det inte blir något "större" som fest eller liknande när det är flera som inte känner varandra. Några av mina vänner går superfint ihop och vissa gör det inte, jag ser ingen anledning till att alla ska umgås tillsammans om de inte får ut något av varann? Men du kanske har vänner där alla passar bra ihop och vill umgås allihop i en stor härlig gemenskap. Men så är inte alla. Jag ser inget konstigt i det. Därför blir jag inte sur om mina vänner vill umgås själva med andra vänner, och de blir inte sura för att jag vill umgås själv med vissa vänner. Samma med min sambo.
 
Allvarligt, tänk dig att du och din sambo blivit inbjuden till en resa av en person ni känner, du planerar och ser fram emot resan och sen helt plötsligt så får du höra att du inte är välkommen längre. Av den enda anledningen att du är hans flickvän och inte kompis. Men andra tjejer, som är kompisar och inte flickvänner (ohh hemska tanke) får gladeligen följa med. Det skulle du vara helt lugn med?

Jag skulle vara lugn med det om de var ett sammansvetsat gäng som ville åka tillsammans ja. Sen, som jag skrev ovan, så skulle det för mig spela in hur seriös planeringen varit, hur nära kompisgänget är osv. Jag skulle få ut mer av att åka själv tillsammans med min sambo än tillsammans med hans kompisgäng. Om ekonomin inte är ett stort problem ser jag inte varför de inte bara kan boka en resa tillsammans sen om TS vill åka någonstans?
 
Men vem är det som har sagt att ts alltid umgås med partnens vänner, förutom du?

Hon vill gärna resa vilket partnen vet om, planerar för en gemensam resa och skiter sedan i det och drar iväg med grabbgänget istället. Jag hade varit sur som ättika!

Det handlar inte om att vara efterhängsen, det handlar om att ts ville åka till Serbien.
 
Biljetter bokades, övernattning och hyrbil ordnades

Jag fattar inte. Alltså har du nånsin varit med och planerat, eller har sambon från första början planerat för resan med kompisarna? Eller sa du bara den första gången resan kom på tal att du skulle gilla en sån resa?
 
Förlåt för ett rätt långt inlägg, det var ju jättemånga som hade svarat. :love: Jag har klippt lite i era svar för att förhoppningsvis få ner längden lite, men försökt ha kvar det som jag svarar på.

Berätta för din sambo hur ledsen det gör dig. Låt honom resa men planera en egen resa för er två vid ett annat tillfälle! Måste ju finnas betydligt häftigare ställen än Serbien? Vill han inte vara med och uppfylla din dröm så res utan honom.
Han har fått höra det och jag försökte verkligen få fram det på nytt i går kväll, han har förstått att jag är ledsen över det. Nu gäller det mest att förstå vad han kan göra åt det (och då pratar jag inte om att han borde stanna hemma).

Jag hade blivit otroligt besviken, ledsen och sen fly förbannad! Om det nu visade sig att det bara blev grabbarna som skulle åka varför var han tvungen att åka med då? Över din födelsedag. Till ett ställe du pratat om jättelänge och varit upprymd över. Efter en inbjudan till er båda. Trots att han rest själv flera gånger inom en nära tid. Varför sa han då inte bara "nejtack då åker jag hellre med min sambo som fyller år och inte varit utomlands så mycket än och verkligen sett fram emot att resa?" Att han "oftast" bara göra dumma och taskiga saker (även om han kanske inte menar det) en gång och sen ser hur ledsen du blir och sen förhoppningsvis inte gör om det? Känns det som ett okej sätt att behandla sin partner tycker du? Om din bästa vän berättade samma historia vad skulle du råda henne/honom till då?

Jag tycker du ska ta ett allvarligt snack med honom och förklara att inte är okej att göra taskiga saker om och om igen bara för han inte tänkte på det och är ledsen efter..oftast... Han får helt enkelt börja använda sina hjärnceller och tänka över sina val innan han gör dom och fundera på hur det påverkar dig.

Jag är så trött på att höra "jamen jag tänkte inte" "men jag visste inte att du blev ledsen" "jag såg det inte så innan du sa nåt" nejmen då kanske du ska tänka till en gång innan du gör eller inte gör saker som rör helt grundläggande grejjer som hänsyn och hyffs.

Tycker du förtjänar bättre än så TS!
Jag tror att du missförstod mig lite. Det händer att min sambo gör saker på ett ganska obetänksamt sätt som jag blir ledsen av. När han inser att jag blir ledsen så gör han inte om det, eftersom han inte är en elak person och vill såra mig. Däremot är min sambo obetänksam och ibland tänker han inte längre än näsan räcker och då har det någon enstaka grej upprepats, inte för att vara elak utan för att han inte tänker, alls just då.
Det som ni fått läsa här är bara en liten del av mannen jag lever med, visserligen en väldigt tråkig del, men i min bok väger hans goda sidor upp det hela. Jag är inte heller någon dans på rosor att leva med just nu.

Det här är mannen som när han, inför min förra födelsedag, frågade mig vad jag önskar mig i födelsedagspresent fick svaret "ingen aning" svarade "vad bra, då betalar jag halva din häst!". Det är han som hjälper mig spänna för när jag vill ut och köra, fast att han egentligen inte har tid. Som kan reta gallfeber på mig när han inte kan sitta still. Som kramar mig så att hela världen försvinner och allt jag blir medveten om är hur gott han luktar och hur mjuk han kan vara. Det är han som i princip oavsett vad jag ber om svarar "Det är lugnt, det fixar vi".

Jag hade också blivit ledsen. Men det ser verkligen supermysigt ut vid stugan! Serbien är väl bara kallt och eländigt ändå, säg åt honom att inte glömma understället medan du packar badkläder och massor med gott till din resa;)

Jag förstår dock att det var grejen att få resa och se sig omkring som lockade, men hoppas att det kanske kan vara en liten tröst i alla fall...

Edit: nu kom jag på att jag blandade ihop sibiren med serbien. Hoppas det kan ge dig glädje:D
Haha! Jag får alltså skicka honom till Sibirien istället. :cool::idea: Nej, men jag ser faktiskt fram emot sommarstugan, jag kunde fått hem min familj istället, men då var jag redan så inställd på stugan... Känns bättre att vi firar när alla kan vara med (morfar hade också gjort upp andra planer). :devil:

Jag hade nog inte reagerat så där starkt tror jag. Jag hade förstått om det enbart är 7-8 killkompisar som vill åka tillsammans. Det blir inte samma sak om någons flick/pojkvän åker med. Jag skulle bli trött på min sambo om han absolut ville åka med när jag skulle på en resa med mina kompisar. Förstår inte grejen med att ens partner ska följa med på allt.

Då är det väl mycket skönare att åka någonstans bara ni två?

Att det är födelsedagen är ju tråkigt, men jag skulle nog inte ta så illa upp där heller. Snarare tycka att jag förtjänade en extra fin födelsedagspresent eller nåt. Du säger ju själv att du inte riktigt är en i gänget i hans kompisgäng, så jag förstår att han kanske vill åka själv med dem? Det är en liten skillnad om ni har det riktigt tight ekonomiskt och inte kan åka på nån resa bara ni två, men om ni har det så åk tillsammans bara ni, eller åk själv? Jag har rest själv och det är superskönt.
Så som vi bjöds in var det inte någon grabbresa, det blev det någonstans mellan inbjudningen och att jag frågade om jag fick åka med jag också, när min sambo berättade att resan skulle bli av. Sedan känner jag inte att jag absolut ska följa med på allt. Med detta gänget som är (delvis?) från jobbet var min sambo ute med på korgen och kryssningar i alla fall någon gång i månaden förra året.
Inte en enda gång kände jag att jag behövde följa med, det var ju deras grej och det är roligt att min sambo får komma ut lite. Den här resan känns annorlunda, eftersom jag också blev inbjuden från början.

Vad säger din sambo när du talar med honom? Förstår han hur du känner? Hur resonerar han?
Han förstår hur jag känner i den mån att han förstår att jag blir ledsen, men jag kan inte säga att han förstår varför jag blir det. För honom är det ingen stor grej och eftersom jobbarkompisen "bestämt" att jag inte får följa med är det inte mer med det än så. För att vara helt ärlig kan jag nog inte riktigt säga att jag vet hur han resonerar. Han är en sån här kille som kommer med väldigt hård (men ändå snäll, lite karlakarl kanske är bättre uttryck än hård) framtoning, men som egentligen är väldigt konflikträdd.
Det gör att jag inte är helt säker på att han egentligen skulle vilja ha möjlighet att ta mig med eller att han tycker att det är bäst som det är. Skulle han vilja ha mig med skulle han inte våga stå upp för det på jobbet. Skulle han inte vilja skulle han (tyvärr!) inte våga säga det till mig. Är det något vi är oense om retirerar han alltid till "jag vet inte" och "vad ska jag säga då?!".


Tror faktiskt att det handlar mer om att TS är flickvän till en i kompisgänget, än att hon är tjej. Det blir inte samma sak att umgås i ett sammansvetsat kompisgäng när någons partner ska med. Jargongen blir annorlunda, man kan inte prata lika internt, gemensamma minnen blir drygare att prata om osv eftersom den nya partnern inte ingår i det gamla.
Fast det här är inte hans sammansvetsade kompisgäng, alltså inte det där han har sina närmaste vänner, utan detta är en sammanslutning av män från (och utifrån?) jobbet. Detta (jobbar)kompisgäng har han umgåtts med sedan ungefär en månad innan vi träffades då han började på jobbet, förutom dom som börjat senare än han då och en i gänget som var hans lärare på gymnasiet.
I det sammansvetsade kompisgänget är det för kompisarna självklart att jag följer med. Jag blir även inbjuden utan min sambo om min sambo inte är hemma. Dom har inga problem att prata gamla minnen, även om jag inte var med vi just det tillfället och inte heller med interna skämt. Minnen återberättar dom i sin helhet och skämten förstår man ju att dom är interna och då behöver man inte lägga sig i just det. Förstår ärligt talat inte hur det kan vara ett problem?


Hon vill gärna resa vilket partnen vet om, planerar för en gemensam resa och skiter sedan i det och drar iväg med grabbgänget istället. Jag hade varit sur som ättika!

Det handlar inte om att vara efterhängsen, det handlar om att ts ville åka till Serbien.
Här vill jag bara få slänga in att du slog huvudet på spiken.

Jag fattar inte. Alltså har du nånsin varit med och planerat, eller har sambon från första början planerat för resan med kompisarna? Eller sa du bara den första gången resan kom på tal att du skulle gilla en sån resa?
Det är väl lite både ock, jag sa från början att jag gärna ville åka och sedan har jag då och då påmint sambon om att vi blev inbjudna och att vi skulle kunna åka dit framåt sommaren. Sedan kom han hem en dag och berättade att grabbgänget skulle åka till Serbien. När jag frågade om jag fick komma med skulle han höra med gänget som skulle åka och fick ett nej.
Så det var inte så att jag i förbifarten nämnde att det vore väl kanske lite roligt och sedan släppte det, utan jag har försökt pusha på lite om att vi faktiskt ska åka.
 
Jaha. Jag fick intrycket av att ni tillsammans kollat hyrbil och sånt. Så egentligen har gänget tillsammans planerat resan från första början, medan du och din sambo inte riktigt kommunicerat tillräckligt tydligt med varandra?
 
Okej med denna lite närmare förklaring i åtanke resonerar jag såhär. Om jag vore din man skulle vi båda stanna hemma. Faktiskt.

Resa med grabbarna är ok men jag skulle inte åka med tjejerna till Tokyo om min sambo inte får åka med, för jag vet att han sagt att han vill åka dit någon gång. Att då säga "Nä tyvärr tjejerna vill inte ha med dig så nu åker jag själv dit vi båda vill" är, för mig, taskigt.
Shoppingresa i Paris vore han nog inte lika intresserad av och då tycker jag det är okej att åka utan honom.

Med andra ord, hade du till mig sagt att du ville åka, och jag sen fick veta att du inte var välkommen hade jag sagt "Tyvär killar, men den här resan vet jag att min partner velat göra, och dessutom är det över hennes födelsedag så jag får försöka komma med nästa gång istället."
Det svåra i situationen är att din sambo inte tycks vilja göra detta, vilket är vad som skulle göra mig ledsen och väldigt besviken eftersom jag skulle gjort det beslutet för honom.
 
@JosefineLi
Men blir du & din partner aldrig kompis med nya människor? Är ni alltid bara "någons partner" i förhållande till era vänner?

Sen jag & min sambo träffades har ju vi fått jättemånga nya vänner ur varandras respektive vänkrets, och det tycker jag är skitroligt. Det är ingen som ser min sambo som något jobbigt som tränger sig på, det är ju deras vän också? Nu menar inte jag att man alltid måste sitta ihop alls, men det där du skrev om att det blir jobbigt med en partner som tränger sig på tycker jag känns tråkigt. Varför blir ni inte vänner med nya människor? Vad ska man behöva göra för att kvala in som "en kompis" istället för "någons flick- el pojkvän"?
 
@JosefineLi
Men blir du & din partner aldrig kompis med nya människor? Är ni alltid bara "någons partner" i förhållande till era vänner?

Sen jag & min sambo träffades har ju vi fått jättemånga nya vänner ur varandras respektive vänkrets, och det tycker jag är skitroligt. Det är ingen som ser min sambo som något jobbigt som tränger sig på, det är ju deras vän också? Nu menar inte jag att man alltid måste sitta ihop alls, men det där du skrev om att det blir jobbigt med en partner som tränger sig på tycker jag känns tråkigt. Varför blir ni inte vänner med nya människor? Vad ska man behöva göra för att kvala in som "en kompis" istället för "någons flick- el pojkvän"?

Jo, men vi blir inte kompisar tillsammans med folk tillsammans. Jag hänger med hans vänkrets ibland, särskilt när deras respektive är med. Lika med min sambo.

Vi sitter inte ihop, jag känner inte behov av att umgås i par hela tiden, och vi är väldigt olika människor med väldigt olika vänkretsar. Jag har mina kompisar och han har sina, och vi har olika intressen som vi delar med våra vänner. Ibland umgås vi allihop, men mest inte.

Jag tänker bara på en tjejkompis jag hade, vi var ett gäng på fem tjejer som varit kompisar sen 7-årsåldern. Och sen när vi började komma upp runt 15-16 så skulle hennes killar med, hela tiden. Det var inte kul. De kunde vara trevliga, men när vi hade myskvällar och ville snacka personliga grejer osv så passade det sig inte att hon ville släpa med sin kille hela tiden. Allt fokus blev på snubben om han inte skulle bli utanför och det vi egentligen ville snacka om blev inte snackat om, istället blev det något kallprat med en snubbe ingen av oss hade det minsta gemensamt med. Jag fattar inte grejen med att släpa med sin partner på sånt. Vi ville ju bara umgås med henne, inte med hennes killar.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·
Relationer Så här kring jul så är väl det en jätte aktuell fråga när man ska besöka alla dessa släktingar för att man "måste". Jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
5 260
Senast: Septicemia
·
Relationer Sambon och jag har varit tillsammans i snart 5 år och jag har väl mer eller mindre aldrig dragit helt jämt med hans pappa. Trots det här...
2
Svar
34
· Visningar
4 885
Senast: tanten
·
Övr. Barn Nytt "hemligt" nick... Är en relativt flitig användare här på buke men nu behöver jag "gömma mig" lite och samtidigt snurrar 10 000...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp